Buitenkraan voor warm en koud

Pagina: 1
Acties:

• Jackflash27
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-03 20:38
Vanuit de bijkeuken zijn leidingen gelegd voor zowel warm en koud naar de buitengevel (afstand 15cm tussen beiden leidingen op buitenmuur). Daar heeft de aannemer provisorisch een kraan opgezet, maar die is inmiddels stuk (van de vorst). Was een draaibare goedkope keukenkraan, niet praktisch. Ik wil dus een nieuwe kraan, maar zie niet zoveel opties online. Ik had gedacht dat er van die mengkraantjes bestonden die heel compact zijn met zowel een warm als koud kraan. Welke kraan kan ik het beste hiervoor aanschaffen? Voorwarde is dat ik er de tuinslang op kan aansluiten en dat deze niet kan bevriezen in de winter.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:34
Zit die kraan gewoon ergens op een gevel of is het in een buitenkeuken? Moet het aan de muur gemonteerd of op een blad?

Ik denk dat je wensen lijstje, slang erop, warm en koud en niet kunnen bevriezen, iets te groot is.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

https://www.kranenspecial...oud-400-mm-4282-0050.html

Vorstbestendige buiten mengkraan.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-07 20:50
Typisch een LMGTFY vraag.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Sowieso mis ik het gebruiksdoel van de kraan...

Buitenkeuken?
moet die in de "vorst" periode ook gebruikt worden?
is er een aftap mogelijkheid gerealiseerd?
is er een afsluiter geplaatst?
etc

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaffeh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-07 16:23
SMSfreakie schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 18:24:

Buitenkeuken?
etc
Ik weet van mensen die met zo'n oplossing hun hond buiten wassen na een zwempartij in een vieze sloot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Blaffeh schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 18:27:
[...]

Ik weet van mensen die met zo'n oplossing hun hond buiten wassen na een zwempartij in een vieze sloot.
Die had ik nog niet bedacht..
maar goed de hond die wij eerder hadden ging ook gerust in de winter in de sloot zwemmen... zelfs een laag ijs hield dr niet tegen... dus dan was het ook gewoon afspoelen met "koud" leiding water...

ondervacht blijft dan toch wel droog :)

404 Signature not found

• Jackflash27
[...]

Hier in de omgeving is dat niet zo bijzonder hoor. Ik vind het zelf niet zo'n gekke vraag, maar blijkbaar is het toch wel iets aparts. De leidingen en oude kraan zit gewoon op de buitenmuur. Ik gebruik het om mijn racefiets schoon te maken en auto te wassen. Dan hoef ik niet met mijn vieze schoenen naar binnen om een emmertje warm water te pakken.

• Jackflash27
SMSfreakie schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 18:24:

Buitenkeuken?
etc
Gebruiksdoel: fiets afspuiten (gaat net wat makkelijker met lauw water), auto wassen en afspoelen. En wordt zeker in de winter ook gebruikt. Er is vanuit de bijkeuken een hendeltje waarvan ik denk dat dat een aftap optie is. Ik weet niet wat een 'afsluiter' is (sorry, ben geen handige Harry)

• Jackflash27
Geloof me, ik heb me suf gegoogled, maar ik krijg eigenlijk alleen maar de optie van de kraan van Mattsson (hier ook al als suggestie gegeven) van 200 euro. Dat vind ik wat gortig voor een kraan.

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:10
Jackflash27 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 18:38:
[...]

Geloof me, ik heb me suf gegoogled, maar ik krijg eigenlijk alleen maar de optie van de kraan van Mattsson (hier ook al als suggestie gegeven) van 200 euro. Dat vind ik wat gortig voor een kraan.
Je huidige situatie is er ook niet na om deze kraan aan te sluiten. Op dit moment kun je een kraan aansluiten aan de buitenmuur. De kraan die genoemd wordt moet binnen de geïsoleerde muur worden aangesloten op de leidingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Jackflash27 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 18:38:
[...]

Dus de vraag is eigenlijk: zijn er goedkopere oplossingen dan die van Mattsson.

Ja, die is er, maar met minder gemak.
Twee gewone vorstvrije kranen met een Y stuk er aan.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Wij hebben hier ook een buitenkraan maar dan alleen voor koud water met dan binnen een afsluiter. Aftapkraan hoeft niet want je kan dan gewoon de kraan buiten open zetten en afsluiter dicht draaien. Sterker nog, de buitenkraan moet zelfs wat open blijven staan zodat die niet kapot kan vriezen. En tja dit werkt al heel wat jaren en nog nooit die kraan hoeven te vervangen.

[ Voor 11% gewijzigd door Roel1966 op 20-02-2025 18:46 ]

• Jackflash27
saaltink schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 18:41:
[...]

