Wat is wijsheid qua diameter tyleenslang en tuinslang

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HannesB
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-04 08:59
Beste medetweakers,

Ik vroeg me af voor welke diameter tyleenslang en tuinslang ik het beste zou kunnen gaan?
Huidige situatie (in België):

30mm tyleenslang komt binnen, afsluitkraan en watermeter van Pidpa, terugstroombeveiliging 20 dn, kniekoppeling 3/4" draad naar knel 22m koperen buis om dan verder te vertakken in de woning. Een meerlagenbuis, 16mm komt uiteindelijk naar buiten achteraan de woning om buiten water te voorzien.

De tuin is ongeveer 75m diep vanaf ons terras. De huidige gardena tuinslang van 13mm is te beperkt om nog voldoende druk en debiet te leveren achteraan. Momenteel heb ik al een Geka P40 haspel, met aansluiting 3/4". Om water vooraan te krijgen, tap ik af met een Gardena kraanverbinding vanaf de handenwasser in de wc ruimte. Hiervoor gebruik ik een 19mm Liano textielslang, en profi koppelingen. Er is ongeveer 12l/min doorstroom, voldoende om een Kranzle 2160 tst te gebruiken (alleszins in theorie, praktijk moet nog getest worden. Maar er is te weinig druk op de broes, in sommige standen aangezien de kraan te weinig kan leveren.

Ik wil bijgevolg de kniekoppeling achter de terugstroombeveiliging vervangen naar een T-koppeling zodat ik naar achter en voor een leiding kan leggen van tyleenslangen.
Wat is nu verstandig? 20mm tyleen en 19mm tricoflex tuinslang of 25mm tyleenslang en 25mm tricoflex (of 19mm tricoflex), ondanks de beperkte diameter van de terugstroombeveiliging, huidige kniekoppeling/toekomstige T-koppeling en aansluiting slanghaspel?

Het is niet dat ik dagelijks leidingwater nodig heb en de tuin werd 2 jaar geleden aangeplant met inheemse planten en het oog op klimaatverandering. Maar ik wil niet meer sukkelen zoals nu. Er is geen regenput of boorput aanwezig.

Bedankt!