Deze overkapping mag niet, toch?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.735 views

Vraag

• Boris96
  • Registratie: Maart 2019
  • Niet online
Beste Bouwtweakers!

De buren naast onze buren hebben ineens een houten overkapping neergezet in hun tuin. Deze is nogal groot, volgens mij té groot. De uitbouw aan het huis staat er al enkele jaren, maar is niet onderdeel van de originele bebouwing. Ons huis staat bijna haaks op hun tuin (met nog 1 tuin er tussen van onze directe buren), dus wij kijken hier tegenaan. De overkapping wint ook geen schoonheidsprijs en is duidelijk door amateurs gezet. Wij, en onze buren direct naast deze bewoners hebben niks gehoord over het plaatsen van een overkapping. Ik heb ook een abbo op de notificaties voor omgevingsvergunningen die aangevraagd worden, en dit is hier niet voorbij gekomen.

Ik heb online wat rondgekeken, en begrijp dat een overkappingen meestal vergunningsvrij gezet mag worden. Echter val ik erover dat nu bijna hun hele tuin bebouwd is, alleen het stuk tussen de uitbouw en overkapping is nog "open", zeker meer dan de toegestane 50% volgens het omgevingsplan volgens regels op de kaart. waar staat;
Onverminderd de overige bepalingen van deze afdeling en de bepalingen van afdeling 22.3 zijn in ieder geval in overeenstemming met dit omgevingsplan:
a. het bouwen, in stand houden en gebruiken van een bijbehorend bouwwerk of een uitbreiding daarvan als bedoeld in artikel 22.27 , onder a, als in aanvulling op de in dat onderdeel gestelde eisen ook wordt voldaan aan de volgende eisen:
3°. de oppervlakte van bijbehorende bouwwerken in het bebouwingsgebied niet meer dan:
i. bij een bebouwingsgebied kleiner dan of gelijk aan 100 m 2 : 50% van dat bebouwingsgebied;
Daarmee is het denk ik al meteen een kansloos verhaal, dus ook met een vergunning eigenlijk niet mogelijk.

De houten overkapping is zojuist geplaatst, de open kant tegen de schutting is inmiddels ook dicht met hout en het dak heeft bitumen en een schoorsteen gekregen. Het afwateren gaat blijkbaar via de schuur die daar linksachter staat.
Ik sprak deze bewoner toevallig kort, en die gaf aan dat ook de voor en achterkant uiteindelijk met glas worden dichtgemaakt, dan is het dus een gesloten ruimte. Ik heb de persoon nog niet aangesproken over de grootte of legaliteit omdat ik nog niet met onze directe buren gesproken had.

Members only: Foto!
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Graag zou ik jullie advies ontvangen over hoe te handelen? Ik zou een melding kunnen maken bij de omgevingsdienst die hierop handhaaft om te vragen of deze situatie wel/niet mag? Is er kans dat de gemeente hier ook daadwerkelijk wat gaat doen, of hier uit zichzelf actie onderneemt?

Wij wonen hier nog niet lang, dus willen graag de relaties goed houden. Ik ken deze mensen niet buiten een keer "hoi" op straat, ik ben bang dat als ik hun hierop aanspreek een een melding maak, ze dit veel geld kost en dat de relatie natuurlijk verpest... Ik wil ook geen "zeurende" buur zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Boris96 op 20-02-2025 23:39 ]

Boris96

Beste antwoord (via Boris96 op 20-02-2025 23:16)

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Hier hoef je ano 2025 echt geen melding meer van te maken. De luchtfoto's die de gemeenten maken en in PDOK viewer terecht komen gaan deze afwijking direct oppakken. Gemeenten willen de uitbouwen doorgaans altijd hebben voor de WOZ maar dit is zonder twijfel bijvangst.

Zelf niks mee doen als er nota bene een huis tussenzit. De gemeente komt er vanzelf wel mee. Kan kort duren, of kan lang duren.

Alle reacties

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• gebruiker
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Heb je er last van?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:54

dragonhaertt

@_'.'

Wat wil je bereiken?
Verwacht je dat deze mensen hun net geplaatste overkapping weer weghalen?

Word je daar gelukkig van? Doet dat wat met de relatie?

