Muizen uit de tuin verhelpen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-05 10:22
De afgelopen 2 dagen hebben we 3 keer het vrolijke moment meegemaakt dat er een muis in huis was. 2 er van hebben het overleefd en een uitzetbevel ontvangen. Nu zal je zeggen, joh, koop even wat gif of klemmetje voor in huis of van die ultrasone apparaatjes. Maar het probleem ligt wat complexer. Het transportmiddel om binnen te komen is namelijk onze hoogsteigen mevrouw poes. Ze vangt ze in de tuin en neemt ze mee naar binnen.

Nu weet ik waar de muizen ongeveer zitten, ergens onder onze schuur. Al het vogelvoer hebben we al weg gedaan, maar de muizen zijn er nog (eventjes). Ik zoek eigenlijk een oplossing om ze daar weg te hebben, want het andere vervelende extraatje is namelijk dat er door de muizen, meer katten in de tuin komen, en dus meer kattenvlaggetjes gezet worden. En onze poes is graag king of the hill, en speelt heerlijk capture the flag mee. Overal kattensproei dus. Inclusief de woonkamer en andere plekken binnen huis, want alles binnen is natuurlijk ook van haar en moet vlaggetjes hebben.

Heeft er iemand enige idee hoe ik de muizen zo veel mogelijk de tuin uit krijg? Vogelvoer is dus al weg, en gif is geen optie met ons huisdier. Vallen kan, maar ze zitten waarschijnlijk onder de schuur (we hebben maar 2cm opening tussen de vloer en de schuur, dus vallen zetten gaat lastig worden). Er is een stroompunt in de schuur, maar de ultrasone apparaatjes lijken vooral te werken op 30cm hoogte, iemand hier ervaring mee?

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Meer katten?
Dan hebben ze de muizen sneller gevangen

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raznov
Yes maar dan komen ze allemaal binnen met die muizen, en dat heb ik liever niet. 😁

• rickhaha
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:12
Dit ''probleem'' hebben wij momenteel ook, de ervaring leert dat ze vanzelf weggaan wanneer de tempratuur wat gaat stijgen (dan komen ze met vogels thuis). Mochten de muizen niet weg gaan kun je het beste advies vragen aan de plaatstelijke ongediertebestrijder, vaak komen ze kosteloos even kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:08
Muizen binnen: kattenluikje dichtzetten?
Muizen onder de schuur: bestrijdingsdienst. Zeker als het nest er al langer zit, heb je die overlast niet zomaar weg; dat vraagt een rigoureuze aanpak.
Territoriumstrijd: als de muizen eenmaal weg zijn: pak het grondig aan. Blokkeer de gebruikelijke routes, plaats andere struiken (vooral lavendel), anders blijven ze elkaar beconcurreren.
Haal voor je eigen kat eventueel een soort kalmeringsmiddel bij de dierenarts of speciaalzaak. Sommige katten raken enorm in de stress van indringers en blijven zich verdedigen zolang ze geurtjes etc ruiken. Met dat middel temper je die drang en dat is voor je kat wel zo fijn. (Bovendien plassen en sproeien ze niet je hele huis onder)

[ Voor 4% gewijzigd door Toke_gt op 20-02-2025 22:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:13
Wij hebben ook muizen in de tuin en katten, maar absoluut geen last van ze, houdt mijn schoonmoeder op afstand, dus prima :P Leven en laten leven, je kunt op zijn hoogst zorgen dat ze niet te makkelijk eten hebben.
Gelukkig heb ik laatst ook een steenmarter gezien, dus de muizen zullen wel in toom gehouden worden voorlopig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
Kattenluikje dicht zetten is geen optie, dat zal betekenen dat er meer kattensproei binnen huis komt, want als de vrouw des huize niet naar buiten mag, zijn de poppen aan het dansen. Een kalmeringsmiddel is een optie, evenals natuurlijk die havik of steenmarter (even marktplaats afzoeken dan maar :-) ). In de zomer is de lavendel (en andere bloemen) in bloei, dus hebben we er nooit last van, alleen in deze periode is het altijd lastig. Met meer katten in de omgeving is het probleem dit jaar alleen een stukje vervelender geworden. Mocht het zo blijven gaat het waarschijnlijk toch een bestrijdingsdienst worden. Alhoewel ik wel nog even wil uitzoeken of die ultrasone oplossing een mogelijkheid is. Misschien even stekkerdoosje doortrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je kunt dan toch een slim kattenluikje nemen, die alleen voor de kat(ten) die je hebt open gaat, wanneer het nodig is? :) Mijn ouders hebben ook vrij lang last gehad van muizen (en hun buren overigens ook). Uiteindelijk waren er ook een (kleine) gaatjes waar die muizen doorheen kwamen, dus ze hebben uiteindelijk gewoon goed op al die gaten gecontroleerd en hier en daar dus ook wat isolatie vervangen, omdat daaraan gegeten was door de muizen... En natuurlijk muizenvallen e.d.

