Ventilatie systeem zelf vervangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 06-07 11:02
is het mogelijk om een ventilatiesysteem zelf te vervangen? huidige is zeker 20 jaar oud en begint wat geluid te maken. ik zie alleen een kleine box dus volgende mij is het niet ingewikkeld om dit systeem te vervangen. Behalve natuurlijk de twee 3standen points in de douche en keuken neem aan de bekabeling in de perilex stekker zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6CXnrXtKS0GWTlLt_XMANWRdp8M=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HckLXkrZotQ4ctY5g3uAuPJW.jpg?f=user_large

zoals je op de foto zit is er een aanvoer en uitvoer slang aan. Neem aan ventilatie systeem C.

Dus ventilatie kan via de keuken of badkamer op stand 1,2 of 3 gezet worden via busch jager
knop.
dus nu zoek ik een goed ventilatiesysteem (wellicht met automatisch vocht en CO2 check)

iemand een idee voor een ventilatiesysteem?

[ Voor 10% gewijzigd door bjornricardo33 op 19-02-2025 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:26
Als je niet heel handig bent met elektra, neem er 1 van hetzelfde merk. Hoe perilex met drie standenschakelaar moet worden bedraad verschilt van merk tot merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-07 13:14

Aight!

'A toy robot...'

Ik heb laatst zo een Ducco box geinstalleerd, dat werkt best gemakkelijker.

Je sluit hem op je kanalen aan, sensoren kan je erin plaatsen en hij doet zijn werk.
Eventueel kan je ook nog losse afstandsbedieningen kopen voor in de ruimte. Deze kunnen ook bedraad zijn, dan werken ze geloof ik ook als sensor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroeneWandelaar
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23-05 22:51
Niet heel ingewikkeld. Wel verstandig om je kanalen te reinigen / laten reinigen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:44
Zeker goed te doen. Neem er eentje met vochtsensor, dan gaat ie vanzelf harder tijdens het douchen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:08
kijk ook even naar hoe (welk merk je wilt kopen) omgaat met garantie e.d.
Itho Daalderop weigerde garantie op de vochtsensor omdat de installateur een defect vast moet stellen.
Omdat ik 'm zelf opgehangen/vervangen heb, moest ik maar een installateur (die bij hun op een lijst staat) langs laten komen...
Of.. ik moest de hele box maar opsturen (gaat om een sensor blokje van 1x2x5cm!!).

Uiteindelijk een nieuwe sensor van marktplaats gehaald, voor ongeveer de helft van wat ik aan een installateur had moeten betalen om langs te komen en een defect vast te stellen, over een maand of 4 want eerder kon niet.

Itho krijgt van mij alleen nog maar middelvingers.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

• Sidus
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 09:27
Wij hebben onze laatst laten vervangen door een installateur. Op zich was het vervangen van de box zelf niet zo lastig, dat was ook wel zelf te doen. Maar ze hebben ook de kanalen gereinigd met een soort grote stofzuiger en een speciale bezem, dat had ik zelf niet kunnen doen. Kwam nog aardig wat zooi uit (was waarschijnlijk al meer dan 10 jaar niet schoongemaakt). Zij raadden aan om elke ~8 jaar de kanalen te reinigen, dus dat zou ik wel laten doen (bij ons kan het via het bedrijf dat ook de CV onderhoud).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjornricardo33
Kanalen hebben ze voor 1 jaar geleden gereinigd onze installateur gaf toen aan dat het na 20 jaar tijd was om alles te vervangen .

Daarna heb ik al 4 keer gemaild en tot heden krijg ik maar geen offerte.

Dus vandaag een Orcon MVS-15RHBP besteld. Ophangen en aansluiten moet wel lukken, buurman is Elektro man dus hopelijk kan die de perilex goed aansluiten.

• bjornricardo33
Iemand tips welke ventilatie slangen ik het beste kan gebruiken ? Ik heb twee keer 60cm meter nodig maar de slang die ik bij gamma aanbevolen heb gekregen is iets voor een airco. Zoek een stevige 125mm slang.

Probleem wat ik bij het set op de foto tegen kwam was dat ik 125mm niet op een 125mm krijg. 😂

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZqjAvxZzHLn66Sad_dAKESGldE8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KXxP2vnwFJnISXiQJtOdnvzR.jpg?f=fotoalbum_large

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik heb mijn Orcon MVS15RHB aangesloten met flexibele dempers van 1 meter, zijn er ook te krijgen van 50cm. Ventilatieshop heeft die dingen niet heel erg duur.
Scherpe bochten en ribbels wil je zoveel mogelijk voorkomen. De dempers van ventilatieshop zijn glad vanbinnen.
In mijn geval heb ik ventielen in de slaapkamers, heb ook geen last van overspraak op deze manier.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Caelorum schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:21:
Als je niet heel handig bent met elektra, neem er 1 van hetzelfde merk. Hoe perilex met drie standenschakelaar moet worden bedraad verschilt van merk tot merk.
Als je niet heel handig bent zoek je een ventilatiebox met een eurostekker en RF afstandsbedieningen voor in de badkamer en/of keuken. Zo sla je de hele perilex over en komt de 3-standen schakelaar te vervallen.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

bjornricardo33 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:49:
Iemand tips welke ventilatie slangen ik het beste kan gebruiken ? Ik heb twee keer 60cm meter nodig maar de slang die ik bij gamma aanbevolen heb gekregen is iets voor een airco. Zoek een stevige 125mm slang.
Die semi-flexibele aluminium slangen en lange rechte stukken spiro, niet dat spul wat er nu aanhangt.
zoals: https://www.gamma.nl/asso...25-mm-1-5-meter/p/B165004
Je hebt ze ook geïsoleerd (warmte én geluid).

[ Voor 14% gewijzigd door DukeBox op 27-02-2025 23:29 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 22:10
En als je toch vervangt, kijk goed naar de openingen van aan en afvoer. In je foto zou je bv kunnen gaan voor een opening meer links op de unit, zodat de linker pijp wat makkelijker valt met minder bochten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
FitTiv schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:14:
En als je toch vervangt, kijk goed naar de openingen van aan en afvoer. In je foto zou je bv kunnen gaan voor een opening meer links op de unit, zodat de linker pijp wat makkelijker valt met minder bochten.
Die slang op de bovenaansluiting is de afvoer. Zelf zou ik die nooit flexibel uitvoeren. Bij mijn box gaat de pijp op het dak rechtstreeks in de box zonder bochten.
Pagina: 1