Vraag

• Magnetron
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 24-02 16:48
Goedemiddag,

Ja, hier de zoveelste post van iemand die een overstap zou willen maken :>

Ik ben al jaren een verfijnd iPhone gebruiker, het werkt lekker en heb eigenlijk navenant nooit gedoe of gedonder met mijn huidige iPhone 14 pro.
Ik zat met smart te wachten op de iPhone 16e, basaal, simpel en doeltreffend alleen die prijs slaat echt nergens op voor het geen je krijgt.

Mijn iPhone 14 pro heb ik 14 maanden geleden gehuurd van de firma Grover, prima firma alleen erg duur in vergelijk dat als je het toestel koopt, echter kon ik toen even niet anders.
Ik heb mijn 14 pro nu 2x terug gestuurd voor het vervangen van de batterij, 76% (gebruikte iPhone dus) en de 2e keer met 85% en een antenne probleem.

Nu wil ik niet meer huren en gewoon lekker een toestel aanschaffen maar heb wat enkele vragen over android toestellen

Ik zoek eigenlijk een toestel in de midden budget klasse zo rond de 5 a 600.-

- Snelle processor
- Voldoende geheugen
- Oled scherm
- 120hz
- 2 speakertjes
- NFC mbt draadloos betalen
- Redelijke camera // ik hoef niet in 4k of 8k te filmen

Mijn schoonbroertje heeft een Samsung A55 en dat is eigenlijk best een prima toestel, na wat googlen kwam ik ook de A56 tegen en die ziet er voor zover prima uit.

Wat is nou een beetje een fatsoenlijk leuk toestel?
Wat zijn nou de voor en nadelen van een android telefoon ten opzichte van een Apple?

Met hartelijke groet
Mark :)

Beste antwoord (via Magnetron op 23-02-2025 01:26)

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:37
belangrijk hier is dat je van een vlaggeschip toestel naar een mid-range kijkt, dat zul je wel op dingetjes merken zoals snelheid.
De Samsung A55 is het meest verkochte model, en de A56 als opvolger zal die rol waarschijnlijk overnemen en zal weer net even wat beter zijn, en wat dunner als ik de geruchten zo lees, formeel komt die volgende maand pas uit.
Als de A55 voor jou voldoende is, zou ik die nu halen, vanaf 319 Euro in de Pricewatch, het nieuwe model zal rond de 500 Euro uitkomen, 450 in de aanbieding.
Je kunt ook bij Samsung rechtstreeks kopen en eventueel een oude telefoon inruilen als je die nog hebt liggen. Soms via de chat krijg je korting als je contact opneemt.

Verschil met een iPhone zit vooral in de interface en instellingen, je moet even de tijd nemen alles aan te leren (je schoonbroertje kan je ondersteunen als ervaringsexpert), en daarnaast even rustig de tijd nemen alle data over te zetten. Plus je moet mogelijk een oplader aanschaffen, want de iPhone 14 had nog een lightning aansluiting.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
belangrijk hier is dat je van een vlaggeschip toestel naar een mid-range kijkt, dat zul je wel op dingetjes merken zoals snelheid.
De Samsung A55 is het meest verkochte model, en de A56 als opvolger zal die rol waarschijnlijk overnemen en zal weer net even wat beter zijn, en wat dunner als ik de geruchten zo lees, formeel komt die volgende maand pas uit.
Als de A55 voor jou voldoende is, zou ik die nu halen, vanaf 319 Euro in de Pricewatch, het nieuwe model zal rond de 500 Euro uitkomen, 450 in de aanbieding.
Je kunt ook bij Samsung rechtstreeks kopen en eventueel een oude telefoon inruilen als je die nog hebt liggen. Soms via de chat krijg je korting als je contact opneemt.

Verschil met een iPhone zit vooral in de interface en instellingen, je moet even de tijd nemen alles aan te leren (je schoonbroertje kan je ondersteunen als ervaringsexpert), en daarnaast even rustig de tijd nemen alle data over te zetten. Plus je moet mogelijk een oplader aanschaffen, want de iPhone 14 had nog een lightning aansluiting.

• Magnetron
Thnx voor je snelle reply @swhnld

Mijn schoonbroertje kan me daarin inderdaad helpen, is dan ook werkzaam in de ICT en houd zich ook bezig met iPhones en Androids voor het personeel van het bedrijf waar die werkt.

Iets leren is nooit erg, en wat inleveren qua snelheid ook niet.
Al heeft de iPhone 14 pro maar 6GB aan werkgeheugen en de A55/A56 8 GB en is de processor net wat minder.

Het enige wat me tot recent toe heeft tegengehouden zijn een paar dingen

- Zoek mijn functie (mijn vriendin is al enkele kerel lastig gevallen door vreemde vieze mannen en ook al eens een auto in gesleurd en dit is voor ons beide enorm belangrijk) maar daar hebben we life360 voor
- Imessage, wij gebruiken nog Imessage ipv whatsapp
- Icloud opslag met gezinsgebruik maar ook die kan ik aanhouden voor haar fotografie

Nogmaals veel dank.

