Hallo allemaal,
Vanochtend heeft mijn Huawei AX3 Pro het opgegeven. Deze router was via VLAN ingesteld en verbonden met mijn Odido glasvezelverbinding (1gb) in de woonkamer. Ik had een paar apparaten zoals een Nvidia Shield bekabeld aangesloten en een andere AX3 router op mijn kantoor op de eerste verdieping. Wifi werkt via mesh als 1, snelheden via wifi halen 1gb niet maar dat is ook niet zo heel erg. Bereik is net voldoende (in garage nog 1 streepje, wasmachine en droger daar maken nog verbinding).
Mijn budget is flexibel, maar ik wil geen onnodige uitgaven doen. Ik zie dat de prijzen erg kunnen fluctueren. Tweedehands opties zijn ook erg welkom!
Zijn er specifieke modellen of merken die jullie aanraden?
Hoe kan ik het beste mijn netwerk upgraden zonder te veel te investeren (maar goedkoop is duurkoop?)?
Alvast bedankt voor jullie advies!
Vanochtend heeft mijn Huawei AX3 Pro het opgegeven. Deze router was via VLAN ingesteld en verbonden met mijn Odido glasvezelverbinding (1gb) in de woonkamer. Ik had een paar apparaten zoals een Nvidia Shield bekabeld aangesloten en een andere AX3 router op mijn kantoor op de eerste verdieping. Wifi werkt via mesh als 1, snelheden via wifi halen 1gb niet maar dat is ook niet zo heel erg. Bereik is net voldoende (in garage nog 1 streepje, wasmachine en droger daar maken nog verbinding).
Relevante software en hardware die ik gebruik:
- Hoofdrouter (woonkamer): Nvidia Shield, Denon receiver, Philips Hue Bridge.
- Kantoorrouter: Desktop pc, laptop (via dock), Raspberry Pi met Pi-hole.
- Mijn vriendin werkt ook vaak thuis en maakt gebruik van wifi met haar MacBook.
- Streamen van 4K games via Moonlight/Sunshine naar de Nvidia Shield.
- Er is een cat5e backhaul tussen de routers. Ik heb nog een cat6 kabel over om dit te upgraden.
- We hebben nog geen WiFi 7 of veeleisende WiFi 6(e) apparaten.
- Ik woon in een vrijstaand huis van ongeveer 110m2 met 2 verdiepingen. Er zijn weinig andere wifi netwerken in de buurt.
Toekomstige wensen:
- Mogelijk een draadloze VR-bril in de toekomst?. -> aparte router hiervoor later is prima, zolang het maar op het bestaande systeem kan worden aangesloten en streamen van beelden van PC naar bril goed gaat
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb verschillende best buy guides en fora bekeken. Asus of AVM lijkt een goede optie vanwege de instelbaarheid, maar ik sta open voor andere merken. Ik vind het idee dat er opties achter een paywall zitten niet fijn, maar in de praktijk gebruik ik deze opties ook vast niet.Mijn budget is flexibel, maar ik wil geen onnodige uitgaven doen. Ik zie dat de prijzen erg kunnen fluctueren. Tweedehands opties zijn ook erg welkom!
Vraag aan jullie:
Wat zouden jullie aanbevelen voor mijn situatie?Zijn er specifieke modellen of merken die jullie aanraden?
Hoe kan ik het beste mijn netwerk upgraden zonder te veel te investeren (maar goedkoop is duurkoop?)?
Alvast bedankt voor jullie advies!