30mA Aardlekschakelaar tript willekeurig

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painy
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-07 23:22
Hallo allen

Graag wat croud wisdom voor mijn heel irritant probleem

Na grondige verbouwing in 2018 met totale vervanging van elektriciteit hebben we het probleem dat de 30mA aardlek schakelaar regelmatig uitvalt. 230V installatie met 3 fases.
Er zitten een 3tal kringen achter de 300mA, deze valt nooit uit. Daarachter zit dan ook de 30mA waar dan de meeste andere kringen achter zit.

Wat is er ons opgevallen
  • Frequentie van uitvallen is toegenomen met een piek sinds eind 2024. In begin zaten er meestal meerdere maanden tussen, momenteel is het bijna dagelijks.
  • zelden zit er minder dan 5 min tussen dat het uitvalt, meestal meerdere uren/dagen
  • Geen nieuwe elekt. apparaten of veranderingen aan installatie dat de toename heeft getriggerd
  • Over de tijd heen is opgevallen dat het hoofdzakelijk bij koud of vochtig weer gebeurd, maar ook al geweest in de zomer met droog weer
  • iets vaker 's morgens, 's nachts en 's avonds
  • Niet duidelijk te linken aan specifiek elektr. app
Wat heb ik al geprobeerd
  • Elektricien is al verschillende geweest om uit te meten met een megger, een eerste stak het op de CV ketel. De tweede vond het niet, zag dat er wel wat een onstabielere eerste fase was maar kon het niet tot 1 kring herleiden. Ondertussen al honderden euro's kosten zonder resultaat
  • Hij kon zien dat de aardlekschakelaar correct uitviel als hij 30mA verlies op een stopcontact stak
  • Ik heb zelf een 2de 30mA aardlekschakelaar gekocht die ook achter de 300mA zit, en elke kring één per één hierachter aangesloten. Telkens triggerde de oude aardlekschakelaar waar alle andere kringen achter zaten. De nieuwe is nog niet getriggerd (behalve bij test elektricien)
  • IP55 armaturen geplaatst voor buitenverlichting
  • Overal dat ik kon gecontroleerd op lekken of blootstelling aan water zonder afdichting => niet het geval
Volgende stappen die ik nog zie
  • Originele aardlekschakelaar van 30mA proberen vervangen om uit te sluiten dat het aan dit app. ligt, al lijkt me dat onwaarschijnlijk
  • Gezien ik al elke kring invidiueel heb uigesloten => meerdere aardlekschakelaars in het systeem steken, zodat niet altijd alles uitvalt en het totale optelsom van verlies van meerdere kringen verdeeld wordt over meerdere aardlekschakelaars=> weer kosten
Nog zaken die ik kan proberen? Want we worden er wat moedeloos van :(.
Ik weet dat er oplossingen bestaan om je elektriciteitsgebruik te meten met CT klemmen. Zou ik dat kunnen gebruiken met een op de nul en een op de fase draad, vergelijken en dan per kring proberen loggen over een langere tijd? Of is dat niet accuraat genoeg.
Andere manieren om te loggen zonder hele dure apparaten te moeten aankopen?

Bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-09 17:48
-A) Je zou je apparaten met stekkers kunnen controleren met zo`n apparaat wat ook gebruikt wordt voor NEN3140 keuringen. Mogelijk laat het betreffende apparaat met regelmaat >10 mA lekstroom zien.
https://www.eigentester.n...aratentester/#description

-B) Als je alles al geprobeerd hebt misschien het beste de aardlekschakelaar weghalen en de betreffende automaten vervangen door aardlekautomaten. Zo heeft elke groep zijn eigen aardlek, dus dan valt alleen de problematische groep uit.
Hiermee sla je 3 vliegen in 1 klap.
1) De gevolgen van een uitschakelende aardlekautomaat zijn +/- 3x kleiner dan momenteel.
2) Je kunt het probleem aan een specifieke groep koppelen en dan verder zoeken.
3) Het zou in theorie ook nog kunnen dat het lek naar aarde over 2 groepen is verdeeld die af en toe 20 mA halen, dan is het probleem soort van opgelost tot het betreffende apparaat erger gaat lekken.

https://www.elektramat.nl...om_meetstroom_a%5B0%5D=16

De investering in hardware is vanaf 3x 22 euro als je Chint aardlekautomaatjes goed vind. (als het maar 1 module breed mag zijn vallen de meeste merken ook wel af)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09:15
Het kan zijn dat verschillende groepen achter de betreffende aardlekschakelaar kleine lekstromen genereren. De som van de lekstromen kan hoog genoeg zijn om de aardlek te laten trippen. Hoeveel groepen zitten er op de aardlekschakelaar aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxke
En heeft een elektricien getest vanaf welke lekstroom de aardlekschakelaar aanspreekt? Mogelijk reageert de schakelaar té snel ( <23mA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Laatst online: 27-09 10:55
Heb je al gekeken naar de koelkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxke
Antonl91 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:42:
Als die het probleem was dan was dat wel met het meggeren naar voren gekomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonl91
Nee hoeft niet als de compressor bijvoorbeeld geschakeld word door een thermostaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 25-09 22:10

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Je hebt aangetoond dat geen van de drie groepen boven de 30mA komt. Snap niet waarom je niet gelijk de oude 30mA vervangt door die nieuwe? Wat let je?