Je huidige situatie is er ook niet na om deze kraan aan te sluiten. Op dit moment kun je een kraan aansluiten aan de buitenmuur. De kraan die genoemd wordt moet binnen de geïsoleerde muur worden aangesloten op de leidingen.
Ja zoiets dacht ik ook begrepen te hebben. Dat zou dan weer kap en breekwerk betekenen. Dat was niet het plan...

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:10
Jackflash27 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 18:56:
[...]

Ja zoiets dacht ik ook begrepen te hebben. Dat zou dan weer kap en breekwerk betekenen. Dat was niet het plan...
Als je daar iemand voor moet laten komen valt de prijs van de kraan nog wel mee

• Jackflash27
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I7Vauv4mkvPscHBUjYtLAPskT3I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TDmZPI29SUEP2uUtYE8jXUCo.png?f=fotoalbum_large

Dit is hoe de provisorische kraan eruit zag (waarvan de uitloop nu kapot is gevroren).

• Jackflash27
Kunnen daar dan niet gewoon twee aparte kraantjes op (dus geen mengkraan, maar handmatig mengen zeg maar?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Jackflash27 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:01:
Kunnen daar dan niet gewoon twee aparte kraantjes op (dus geen mengkraan, maar handmatig mengen zeg maar?)
Dat kan, maar vorstvrije kraan moet direct in de muur, dus zou komen op de plaats van de bochtstukken (knietjes).
De mengkraan vervangen door 2 losse kranen is problematisch, omdat er altijd water blijft staan tussen kraan en knietje. Zonder dat telkens van binnen af te tappen blijf je risico van bevriezen houden.

• Jackflash27
Nog even verder verdiept in die buitenkraan van Mattsson. Daar staat bij ''sleutelbediening'', wat houdt dat in?

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Jackflash27 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 18:31:
[...]

Hier in de omgeving is dat niet zo bijzonder hoor. Ik vind het zelf niet zo'n gekke vraag, maar blijkbaar is het toch wel iets aparts. De leidingen en oude kraan zit gewoon op de buitenmuur. Ik gebruik het om mijn racefiets schoon te maken en auto te wassen. Dan hoef ik niet met mijn vieze schoenen naar binnen om een emmertje warm water te pakken.
Waar is die "omgeving" dan". In mijn omgeving heb ik nog nooit zoiets gezien.Hier worden honden, auto's en fietsen met koud water gewassen, of helemaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-07 18:18

JdM

Humbled

Onder de wastafel een thermostatische mengkraan zetten die je met de uitloop op 1 van de leidingen naar je gevel brengt een idee? Kun je binnen de temperatuur vast zetten en buiten een simpele buitenkraan tegen (of in, met gevelkom) de gevel maken.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Jackflash27 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:08:
Nog even verder verdiept in die buitenkraan van Mattsson. Daar staat bij ''sleutelbediening'', wat houdt dat in?
Dat je hem met een sleuteltje ipv een knopje bedient. Zie de foto.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
was het niet een zware aanbeveling om leiding werk van een buitenkraan (indien niet vorstvrij) vanaf boven naar beneden naar de kraan te laten gaan ? en binnen een afsluitkraan + aftapkraantje te hebben, welke dus eigenlijk als lucht inlaat werkt..

afsluitkraan dicht, buitenkraan open, aftapkraantje open, door de zwaartekracht loopt t handeltje leeg, en je laat zowel de aftapkraan en buitenkraan open...

404 Signature not found

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
JdM schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:23:
Onder de wastafel een thermostatische mengkraan zetten die je met de uitloop op 1 van de leidingen naar je gevel brengt een idee? Kun je binnen de temperatuur vast zetten en buiten een simpele buitenkraan tegen (of in, met gevelkom) de gevel maken.
Daarvoor heb je gewoon mengventielen:
https://www.warmteservice...g-3-x-15-mm-knel/p/L15120

En dan met een vorstbestendige kraan naar buiten

• Jackflash27
Prisma16 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:11:
[...]

Waar is die "omgeving" dan". In mijn omgeving heb ik nog nooit zoiets gezien.Hier worden honden, auto's en fietsen met koud water gewassen, of helemaal niet.
Zuid Limburg, heel veel mensen hebben een warm water voorziening in de tuin. Ikzelf zit 3x per week op de racefiets (weer of geen weer). Fiets poetsen met warm water zonder met vieze schoenen de keuken in te hoeven is erg makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:07
Dan is dus de vraag of dat gemak jou 200 euro waard is. Bij antwoord = ja heb je je oplossing gepresenteerd gekregen in dit topic.