Mochten er nog andere / betere toestellen zijn dan hoor dat uiteraard ook graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soskes
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:59
Als ik je bericht zo lees zou ik gewoon kijken voor een tweedehands 14 of 15 (pro). Kun je waarschijnlijk nog jaren mee vooruit en je lijkt wat vast te zitten in het eco systeem en gebruikersgemak gezien iMessage, iCloud en Find my phone.

Met Android ga je geld investeren en neem je een grote gok als ik je zo lees. Bevalt het niet, dan verlies je geld omdat je hem waarschijnlijk snel weg wilt doen.

Ikzelf wil niet werken met een iPhone want interface etc. en kan me heel goed voorstellen dat als je enorm gewend bent aan de iPhone, waarom een switch.

Succes met de keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnetron
Dank voor je bericht 👍🏻

Ik ben vandaag even bij de Mediamarkt bij ons in Heerlen geweest om eens spelenderwijs te ontdekken hoe of wat, ik ben aardig gecharmeerd van android moet ik zeggen.

Ik heb vanaf de iPhone 4 eigenlijk alleen maar Apple producten gehad, de hedendaagse androids zijn eigenlijk hartstikke prima!
Dat ik geld moet gaan uitgeven is logisch, maar dat doe ik nu ook, ik kreeg via grover vandaag een verleng aanbod voor 18 maanden 39.90 dat is 718.20 euro, dat bovenop de 12 maanden a 49.90 die ik al betaald heb… deze iPhone is al 2 keer terug betaald 😅

Ik ben eigenlijk helemaal klaar met het gevangenis gevoel van Apple, vandaar mijn keus.
Android heb ik meer een open gevoel ook qua layout en dingen aanpassen.

Toestellen waar ik nu een goed gevoel bij heb

- Samsung a55 / a56
- Google Pixel 8 pro
- Google Pixel 9 en de 9 pro
- een of ander Nokia toestel

Ik had graag een Huawei pura 70 willen proberen maar die wordt hier zelden verkocht.

De Find my iPhone / zoek mijn app lijkt me duidelijk maar dat is op te lossen door andere apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Huawei moet je sowieso helaas vermijden door technologie boycot uit de VS. Ze kunnen hun toestellen daardoor niet meer certificeren.
Daar zit daardoor nu geen Google Play Store op, dus mis je alle bank apps, overheid apps, etc. en die heb je wel nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:18
Pssst, wat zou het toch handig zijn als Tweakers een Best Buy Guide zou hebben -> https://tweakers.net/best-buy-guide/smartphones/ ;)

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:51
Ik heb de overstap gemaakt. Ben van een iphone 14 pro naar een Samsung Flip 5 en later een Motorola RAZR ultra 50 gegaan. Nee, dat zeg ik fout. Ik heb een ze gekocht, maar dagelijks gebruik ik nog steeds mijn iPhone 14 pro.

Ik heb echt mijn best gedaan maar merk toch dat dingen als iMessage en FaceTime voor mij beter werken. Ook heb ik zelf MacBooks en iPads dus dan integreert de Motorola iets lastiger. Uiteindelijk werkt het zeker hoor, maar je gaat concessies doen. Tenzij je alleen de telefoon gebruikt en niets Apple er omheen dan is de overstap wellicht te doen maar anders merk je toch echt verschil. Ik zeg niet dat Android slechter is of beter, het is anders en de handigheidjes van Apple ben ik gaan missen.

Maar wellicht ben ik een uitzondering hoor en als iemand morgen zegt dat ik mijn iPhone niet meer mag gebruiken dan red ik het prima, maar ik ga mijn iPhone missen. Klinkt heel raar en ik kan het niet uitleggen en wil heel graag de Motorola leuk vinden maar Android is het net niet voor mij en dat vind ik best jammer want de iPhone is saai, maar het werkt toch blijkbaar wel (voor mij).

[ Voor 0% gewijzigd door Archie_T op 23-02-2025 10:41 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magnetron
@Gynnad Waarom heb ik juist dat over het hoofd gezien :')
Alsnog thnx! :P

@swhnld Daar kom ik inderdaad ook achter, ontzettend jammer want vind het design erg mooi van die Pura

@Archie_T Voor mij zullen bepaalde apps op de iPhone beter werken dan op Androids, ik vind iMessage bijzonder fijn en nja de rest is wel betekend (te lezen bovenin ergens :P )

Uiteraard ga je concessies doen, maar ik vind android wel een stuk volwassener geworden dan dat het in het verleden is geweest, ik heb er geen moeite mee om te switchen of dingen aan te leren.. het zijn alleen die 2 specifieke apps maar dat moet ook anders kunnen :D
iPhone is ook saai, ios is zo gigantisch Jip en Janneke dat je gewoon bijna niets fout kan doen, het is alleen een complete gevangenis!

Ik heb nu 3 toestellen op het oog waar ik me de keus uit moet maken

Samsung A55 of A56 (veel bloatware maar makkelijk te verwijderen) maar lange ondersteuning
Google Pixel 8 pro
Google Pixel 9 pro

En zag een advertentie hier van een Google Pixel 9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magnetron
Thnx allen

Het is uiteindelijk de Google Pixel 9 pro geworden, iets buiten budget maar heb een leuke deal kunnen slaan die ik niet kon afwijzen.

Ik ga er vanuit dat ik met dit toestel net zoveel plezier zal hebben als met mijn iPhone 14 pro :>
Pagina: 1