Hallo allen
Graag wat croud wisdom voor mijn heel irritant probleem
Na grondige verbouwing in 2018 met totale vervanging van elektriciteit hebben we het probleem dat de 30mA aardlek schakelaar regelmatig uitvalt. 230V installatie met 3 fases.
Er zitten een 3tal kringen achter de 300mA, deze valt nooit uit. Daarachter zit dan ook de 30mA waar dan de meeste andere kringen achter zit.
Wat is er ons opgevallen
.
Ik weet dat er oplossingen bestaan om je elektriciteitsgebruik te meten met CT klemmen. Zou ik dat kunnen gebruiken met een op de nul en een op de fase draad, vergelijken en dan per kring proberen loggen over een langere tijd? Of is dat niet accuraat genoeg.
Andere manieren om te loggen zonder hele dure apparaten te moeten aankopen?
Bedankt
Graag wat croud wisdom voor mijn heel irritant probleem
Na grondige verbouwing in 2018 met totale vervanging van elektriciteit hebben we het probleem dat de 30mA aardlek schakelaar regelmatig uitvalt. 230V installatie met 3 fases.
Er zitten een 3tal kringen achter de 300mA, deze valt nooit uit. Daarachter zit dan ook de 30mA waar dan de meeste andere kringen achter zit.
Wat is er ons opgevallen
- Frequentie van uitvallen is toegenomen met een piek sinds eind 2024. In begin zaten er meestal meerdere maanden tussen, momenteel is het bijna dagelijks.
- zelden zit er minder dan 5 min tussen dat het uitvalt, meestal meerdere uren/dagen
- Geen nieuwe elekt. apparaten of veranderingen aan installatie dat de toename heeft getriggerd
- Over de tijd heen is opgevallen dat het hoofdzakelijk bij koud of vochtig weer gebeurd, maar ook al geweest in de zomer met droog weer
- iets vaker 's morgens, 's nachts en 's avonds
- Niet duidelijk te linken aan specifiek elektr. app
- Elektricien is al verschillende geweest om uit te meten met een megger, een eerste stak het op de CV ketel. De tweede vond het niet, zag dat er wel wat een onstabielere eerste fase was maar kon het niet tot 1 kring herleiden. Ondertussen al honderden euro's kosten zonder resultaat
- Hij kon zien dat de aardlekschakelaar correct uitviel als hij 30mA verlies op een stopcontact stak
- Ik heb zelf een 2de 30mA aardlekschakelaar gekocht die ook achter de 300mA zit, en elke kring één per één hierachter aangesloten. Telkens triggerde de oude aardlekschakelaar waar alle andere kringen achter zaten. De nieuwe is nog niet getriggerd (behalve bij test elektricien)
- IP55 armaturen geplaatst voor buitenverlichting
- Overal dat ik kon gecontroleerd op lekken of blootstelling aan water zonder afdichting => niet het geval
- Originele aardlekschakelaar van 30mA proberen vervangen om uit te sluiten dat het aan dit app. ligt, al lijkt me dat onwaarschijnlijk
- Gezien ik al elke kring invidiueel heb uigesloten => meerdere aardlekschakelaars in het systeem steken, zodat niet altijd alles uitvalt en het totale optelsom van verlies van meerdere kringen verdeeld wordt over meerdere aardlekschakelaars=> weer kosten
Ik weet dat er oplossingen bestaan om je elektriciteitsgebruik te meten met CT klemmen. Zou ik dat kunnen gebruiken met een op de nul en een op de fase draad, vergelijken en dan per kring proberen loggen over een langere tijd? Of is dat niet accuraat genoeg.
Andere manieren om te loggen zonder hele dure apparaten te moeten aankopen?
Bedankt