Is mijn nieuwe 7700 XT gaar?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ptiel
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-05 21:56
Beste tweakers,

Een paar weken geleden mijn videokaart geupgrade en sindsdien loop ik tegen twee problemen aan:

- Op sommige video-sites (youtube bijvoorbeeld) verschijnen er soms witte vlakken en balken in beeld. Dit gebeurt altijd na een scroll-beweging. Het komt alleen voor tijdens het browsen in Firefox.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7DXXtAXTsVJDphDsx8o4ghVIbJg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5s2zXES51tEhfpnHnCqnx5Tw.jpg?f=fotoalbum_large

- Wanneer de kaart belast wordt hoor ik hem 'werken' over de audio en niet zo zachtjes ook. Bij in en uitzoomen van grote afbeeldingen, tijdens het gamen, tijdens het scrollen door een topic hier, etc. Het probleem treedt pas op zodra de pc warm is.

Ik vroeg mij af of beide klachten kunnen wijzen op een hardware-probleem. Heb ik een brakke kaart ontvangen of is er wat anders aan de hand?

...

Relevante software en hardware die ik gebruik

Windows 10 Pro
Firefox

3440x1440 @ 144 Hz, HDR uit, 125% zoom,

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-6500 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte GA-B150-HD3P€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internKingston HyperX Fury HX421C14FBK2/8€ 0,-€ 0,-
1SSD'sCorsair Force MP510 960GB€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair RM750x (2018) Zwart€ 301,02€ 301,02
1ProcessorkoelingCooler Master TX3 i€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenAerocool Aero-500G RGB Zwart€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 7700 XT Gaming OC 12G€ 451,-€ 451,-
1KabelsClub 3D DisplayPort 1.4 kabel 2 meter HBR3 8K 60Hz Zwart€ 12,99€ 12,99
1MonitorsIiyama G-Master Red Eagle GB3466WQSU-B1 Zwart€ 569,-€ 569,-
Totaal€ 0,-

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

- Alle apparatuur losgekoppeld behalve PC en monitor, interferentie blijft hoorbaar.
- Laatste drivers van AMD geïnstalleerd na oude drivers met DDU verwijderd te hebben.
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-05 21:19
Plug eens een andere monitor eraan.

[ Voor 44% gewijzigd door Monkeydancer op 20-02-2025 16:28 ]

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

• Ptiel
Heb helaas geen andere monitor, maar je antwoord herinnert me wel aan een eerder probleem.

Flitsen en kraakgeluiden in m'n scherm (iiyama gb3466wqsu)

Een paar maanden na het plaatsen van nieuwe kabel gaf m'n destijdse GPU de geest (Sapphire Radeon RX 480 NITRO+ 8G OC) Een van de powerphases had een kortsgesloten mosfet. Kan die monitor dat veroorzaken? Ik meen dat de kaart van @Nangadef ook kort daarna de geest gaf, maar durf ik niet met zekerheid te zeggen. De kraak/klik geluiden heb ik niet waargenomen na het plaatsen van de 7700 XT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Als ik dat zo lees zou ik bijna gaan denken dat er of wat is met de koeler die misschien los zit, of dat ze vergeten zijn koelpasta aan te brengen op de gpu. Dit vooral omdat je de problemen pas ziet als de pc warm is dus moet het iets met warmte te maken hebben lijkt mij.

Nu is het mij alleen even niet duidelijk of je de videokaart nieuw gekocht hebt of 2de hands. Mocht je hem 2de hands gekocht hebben dan kan het zijn dat de koelpasta op de chip verhard is en die eens vernieuwd moet worden.

• Ptiel
Roel1966 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:29:
Als ik dat zo lees zou ik bijna gaan denken dat er of wat is met de koeler die misschien los zit, of dat ze vergeten zijn koelpasta aan te brengen op de gpu. Dit vooral omdat je de problemen pas ziet als de pc warm is dus moet het iets met warmte te maken hebben lijkt mij.

Nu is het mij alleen even niet duidelijk of je de videokaart nieuw gekocht hebt of 2de hands. Mocht je hem 2de hands gekocht hebben dan kan het zijn dat de koelpasta op de chip verhard is en die eens vernieuwd moet worden.
GPU wordt tijdens browsen niet warmer dan 35-40 graden. Memory hangt wel altijd rond de 80 graden, dat vond ik wel aardig hoog. Het is een nieuwe kaart van twee maanden oud, vandaar dat ik 'm nog niet heb open geschroefd.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ptiel schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:33:
Memory hangt wel altijd rond de 80 graden, dat vond ik wel aardig hoog. Het is een nieuwe kaart van twee maanden oud, vandaar dat ik 'm nog niet heb open geschroefd.
Dan zou het toch wel eens de koeler kunnen zijn dat die niet strak genoeg zit, of dat er iets mis is met de pads op de geheugenchips. Je zou een voorzichtig de schroefjes wat kunnen aan draaien, althans dan de niet verzegelde schroefjes dan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-05 13:43

HugoBoss1985

Xenotech

Niet zelf gaan lopen klooien aan een gloednieuwe videokaart.

Testen, desnoods in een ander systeem... en dan RMA als het defect blijkt.

[ Voor 8% gewijzigd door HugoBoss1985 op 20-02-2025 18:12 ]

• Ptiel
80 graden is prima voor dit type geheugen lees ik links en rechts.

Heb alle relevante contactoppervlakken eens goed schoongemaakt en dat lijkt wel wat geholpen te hebben. Ik ga de boel weer dichtschroeven en eens goed testen. Mochten die witte vlakken weer terugkomen dan stuur ik 'm RMA.

Voor de audio interferentie heb ik nog geen verklaring kunnen vinden. Ik gebruik de onboard audio en die chip zit erg dicht bij de GPU en heeft geen shield. Gaan we tzt een oplossing voor verzinnen.

Allemaal bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ptiel
Even een nachtelijke update in de meivakantie om dit topic fatsoenlijk af te sluiten. De veroorzaker van de audio interferentie, en misschien ook de visuele glitches, bleek een aardlus te zijn.
Ik gebruik een mengpaneeltje voor de audio van deze en een andere pc. Ik had geen rekening gehouden met een verschillend aardpotentiaal, veroorzaakt door drie doorgeluste stekkerdozen tussen de pc's in kwestie. Sowieso niet slim om zoveel dozen te daisy-chainen maar ik had helaas geen andere optie aangezien ik maar 1 stopcontact ter beschikking heb.
Tegelijkertijd met de ontdekking van de aardlus kwam er een AMD-update uit voor de GPU die ik meteen geïnstalleerd heb. Naast dat de eerdere audio-interferentie was verdwenen met het doorbreken van de aardlus, zijn de visuele glitches ook niet meer teruggekomen.
Inmiddels 2 maanden verder en geen problemen ervaren in de tussentijd. _/-\o_
Pagina: 1