Oogmoer - met carrosseriering en/of borgmoer of zonder?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Als je een M10 oogmoer op een M10 stokeind/stokschroef monteert op een bakstenen muur, is het dan nog 'nuttig' om een extra carrosseriering M10 tussen de muur en de oogmoer te gebruiken, of is dat totaal overbodig?

Ander iets: is het gebruikelijk om de oogmoer gewoon 'los' op het stokeind te monteren, of is het handiger om een borgmoer op het eindpunt van de de stokeind te plaatsen?

Of klemt de oogmoer zich vanzelf tussen de baksteen en het stokeind? Of is er een andere manier om de oogmoer 'vast' te zetten? Dit heeft namelijk invloed op hoe diep ik het stokeind monteer in de muur...

[ Voor 3% gewijzigd door Blaze85 op 21-02-2025 14:16 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:00

CyBeRSPiN

sinds 2001

Wat voor krachten ga je verwachten op die ring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
edit

[ Voor 100% gewijzigd door Blaze85 op 22-02-2025 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:33

mrc4nl

Procrastinatie expert

baksteen kan niet zo goed tegen puntbelasting, een carrosseriering kan helpen de krachten over een iets groter oppervlak te spreiden.

aan de andere kant, beetje oogmoer heeft al een vrij groot contactoppervlak, een ring zal niet heel veel toevoegen. ik zou zeggen dat je el zonder kunt. het is uiteindelijk het draadeind waar de krachten echt aan komen te hangen.

ora et labora

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
Een carrosseriering gebruik je om het draagvlak te vergroten en om beschadigingen aan het oppervlakte (van in dit geval jouw muur) te verminderen en om aandraaien te vergemakkelijken (Anders schuurt je oog over de muur heen)

Een borgring gebruik je om de kans op losdraaien te verminderen.

Komt je ringmoer van de muur af te staan dan draai je er meestal eerst een andere moer op welke je daarna tegen het oogmoer aandraait als borging. (Weinig dingen die zo vast kunnen klemmen als 2 tegen elkaar aan gedraaide moeren)

Ik kom uit de zware industrie en heb derhalve de neiging om alles te borgen nodig of niet. Wat jij doet mag je aan de hand van deze informatie zelf besluiten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:54
Het stokeind (met een plug?) lijkt me hier de zwakste schakel. Een keilbout of chemisch anker is veel sterker.

Verder is een ring altijd een goed idee, hoe groter hoe beter, want bij een zijdelingse belasting wil de oogmoer kantelen, en hoe groter het oplegvlak hoe lager de krachten.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Naar gelang jullie reacties heb ik even proefgedraaid op een losse baksteen, en een carrosseriering blijkt sowieso handig i.v.m. afwerking als je licht schreef boort. Ziet er ook iets professioneler uit en vergroot idd het oplegvlak.

De oogmoer draait zich vanzelf redelijk vast naarmate je 'm vaster draait tegen de carrosseriering/baksteen, dus een bout is niet perse nodig. Wat wel handig is om een zekere marge te houden met het stokeind, bv. 5-10mm extra in het oog van de oogmoer. Als het ligging van de oogmoer dan niet lekker ligt, kun je 'm altijd nog iets extra aandraaien met het bitje zodat ie mooi horizontaal of verticaal valt naar gelang wat je wens is.

Bedankt allemaal _/-\o_
Pagina: 1