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Aardlekschakelaars kunnen ook defect raken. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
Het meten van de isolatie van apparatuur dat geschakeld word kan niet vanaf de groepenkast. Aardlekschakelaars kunnen defect raken inderdaad, als dat het geval is zou ik overstappen op aardlekautomaten.

Maar stel een verwarmingselement van een oven heeft een lage isolatieweerstand, dan kun je dat alleen meten op het verwarmingselement zelf of op het relais/thermostaat, afhankelijk van hoe het verwarmingselement geschakeld word. Daarnaast kan de isolatieweerstand ook veranderen als iets warm word, bijvoorbeeld verwarmingselementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painy
Bedankt voor de antwoorden!

Om even te antwoorden op de antwoorden/suggesties
Je zou je apparaten met stekkers kunnen controleren met zo`n apparaat wat ook gebruikt wordt voor NEN3140 keuringen
Ik zet het bij de lijst van nog te proberen dingen, maar ik heb wat schrik dat ik op de moment dat ik het huur geen probleem ga zien en nieuw kopen is nogal duur
misschien het beste de aardlekschakelaar weghalen en de betreffende automaten vervangen door aardlekautomaten

De investering in hardware is vanaf 3x 22 euro als je Chint aardlekautomaatjes goed vind. (als het maar 1 module breed mag zijn vallen de meeste merken ook wel af)
Ik wist niet dat die aardlekautomaten bestonden. Hoe kom je aan 3x22? Ik heb 30 tal potentiële kringen achter de huidige problematische aardlekschakelaar. Dus dan is het al 30x22.nee?
Hoeveel groepen zitten er op de aardlekschakelaar aangesloten?
Een kleine 30 dus
En heeft een elektricien getest vanaf welke lekstroom de aardlekschakelaar aanspreekt? Mogelijk reageert de schakelaar té snel ( <23mA).
Ja, hij zei dat beiden binnen spec vielen, al was de nieuwere wat tragere dan de problematische (maar weet exacte snelheid niet meer)
Die kring heeft al achter de nieuwe aardlekschakelaar gezeten en niet getriggerd. Zelfde met diepvries en dus elke andere individuele kring
Snap niet waarom je niet gelijk de oude 30mA vervangt door die nieuwe?
De nieuwe is een eenpolige, de oude een driepolige. Omdat de eerste elektricien had gezegd dat het aan de CV ketel lag had ik een eenpolige gekocht om enkel de CV ketel daarachter te hangen en het probleem dus te isoleren tot enkel de CV ketel die eruit zou liggen. Maar dat was dus het probleem uiteindelijk niet.

Maar een nieuwe 3polige aardlekschakelaar kopen is dus wel zeker een optie.

Ik heb er nog even over nagedacht en denk dat ik het volgende ga doen:

Dit kopen: https://www.kincony.com/esp32-energy-monitor-board.html
Een bord waar ik 30 CT klemmen kan op aansluiten. Dan telkens een klem op de fase en een klem op de nuldraad en via logging in home assistant de twee vergelijken.
Hopelijk kan ik door de logging in tijd beter de verantwoordelijke kring(en) en zo componenten isoleren.
Zie ik geen cumuleerbaar geheel tot 30mA (want die modulie meet tot 0.001A) dan ligt het aan de aardslekschakelaar en vervang ik gewoon die.

Sowieso is het geen verloren kost, want ik was later ook van plan om energie monitoring per kring te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Antonl91
painy schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:24:
Ik wist niet dat die aardlekautomaten bestonden. Hoe kom je aan 3x22? Ik heb 30 tal potentiële kringen achter de huidige problematische aardlekschakelaar. Dus dan is het al 30x22.nee?
Nou ben ik geen expert op het gebied van groepenkasten, maar volgens mij mogen er maar maximaal 4 groepen achter een aardlekschakelaar.

