Router kapot... dus kans voor flitsend nieuw thuisnetwerk!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Flokman
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 05-06 14:25
Hallo allemaal,

Vanochtend heeft mijn Huawei AX3 Pro het opgegeven. Deze router was via VLAN ingesteld en verbonden met mijn Odido glasvezelverbinding (1gb) in de woonkamer. Ik had een paar apparaten zoals een Nvidia Shield bekabeld aangesloten en een andere AX3 router op mijn kantoor op de eerste verdieping. Wifi werkt via mesh als 1, snelheden via wifi halen 1gb niet maar dat is ook niet zo heel erg. Bereik is net voldoende (in garage nog 1 streepje, wasmachine en droger daar maken nog verbinding).

Relevante software en hardware die ik gebruik:

• Hoofdrouter (woonkamer): Nvidia Shield, Denon receiver, Philips Hue Bridge.
  • Kantoorrouter: Desktop pc, laptop (via dock), Raspberry Pi met Pi-hole.
  • Mijn vriendin werkt ook vaak thuis en maakt gebruik van wifi met haar MacBook.
  • Streamen van 4K games via Moonlight/Sunshine naar de Nvidia Shield.
  • Er is een cat5e backhaul tussen de routers. Ik heb nog een cat6 kabel over om dit te upgraden.
  • We hebben nog geen WiFi 7 of veeleisende WiFi 6(e) apparaten.
  • Ik woon in een vrijstaand huis van ongeveer 110m2 met 2 verdiepingen. Er zijn weinig andere wifi netwerken in de buurt.
Toekomstige wensen:
  • Mogelijk een draadloze VR-bril in de toekomst?. -> aparte router hiervoor later is prima, zolang het maar op het bestaande systeem kan worden aangesloten en streamen van beelden van PC naar bril goed gaat

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Ik heb verschillende best buy guides en fora bekeken. Asus of AVM lijkt een goede optie vanwege de instelbaarheid, maar ik sta open voor andere merken. Ik vind het idee dat er opties achter een paywall zitten niet fijn, maar in de praktijk gebruik ik deze opties ook vast niet.
Mijn budget is flexibel, maar ik wil geen onnodige uitgaven doen. Ik zie dat de prijzen erg kunnen fluctueren. Tweedehands opties zijn ook erg welkom!

Vraag aan jullie:

Wat zouden jullie aanbevelen voor mijn situatie?
Zijn er specifieke modellen of merken die jullie aanraden?
Hoe kan ik het beste mijn netwerk upgraden zonder te veel te investeren (maar goedkoop is duurkoop?)?
Alvast bedankt voor jullie advies!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:59
Heb je al kunnen nagaan of het niet de voeding is die het heeft opgegeven?
.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:10

SeatRider

Hips don't lie

The_Doman schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:16:
Heb je al kunnen nagaan of het niet de voeding is die het heeft opgegeven?
.
Volgens mij brandt het geld al in zijn zak :+

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flokman
SeatRider schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:19:
[...]

Volgens mij brandt het geld al in zijn zak :+
Sinds ik verhuist ben zat al langer te denken over een upgrade, dus dit is wel een beetje waar :P . Ik heb nog niet de tijd gehad om alles te debuggen (ik werk vandaag thuis dus heb even snel de gevallen router vervangen door de Odido router), maar ik vind een goed stabiel netwerk waar ik op kan vertrouwen ook gewoon belangrijk. De Huawei routers worden ook al een tijdje niet meer geupdate, dus het is eigenlijk ook wel eens tijd om die te vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:18
Kijk eens naar Ubiquiti, hoop mogelijkheden . En je kan het zo gek maken als je wil . Schaalbaar en goed uit te breiden , daarnaast frequente updates

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

• Flokman
Cybersijp schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:36:
Kijk eens naar Ubiquiti, hoop mogelijkheden . En je kan het zo gek maken als je wil . Schaalbaar en goed uit te breiden , daarnaast frequente updates
Interessante optie, maar misschien beetje overkill? Ik heb "UniFI GPT" op hun website gevraagd hoe ik mijn huidige setup vervang door Ubiquiti producten, en dan raad hij me een Dream Machine Special Edition, 2x een U6+ AP plus wat switches aan. Totaalprijs is al snel 800 euro... Ik vervang dan ook 2 apparaten door minstens 4, plus zal waarschijnlijk de APs ook moeten ophangen (en kabels wegwerken) want op de zelfde plekken leggen als de routers nu (in tv kastje en onder bureau) is waarschijnlijk niet de beoogde plek). Dit wordt me wel wat te veel van het goede.
Begrijp me niet verkeert, ik heb al eerder eens filmpjes en dingen gezien over Ubiquiti en het is echt prachtig spul, maar ook voor mijn situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Laatst online: 15:18
Kan echt wel voor wat minder hoor, een udr via v&a twee wifi u6 ap's erbij. Gok dat je dan wel nog het eea aan knaken overhoud .... Maar goed ik kan niet in je portemonnee kijken natuurlijk

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:31

nelizmastr

Goed wies kapot

Cybersijp schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:47:
Kan echt wel voor wat minder hoor, een udr via v&a twee wifi u6 ap's erbij. Gok dat je dan wel nog het eea aan knaken overhoud .... Maar goed ik kan niet in je portemonnee kijken natuurlijk
De UDR kan helaas geen gigabit aan, dan moet je naar de UDM(B) wat al een oud product aan het worden is. Een cloud gateway ultra trekt wel gigabit, heeft alleen geen WiFi, dus moet een los AP bij.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:51
Waarom een eigen router als je een prima router van Odido hebt.

