Advies samenwerking MKB bedrijf

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-10 15:47
Hi Tweakers,

Eerst wat inleiding;
Ik werk voor een grote onderwijsinstelling, waar alles goed is geregeld als het gaat om digitaal samenwerken. Denk aan goed ingerichte Teamsomgevingen met bijbehorende Sharepoint omgevingen. Duidelijke afspraken over online samenwerken, etc.

Ik ben redelijk thuis in de inrichting en gebruik van deze samenwerktools, maar niet in het beheer.
Bij ons gaat dat via onze tenant en alles wordt beheerst door de ICT afdeling.

Nu zoek ik voor ons familiebedrijf (mkb, 50 a 100 mensen in dienst, waarvan ongeveer 10 op kantoor) een oplossing voor digitaal samenwerken. Momenteel worden er nog altijd onedrive accounts gebruikt die houtje touwtje met gedeelde mappen werken. Het bedrijf is gegroeid en we moeten professionaliseren.

Ik zou het waarderen als mensen eens konden meedenken. Ik ken zelf alleen m365 en dit zou ook mijn voorkeur hebben.
Wat is nu direct belangrijk:

- gezamenlijk werken aan bestanden inclusief versiebeheer (sharepoint)
- rechten kunnen instellen, niet iedereen moet alles kunnen inzien (verschillende teams inrichten?)

Samenwerken en communiceren via Teams is misschien leuk als vervolgstap, maar nu nog nie echt aan de orde.

Maar hoe zit beheersmatig? Wat haal ik.me op de hals als ik dit ga regelen en waar moet ik rekening mee houden?

En zien jullie misschien nog betere alternatieven?

Alvast dank!

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Alle reacties

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Met Microsoft365Business hebt je een wat robuustere versie van Office365, dat er al klaar voor is om in een zakelijke omgeving te gebruiken

Succes

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• pentaw1nz
Jester-NL schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:19:
Met Microsoft365Business hebt je een wat robuustere versie van Office365, dat er al klaar voor is om in een zakelijke omgeving te gebruiken

Succes
En is dit dan ook de beste optie voor 11,,70 per gebruiker per maand? Allemaal 1 tb cloudopslag is namelijk niet echt nodig, maar wel 1 goed beheerde samenwerkingsomgeving

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:34
Vraag dit aan een professioneel bedrijf ... Werkplekdiensten zijn redelijk gemeengoed inmiddels en deze vraag bestaat echt al heel veel langer. Niet zelf het wiel uitvinden, maar vraag het de professional. Dit soort aantallen ontstijgt het "Hobby-Bob" niveau. Prima om je te oriënteren, maar stel die vraag eens aan een bedrijf die dit als core business heeft, al was het alleen maar om te toetsen ...

[ Voor 5% gewijzigd door Houtenklaas op 20-02-2025 23:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Houtenklaas schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 23:29:
Vraag dit aan een professioneel bedrijf ... Werkplekdiensten zijn redelijk gemeengoed inmiddels en deze vraag bestaat echt al heel veel langer. Niet zelf het wiel uitvinden, maar vraag het de professional. Dit soort aantallen ontstijgt het "Hobby-Bob" niveau. Prima om je te oriënteren, maar stel die vraag eens aan een bedrijf die dit als core business heeft, al was het alleen maar om te toetsen ...
het gaat effectief om 10 mensen op kantoor. Daarom misschien de moeite waard om het toch nog even zelf uit te zoeken?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Houtenklaas
Zelf uitzoeken is altijd 10 punten, alleen al voor de moeite. Maar verkijk je niet op security en risico's van buiten. Als er wat misgaat met 100 man personeel en je krijgt het niet gefixed ben je in Upshit-Creek. Je zal niet de eerste zijn die failliet gaat door IT problemen. IT is een serieus vak en met een bedrijf van 50-100 man - ook al zitten er maar 10 op kantoor - moet je dat niet onderschatten. En ik zeg overigens niet dat je dat doet, hartstikke goed dat je zelf eerst om je heenkijkt!

