Goede 230V gekoppelde rookmelder setup met smart contact

Pagina: 1
Acties:

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik ben aan het kijken voor rookmelders voor in ons huis. Ik kom op de Ei Electronics rookmelders. Specifiek de ei146e.

Deze kun je bedraad koppelen, die mogelijkheid heb ik ook. Specifiek voor 2 melders heb ik die mogelijkheid niet. Maar ze hebben ook rf sokkels waardoor je de draadloze melders (let op, wel nog steeds 230v, echter niet fysiek te koppelen door de koppeldraad) er toch bij kan betrekken.

De reden dat ik deze (of vergelijkbare) graag wil tegenover smart rookmelders is de verhouding betrouwbaarheid tov de prijs.

De melders moeten na 10 jaar weer vervangen worden, waardoor het heel jammer is om bijvoorbeeld een 100(+) euro kostende nest melder te kopen en te installeren.

Volgens mij worden melders normaliter aan elkaar doorgelust? Mijn plan was in ieder geval om alle melders een draadje naar de meterkast te laten hebben. Specifiek zo:
Gang beneden = voeding + koppeldraad naar meterkast
Woonkamer = voeding uit centraaldoos, draadloze koppeling
Eetkamer = voeding uit centraaldoos, draadloze koppeling
Slaapkamers = voeding vanaf zolder, bedrade koppeling naar centrale locatie op zolder
Vanaf zolder voeding + 1 koppeldraad naar meterkast

En dan in de meterkast alle koppeldraden bij elkaar laten komen, zodat dat dan alle melders zou kunnen triggeren als er 1 wordt getriggerd.

Ik zag dat de koppeldraad, wanneer 1 van de melders inschakelt, 9V DC signaal bevat. Dat zou er dan voor zorgen dat ik met het doorverbinden van alle koppeldraden (als het ware 1 grote lasklem waar ze allemaal op worden aangesloten) alle melders gaan piepen.
Dat zorgt er dan ook voor dat het 9v dc signaal op te vangen is in de meterkast en op die manier een esp of vergelijkbaar kan triggeren dmv een pc817 met wat weerstandjes, zodat de esp +- 3,3v zal ontvangen en dus een pin high / low kan krijgen. Zo krijg ik een boolean "alarm" in mijn home automation. Meer hoef ik ook niet te hebben. Ik hoef geen temperatuurmetingen of andere zaken te weten via de melders. Ze moeten doen weer ze goed in zijn.

Wat vragen:

1. Zijn er andere rookmelders die hier nog beter voor geschikt zijn?

2. Is de ei 3016 het overwegen waard? Of maakt dat verder weinig uit in een normaal woonhuis?

3. De ei146e is voorzien van een backup batterij, volgens mij is deze by default alkaline. Daar zou je een lithium van willen maken, want die gaan langer mee. Dan is de case voor de 3016 al minder toch? Want deze heeft een niet verwijderbare lithium batterij in zich, maar is wel 30-40€ duurder dan de ei146e, die volgens mij net zo betrouwbaar is?

4. Rookmelders moeten per definitie na 10 jaar gebruik vervangen worden ivm de "vervuiling" / slijtage van de sensor. Dus elke andere duurdere oplossing is niet nuttig, gezien de 146e voor de prijs ook een betrouwbare melder is (zeker met een lithium batterij erin als backup)?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14:42

martijn v o

Certified by Enphase.

Of het beter is weet ik niet, maar ik heb 3 gekoppelde melders in huis met een 10 jaar accu en dus zonder 230V. Gaat er een af dan piept de rest ook. Levensduur batterij is dus 10 jaar. En ik was kwijt 125 euro voor 3 melders 4 jaar geleden. Je kunt ze met een gateway ook koppelen op je wifi, maar dat heb ik niet.
FireAngel is het geloof ik.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4