[ Voor 59% gewijzigd door CH4OS op 21-02-2025 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
CH4OS schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:48:
Je kunt dan toch een slim kattenluikje nemen, die alleen voor de kat(ten) die je hebt open gaat, wanneer het nodig is? :) Mijn ouders hebben ook vrij lang last gehad van muizen (en hun buren overigens ook). Uiteindelijk waren er ook een (kleine) gaatjes waar die muizen doorheen kwamen, dus ze hebben uiteindelijk gewoon goed op al die gaten gecontroleerd en hier en daar dus ook wat isolatie vervangen, omdat daaraan gegeten was door de muizen... En natuurlijk muizenvallen e.d.
Dat hebben we ook, maar onze poes neemt de muizen in haar bek mee naar binnen. Dan gaat ze er binnen mee spelen, en in de meeste gevallen leven de muisjes nog dus verstoppen ze zich onder de bank, achter de kast of op dergelijke plekken. Waar er daarna in de ochtend 2 kindjes (3 en 5) binnen komen en in paniek zijn omdat er een muis rond loopt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Puntlasser
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 07-05 13:30
Een kattenluik met prooidetectie!
https://www.onlycat.com/nl/
Disclaimer: Geen ervaring mee maar zag het voorbij komen en vond het wel cool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:03
Voor de gaten waardoor ze naar binnen komen, heb je fijnmazig gaas. Dat heeft bij ons geholpen.
Ik denk dat die ultrageluid optie maar tijdelijk werkt, muizen wennen er aan (of lopen gehoorbeschadiging op)

Voor de rest, vogelvoer in afgesloten containers, muizenvallen en misschien kattenkruid voor je kat.
Dat die wat minder aandacht besteed aan muizen of andere katten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
Puntlasser schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:38:
Een kattenluik met prooidetectie!
https://www.onlycat.com/nl/
Disclaimer: Geen ervaring mee maar zag het voorbij komen en vond het wel cool
Dit is eigenlijk de oplossing, maar het lijkt er op dat deze variant niet meer te koop is (of anders 400 euro zou kosten als ik het zo nalees). De enige toegang voor de muizen naar binnen is namelijk bij ons het kattenluik. Ik zoek even verder of zoiets nog bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Heb al even gezocht maar vind het niet direct terug. Maar ik hoorde (in een podcast, dacht ik) over iemand die zelf een systeem gebouwd heeft om het katteluikje te bedienen. Een camera aan het luikje, enkele honderden foto's aanduiden of ze genomen zijn met prooi of zonder prooi. En het luikje ontgrendelt als er geen prooi gedetecteerd wordt. Dacht dat het werkte met een raspberry pi en een simpel camera'tje.

