Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurriens
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20-02 21:24
Bij het vergelijken in de PW viel me op dat HP ZBook Studios vaak veel prijziger zijn dan vergelijkbare laptops met dezelfde specs.

Als ik zoek op HP, RTX4070, i9 dan kan ik kiezen uit ZBook studios en Omens/Omens Transcend. Voor ogenschijnlijk dezelfde specs kosten de ZBooks duizenden euro's meer.
https://tweakers.net/pric...;1961402;1952228;1930598/

Waar zit dit 'm in? Toegegeven, de ZBooks zien er een stuk mooier uit, maar je krijgt ook een minder helder scherm, minder pixels, slechtere camera. Ook zijn ze ongeveer even oud, dus dat kan het ook niet zijn. Ik heb het gevoel dat ik iets over het hoofd zie, maar ik weet niet wat... :? Premium behuizing? Betere warmteafvoer/stiller? ???

Beste antwoord (via Jurriens op 20-02-2025 20:30)

• pelle888
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:50
Die 1 jaar die wordt bij aanschaf bij sommige webshops die Partner zijn naar 3 jaar uitgebreid voor niks. En anders heb je de optie om 3 tot 5 jaar garantie te kopen. Onderdelen bij een zakelijke laptop zijn vaak makkelijk te vervangen en er zijn spareparts beschikbaar. Beschikbaarheid, stabiliteit en de uitrol van drivers zijn vaak beter. Booten vanaf een netwerklocatie, verschillende security opties (o.a. wachtwoord op de bios), een ingebakken Windows Key (dus na een herinstallatie is je laptop automatisch weer geactiveerd ipv je een nieuwe key moet kopen).

Dat soort dingen maakt zo'n laptop prijziger. Zakelijk zijn dit dingen die je vaak wilt hebben, consumenten kijken meer naar de prijs.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HUW
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:28

HUW

De ZBook lijn van HP zijn zakelijke workstations, de Omens zijn gaminglaptops gericht op particulieren.

• Jurriens
HUW schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:22:
De ZBook lijn van HP zijn zakelijke workstations, de Omens zijn gaminglaptops gericht op particulieren.
Ja, kan ik me iets bij voorstellen, maar wat betekent dat concreet? Die 1 jaar carry-in garantie lijkt mij wat weinig voor een zakelijke consument, en ik zou verwachten dat ze zaken als aanvullende garantie, volgende dag reparaties, of vervangende laptops apart verkopen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• pelle888
Die 1 jaar die wordt bij aanschaf bij sommige webshops die Partner zijn naar 3 jaar uitgebreid voor niks. En anders heb je de optie om 3 tot 5 jaar garantie te kopen. Onderdelen bij een zakelijke laptop zijn vaak makkelijk te vervangen en er zijn spareparts beschikbaar. Beschikbaarheid, stabiliteit en de uitrol van drivers zijn vaak beter. Booten vanaf een netwerklocatie, verschillende security opties (o.a. wachtwoord op de bios), een ingebakken Windows Key (dus na een herinstallatie is je laptop automatisch weer geactiveerd ipv je een nieuwe key moet kopen).

Dat soort dingen maakt zo'n laptop prijziger. Zakelijk zijn dit dingen die je vaak wilt hebben, consumenten kijken meer naar de prijs.

• Jurriens
pelle888 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:37:

Duidelijk, dankjewel!

Ik zie nu in de PW dat de eerste optie uit mijn te bestellen is bij 'Beat-it.nl | alleen zakelijk', wat inderdaad aangeeft dat het een zakelijke laptop is. Los hiervan, waaraan zijn de zakelijke laptops te herkennen? Windows 11 Pro? Of is dit gewoon iets om bedacht op te zijn bij HP/Dell(/...)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pelle888
Zover ik weet hebben praktisch alle zakelijke PC's Windows 10/11Pro, maar er zijn ook enkele consumenten PC's daarmee. HP Zbook, Dell Inspiron, Lenovo Thinkpad P zijn allemaal zakelijke lijnen voor CAD/Video editing. Dell Alienware, HP Pavilion Gaming juist gericht op je raad het vast al, gaming ;) . Vaak als je het betreffende model op de site van de producent opzoekt krijg je wel een idee of het gericht is op zakelijk gebruik of op thuisgebruik.
Pagina: 1