Opbouw plaatsen 30 woning: hoe verwarmen en ventileren?

Pagina: 1
Acties:

• Bartoow
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:31
Hoi,

Wij willen een opbouw laten plaatsen op onze jaren ’30-rijtjeswoning en ik verdiep mij alvast in de wat technischere zaken. Mijn kennis hierover is beperkt, vandaar dit topic met een aantal vragen over onderwerpen als verwarming, ventilatie en warm water in de opbouw. Eerst nog wat algemene punten:
  • Het betreft een opbouw op een plat dak met een totale oppervlakte van ca. 40 m², bestaande uit één slaapkamer, één kantoorkamer en één was-/technische ruimte.
  • Momenteel gebruiken wij een CV-ketel voor verwarming (vloerverwarming op de begane grond) en warm water.
  • De eerste verdieping, waar onze slaapkamers en badkamer zich bevinden, verwarmen wij niet of nauwelijks. Onze woning is redelijk goed geïsoleerd (vloer, gevel en volledig HR++-glas).
Manier van verwarmen (en verkoelen?) in de opbouw
Ik dacht eraan in beide kamers een airco te installeren die op één buitenunit kan worden aangesloten. Aangezien de kamers vooral sporadisch verwarmd hoeven te worden (bijvoorbeeld tijdens thuiswerken), lijkt een airco mij hiervoor geschikt. Koelen in de zomer is dan natuurlijk ook mooi meegenomen.

Ventilatie in de opbouw
Op dit moment maken we in huis uitsluitend gebruik van passieve ventilatie (via roosters in sommige ramen). Aangezien ik dicht bij de kust woon en het stevig kan waaien, worden de roosters gedurende de nacht regelmatig gesloten vanwege windgeluid. De kamers in de opbouw wil ik graag voorzien van mechanische ventilatie, zodat bijvoorbeeld de slaapkamer voldoende geventileerd blijft wanneer de ramen gesloten zijn. Welk type mechanische ventilatie zou hiervoor geschikt zijn?

Warm water
Onze CV-ketel levert warm water, maar deze bevindt zich in de schuur en het duurt vrij lang voordat het de badkamer op de eerste verdieping bereikt. Dit lijkt mij niet efficiënt. Zou het handig zijn om in de was-/technische ruimte in de opbouw direct een elektrische boiler te installeren die warm water levert aan de badkamer (en eventueel aan een wasbak en kraan in de opbouw)?

Andere zaken voor de toekomst
Zijn er nog andere zaken waar ik nu al aan moet denken? Bijvoorbeeld de mogelijkheid om in de toekomst zonnepanelen (eventueel met thuisbatterij) te plaatsen?

Alle tips zijn welkom!
Bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 08:14
Ik heb niet direct antwoord op je vragen maar ik wil graag mijn eigen ervaringen delen met het plaatsen van een opbouw. Wij hebben 4 jaar geleden in onze vorige woning een opbouw laten plaatsen van ongeveer 36m2 met (en op) een plat dak. Behoorlijk vergelijkbaar dus :) Wie weet heb je er wat aan!

Dakisolatie:
Ik zou voor zo goed mogelijke dakisolatie kiezen. Lekker dik, hoge RD-waarde. Wij hebben destijds voor standaard isolatie gekozen maar hadden achteraf spijt dat we niet meteen super dik hebben laten plaatsen. Je doet het immers maar 1x dus doe het dan goed. En het scheelt een hoop warmteverlies en beperkt de opwarming in de zomer.

Airco:
Zou ik zeker overwegen, ook omdat het in de zomer onder platte daken vrij warm kan worden. En de voordelen die je al noemt: sporadisch verwarmen.

Lichtkoepel:
Heb je zelf niet genoemd maar zou ik zeker overwegen. Om twee redenen:
- Ten eerste laat je extra licht de ruimte(s) binnen. Vonden wij erg fijn! Zorg overigens wel voor een koepel met dik glas en niet zo’n “half bolletje van 2 lagen plastic”.
- Ten tweede kan je er ook voor zorgen dat je altijd van binnenuit op je dak kunt komen. Zou ik zeker overwegen. Moet je er wel 1 hebben die ook open kan natuurlijk ;)

Wij hadden wel een lichtkoepel maar die was niet heel handig geplaatst (boven het trapgat). In de praktijk konden we dus alsnog niet via binnen op het dak komen. Irritant, want dat betekende in ons geval dat we de buren (zonder opbouw) altijd lief moesten aankijken of we hun dak mochten gebruiken. Bijvoorbeeld bij plaatsen zonnepanelen, of lekkage, of in jouw geval straks het onderhoud van de buitenunit van de airco.

Ventilatie:
Ik ben hier geen expert in dus hoop vooral dat anderen aanvullen. Maar wij hadden mechanische ventilatie type C. Achteraf zou ik voor type D hebben gekozen als ik de keuze opnieuw kon maken.

Internetaansluiting:
Zeker niet vergeten: zorg dat je boven ook bekabeld internet hebt :) Zeker als je daar gaat thuiswerken!

Succes met dit mooie project!

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenVerweij op 20-02-2025 19:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartoow
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:31
Thanks voor het delen van je ervaring, dat klinkt idd als een vergelijkbare situatie! Over een het plaatsen van een lichtkoepel en het doortrekken van een internet kabel had ik nog niet over nagedacht.