O ja ... Toevoeging: Als de familie jou ziet als "de" IT man en het gaat mis, dan is er gelazer in de familie. Dat is het nooit waard. Zorg er alsjeblieft voor dat die balans niet in je nadeel werkt. Denk verder na bij twijfel en leg altijd uit waarom je iets een aardig idee vindt zodat wat je ook doet, een breed gedragen keuze is in de familie. Als er dan iets misgaat, sta je er niet alleen voor.

[ Voor 28% gewijzigd door Houtenklaas op 21-02-2025 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Houtenklaas schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 23:57:
Zelf uitzoeken is altijd 10 punten, alleen al voor de moeite. Maar verkijk je niet op security en risico's van buiten. Als er wat misgaat met 100 man personeel en je krijgt het niet gefixed ben je in Upshit-Creek. Je zal niet de eerste zijn die failliet gaat door IT problemen. IT is een serieus vak en met een bedrijf van 50-100 man - ook al zitten er maar 10 op kantoor - moet je dat niet onderschatten. En ik zeg overigens niet dat je dat doet, hartstikke goed dat je zelf eerst om je heenkijkt!

O ja ... Toevoeging: Als de familie jou ziet als "de" IT man en het gaat mis, dan is er gelazer in de familie. Dat is het nooit waard. Zorg er alsjeblieft voor dat die balans niet in je nadeel werkt. Denk verder na bij twijfel en leg altijd uit waarom je iets een aardig idee vindt zodat wat je ook doet, een breed gedragen keuze is in de familie. Als er dan iets misgaat, sta je er niet alleen voor.
Kan me hier helemaal in vinden en verschillende dingen zijn al uitbesteed.
De samenwerkomgeving is echter nog een erfenis van jaren geleden en dus opgezet o.b.v. OneDrive en gedeelde mappen, waarbij een aantal mensen cloudopslag hebben en anderen weer niet. De M365 apps zijn op lokale PCs geinstalleerd met afzonderlijke licenties (eenmalig userkeys aangeschaft).

Dat wordt nu dus tijd voor wat anders en wat minder houtje touwtje...

Het gaat om circa 60 mensen die werkzaam zijn in de logistiek. Dus in de bedrijfshal, bezig met producten, met orders, etc. Dit is allemaal aangestuurd en gestroomlijnd via een Warehouse Mangement Systeem dat we ook extern afnemen.

Waar ik nu een oplossing voor zoek zijn de +/- 7 mensen op kantoor, die samenwerken aan bestanden.
Waarbij het zo simpel is als;
- Twee eigenaren moeten overal bij kunnen en tevens alle rechten incl. beheer
- Twee andere collega's mogen ook bij alle bestanden.
- de overige drie collega's hebben slechts een deel van de bestanden nodig en dit willen we ze kunnen toewijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:06
pentaw1nz schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 00:12:
[...]

Waar ik nu een oplossing voor zoek zijn de +/- 7 mensen op kantoor, die samenwerken aan bestanden.
- de overige drie collega's hebben slechts een deel van de bestanden nodig en dit willen we ze kunnen toewijzen.
Dit roept Microsoft Teams / Sharepoint :)
Bijbehorende licenties afnemen, tenant inrichten en gaan. Maar wel door een professioneel IT bedrijf laten doen die weten wat ze doen (waarmee ik niet zeg dat jij dat niet weet..) zodat er geen scheve blikken jouw kant op kunnen ontstaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Okay... bekijk het (even) anders...
Laat het stukje dat je dit voor een bedrijf gaat doen weg en bedenk je dat je dit - hobbymatig - thuis gaat inrichten. Ga er gewoon even vanuit dat je het netwerk en de hardware hebt ;)
Wat ga je doen om ervoor te zorgen dat je rechtenstructuur ingericht wordt? Waar en hoe ga je je bestanden opslaan? Hoe consolideer je de rechten? Wat doe je als er iemand bij komt, weggaat of een andere rol krijgt?
En hoe snel kun je dit soort zaken aanpassen of troubleshooten?

