Dakplaten en gordingen in 1, bestaat dat?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhveldhuis
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-05 21:12
Wij willen graag een uitbouw realiseren, dak zal van zink worden. De aannemer is gewend om met dakplaten te werken die op gordingen rusten. Wij willen echter geen gordingen in zicht waardoor een verlaagd plafond een oplossing is. Het dak wordt daardoor echter zeer dik en dat is niet mooi t.o.v. ons oude gedeelte, bovendien krijgen wij dan problemen met de bovenkant van de kozijnen (die moeten dan lager).

Mijn vraag is of er oplossingen zijn hiervoor? Het gaat om een overspanning van zo'n 4 meter. De aannemer kan alles in het werk gaan timmeren, maar dat stuit op meerkosten, problemen met ontbreken van thermische onderbrekingen. Bovendien wordt er gewerkt met een verholen goot en is er condensvorming van zink aan de binnenzijde waardoor waterdichtheid/afvoer zeer belangrijk is.

De aannemer heeft nog geen oplossingen gevonden, fabrikant ook nog niet. Heeft iemand hier ideeën over of oplossingen?

Alvast dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qlAW2u3jwx2UgpqYy0dCUv2cFrU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WGbazWBDS3Q3NxYgcQhs1mNe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:41
Uitbouw halve meter minder lang :) dan eindig je hoger.
Oorspronkelijke dak ook verhogenmbv 20 cm dakisolatie.
Probleem van dak en gordingen in een is dat je ook minder ruimte hebt voor isolatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:09
Je geeft niet voldoende informatie om naar een specifieke oplossing te zoeken. Er zijn dakelementen die een dergelijke overspanning kunnen maken, afhankelijk van de gewenste dikte/isolatiewaarde/hellingshoek. Bv dakplaten van unilin roof sw light plus met een ribhoogte van 176mm (totale dikte is dan 206) kunnen bij een hellingshoek van 45 graden 4205mm overspannen in een enkelvelds overspanning.

https://aem.mohawkind.com...%20Roof_SW_Light_Plus.pdf

Door de ribben vormt dit dan min of meer een sporenkap.

[ Voor 5% gewijzigd door decipherer op 21-02-2025 09:03 ]

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhveldhuis
Super dank, welke informatie zou je nog meer willen hebben om tot een oplossing te komen? Er zal een stalen kolom (t.h.v. kozijn hoek) komen ter ondersteuning.

Edit, sorry ik denk dat je afmetingen en Rc waarde bedoeld. Maar grondoppervlak is 4x9,5 en de afstand van goot naar nok zal zeker 5 meter zijn. Daarom dacht ik dat het handiger is platen dwars te leggen tussen de stalen gevelconstructie i.p.v. met het dak mee van goot naar nok. Helling is 30 graden. Ik ga mij even verdiepen in die platen

[ Voor 53% gewijzigd door jhveldhuis op 21-02-2025 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Waarom bouw je het dak niet gewoon iets hoger dan de originele bouw? Je hebt dadelijk toch 2 verschillende daken (als de illustratie mag geloven). Dan is het verspringen toch niet z'n probleem?

Dan kun je het aan de binnenkant gelijk afwerken als de bestaande bouw, dat is optisch gezien wel tof.
En buiten steekt de aanbouw iets boven de bestaande bouw uit. Alleen omdat je 2 verschillende elementen hebt zal dit nauwelijks een doorn in het oog zijn lijkt me.

Je kunt ook iets van Unidek Aero metal toepassen. Op enkelvelds overspanning is de plaat van 348mm dik maximaal 595cm lang. En die oplossing is specifiek voor zinken (metalen) daken. https://www.kingspan.com/...ragend/unidek-aero-metal/

Hoe dik mag de dakconstructie maximaal zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door BlueKeenan op 21-02-2025 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:54

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Je kunt ook met Steico I-joists een sporenkap maken, Onder dichtplaten en tussen de ribben opvullen met steenwol.

Hiermee kun je volgens mij met 200mm de vrije overspanning halen.
https://www.steico.com/fi...ide_construction_en_i.pdf

Materiaal technisch misschien wat goedkoper dan een kant en klaar product. Maar.... wel heel veel arbeid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:32

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Bij een zinken dak zou ik bij dit formaat het persoonlijk gewoon zelf opbouwen dan heb je 100% vrijheid in je oplossing
Zink vergt meer ondersteuning en omdat het dampdicht is een klimaatfolie (of een luchtspouw) je zit dus bij de prefab dingen al in een bijzondere (dure) hoek. de angst voor koude bruggen is wel een beetje ongegerond of het nu uit de fabierk komt of op de bouwplaats wordt gemaakt het is in basis het zelfde, kwestie van netjes werken door de aannemer en controle uitvoeren door de opdrachtgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhveldhuis
Super dank! Is het voordeel van de Steico I-joists o.a. de thermische onderbreking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhveldhuis
Dank ik ga hier ook naar kijken, optisch willen wij juist dat de daken buiten gelijk zijn.
BlueKeenan schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:19:
Waarom bouw je het dak niet gewoon iets hoger dan de originele bouw? Je hebt dadelijk toch 2 verschillende daken (als de illustratie mag geloven). Dan is het verspringen toch niet z'n probleem?

Dan kun je het aan de binnenkant gelijk afwerken als de bestaande bouw, dat is optisch gezien wel tof.
En buiten steekt de aanbouw iets boven de bestaande bouw uit. Alleen omdat je 2 verschillende elementen hebt zal dit nauwelijks een doorn in het oog zijn lijkt me.

Je kunt ook iets van Unidek Aero metal toepassen. Op enkelvelds overspanning is de plaat van 348mm dik maximaal 595cm lang. En die oplossing is specifiek voor zinken (metalen) daken. https://www.kingspan.com/...ragend/unidek-aero-metal/

Hoe dik mag de dakconstructie maximaal zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:54

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Steico is een engineered wood product. Dus een product met garanties, maatvastheid en rekenwaarden.

Maar zorgt er wel voor dat je de hele isolatielaag zelf moet opbouwen tussen de sporen. Als je gewoon een dikke zelfdragende pir dakplaat (daar zitten ook dit soort latten in) kunt vinden. Liggen die in een middagje op je huis. Dat scheelt heel veel arbeid en daarom worden ze zo veel gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:02

H-W

Je zou op zoek moeten naar zelfdragende dakelementen. En dan kan de fabrikant je vast helpen met dit vraagstuk.
Pagina: 1