Een echt DIY projectje (daarom zitten we op tweakers natuurlijk). Ik zou bijna een kat nemen, gewoon om het te kunnen testen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:43
Is de kat al gecastreerd? Dat zou territoriumdrift en sproeien moeten verminderen. Daarbij: Kat wil jou verrassen met die muis. Misschien kattenluik dicht en kat alleen gecontroleerd naar buiten of naar binnen? Een belletje aan de deur doet hier wonderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raznov
Ik heb nu ook deze gevonden, welke nog wel verkocht wordt, alleen uitlevering is nog ver weg: https://flappiedoors.com/en.
In principe is het concept niet direct "nieuw", er zijn al genoeg "AI" herkennings opties op de markt, alleen blijkbaar niet veel voor kattenluikjes.
Onze poes is geholpen, maar blijkbaar weet ze dat zelf niet. Het sproeien is echt terrotoriumdrift en we hebben al van alles geprobeerd om dat weg te krijgen. Niets heeft echt geholpen.
We zitten voor nu te denken om in ieder geval het kattenluikje snachts dicht te doen, maar willen haar natuurlijk ook niet pesten. Veelal gaat ze om 04:00 naar buiten om wat te jagen, maar ze is ook een echte binnen slapen, buiten spelen poes. Ik ga verder zoeken naar een oplossing, want op zich is onze poes er prima onder, alleen wij vinden haar cadeautjes niet zo prettig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Laatst online: 09:43
Ik zou trouwens heel ver weg blijven van gif. Katten zien niet of die muis daar aan gevreten heeft. Van onze 2 katten: 1 is een binnenkat, de andere een buitenkat maar vanaf dag 1 hebben we ze 's nachts beiden binnen gehouden. Ja, de buitenkat brengt ook muizen naar het terras, laat ze achter of vreet ze - behalve de maag - volledig op. Muizen redden doen we niet meer want 1. die overleven het toch niet en 2. ze haalt gewoon de volgende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:08
Raznov schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:55:
We zitten voor nu te denken om in ieder geval het kattenluikje snachts dicht te doen, maar willen haar natuurlijk ook niet pesten. Veelal gaat ze om 04:00 naar buiten om wat te jagen, maar ze is ook een echte binnen slapen, buiten spelen poes.
Er zijn kattenluikjes die je kunt instellen op eenrichtingsverkeer. Dus wel naar buiten, maar niet naar binnen. Als het vriest niet naar buiten laten (willen ze doorgaans ook niet), maar anders is het om 4 uur ‘s nachts door het luikje naar buiten, en weer naar binnen als iemand de deur opent. Eventueel maak je een overkappinkje in de tuin waar ze kan schuilen.
(Kat van kennis nam ook nog levende vogels mee naar binnen die vervolgens bebloed en half veerloos de kamer rondfladderden. Wat een horror! Doe dat jezelf niet aan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-05 18:17
Kenhas schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:12:
Heb al even gezocht maar vind het niet direct terug. Maar ik hoorde (in een podcast, dacht ik) over iemand die zelf een systeem gebouwd heeft om het katteluikje te bedienen. Een camera aan het luikje, enkele honderden foto's aanduiden of ze genomen zijn met prooi of zonder prooi. En het luikje ontgrendelt als er geen prooi gedetecteerd wordt. Dacht dat het werkte met een raspberry pi en een simpel camera'tje.

Een echt DIY projectje (daarom zitten we op tweakers natuurlijk). Ik zou bijna een kat nemen, gewoon om het te kunnen testen :+
Zal in de Nerdland podcast zijn, kan je idd zelf bouwen met een berg foto's van je kat met én zonder prooi.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Als je kat binnen sproeit heeft ze stress. De kunst is dan uitzoeken wat haar dwars zit.

Wat betreft muizen, je moet gewoon het geluk hebben dat je kat ze morsdood bijt.
Wij hebben 3 katten, de eerste eet ze op, de tweede bijt ze dood en laat ze liggen, de derde biedt ze levend en wel aan als peace offering :'). Gelukkig lossen de andere 2 dat dan weer op.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
naftebakje schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:33:
[...]
Zal in de Nerdland podcast zijn, kan je idd zelf bouwen met een berg foto's van je kat met én zonder prooi.
Helemaal correct, nu je het zegt.

Dat onlycat dingetje, waar hierboven naar gelinkt wordt, komt me ook wel bekend voor. Zou kunnen dat dit toen vermeld werd in de shownotes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-05 16:49
naftebakje schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:33:
[...]
Met de host Lieven Scheire. Hij heeft een eigen AI-show gemaakt. Het stukje over het katteluikje:
YouTube: Lieven Scheire — Kattenluikje (uit: Artificiële Intelligentie)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:38

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
De bezemwagen is langsgeweest :)

In het algemeen is de huiskamer (voor grappen en grollen ) een paar deuren veder. En houden we het bij de casus van TS. algemene discussies over wie wie vangt en waar behoort te lopen zijn dus ook offtopic.

[ Voor 88% gewijzigd door twain4me op 21-02-2025 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:27
Raznov schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:43:
(...) Alhoewel ik wel nog even wil uitzoeken of die ultrasone oplossing een mogelijkheid is.(...)
Als je je eigen kat ook wilt wegjagen misschien wel.
Imho is dat middel erger dan de kwaal.

[ Voor 7% gewijzigd door trabant op 21-02-2025 18:39 ]

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09:25

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Geen gif! Dat komt via de muis in de rest van de keten terecht, met alle gevolgen van dien voor andere dieren die muizen eten (roofvogels, marters e.d.). Ultrasone verjagers helpen doorgaans niet, en met een beetje pech hoor je het zelf (of je buren, of je kinderen). Zolang muizen niet zelf je huis in wandelen hoeft het geen probleem te zijn, zeker bosmuizen of spitsmuizen blijven liever buiten.