Als je daar antwoorden op hebt, heb je ook de antwoorden op de vraag of je dit moet willen doen...

me @ last.fm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:20
Zoek idd een partij die werkplekbeheer doet en goede kennis heeft van Microsoft producten en pak dan meteen alles mee. Van accountbeheer (AD?) , e-mail tot document management. Die kan ook zorgen voor goede offline (en daarmee bedoel ik buiten de MS cloud) back-ups als je altijd over je data wilt kunnen beschikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Dank voor het meedenken.
De optie om dit te outsourcen zal ik overwegen. Het leek me relatief simpel, gezien het om beperkt aantal mensen gaat en er weinig snelle verandering is. Ze draaien nu ook al jaar of 7 op de houtje touwtje onedrive constructie.... heel af en toe moest daar eens een account bij of af.
Het leek me dat ik dat via m365 admin paneel eenvoudig eenmalig kon inrichten en wanneer nodig aanpassingen maken.

Tevens heb ik het idee dat een externe partij inschakelen aanzienlijk duurder is dan wanneer ik het zelf doe. Daar moet natuurlijk wel geld voor zijnm

[ Voor 13% gewijzigd door pentaw1nz op 21-02-2025 08:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
@pentaw1nz Als je goedkoop wilt koop je een synology nas, Maak je daarop accounts aan, deel mappen, zet versiebeheer aan een regel een backup ergens een richt dat in. Vraag is of je dat wilt, kan ook een prima oplossing zijn. Maar jouw uren kosten ook gewoon tijd/ geld als het niet goed loopt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:53

BCC

Zzp’er inhuren voor de initiele inrichting van ms business voor de 10 man op kantoor - kan prima via upwork. De support voor externe werkplek beheer van 10 man is duur of slecht imho.

Of loop even langs de ict afdeling en vraag wat zij hebben en of iemand op zaterdag wat wil bijverdienen

[ Voor 24% gewijzigd door BCC op 21-02-2025 15:58 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-10 12:41

lasharor

7 december 2004

jongetje schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:38:
@pentaw1nz Als je goedkoop wilt koop je een synology nas, Maak je daarop accounts aan, deel mappen, zet versiebeheer aan een regel een backup ergens een richt dat in. Vraag is of je dat wilt, kan ook een prima oplossing zijn. Maar jouw uren kosten ook gewoon tijd/ geld als het niet goed loopt...
Met de juiste instellingen heb je ook gewoon versioning op windows

Een alternatief is Nextcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Ik waardeer de adviezen en overweeg om de initiele inrichting dan uit te besteden, maar op zo'n manier/met overdracht zodat ik het zelf goed genoeg begrijp en het verder bij mij kan liggen.
Er gebeuren namelijk geen spannende dingen op kantoor. De core business vindt plaats in de bedrijfshallen waar mensen op de vloer en met hun handen (en een wms/handscanners) bezig zijn met orders en producten. Dat loopt allemaal perfect.
Daarnaast gebeurt een deel van het werk op kantoor ook in andere applicaties, zoals van de accountant en een HRm systeem.
Mail loopt gewoon via webhosting domain en de mensen die mail nodig hebben (ook een stuk of 10) hebben via daar een mailadres gekregen en dat in outlook toegevoegd. Ook dat regel ik dus gewoon via onze hosting en daar gebeurt vrijwel nooit iets.

Structureel betalen voor support en aanpassingen (die er slechts zeer sporadisch zullen zijn) lijkt me voor nu dus onnodig.

Synology nas gaat voor mij alweer 5 stappen te ver. Ik heb ervaring met het implementeren van M365 als samenwerkomgeving, ook op wat grotere schaal (teams van +30 mensen), maar ik heb dus nog nooit iets 'aan de achterkant' gedaan.

