Doorstroomverwarmer Bedrijfshal

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Novartis
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 00:29
Ik heb een bedrijfshal met ongeveer een oppervlakte van 550 m2.
Het gebouw is super slecht geïsoleerd. Ik stook met gas, maar heb geen warmwater voorziening.

Nu zijn we bezig met de aanbouw van een keukentje en een toilet. Nu willen we naar beide wastafels warm water krijgen.

Ik zit te twijfelen tussen 2 opties een doorstroomverwarmer of een boiler met 13L of iets dergelijks.

Het gebruik van warm water is minimaal, tijdens de lunchpauze om het een en ander af te spoelen, maar vooral om handen te wassen.

We hebben een 3x50 of 3x60 aansluiting.
- We hebben 6 machines staan die veel stroom verbruiken, maar niet altijd aanstaan.
- De elektricien gaat beoordelen of alles nog aanblijft als alles tegelijkertijd aanstaat.

Alleen de grote vraag is of ik moet kiezen voor een Boiler of Doorstroomverwarmer.

Zelf zat ik te denken aan een doorstroomverwarmer gezien we sporadisch gebruik zullen maken van warm water en omdat bij een boiler altijd wel verlies zal optreden i.v.m. de slechte isolatie.

De andere vraag die ik heb adviseren jullie een bepaalde merk of type.

Beste antwoord (via Novartis op 20-02-2025 11:05)

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-06 16:45

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Zo lang het alleen om sporadisch warm tapwater gaat en er geen sprake is van douchen is een doorstroomverwarmer een prima oplossing.

Pak wel een model van minimaal 11kw, anders gaat het niet opschieten. En als je kraan te veel debiet heeft, dan krijg je geen 60ºC water uit de kraan zonder deze iets zachter te zetten of de flow te beperken.

Een goed merk is Stiebel, die hebben een aantal geschikte modellen:
https://www.boilermarkt.n...stroomboiler-DCE-11-13-H/

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-06 16:45

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Zo lang het alleen om sporadisch warm tapwater gaat en er geen sprake is van douchen is een doorstroomverwarmer een prima oplossing.

Pak wel een model van minimaal 11kw, anders gaat het niet opschieten. En als je kraan te veel debiet heeft, dan krijg je geen 60ºC water uit de kraan zonder deze iets zachter te zetten of de flow te beperken.

Een goed merk is Stiebel, die hebben een aantal geschikte modellen:
https://www.boilermarkt.n...stroomboiler-DCE-11-13-H/

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-06 15:07
Overweeg ook een quooker combi te installeren: dan heb je kokend water voor thee of minutesoep (zeker in een slecht geïsoleerd gebouw: onder bepaalde temperatuur is de werkgever verplicht om warme drank aan te bieden); de boiler is erg goed geïsoleerd, en je hebt ook warm water (via mengkraan dus geen verbrande handen).
Vermogen is dan maar 2,2kW, das flink minder dan 11kW (wat wel een factor kan zijn als je vreest voor je maximaal vermogen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Het merk Clage maakt een aantal verrassende doorstroomverwarmers, zelfs een met monofase 16A heeft bij mij een goede demonstratie achtergelaten op de bouwbeurs paar jaar terug . Anders misschien een warmtepompboiler ? e mini of e compact zal denk ik qua idee het wel doen voor jouw gebruik . Gasten zijn de bedenkers van doorstromers, dus veel ervaring .

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

• Novartis
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 00:29
Quooker vindt ik zonde, we hebben gewoon een koffiezetapparaat met warme drankjes.

Ik zal ook naar Clage kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:46

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Ik heb een 6 kW doorstromer op krachtstroom in de keuken. Dat geeft voldoende warm (niet heet) water om je handen te wassen, maar douchen kun je vergeten. We hebben daarvoor een speciale 3-weg keukenkraan die voor de doorstromer een kleinere opening heeft.
Mijn tip is om ze zo met een aftapkraantje er voor e.d. te installeren dat je ze 1x per jaar kunt vullen met schoonmaakazijn voor een halve dag.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Pagina: 1