Sproeien is inderdaad territoriumgedrag, met veel (nieuwe) katten in de buurt doe je daar helaas niet veel tegen. Voor die ongewenste cadeaus is zo'n luikje te proberen, al is er altijd nog een kans dat de prooi voor de deur wordt gelegd (onze buurpoes heeft al een paar muizen en zelfs ratten op onze mat en naast de auto neergelegd, gelukkig morsdood).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-05 20:50
Mijn eerste kat bracht ook vaak muizen mee naar binnen. Soms kon ik ze onderscheppen omdat ik vrijwel altijd thuis was.
Voor de onopgemerkte muizen had ik een paar vallen binnen staan. Kreeg ook zonder de kat wel eens een muis binnen.
Ik beschouw dat gewoon als een bijkomstigheid van het hebben van een kat die ook naar buiten gaat en de geneugten van buiten wonen.
De tweede kat kwam nooit buiten maar ik had/heb nog steeds af en toe een muis in huis.

Als je zelf paniekerig doet over een muis in huis nemen kinderen dat ook over,

Geen oplossing dus, maar een beetje relativeren kan ook geen kwaad.

[ Voor 6% gewijzigd door JukeboxBill op 21-02-2025 19:08 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Was er niet een Tweaker met een slim kattenluik met camera met objectherkenning erbij, die wanneer de kat/poes iets in z'n/haar bek had het luik op slot liet zitten?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs Kok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-05 20:44
Je kan kleine kastjes kopen waar het gif in gaat zodat de kat het niet opeten. Maar ik zou er toch voor kiezen om uitgebreid gif te gebruiken en de kat drie dagen binnen te houden. Je kan er echt in een paar dagen vanaf zijn maar dan moet je wel zeer ruim gif gebruiken.

Bij mij brengt de kat het naar binnen en eten de honden het op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-05 18:18
Mijn oplossing (gebaseerd op een overname na overlijden en 30 jaar later):
1. Zorg dat er geen dingen beschikbaar zijn die muizen/ratten aanlokken/vreten. En dat deden we al voordat we een hond hadden.
2. Vervang de kat voor een hond, die van mij jaagt alles weg, inclusief katten die denken dat ze dingen in mijn tuin moeten doen, of op mijn schutting of berghok moeten wandelen.
3. Je hebt een bewaker.
4. Poept en plast niet in je tuin of in die van de buren en katten al heel zeker niet.
5. Je wordt nog eens actief.
6. Je vindt geen "prooien" meer in je huis.
7. Schat van een hond, kat ...?

Nadeel: qua dierenarts ietwat duurder?

[ Voor 8% gewijzigd door n8tur3 op 21-02-2025 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:27
@n8tur3 Dat hangt toch erg van de hond af. De laatste boxer die mijn oudeheer had, keek de muizen vrolijk na, maar kwam niet van zijn plek.

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-05 20:50
trabant schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 22:11:
@n8tur3 Dat hangt toch erg van de hond af. De laatste boxer die mijn oudeheer had, keek de muizen vrolijk na, maar kwam niet van zijn plek.
Mijn opa had het altijd over een kat, waarbij je zijn bek dicht moest trappen als er een muis in z'n bek liep.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skimovic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-02 03:16
Weet niet in hoeverre het mogelijk iszonder blijvende schade aan het thuinhuisje, even de tuinslang eronder en vol open draaien?

Belletje voor de kat is misschien ook geen gek idee, dan vangt ze er misschien minder.

Hangt verder ook van het soort kat af. Heb zelf 2 Maine Coone katers, Muizen/Ratten en zelfs andere katten halen het niet in hoofd om maar in de buurt te komen.

Of je blij moet zijn dat je een marter hebt gezien weet ik nog niet zo.. Diekunnen echt ravages aanrichten, daar is een muisje hier en daar niks bij (en zijn beschermd).Zijn ook wel topics over van Tweakers die daarmee te maken gehadhebben en wat voor schadeposten die hebben opgeleverd....