Misschien eens een foto posten van de groepenkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painy
De elektriciteitskast is geplaatst op basis van arei 2018 in België. Ondertussen is dat al verscherpt, maar er zitten dus een kleine 30tal kringen achter één 30mA

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OpGhLL73cXWzXhxBOIP8B0iU2W0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VuE97nlQdCEhaoZEaqXodEJz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:10

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ik snap maar weinig van je foto/schema. Maar als je zegt dat er 30 groepen achter één 30mA aardlek zitten dan is denk ik één van deze 2 situaties aan de hand:
1. Je hebt het verkeerd begrepen, er zitten er geen 30 achter.
2. 30 groepen achter één 30mA aardlek is m.i. waanzinnig veel. Veel te veel.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
Dan denk ik dat daar het probleem zit, dat er veel te veel groepen achter een aardlek zitten. Verder zou ik zelf ook geen aardlekautomaat achter een aardlekschakelaar plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Je hebt ondertussen al voor iedere eindgroep afzonderlijk uitgesloten dat deze een lekstroom >30mA hebben. Dus ik verwacht inderdaad ook dat het puur een optelsom is, met 30 eindgroepen samen kom je boven 30mA.
painy schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:02:
De elektriciteitskast is geplaatst op basis van arei 2018 in België. Ondertussen is dat al verscherpt, maar er zitten dus een kleine 30tal kringen achter één 30mA

[Afbeelding]
Mooi dat dit in België in 2018 mocht, maar het is natuurlijk niet voor niets dat er in Nederland maar 4 groepen achter een 30mA aardlekschakelaar mogen en sinds 2024 in België ook nog maar 8. Dit soort normen zijn er omdat (veel) meer groepen achter een 30mA aardlekschakelaar vaak leidt tot ongewenst uitschakelen, zoals jij nu ervaart.

Ik zit niet zo in de Belgische normen maar volgens mij hoefde in 2018 ook lang niet alles door een 30mA aardlekschakelaar beveiligd te worden, maar was dit alleen voor bepaalde groepen vereist (badkamer en buiten?).

Dus ik zou zeggen:
- Maak de hele installatie volgens het AREI uit 2018, sluit alle groepen die niet achter 30mA hoeven rechtstreeks achter de 300mA aardlekschakelaar aan. Hier wordt het natuurlijk wel onveiliger van, maar blijkbaar voor België tot voor kort veilig genoeg.

of

- Doe de investering en verdeel de 30 groepen over meerdere 30mA aardlekschakelaars. Dat kan door 30 aardlekautomaten te kopen, maar je kunt natuurlijk ook 3-7 extra aardlekschakelaars plaatsen en de eindgroepen daar per 4 of 8 (huidige BE norm) over verdelen.
painy schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:24:

Ik heb er nog even over nagedacht en denk dat ik het volgende ga doen:

Dit kopen: https://www.kincony.com/esp32-energy-monitor-board.html
Een bord waar ik 30 CT klemmen kan op aansluiten. Dan telkens een klem op de fase en een klem op de nuldraad en via logging in home assistant de twee vergelijken.
Ik betwijfel of dit nauwkeurig genoeg is om kleine lekstromen te meten, zeker als je fase en nul apart meet en dan in software moet gaan vergelijken. Als 1 van de 2 metingen ook maar een beetje afwijkt weet je nog niets.

Ik zou dan liever fase en nul samen door één CT-klem halen, dan meet je direct de lekstroom. Alsnog geen idee of dit wel zinvolle resultaten oplevert maar de kans lijkt me groter.

Maar ik verwacht dat je na meten gaat ontdekken dat je die 30 groepen niet samen achter één 30mA aardlekschakelaar moet aansluiten. Precies wat je hier al wordt verteld zeg maar.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:27

dragonhaertt

@_'.'

Je hebt nu 31 groepen achter één 3-fase aardlekschakelaar hangen?
Ik denk dat het tijd is om je meterkast een keer opnieuw in te delen, dat is echt belachelijk veel.

Ik weet niet wat je toepassing is (gewoon woonhuis?) maar de NL norm schreef maximaal 4 groepen per aardlek voor. Nu is dat verslapt, maar daar zit wel een reden achter.

Als ik jou was zou ik mínstens 3 één-fase aardlekschakelaars laten plaatsen voor je normale groepen. Alles vervangen door aardlekautomaten (alamat) kan ook, maar is best prijzig. Zeker voor zo'n grote kast.
Ik ken de BE norm verder niet, maar ik neem aan dat als je iets aanpast dat je dan meteen alles naar de huidige norm moet trekken.

Aardlekbeveilig is vooral om mensen te beschermen, alles op één aardlek heeft geen toegevoegde waarde en geeft alleen maar gezeik, zoals je nu zelf merkt.
Veel moderne aparatuur heeft netfilters die inherent wat stroom weglekken naar de aarde. Met alles bij elkaar zit je al snel over de 30mA.