[ Voor 18% gewijzigd door pentaw1nz op 21-02-2025 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

pentaw1nz schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:56:
(...)
Ik heb ervaring met het implementeren van M365 als samenwerkomgeving, ook op wat grotere schaal (teams van +30 mensen), maar ik heb dus nog nooit iets 'aan de achterkant' gedaan.
Daarom mijn suggestie om het eerst eens te overdenken.
Er is een wereld van verschil tussen - in een bestaande omgeving - een en ander 'in elkaar te klikken' en het ook in zijn geheel op te zetten.
Dat zijn verschillende takken van sport...

me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Jester-NL schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:16:
[...]

Daarom mijn suggestie om het eerst eens te overdenken.
Er is een wereld van verschil tussen - in een bestaande omgeving - een en ander 'in elkaar te klikken' en het ook in zijn geheel op te zetten.
Dat zijn verschillende takken van sport...
En dat besef ik me zeker.
Ik was vooral benieuwd of dat volledig opzetten via m365 for business bijv. iets is dat je met enig technisch inzicht en tutorials zelf kunt doen voor 10 man, of dat je dit toch extern moet doen.
Door de kosten voor het opzetten te besparen kan ik namelijk het geheel al voor 1 jaar aanschaffen verwacht ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:21
Daarnaast gebeurt een deel van het werk op kantoor ook in andere applicaties, zoals van de accountant en een HRm systeem. Mail loopt gewoon via webhosting domain en de mensen die mail nodig hebben (ook een stuk of 10) hebben via daar een mailadres gekregen en dat in outlook toegevoegd.
Als je dit allemaal zo wilt laten en van de meeste functies van een 365 omgeving geen gebruik gaat maken lijkt me de eerdere suggesties voor een NAS best een goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Nielson schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:29:
[...]
Als je dit allemaal zo wilt laten en van de meeste functies van een 365 omgeving geen gebruik gaat maken lijkt me de eerdere suggesties voor een NAS best een goede.
Ik wil dit niet zo laten,omdat elke pc nu een eigen versie van m365 heeft, ooit door de jaren heen een keer los aangeschaft.

Daarnaast is de cloud gebaseerd op onedrive private oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Maar waarom vraag je die onderwijs ICT partij jou niet om een eenmalige inrichting te laten doen?

Implementatiekosten is ook leergeld - als jij jezelf er 100% bij betrekt, weet je precies wat er allemaal wordt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Vorkie schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:13:
Maar waarom vraag je die onderwijs ICT partij jou niet om een eenmalige inrichting te laten doen?

Implementatiekosten is ook leergeld - als jij jezelf er 100% bij betrekt, weet je precies wat er allemaal wordt gedaan.
Ik werk zelf voor een grote opleider. Met uitgebreide ICT afdeling. Die kan ik niet even vragen om voor mij iets in te richten helaas. Daar ken ik ze niet goed genoeg voor en is ook niet helemaal gangbaar.

Ben inmiddels met iemand in contact via hier om eens te sparren over de basisinrichting en dat uit te besteden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-10 13:40
Het opzetten van M365 / sharepoint / teams omgeving is erg simpel en kan bijna iedereen wel. Dat kan jij zelf dus ook. Waarbij je rechten kan verdelen door 1 team aan te maken met daartussen eventueel kanalen. Waarbij je daarna owners en users kan instellen en wat ze allemaal wel en niet kunnen delen. Hier zit ook een stukje Azure bij met een domain ( heb je überhaupt wel een domain controller op locatie? ) Of een exchange server voor mail? Dit kan allemaal via MS365 + Azure tenant met een domain controller.

Het probleem is echter dat je daarna totaal geen idee hebt hoe het security wise allemaal ingericht is. En daar komen erg veel vragen bij kijken die ik hier niet allemaal ga opnoemen.

Daar zou ik dus toch echt iemand voor inhuren zoals al vaker hier is geopperd.