Je woont nou eenmaal in een dicht bevolkt land en je hebt buren. Leef en laat leven, dit lijkt me niet een extreme situatie waar je iets aan moet willen doen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Graag zou ik jullie advies ontvangen over hoe te handelen? Ik zou een melding kunnen maken bij de omgevingsdienst die hierop handhaaft om te vragen of deze situatie wel/niet mag? Is er kans dat de gemeente hier ook daadwerkelijk wat gaat doen, of hier uit zichzelf actie onderneemt?
Gemeenten maken nog weleens luchtfoto's ter controle. Dit zal er direct uitspringen. Vraag is of de gemeente hierop handhaaft uit zichzelf. Sommigen wel, sommigen niet.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:48
Schutting hoger maken, en dan zie je de overkapping niet meer.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Er zit nog een huis tussen en jij kunt vanuit jouw tuin een stukje van die overkapping zien? Waar bemoei je je mee, joh?

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13:10
Op basis van de foto lijkt het inderdaad te veel bebouwing. Je kunt dit checken op het omgevingsloket. Je kunt een melding of verzoek om handhaving doen bij de gemeente. De gemeente is het aanspreekpunt, een aantal gemeenten hebben deze taak belegd bij een omgevingsdienst.
Na een jarenlange juridische strijd kan de uitkomst zijn dat er een stuk gesloopt moet worden met verstoorde verhoudingen….

Wat wil je bereiken? Wat is hetprobleem?
De meeste gemeenten pakken anonieme meldingen niet op, maar dat kun je proberen….

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:31
die overkapping past natuurlijk totaal niet op een dergelijk oppervlak. Zoiets zet je in een ruime tuin neer, dan heeft het zin. Maar ieder zijn eigen.. Zou er geen werk van maken, wat wil je bereiken

• Ottr
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-09 17:17
Zelf zit ik ook in zo'n situatie maar dan voor mij zelf. Wil graag mijn schuur uitbreiden maar heb momenteel al een overkapping. Als ik de schuur ga uitbreiden dan zou ik ook te veel overkapt hebben in mijn achtertuin.

Lees alleen wel verschillende verhalen op internet betreft dit onderwerp.
Een overkapping is een bijgebouw als de overkapping twee of meer gesloten wanden en een dak heeft. Heeft de overkapping niet meer dan 2 gesloten wanden? Dan wordt een overkapping is een overkapping volgens het Bouwbesluit geen bijgebouw.
De totale oppervlakte van je terrasoverkapping of veranda mag niet groter zijn dan 30 m²; De totale oppervlakte van je terrasoverkapping of veranda mag niet meer bedragen dan 50% van de totale oppervlakte van je tuin.
Denk dat je toch bij de gemeente moet zijn om precies deze regels te weten te komen.
Er mij zelf druk om maken als mijn buurman/buurvrouw dit zou doen, nee. Lekker laten doen en mocht de gemeente dit een probleem vinden dan krijgen de buren dit van zelf te horen. Zo niet, dan hebben ze geluk ;)

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:49
Nielson schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 22:02:
Schutting hoger maken, en dan zie je de overkapping niet meer.
Dat mag niet. Een schutting mag maar 2m hoog zijn.
Een overkapping volgens mij 3 meter

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:54

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Lach er een keer om. Ga verder met je dag.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:48

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Boris96 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:52:
Wij wonen hier nog niet lang, dus willen graag de relaties goed houden.
Dit is de reden om er niets mee te doen.

Doe je dat wel, dan is de kans groot dat hoe de uitkomst daarvan ook wordt, je alleen maar verliezers hebt bij alle partijen.
Namelijk: De kans dat ze iets weg moeten halen is echt nihil als je het mij vraagt. En dan heb jij nog steeds last van dat ding én de buurt vindt je niet lief.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boris96
  • Niet online
Bedankt voor al jullie snelle reacties! Ik was voornamelijk op zoek naar wat advies in algemene zin, en daar binnen valt ook zeker de actie om geen actie te ondernemen, zoals jullie aanraden! Mijn gevoel zegt ook "is de moeite niet waard".

Mijn vragen kwam voornamelijk van interesse uit "mag dit wel", en ik kwam er dus op uit dat het eigenlijk niet lijkt te mogen, vandaar gewoon mijn vraag over wat jullie er van vinden.

