Welke energiemonitor voor Enphase Envoy? Toon?

Pagina: 1
Acties:

• WalterK
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02-03 22:08
Hi Room,

Wat is het advies, als energiemonitor die actuele kWh opbrengst en actueel verbruik laat zien, liefst in combinatie met zonverwachting?

Ik wil geen app op de telefoon, maar een beeldschermpje aan de muur. (Bij voorkeur zonder betaald abonnement.)
(Al dan niet met historische statistieken opgeslagen voor analyse achteraf.)

Ik heb sinds kort 4500WP en een multisplit Airco om in voor- en najaar mijn woning op te stoken omdat er vanwege orientatie weinig zonlicht binnenkomt.
Ik heb geen E-boiler, geen accu en voorlopig ook geen EV-auto. Dus ik heb weinig slim te automatiseren, maar ben wel gewend om handmatig gebruik te maken van PV als de zon schijnt.
(Enige 'slimme' zou zijn een electrisch warmte-element op mijn vloerverwarming. (Terugverdientijd van een hybride warmtepomp vond ik te onzeker. ))

-De 3-fase Envoy is met internet-kabel verbonden aan mijn router, voor de logging naar de cloud. (Ik heb toegang tot een Customer-account via een web-pagina met wat statistieken, maar niet erg actueel.)
-Ik heb een Toon, een 'rooted-Toon' lijkt interessant. (Maar hoe de Envoy importeren naar de Toon? Home-wizard?)
-Ik heb een slimme 3 fase electra- en gas-meter.
-Als warmwatervoorziening heb ik een Remeha Tzerra Ace-Matic 24c.

Graag advies :)

Groeten Walter

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-09 18:17
Ik gebruik Home Assistant voor het uitlezen van Enphase

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WalterK
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02-03 22:08
Hi, bedankt voor je reactie.

Home Assistent, wat heb ik dan nodig om de actuele date binnen te trekken?
- Welke 3-phase meter ?
- Raspberry unit
- Met WiFi van Enphase Envoy direct naar Raspberry ?
- Welke monitor voor op de muur ?

Weet even niet wat Toon gebruikt voor draadloos, maar lijkt voor mijn situatie een iets gemakkelijker slag.
Wat zou ik nodig hebben om een rooted Toon de data uit de Envoy te laten inlezen?
Kan de 3-phase meter van Home wizzard gelezen worden door Home Assistant?

[ Voor 3% gewijzigd door WalterK op 22-02-2025 23:38 ]