Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johandigitaal
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21-02 10:23
Beste, ik heb op een pc met i5, 16Gb ram een OMV willen bouwen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...OMV 7

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...door veel samenraapsel op internet is die voor een deel geïnstalleerd, de software maar ook 2 schijven in Raid1. Nu zie ik de OMV in de verkenner maar ik kan er niet op inloggen, vraagt steeds achter het admin paswoord, daarmee kan ik inloggen via webui, maar niet in de verkenner om daar de schijf aan te spreken en te gebruiken. Daar ik dit nergens kan vinden, dus hier mijn vraag.
alvast bedankt
Johan

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Heb je wel een SMB share aangemaakt en alles qua rechten daarop ingeregeld? Zo niet, is het logisch dat je niet kan inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:53

nelizmastr

Goed wies kapot

Het is inderdaad in de Linux (en fileserver wereld) gebruikelijk dat je shares aanmaakt (gedeelde mappen) waarop de data moet komen. Vervolgens maak je gebruikers aan en geef je die rechten op de shares. Vervolgens open je de shares met je andere computers.

De reden dat je shares moet maken is dat je zo een besturingssysteemonafhankelijk stukje opslag creëert waar Linux, macOS en Windows samen in kunnen schrijven.

Vanwege voortschrijdend inzicht zijn daarop wel ACL’s, dus rechtenstructuren nodig zodat de juiste mensen de juiste informatie kunnen zien.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:07
Bij services moet je shared folders aanmaken van het type smb/cifs en wel voor een gebruiker.
En op je PC moet je die share koppelen met gebruikt te maken van die username/password

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.