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:38
Kosten baten scenarios maken. Wat kost het op moment dat je 1 uur niet kan werken met ze allen? Hoe lang verwacht jij dat wanneer er een issue is het te kunnen oplossen? Kijk een It bedrijf is ook niet gratis maar het is ontzorgen. Tuurlijk kan je alles zelf, maar wie gaat er in de shit staan en het fixen?

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• combimagnetronn
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09-09 23:36
Ik zou op zoek gaan naar een managed service provider die dit werk op zich neemt en met je mee kan denken. Anders rooft t alleen maar je eigen tijd. Google Workspace is ook een prima optie als je geen tools als bijv. Intune wilt gebruiken. kijk verder dan je neus lang is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:12

Qwerty-273

Meukposter

pentaw1nz schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:35:
Het leek me relatief simpel, gezien het om beperkt aantal mensen gaat en er weinig snelle verandering is. Ze draaien nu ook al jaar of 7 op de houtje touwtje onedrive constructie.... heel af en toe moest daar eens een account bij of af.
Simpel klinkt het wel, maar complex wordt het algauw. Zeker als je ook belang hecht aan de beveiliging.
Standaard kan bijvoorbeeld elke gebruiker apps toevoegen aan een tenant, en standaard kan een gebruiker permissies uitgeven aan die apps (zelfde idee als op je telefoon met het installeren van een app uit een store). Maar oeps, dan vraagt de app om lees en schrijf toegang tot je onedrive of sharepoint locaties. En de gebruiker klikt gewoon op ok en doet zijn ding. Maar dan heb je plots wel een 3rd party app in je tenant met erg uitgebreide rechten op je bestanden. Dat is niet fijn.

Onderschat de brede functionaliteit van een compleet cloud platform niet, zeker waar gebruiksgemak van eindgebruikers vaker belangrijker is dan een complete stricte rigide beveiliging.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:22
Het lijkt me dat een bedrijf met 50-100 werknemers ook nu al een partij of medewerker heeft diezich concentreert op het IT deel - zo niet dan lijkt dat een beetje dom vanwege de huidige beveiligingsrisico's.

Laat die partij/persoon een onderbouwd voorstel doen en ga daarover in gesprek, probeer niet als "bijklusser"/familielid het wiel uit te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
Ik waardeer de adviezen en overweeg om de initiele inrichting dan uit te besteden, maar op zo'n manier/met overdracht zodat ik het zelf goed genoeg begrijp en het verder bij mij kan liggen.
Er gebeuren namelijk geen spannende dingen op kantoor. De core business vindt plaats in de bedrijfshallen waar mensen op de vloer en met hun handen (en een wms/handscanners) bezig zijn met orders en producten. Dat loopt allemaal perfect.
Daarnaast gebeurt een deel van het werk op kantoor ook in andere applicaties, zoals van de accountant en een HRm systeem.
Mail loopt gewoon via webhosting domain en de mensen die mail nodig hebben (ook een stuk of 10) hebben via daar een mailadres gekregen en dat in outlook toegevoegd. Ook dat regel ik dus gewoon via onze hosting en daar gebeurt vrijwel nooit iets.

Structureel betalen voor support en aanpassingen (die er slechts zeer sporadisch zullen zijn) lijkt me voor nu dus onnodig.

Synology nas gaat voor mij alweer 5 stappen te ver. Ik heb ervaring met het implementeren van M365 als samenwerkomgeving, ook op wat grotere schaal (teams van +30 mensen), maar ik heb dus nog nooit iets 'aan de achterkant' gedaan.
Dit lijkt me de enige juiste weg, zeker met het "ik wil het snappen" stuk, dat siert je dat je daar tijd en moeite in wil steken. Wellicht nog een idee om daarna zo af en toe te laten toetsen of alles nog "state of the art" is en conform de laatste inzichten ingericht is. Succes met de keuze! Ik denk dat je er al veel meer tijd in gestopt hebt dan vele andere MKB bedrijven en niet over één nacht ijs gaat, chapeau! _/-\o_

Kleine toevoeging: Denk ook even na over een risico-inschatting wat de gevolgen zijn als er iets misgaat. Systeem wordt gehackt en je data is encrypted, hoe erg is dat. Iemand op kantoor krijgt een driftaanval en wist alles waar hij/zij bij kan. Je kantoor vliegt in de fik ... Dan weet je ook een beetje wat (minder) belangrijk is.