[ Voor 7% gewijzigd door dragonhaertt op 23-02-2025 12:42 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:59
Als je per groep 1mA standaard lekstroom heb (wat heel normaal is) zal bij 30 groepen de aardlek er geregeld uitvliegen.

In Nederland is het maximaal aantal groepen per aardlek schakelaar vier stuks en het zou me bijzonder verwonderen als het in België veel anders zou zijn.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painy
Bedankt voor de heldere reacties!

Vreemd dat daar dan uiteindelijk 3 elektriciens hebben naar gekeken en 2 keurders, en dat er maar één halvelings heeft gezegd dat het daar aan ligt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:10

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ja, of misschien zitten er toch niet 30 groepen achter 1 aardlek van 30mA en dat ze daar daarom niets over zeggen. :+

[ Voor 3% gewijzigd door remco_k op 23-02-2025 14:59 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• painy
Dat ben ik zeker dat dat wel het geval is ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:48
Ter info, het maximum is nu 8.
"Het is toegelaten om maximaal 8 eindstroombanen per voormelde differentieelstroombeschermingsinrichting te plaatsen."

Ik zou hierop focussen, want 30mA aardlekschakelaars mogen van IEC 61009 al uitschakelen vanaf 15mA.
En aangezien elk toestel met een voeding minstens 0.1mA lekt, heb je al snel een probleem met zoveel eindgroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:43
Waarom 33 groepen eigenlijk?
Heb je elke lamp en stopcontact op een eigen kring? :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxke
Jim423 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:29:
Heb je elke lamp en stopcontact op een eigen kring? :)
Zo ongeveer wel, dat is bij de zuiderburen virj gebruikelijk (en goede handel voor de installateur 8) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Baxke schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:41:
[...]

Zo ongeveer wel, dat is bij de zuiderburen virj gebruikelijk (en goede handel voor de installateur 8) )
Ansigh is het helemaal niet zo gek bedacht eigenlijk.... bij een kortsluiting / storing / werken aan... beperk je de hinder, gezien er een veel kleiner deel van de installatie spanningsloos is / moet..

alleen als je er dan weer 30+ achter 1 aardlek gaat schuiven doe je het ook weer teniet, want 1 lekstroompje leg je nog t halve huis plat :)

beter dan een heel huis op 2 of 3x 16A te knopen (m.u.v. apparaten die al een eigen groep vereisen.. mits de installatie redelijk modern / gemoderniseerd is..)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjeltonline
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-09 20:33
Ben het met bovenstaande eens, 30 is absurd. Ik heb een groep die 12mA lekt naar aarde wat kan bij netspanningsfilters, natte groepen etc. Dus per groep de nominale lekstroom meten met een uA tang en dat in kaart brengen, vervolgens net zoveel aardlekschakelaars verdelen over de groepen dat er nominaal niet meer dan 10mA per aardlek lekt.

Weet je op welk tijdstip de aardlek afschakelt is dat toevallig s'morgens als de cv ketel aanspringt?
Hoe oud is je cv ketel ?
Ik heb daar anderhalf jaar gedoe gehad omdat een elektricien het niet kon vinden, reden was de elektronische ontsteking van de cv ketel sprong s'ochtends vroeg door de condens over naar de geaarde mantel rond de ontsteker. Als de cv ketel even gebrand had was er niets aan de hand maar regelmatig als er condens was sochtends vroeg was het weer zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-09 18:21
Zoals hier gesteld wordt kan het verschil al te wijten zijn aan het verhoogd gebruik van bijvoorbeeld een led straler oid. Die lekken nogal eens naar aarde. Die ene is dan de druppel enja....

Werk je met verdeelrails in de elektrische kast? Als alle verbruikers enkelfasig zijn en de rails ook, lijkt het mij interessanter om 3 enkelfasige diffs te zetten, of om je enkele diff voor testen achter een groep te zetten.

Met een groep tegelijk gaat het zo namelijk nog een tijd duren, je kan ook je testdiff voor een groep automaten zetten, dan de groep in 2 delen, enzoverder... Zo deden we dat ook bij de 1000v vroeger.

Out of the box? What box? There is no box.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• painy
Stopcontacten plaatsing gekozen onder het motto: beter één teveel dan te weinig :D
Weet je op welk tijdstip de aardlek afschakelt is dat toevallig s'morgens als de cv ketel aanspringt?
Zie origineel topic, CV ketel heeft ook lang achter aparte 30mA diff gezeten en nooit getriggerd en de andere wel, dus zeker niet het hoofdprobleem.
Werk je met verdeelrails in de elektrische kast?
Ja, maar die zijn driefasig. Heb het al eens uitgetekend en heb voldoende reserve om per 8 kringen een 3 fasige 30mA diff te plaatsen. Ga het dus zo oplossen :).
Pagina: 1