Abit nf7-s, Amd xp 2800+ Barton, 1024mb DDR400 Dualchannel (2*512), 200gb 7200rpm 8 mb cache + 2* 120gb 7200rpm 8 mb cache

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Mathijs Kok schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 20:39:
Maar ik zou er toch voor kiezen om uitgebreid gif te gebruiken en de kat drie dagen binnen te houden. Je kan er echt in een paar dagen vanaf zijn maar dan moet je wel zeer ruim gif gebruiken.
Gif gewoon niet doen. Het is tegenwoordig voor particulieren ook verboden, om goede redenen.
Let op! Nieuwe wetgeving per 1 januari 2023

Vanaf 1 januari 2023 is het gebruik van nieuwe verpakkingen rodenticiden (ratten- en muizengif) door particulieren niet meer toegestaan. In verband met de ernstige risico’s die rodenticiden met zich meebrengen voor mens, dier en milieu is het noodzakelijk om het gebruik terug te dringen. Daarnaast bieden rodenticiden geen blijvende oplossing voor het overlastprobleem. Bron: Kennis- en Adviescentrum Dierplagen (KAD) in Wageningen.
Maar zijn de muizen nu het grootste probleem, of het sproeien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skimovic
VeertienKaVier schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 07:18:
[...]

Gif gewoon niet doen. Het is tegenwoordig voor particulieren ook verboden, om goede redenen.

[...]

Maar zijn de muizen nu het grootste probleem, of het sproeien?
Het is is hier in Be niet verboden. Moet wel in een een een afgesloten val zitten zodat een een huisdier er niet aan kan komen. Maar als ze daarna worden opgegeten zijn de gevolgen voor mij onbekend. Zou dat risisico niet niet nemen.

En als sproeien een propleem is is dan heb je een ongecastreerde kater gekregen (wat verboden is zonder fokvergunning). Daar ga je je nu weinig meer aan kunnen doen..

Nogmaals, zou me veel meer zorgen maken om die Marter...

[ Voor 4% gewijzigd door Skimovic op 22-02-2025 10:24 ]

Abit nf7-s, Amd xp 2800+ Barton, 1024mb DDR400 Dualchannel (2*512), 200gb 7200rpm 8 mb cache + 2* 120gb 7200rpm 8 mb cache

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koopmans
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:09
Wij hebben met zo'n geval ook al een aantal muizen gevangen die in onze garage aan de katten- en hondenbrokken zaten te eten.
Dan hoef je geen gif te gebruiken, maar alleen maar een beetje pindakaas te smeren.
https://nl.aliexpress.com/item/1005007820541721.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ekiter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:56
Skimovic schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:21:
[...]
En als sproeien een probleem is is dan heb je een ongecastreerde kater gekregen
Heb een jonge kater en poes, beide geholpen, maar de poes staat nog steeds vrolijk te sproeien. Gelukkig enkel buiten tijdens de wandeling dat ik het gezien heb, maar de kater heb ik er nog niet op kunnen betrappen.

Dus het zijn zeker niet enkel ongecastreerde katers die sproeien.

Als ze los naar buiten mogen hou je prooien enkel tegen door de deur dicht te houden en ze handmatig naar binnen te laten of met een AI luik aan de slag gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Skimovic schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:21:
[...]

Het is is hier in Be niet verboden. Moet wel in een een een afgesloten val zitten zodat een een huisdier er niet aan kan komen. Maar als ze daarna worden opgegeten zijn de gevolgen voor mij onbekend. Zou dat risisico niet niet nemen.
Aha, ik wist niet dat het in België nog mocht, heel jammer. Gif dat niet in een afgesloten val zit, komt anders gewoon de voedselketen in, waarmee de jagers zoals marters en roofvogels het ook binnen krijgen.

Van marters moet je je inderdaad afvragen of je ze onder je schuur wil. Mooie beesten, maar ze kunnen nogal krijsen en hebben een voorliefde voor de kabels van sommige merken auto's. Ik vond ooit een afgekloven vis onder de motorkap en heb het vermoeden dat die door door een marter was neergelegd. Iemand zal een koi minder hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skimovic
Ik zou toch zeggen,2 goede Coone's
.
Heb zelf 2 broertjes die ondertussen volwassen zijn (+-3Y) ( 9 en 11 kg),kleine panters.prima met honden en kinderen,dan zijn het knuffelbaby's.

Maar als ze een prooi zien (muis/rat) dan gaan ze er voor,werken ze ook nog samen, Zijn geen pure killers maar hebben een enorm afschrikwekkend effect.