[ Voor 8% gewijzigd door Houtenklaas op 21-02-2025 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
DjoeC schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:17:
Het lijkt me dat een bedrijf met 50-100 werknemers ook nu al een partij of medewerker heeft diezich concentreert op het IT deel - zo niet dan lijkt dat een beetje dom vanwege de huidige beveiligingsrisico's.

Laat die partij/persoon een onderbouwd voorstel doen en ga daarover in gesprek, probeer niet als "bijklusser"/familielid het wiel uit te vinden.
Die is er helaas niet. Zoals meermaals aangegeven loopt het grootste deel van het personeel in de bedrijfshallen. Hier draait een netwerk (externe partij) en een warehouse management systeem icm handscanners (externe partij).
Dit is erg specialistisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:33
Moet het perse microsoft zijn? Zeker gezien de recente fratsen van Trump en z’n vrienden zou ik ook eens kijken naar Europese alternatieven. Nextcloud is al genoemd, en zo zijn er ook SaaS diensten die op LibreOffice gebaseerd zijn.

https://www.eucloud.tech/eu-providers/office

[ Voor 9% gewijzigd door olafmol op 21-02-2025 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-09 13:12
Hoog tijd dat een en ander professioneler wordt. Ipv ons om raad te vragen, ga eerst eens in conclaaf met een of 2 bedrijven die in dit soort dingen services doen en luister wat ze adviseren. En als je eigen werkgever mogelijk ook kennis in huis heeft, uitnodigen voor uitleg van opties. En dat doe je samen met de OR. Hier speelt veel meer dan wat jij denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:22
pentaw1nz schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 14:19:
[...]

Die is er helaas niet. Zoals meermaals aangegeven loopt het grootste deel van het personeel in de bedrijfshallen. Hier draait een netwerk (externe partij) en een warehouse management systeem icm handscanners (externe partij).
Dit is erg specialistisch.
Ben jij medeaandeelhouder of houdt je je er alleen uit interesse mee bezig vanwege familiebanden? Een bedrijf van 50-100 man (wat die doen maakt niet zoveel uit) wil je professioneel laten draaien. Zonder kantoor draait het (flink geauomatiseerde) magazijn ook niet meer - of gaan de orders en bestellingen niet via het kantoor?

Wat zijn op dit moment de uitwijkvoorzieningen in het bedrijf? Heeft een accountant iets geschreven in zijn verslag over de te verwachten continuiteit en/of risico's? Uitgaande van 50 personen heb je t toch al snel over een bedrijf met zo'n 5 miljoen omzet. Dat is misschien wel MKB maar niet persee "klein". Daar mag best wel serieus naar de processen gekeken worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
DjoeC schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:40:
[...]

Ben jij medeaandeelhouder of houdt je je er alleen uit interesse mee bezig vanwege familiebanden? Een bedrijf van 50-100 man (wat die doen maakt niet zoveel uit) wil je professioneel laten draaien. Zonder kantoor draait het (flink geauomatiseerde) magazijn ook niet meer - of gaan de orders en bestellingen niet via het kantoor?

Wat zijn op dit moment de uitwijkvoorzieningen in het bedrijf? Heeft een accountant iets geschreven in zijn verslag over de te verwachten continuiteit en/of risico's? Uitgaande van 50 personen heb je t toch al snel over een bedrijf met zo'n 5 miljoen omzet. Dat is misschien wel MKB maar niet persee "klein". Daar mag best wel serieus naar de processen gekeken worden.
Op kantoor moet je denken aan;
Administratie
Personeelszaken
Contact met klanten (webshop eigenaren)
En verschillende bestanden die daarmee gemoeid gaan , zoals contracten, overzichten, plannen, etc etc.