Als je serieus iets wilt wat die Odido router niet kan zou ik eens naar Mikrotik Hap kijken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Laatst online: 15:53
Flokman schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:01:
Interessante optie, maar misschien beetje overkill? Ik heb "UniFI GPT" op hun website gevraagd hoe ik mijn huidige setup vervang door Ubiquiti producten, en dan raad hij me een Dream Machine Special Edition, 2x een U6+ AP plus wat switches aan. Totaalprijs is al snel 800 euro...
Daarom moet je die vraag ook niet aan Chat GPT vragen als je al een Tweakers topic hebt ;)
Begrijp me niet verkeert, ik heb al eerder eens filmpjes en dingen gezien over Ubiquiti en het is echt prachtig spul, maar ook voor mijn situatie?
De luxe van een vrijstaand huis verdiend imho ook de luxe van een goed netwerk. Het zijn inmiddels ook de meest gebruikte apparaten in je huishouden.

Hoe zit het met de netwerkkabels in huis, zitten die met buizen en inbouwdozen in de muur?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Laatst online: 15:53
Ben(V) schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 15:36:
Waarom een eigen router als je een prima router van Odido hebt.
Het grote voordeel van een eigen router (ook met nat-achter-nat) is dat je heel makkelijk kan overstappen van provider.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:51
Tja het enige waar je tegenaan kunt lopen is dat de router van een andere ISP mogelijk een andere ip range gebruikt.
Dat is alleen maar lastig als je devices een fixed ipadres hebt gegeven, dan moet je het even aanpassen.
Beter is natuurlijk om de dhcp server fixed ipadressen aan macadressen uit te laten delen dan hoe je dat alleen maar in de router aan te passen.

Maar als je dat al een probleem vind om aan te passen zou ik zeker niet aan een eigen router beginnen.

[ Voor 37% gewijzigd door Ben(V) op 21-02-2025 19:42 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:31
Denk ook even na of je in de toekomst nog een snellere verbinding wil dan je huidige 1Gbit.

Het voorgestelde Ubiquiti netwerk met losse Access Points voor betere WiFi dekking in je huis is een prima keuze.

Het is sowieso handig om je WiFi los te koppelen van je router .. omdat die router meestal op een onhandige plek staat voor een goede WiFi dekking.

Maar als je Ubiquiti niet wil zijn er genoeg andere optie .. maar de vraag is ook .. ben je een echte Tweaker of een gebruiker (dus aanzetten en het moet werken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flokman
Bedankt voor jullie inzichten, ik ga me eens goed verdiepen in de opties! De weg om voor aparte router plus aparte APs te gaan klinkt best logisch.
Toevallig staat er net een artikel over MiktoTik op de homepage, dus wie weet is het een teken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Flokman schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 08:25:
Bedankt voor jullie inzichten, ik ga me eens goed verdiepen in de opties! De weg om voor aparte router plus aparte APs te gaan klinkt best logisch.
Toevallig staat er net een artikel over MiktoTik op de homepage, dus wie weet is het een teken ;)
Vast wel ... Maar lees het artikel eens goed door ...en dan snap je ook mijn laatste vraag van gisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
@Flokman wat is het ondertussen geworden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flokman
AX3 weer aan de praat gekregen, dus nu is de druk om te vervangen weer wat minder. Na het inlezen over Ubiquiti en MiktoTik me besefte ik me dat ik hier op dit moment niet heel enthousiast wordt (lees, weinig tijd) om me hier compleet in te verdiepen. Die setups bieden zeker voordelen, maar voor mijn doeleinden moet het meer leuk speelgoed zijn waarbij ik het leuk vind om er mee te spelen, en dat gevoel heb ik momenteel niet. Stond dus op het punt om 2de hands een ASUS RT-BE88U te kopen (en dan een iets mindere router uit de serie als 2de er bij te kopen) toen ik toch nog eens de AX3 langs liep en er achter kwam dat een kat over de uitknop van de stekkerdoos (die wat verscholen lag met alleen de router er aan) was gelopen en dat het "probleem" was... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Flokman schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:49:
[...]

AX3 weer aan de praat gekregen, dus nu is de druk om te vervangen weer wat minder. Na het inlezen over Ubiquiti en MiktoTik me besefte ik me dat ik hier op dit moment niet heel enthousiast wordt (lees, weinig tijd) om me hier compleet in te verdiepen. Die setups bieden zeker voordelen, maar voor mijn doeleinden moet het meer leuk speelgoed zijn waarbij ik het leuk vind om er mee te spelen, en dat gevoel heb ik momenteel niet. Stond dus op het punt om 2de hands een ASUS RT-BE88U te kopen (en dan een iets mindere router uit de serie als 2de er bij te kopen) toen ik toch nog eens de AX3 langs liep en er achter kwam dat een kat over de uitknop van de stekkerdoos (die wat verscholen lag met alleen de router er aan) was gelopen en dat het "probleem" was... 8)7
Ik heb UI ... En ik merk dat ik er niet mee speel .. maar vooral "gebruik" .. maar dat het zeer stabiel is .. en daardoor veel meer toegevoegde waarde heeft dan bijvoorbeeld een consumenten router. En als je wat meer nodig hebt .. kan je dat toevoegen .

Je kan het konijnenhol induiken .. maar het hoeft niet.
Pagina: 1