Ik kan je wel een fokker aanbevelen,

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Royytje
  • Laatst online: 08:04
Kat gewoon binnen houden? Lijkt me ook fijner voor de rest van de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skimovic
Ik weet niet wat voor kat het is, maar een HTK Kater die gewend is buiten te komen kan je niet zomaar binnen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
Ik heb juist last van honden, leuk een beetje landelijk wonen, maar de berm voor de tuin ligt vol uitwerpselen. Muizen gaan we nog zien, de vorige bewoonster voerde de vogels wel 10 kilo voer per week.
Ik houd onze katten eerst een week of 2 binnen, en dan rustig aan wennen aan de nieuwe omgeving. Mijn directe buren is een bos, dus daar kunnen ze lekker genieten.
Vogels vangen doen ze niet, alleen vlinders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skimovic
HvdBent schreef op zondag 23 februari 2025 @ 14:00:
Ik heb juist last van honden, leuk een beetje landelijk wonen, maar de berm voor de tuin ligt vol uitwerpselen. Muizen gaan we nog zien, de vorige bewoonster voerde de vogels wel 10 kilo voer per week.
Ik houd onze katten eerst een week of 2 binnen, en dan rustig aan wennen aan de nieuwe omgeving. Mijn directe buren is een bos, dus daar kunnen ze lekker genieten.
Honden is maar een oplossing voor. Om een bekend citaat te gebruiken? 'Bring your own bigger meaner dog'.

Als je zo ruim zit wat ruimte betreft zou ik voor Labradors gaan, Rottweilers of Duitse Herders kunnen ook heel lief zijn. Moet je wel net de juiste hebben.

Een Malamut, Husky of Ovcharka? Dat kan alles weg houden.

Wat je ook doet, zoek een goede fokker/fokkster meteen nette stamboom en de zorg dat hij/zij goed is opgevoed.

Even wat anders, een Donkey?

[ Voor 10% gewijzigd door Skimovic op 24-02-2025 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skimovic
Muizen zijn hier geen propleem. Ik ben een keer 2 weken opgenomen in het ziekenhuis. Thoen tebben ze ze 3 ratten met een nekbeet afgefemaakt. En dat waren geen kleintjes. Coone's staan ook bekend als 'Rat Killers.
Dan 2 Broertjes die in sync samen werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:35
Skimovic schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 00:40:
Weet niet in hoeverre het mogelijk iszonder blijvende schade aan het thuinhuisje, even de tuinslang eronder en vol open draaien?

Belletje voor de kat is misschien ook geen gek idee, dan vangt ze er misschien minder.
Ja? Zou jij het tof vinden om een heel goed gehoor te hebben en de hele dag met een bel om je nek te lopen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:35
HvdBent schreef op zondag 23 februari 2025 @ 14:00:
Ja, jij houdt ze 24/7 in de gaten en ze vangen geen vogels?
Dat is een aanname of misschien goeie hoop maar nergens op gebaseerd. Geen enkele kat hoort in een Nederlands bos te lopen. Ik ga ervan uit dat als daar een boswachter of loopt dat die daar ook direct wat aan doet.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
No Hands schreef op maandag 24 februari 2025 @ 19:51:
[...]

Ja, jij houdt ze 24/7 in de gaten en ze vangen geen vogels?
Dat is een aanname of misschien goeie hoop maar nergens op gebaseerd. Geen enkele kat hoort in een Nederlands bos te lopen. Ik ga ervan uit dat als daar een boswachter of loopt dat die daar ook direct wat aan doet.
een van mijn katten vlucht naar binnen als er een vogel in de tuin land, en de andere loopt kreupel.
Ik heb zelf bosbouw gestudeerd, er is geen boswachter die zomaar katten schiet. Jagers (dus niet boswachters ) schieten verwilderde katten (katten die duidelijk geen baasje hebben) en soms helaas een wilde kat (vergissing) want ook de wilde kat komt weer terug in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 00:28
Tja sommigen vinden dat leuk.

De twee die ik nu heb zijn echte jagers, en wij hebben de deuren vaak open het is hier dus normaal dat je een halve kikker zich moeizaam door je kamer zier slepen, maar ook vogels, muizen en wormen staan op de presentielijst. Toen we in Zwitserland woonden waren vooral hazelwormen een grote favoriet. En ooit in de nacht uit bed gegaan omdat het toch wel ongelofelijk stonk, lag er een van maden vergeven duif onder het bed :D

Het hoort er een beetje bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:38

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Nog even een herinnering we houden het bij de casus van TS en dus niet een algemene discussie over wie waar moet lopen en wie wie wel of niet zou moeten vangen of wie waar zou moeten poepen.
Helaas moeten we een beetje streng zijn, anders eindigd ook dit "katten topic" in katten moeten binnen vs katten moeten buiten.
Pagina: 1