Ik zou niet zeggen dat wij hier "last" van hebben. We kijken deels tegen deze overkapping aan als we in de woonkamer zitten, maar dat is het ook wel.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties, we laten waarschijnlijk ook gewoon voor wat het is en laten deze mensen genieten van hun overkapping :)

Boris96

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:45

m-vw

Dus?

eLScha schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 22:02:
Er zit nog een huis tussen en jij kunt vanuit jouw tuin een stukje van die overkapping zien? Waar bemoei je je mee, joh?
Amen.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:52

paQ

remco_k schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 22:12:
[...]

Dit is de reden om er niets mee te doen.

Doe je dat wel, dan is de kans groot dat hoe de uitkomst daarvan ook wordt, je alleen maar verliezers hebt bij alle partijen.
Namelijk: De kans dat ze iets weg moeten halen is echt nihil als je het mij vraagt. En dan heb jij nog steeds last van dat ding én de buurt vindt je niet lief.
Nou, ik denk dat die kans heel groot is.
Elke leek kan zo zien dat ze vet over de 50% bebouwing heen gaan.
Of TS er melding van wil maken moet ie zelf weten.

edit: Overigens denk ik dat de buren aan de andere van de overkapping wellicht eerder zullen ageren.

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 20-02-2025 22:22 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jappo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:19

jappo

eens een prutser altijd ....

off topic.

[ Voor 97% gewijzigd door jappo op 20-02-2025 22:26 . Reden: Beetje te veel emotie ;-) ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boris96
  • Niet online
eLScha schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 22:02:
Dat klopt, maar omdat ons huis haaks hierop staat is alles wat boven de schutting uit komt direct zichtbaar vanuit de onze woonkamer.

Wel een beetje een agressieve toon van je bericht, dat is toch ook weer niet nodig...

Boris96

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VrolijkeFrans!1
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 18-09 08:00
Ik zou gewoon melding maken bij de gemeente. Niet jouw probleem dat een ander zich niet aan de regels wil houden. Alsof je om een goede relatie moet geven, bij mensen die zo'n tokkie hok neerzetten. (Als in te veel voor zo'n tuin bij rijtjeshuizen)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Hier hoef je ano 2025 echt geen melding meer van te maken. De luchtfoto's die de gemeenten maken en in PDOK viewer terecht komen gaan deze afwijking direct oppakken. Gemeenten willen de uitbouwen doorgaans altijd hebben voor de WOZ maar dit is zonder twijfel bijvangst.

Zelf niks mee doen als er nota bene een huis tussenzit. De gemeente komt er vanzelf wel mee. Kan kort duren, of kan lang duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
Minder uitzicht door een lelijk ding, morgen melding maken. En dat er dan mensen op Tweakers zijn die je dan een nazi vinden zegt meer over hen dan over jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-07 23:44
Ik zou de foto weghalen.

Hoewel je zegt dat je "puur uit interesse"deze vraag stelt, geven jou posts in dit topic een beeld dat je "nogal bezig met ze bent". En dat je er een mening over hebt:
De overkapping wint ook geen schoonheidsprijs en is duidelijk door amateurs gezet.
Ook post je niet ter zake doende informatie, die hen in een kwaad daglicht stelt.
(...) maar deze mensen nooit hun deel betaald hebben nadat onze buren het voorgeschoten hadden.
Het heeft niets met de zaak te maken, maar de framing gaat richting laster. (je wil het wel even vertellen aan een groot publiek)

Beide bovenstaande zaken vloeken met jou "gewoon even informatie inwinnen" verhaal. Er zit teveel "negatieve emotie" in je post om dat te geloven.

En als jou buurman's buurman dit leest (en hij herkent de foto) gaan ook alle alarmbellen bij hem af over jou gedrag. Als hij dat ook een topic opent op tweakers zal de strekking vooral zijn "waarom praat je over mij, en niet met mij?"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boris96
  • Niet online
Bedankt voor de verdere reacties. Ik weet voldoende. Topic kan gesloten worden!

Boris96

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesss
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:44
Leven en laten leven. Dit soort controle en snitchen is voor gemeenten en overheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:24
Ik heb de situatie foto niet meer kunnen zien (verwijderd), maar kun je niet wat hoge struiken of leibomen tegen die schutting aanzetten zodat het groen het zicht van de uitbouw ontneemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:45

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Normaal vrij gebruikelijk om topics open te houden, maar om te voorkomen dat het verder offtopic gaat, laten we dit topic maar rusten.

@Boris96 mocht je het topic in de toekomst weer open willen, stuur me dan gerust een DM.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.