Welke opslag als werkschijf voor TB's aan Sony RAW's

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:56
Ik doe dus veel Focus Stacking met microscoopobjectiven. In dit topic heb ik al e.e.a. omschreven.

Per foto produceer ik eerst tot maximaal zo'n 1,5 TB aan Pixel Shift raw files. Die combineer ik tot DNG's (ca. 500 MB stuk) die samen ongeveer 25% van de ruimte van de ongecombineerde raw files innemen. Die DNG's zet ik om in 16bit TIFF's van 1 GB per stuk en die gaan in Zerene Stacker

Mochten mensen nieuwsgierig zijn naar hoe / wat mbt focus-stacking en mijn setup hiervoor dan kan ik daar best een keer een topic over schrijven waar mensen alles mogen vragen (behalve mijn pincode) :+

Mijn doel is om op twee systemen opslag te hebben waar ik de raw's, DNG's en TIF's op kwijt kan tot de nabewerking klaar is. De finale file (ca. 1 GB) bewaar ik en de rest gaat dan weg. SSD's zijn relatief kostbaar omdat ze met deze hoeveelheden data (meestal) snel versleten zijn.

Daarom heb ik (als test) voor een prikkie 4 stuks 1.2TB 10k SAS schijven gekocht. HP SAS 6G controllerkaartje geflasht in pass-through-mode had ik nog liggen. Ik heb een storage pool gemaakt in Win10 maar dat had ik beter niet kunnen doen. 8)7 De 4 schijven samen leveren netjes een storage pool van ca. 4 TB op (resilience op disabled), en met de performance van slechts één enkele schijf :+

Het plan is / was om die SAS-schijfjes op zolder in een systeem te zetten en dan via 2.5G netwerk te benaderen. Het lijkt erop dat Windows niet erg geschikt is voor software-RAID0 en dat ik eigenlijk dit kaartje opnieuw zou moeten flashen om m in RAID-modus te krijgen, of niet?

Nabewerken slurpt nogal wat CPU-tijd en daarom wil ik dus graag op twee systemen simultaan aan de gang. Lightroom loopt niet onder Linux, dus vandaar dat een Linux-software-raid eigenlijk geen praktische optie is. Mijn main-systeem voorzien van 4 van die SAS-schijfjes is wel goedkoop, maar gezien de beperkte snelheid (max ca 4 x 140 MB) zat ik toch weer te kijken naar solid-state-oplossingen.

Ik kan voor relatief weinig geld een Intel Optane DC 4800X EMC 1.5TB kopen. Die dingen krijg je nooit opgesleten :+ Ik ben wat onzeker over hoe / wat en daarom hier wat vragen:
1) Betekent EMC dat die dingen alleen met Dell hardware werken?
2) Deze schijven hebben een U.2/U.3 connector. Wat is wijsheid mbt aansluiten op een X570 Taichi?

En dan nog algemeen: als je het toch (heel) anders zou aanpakken dan ben ik natuurljk benieuwd hoe :)

Als laatste: hoe moet ik de TBW van een solid-state-drive interpreteren? Is het een minimumgarantie waar schijven van de A-merken riant meerdere keren overheen gaan? Of is het een redelijke benadering (zoals de houdbaarheid van een versproduct) en mag je verwachten dat een schijf die de TBW bereikt heeft zo goed als versleten is?

Dank voor de reacties alvast!

[ Voor 5% gewijzigd door nielsgeode op 19-02-2025 19:15 ]