Als je de aansluiting toch al hebt, geef dan gewoon die eurootjes uit voor een deftige oplossing. Als je weer gaat voor een goedkope oplossing open je binnen 2 jaar hetzelfde topic nog een keer..

• Jackflash27
NileZ_ schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:56:
Dan is dus de vraag of dat gemak jou 200 euro waard is. Bij antwoord = ja heb je je oplossing gepresenteerd gekregen in dit topic.

Als je de aansluiting toch al hebt, geef dan gewoon die eurootjes uit voor een deftige oplossing. Als je weer gaat voor een goedkope oplossing open je binnen 2 jaar hetzelfde topic nog een keer..
Had gehoopt dat er meerdere varianten op de markt waren, maar blijkbaar maar één dus. Dan zal het die ook wel worden ben ik bang. Voor een goedkope prul oplossing was ik sowieso niet gegaan.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Jackflash27 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:07:
[...]

Had gehoopt dat er meerdere varianten op de markt waren, maar blijkbaar maar één dus. Dan zal het die ook wel worden ben ik bang. Voor een goedkope prul oplossing was ik sowieso niet gegaan.
Let wel even op dat die vorstvrije kranen deels in de muur worden geplaatst. De leidingen die nu in de muur zitten moeten weggehaald worden en dan van binnenuit op je kraan aangesloten.

Ik weet niet wat er aan de andere kant van de muur zit maar daar is wel wat werk nodig.

Als je dat wilt laten plaatsen en weer wil afwerken gaat dat zo ook nog paar honderd kosten.

Overigens vind ik 200 euro voor een kraan niet perse veel geld.

[ Voor 5% gewijzigd door Sethro op 20-02-2025 21:12 ]

• Jackflash27
Sethro schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:09:
[...]

Als je dat wilt laten plaatsen en weer wil afwerken gaat dat zo ook nog paar honderd kosten.

Overigens vind ik 200 euro voor een kraan niet perse veel geld.
Nee, maar wel als je er een paar 100 euro bij optelt voor kapwerk, montage en afwerking 😉. Lastig!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 22:37
[...]

Ik mag toch hopen dat die mensen dat niet doen als het buiten vriest.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JukeboxBill
Groningerkoek schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:48:
[...]

Ik mag toch hopen dat die mensen dat niet doen als het buiten vriest.
Nee, dan zwemmen de honden niet, maar gaan ze schaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdi_TDI
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-05 01:51
Wij hebben een normale vorstvrije buitenkraan. Binnen zit een mengventiel en zo kan ik met warm water de auto wassen.

18x first choice solar 345wp (6210wp). Goodwe GW6K-DT G2. Westerkwartier ZZO 50º

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:46
Ferdi_TDI schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 04:44:
Wij hebben een normale vorstvrije buitenkraan. Binnen zit een mengventiel en zo kan ik met warm water de auto wassen.
Dat lijkt me ook de meest logische oplossing, als je gewoon een vaste temperatuur uit de kraan wil. Eventueel twee kranen, een met koud en een via de mengkraan.

Dat wat er nu zit is prutswerk door een idioot (of die wou je bewust pesten); iedereen met een IQ hoger dan zijn schoenmaat ziet dat dit geen winter overleeft.

Een goeie vorstvrije buitenkraan (ik heb er een zitten, als ie vastgevrozen is dan giet je er wat water over tot het ijs loskomt en je kan die weer gebruiken) wordt zo opgebouwd dat ie door de muur zit en binnen wordt aangesloten (en dan ofwel zo sterk is dat ie niet kapotvriest, ofwel "binnen" afsluit en het stuk door de muur laat leeglopen). Dat lijkt me noodzakelijk bij je toepassing; als je de kraan in de winter wil gebruiken wil je niet elke avond overwegen of je al dan niet water moet aflaten van de buitenkraan.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackflash27
[quote]naftebakje schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:23:
[...]
Dat wat er nu zit is prutswerk door een idioot (of die wou je bewust pesten); iedereen met een IQ hoger dan zijn schoenmaat ziet dat dit geen winter overleeft.

Zo was het niet. In de verbouwing die we hebben gedaan zat dit meerwerk er helemaal niet bij. Ik heb die jongen gevraagd of het mogelijk was om -als hij toch bezig was met de buitenkraan- provisorisch een warmwater aansluiting te maken. Met de spullen die hij in de bus had liggen, heeft hij dat gefixt. Hij was helemaal geen loodgieter, dus ik mag het hem niet kwalijk nemen, ben al blij dat hij de voorbereidingen getroffen heeft. Dus dat dit kapot zou vriezen, was te verwachten, ik had het eerder moeten vervangen.
Pagina: 1