De 50+ man personeel in de bedrijfshallen kan gewoon aan het werk. We zijn 7 dagen per week open en kantoor is er slechts 5.

Ik denk nog steeds dat ons bedrijf nog niet zo complex is dat alles extern geregeld moet worden.
Aan de andere kant hebben we enkele belangrijke zaken al wel extern geregeld (WMS, HRM, financieel, netwerk en beveiliging daarvan).

Wel neem ik de adviezen hier mee en heb zoals gezegd een verkennend gesprek met een Tweaker, en een tweede persoon die ook heeft aangeboden vrijblijvend te willen meedenken.

Heel fijn dus!

Ik zou erg geholpen zijn met een soort middenweg, waarbij een partij alles goed kan inregelen maar wij het daarna voor het grootste deel weer zelf oppakken.
Voor de werkzaamheden op kantoor verwacht ik geen structurele support nodig te hebben ennde werkzaamheden daar zijn niet zo kritisch dat alles plat ligt. Als het kantoor afbrandt kunnen we echt wel een aantal dagen doorwerken zonder dat mensen er last van hebben :p oneerbiedig gezegd.

Ik zal wel een update plaatsen over wat we gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Goedkoop en prima: Synology met externe backup

Beter: M365

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranzity
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Denk ook even na hoe je data uit je warehousing kan gebruiken binnen je (Microsoft (Office)) Documenten en/of samenwerkruimtes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-10 15:43
pentaw1nz schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:01:
Ik denk nog steeds dat ons bedrijf nog niet zo complex is dat alles extern geregeld moet worden.
Aan de andere kant hebben we enkele belangrijke zaken al wel extern geregeld (WMS, HRM, financieel, netwerk en beveiliging daarvan).
Ik heb het niet helemaal gelezen, maar ik stoor me wel aan opmerkingen als "het is hier niet zo complex". Al is het niks persoonlijks hoor :) Het wordt (te) vaak geroepen.

Als je 50-100 werknemers hebt (met bijbehorende omzet) ben je best interessant voor ransomware. Als ik dan Synology oplossingen lees dan krijg ik al lichte hoofdpijn.

Het kan, maar ik wou wel even tip geven om te denken in risico's. Zet het in ieder op papier en dat eigenaar/directie het er mee eens is. Uitbesteden is een ook risico. Stel dat je moet voldoen aan NIS2: je kan de hele boel wel over de schutting gooien, maar vertrouwen is dan toch wel een dingetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
*knip* voegt niets toe

[ Voor 88% gewijzigd door g0tanks op 24-02-2025 21:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-10 12:17
pentaw1nz schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 00:12:
[...]
.
Zorg dat je voor beheer aparte accounts hebt, met goede wachtwoorden (wachtzin), 2FA (eigenlijk op alle accounts) en laat ze de dagelijkse werkzaamheden doen op een standaard gebruikers account. Dit om het "aanvalsvlak" zo klein mogelijk te houden.

Dat ze overal bij moeten kunnen is puur gemak. Gemak en veiligheid gaan niet (nooit) samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Rieverst schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:03:
[...]

Zorg dat je voor beheer aparte accounts hebt, met goede wachtwoorden (wachtzin), 2FA (eigenlijk op alle accounts) en laat ze de dagelijkse werkzaamheden doen op een standaard gebruikers account. Dit om het "aanvalsvlak" zo klein mogelijk te houden.

Dat ze overal bij moeten kunnen is puur gemak. Gemak en veiligheid gaan niet (nooit) samen.
2fa wilde ik inderdaad ook naar kijken.
Dat leek me een voordeel met m365 for business inrichten, tov de onedrive constructie nu waarbij geen van de individuele gebruikersaccounts beheerd is.

Pagina: 1