CAT6A UTP bekabelde verbinding max 100mbit (1GBIT internet)

Pagina: 1
Acties:

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:37
Hi,

Ik heb een CAT 6A UTP kabel getrokken vanuit mijn kantoor richting de meterkast. Van die kabel heb ik de RJ45 connector afgeknipt en met de juiste (denk ik) tools een nieuwe RJ45 aansluiting er op gezet.

Ik zou 1GBIT van KPN moeten hebben maar als ik naar mijn internet aansluiting kijk op mijn PC staat er bij bekabeld een snelheid van 100mbit. Dit laat speedtest ook duidelijk zien.

Ik heb een vrij goedkoop kitje gekocht via bol waaronder andere een kabelbinder in zit om zo een RJ45 connector aan te sluiten. Zou het kunnen zijn dat deze RJ45 connectoren bij dat kitje maximaal CAT5 zijn ipv CAT6? Ik kan dit helaas nergens terug lezen of de bijgeleverde connectoren die snelheid ondersteunen.

Volgorde van de kleuren:

1 Oranje/wit
2 Oranje
3 Groen/wit
4 Blauw
5 Blauw/wit
6 Groen
7 Bruin/wit
8 Bruin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Cat5 of niet maakt niet uit. Waarschijnlijk maakt een van de aders geen contact in de connector. Als je een kabeltester hebt kun je dat uitzoeken (maar ik neem aan dat je dat dan al gedaan zou hebben). Je kleurvolgorde is goed, en aannemende dat de kabel verder zelf niet beschadigd is bij het trekken en van goede kwaliteit is (dus geen CCA) dan is dat zo'n beetje de enige mogelijkheid.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:07

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Doe jezelf een lol en haal een kabeltester. Dan kan je iig zien of je kabel goed geknepen is aan beide kanten.

Daarnaast: hoe lang is de kabel die je getrokken hebt en vooral: welke Cat6 kabel heb je gekocht? Als de kabel CCA is en van een wat mindere kwaliteit/merk, wil de snelheid soms al snel naar 100 mbit gaan op korte afstanden

Cat5 connectoren moeten niet uitmaken: ook die halen 1 Gbit snelheden :)

[ Voor 8% gewijzigd door Notna op 20-02-2025 14:18 . Reden: Bah, langzaam ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:23
Het 'trekken' van kabels, dat wil zeggen: in een vaste installatie aanleggen in o.a. buizen in de muren, doe je normaal met solid installatiedraad, en met patchpanels of wandaansluitdoosjes aan beide uiteinden.

Het feit dat jij eerst een stekkertje van je gebruikte kabel hebt moeten afknippen duidt erop dat je soepele kabel hebt gebruikt.. oftewel stranded wire, bedoeld voor patchkabels.
Die zijn normaal gesproken niet bedoeld om in een vaste installatie via trekveren e.d. aan te leggen, want ze hebben een veel lagere mechanische treksterkte.
Dus misschien is er wel een van de adertjes kapot. Of zoals gezegd dus een van de aders die niet goed contact maakt op je nieuwe stekker.

Hoe lang is de aangelegde kabel in totaal?

Daarnaast: heb je het voorheen wél op 1Gbit zien staan met dezelfde apparatuur en een andere kabel?
Kan anders net zo goed zijn dat er iets mis is met of de KPN modem of je eigen netwerkkaart in de PC.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• ScreamGT
De kabel die destijds gekocht is: https://www.123inkt.nl/Wh...R-15-i81669-t2270236.html

Ik heb de kabeltester alleen geen 9v batterij :+ Ik ga die zo even halen en het dan testen.

P.S. mijn DECO systeem laat 1GBIT zien en is aangesloten op het kpn modem. Bij draadloos en er direct naast staan haal ik een snelheid van 900+ mbit.

Helaas is mijn kantoor best ver verwijderd van de dichtstbijzijnde DECO en zitten er 3 hele dikke muren tussen. Vandaar mijn overstap naar bekabeld.

[ Voor 37% gewijzigd door ScreamGT op 20-02-2025 14:34 ]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
Je connector maakt maar contact met twee aderparen in plaats van vier.
Dan val je terug naar 100Mbps.

Advies:
Koop cat 6 U/Utp kabel met stugge aders en monteer die aan beide kanten af op een wcd of keystone met lsa.
Ga niet prutsen met RJ45's aanknijpen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

ScreamGT schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:32:
De kabel die destijds gekocht is: https://www.123inkt.nl/Wh...R-15-i81669-t2270236.html

Ik heb de kabeltester alleen geen 9v batterij :+ Ik ga die zo even halen en het dan testen.
123inkt is een tonerboer. Daar staat niet eens bij wat voor kabel het is, dus voor hetzelfde geld heb je een kabel gekocht waar de aders van gerecycled ijzerdraad gemaakt zijn.

Prima webshop hoor maar niet waar ik netwerkkabels zou kopen.

Voor een paar tientjes heb je deze prachtige, 100% koperen, cat5e kabel: https://www.netwerkwinkel...-50m-EN5U-50-p_38535.html (Ze hebben ook cat6 en cat6a, maar dat is niet nodig voor gigabit.)

Men heeft ook de goede pluggen als je dat graag wilt. (Kan namelijk prima, je moet alleen wel de goede hebben.) Houdt er rekening mee dat solid core kabel niet gemaakt is om veel te bewegen en dat tot kabelbreuk kan leiden. De oplossing dáárvoor is ze netjes in een WCD af te werken.
Helaas is mijn kantoor best ver verwijderd van de dichtstbijzijnde DECO en zitten er 3 hele dikke muren tussen. Vandaar mijn overstap naar bekabeld.
Op zich moedigen we dat allemaal aan.

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeR op 20-02-2025 15:00 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• ScreamGT
Nou het is gelukt hoor! Na 7 connectors gesloopt te hebben gaf de kabeltester een volledige verbinding aan. Speedtest geeft nu 923 Mbps aan, wat volgens mij prima is?

Nu wil ik een ethernetpoortje aansluiten. Als ik de aansluitmethode op een RJ45 connector hanteer doe ik duidelijk iets anders dan wat er op de aansluiting staat:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/zXXd9Krf/1111.jpg

Eerder hield ik voor de RJ45 connector deze volgorde aan:
1 Oranje/wit
2 Oranje
3 Groen/wit
4 Blauw
5 Blauw/wit
6 Groen
7 Bruin/wit
8 Bruin

Als ik het goed begrijp zou de volgorde nu moeten zijn (van rechts naar links EUA TUA 568 B)
Blauw/wit
Blauw
Groen/wit
Groen
Oranje/wit
Oranje
Bruin/wit
Bruin

Correct me if im wrong :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martijn946
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:36
Nee, pin 1 is nog steeds oranje/wit, 2 oranje, enzovoort. Je moet de B versie aanhouden. Aan alle kanten hetzelfde werken! ;)

MyMeuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ScreamGT
Afbeeldingslocatie: https://imageio.forbes.com/specials-images/imageserve/5f9875237283b142dc3c7f2d/Sacha-Baron-Cohen-in-Amazon-s--Borat-Subsequent-Moviefilm-/960x0.png?format=png&width=960

Dank allen voor jullie hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:11

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Afbeeldingslocatie: https://www.make-it.ca/wp-content/uploads/2021/09/rj45-wire-positions.png

uitprinten (bij voorkeur met een kleurenprinter) , plastificeren en bewaren bij je krimptang.
Pagina: 1