MacBook wel of niet kopen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquilo
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-04 11:46
Beste forumleden,

Ik overweeg om over te stappen van een Windows laptop naar een Mac. Na wat onderzoek lijkt een Mac op veel vlakken beter: langere batterijduur, strak design, goede prestaties, super stil, hoge schermkwaliteit en stevige bouw. Daarnaast hoor ik vaak dat de hardware en software van Apple perfect op elkaar zijn afgestemd. Toch twijfel ik, vooral vanwege de prijs van de MacBook Air M3. Is deze investering echt de moeite waard?

Ook vraag ik me af hoe snel een Mac in waarde daalt. Blijft hij na drie jaar nog goed verkoopbaar, of is de afschrijving aanzienlijk? Ik hoor dat MacBooks hun waarde beter behouden dan Windows-laptops, maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Mijn gebruik bestaat vooral uit surfen, werken in Word, fotobewerking en films kijken, geen zware taken zoals videobewerking. Veel mensen zijn erg enthousiast over macOS, maar ik zou graag horen of jullie een Mac de investering waard vinden.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BinaryRun
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-07 23:23
Een antwoord op je vragen heb ik niet, maar handig is om te weten is dat de nieuwe Macbook Air met de M4 chip binnenkort (Maart) wordt verwacht.

Mocht je overstappen, dan is het wellicht daarop wachten. Of omdat je de M4 versie aantrekkelijker vindt dan wel omdat de M3 variant mogelijk in prijs daalt.

(De M3 Macbook Air kan bijvoorbeeld alleen 2 externe schermen ondersteunen als de laptop zelf gesloten is, bij de M4 variant wordt verwacht dat ook het eigen scherm gebruikt kan worden incl keyboard & trackpad, voor een totaal van 3 schermen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:18
Tranquilo schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:44:

Ook vraag ik me af hoe snel een Mac in waarde daalt. Blijft hij na drie jaar nog goed verkoopbaar, of is de afschrijving aanzienlijk? Ik hoor dat MacBooks hun waarde beter behouden dan Windows-laptops, maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Ik vraag me af waarom onze ervaringen anders/beter zouden moeten zijn, dan wat je al gehoord hebt.

Maar goed, mijn ervaring: ik heb een paar jaar geleden mijn MacBook Air uit 2011 na 10 jaar (!) verkocht voor €300, terwijl die destijds nieuw €1000 kostte. Dus dat is €70 afschrijving per jaar :P

De gemiddelde Windows-laptop van €1000 zal je na 3-5 jaar niet eens meer voor €300 kunnen verkopen. Dus ja, MacBooks blijven aardig wat waard, sowieso vergeleken met Windows-laptops.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-07 18:08
Of het nu een laptop met Windows of MacOS is, van beide kan je exemplaren kopen van uitstekende bouwkwaliteit met goede accuduur... zeker nu je ook Windows laptops met ARM hebt is het wat betreft accuduur heel goed te doen.

Wat je vooral serieus moet overwegen zijn de verschillen wat betreft het platform; van de besturing tot aan de beschikbaarheid van applicaties etc. Dat is waar in mijn ervaring de meeste mensen op stuk lopen, het niet kunnen wennen aan MacOS of het ontbreken van geliefde applicaties tot games enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ldbr
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 17-07 11:29
Ik ben van een MacBook Pro naar Windows overgestapt. De MacBook kocht ik voor mijn schoolperiode, terwijl de Windows-laptop nu mijn werklaptop is. Persoonlijk vind ik de MacBook veel fijner in dagelijks gebruik dan mijn Windows-laptop. Natuurlijk hangt het er ook van af wat je ermee wilt doen.

Het is vaak even wennen aan de besturing en MacOS, maar zodra je eraan gewend bent, wil je niet meer anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-07 12:50

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik heb altijd koppig in het Windows-kamp gezeten, tot ik van mijn werkgever een MacBook kreeg om op te werken. Even wennen: sure. Maar ik ben wel helemaal converted.

Het grootste punt waarom ik vanaf nu voor mijn privé een macbook zou kopen, is vooral dat de grote frustraties die ik had met Windows laptops veel minder naar voren komen. Grootste frustratie van alle Windows-laptops die ik ooit gebruikt heb was lawaai. Elke Dell, HP, Asus, Acer en MSI-laptop die ik ooit heb gehad klonk als een opstijgende straaljager. Mijn Intel-Macbooks konden dat ook hebben bij full load, maar nooit bij light load. Mijn ARM-macbooks heb ik eigenlijk nooit weten blazen. Het Dock waarmee die verbonden is maakt meer lawaai.

De andere pijnpunten zijn bouwkwaliteit en touchpad. Dat is heel fabrikant-afhankelijk en mijn laatste Dell XPS was ook best in orde, maar over het algemeen is Apple daar wel echt heel goed in.

Over MacOS valt veel te zeggen. Ik kan niet zeggen dat ik het een wonderbaarlijk veel beter OS vind en dat ik helemaal in het ecosysteem zit. Het doet helemaal wat het moet doen, je hebt af en toe een tooltje nodig om iets te doen wat Windows of Linux wel zou kunnen zonder betalend appje. Maar opnieuw: de frustraties zijn wel merkbaar kleiner dus ik ben fan. Updates duren lang maar die krijg je niet onverwacht door je strot geramd bij een reboot.

Ik zou zeggen: hou de launch van de M4 Macbooks in het oog, en beslis of je die wil of net wil profiteren van lagere prijzen van de M3 reeks. Het blijft een afweging maar ik zou het alleen maar aanraden.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
MicGlou schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:22:
Of het nu een laptop met Windows of MacOS is, van beide kan je exemplaren kopen van uitstekende bouwkwaliteit met goede accuduur... zeker nu je ook Windows laptops met ARM hebt is het wat betreft accuduur heel goed te doen.
Het verschil is dat elke MacBook heel degelijk is, en je voor Windows-laptops flink op zoek moet gaan, en het dan in het beste geval MacBook-kwaliteit evenaart.

En je zit dan ook vaak al in de hogere prijsklassen, hoger dan wat een instap MacBook Air kost. Voor rond de €1200-1400 (of minder) ben ik nog nooit een Windows-laptop tegengekomen die qua bouwkwaliteit in de buurt kwam.
ldbr schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:25:
Ik ben van een MacBook Pro naar Windows overgestapt. De MacBook kocht ik voor mijn schoolperiode, terwijl de Windows-laptop nu mijn werklaptop is. Persoonlijk vind ik de MacBook veel fijner in dagelijks gebruik dan mijn Windows-laptop. Natuurlijk hangt het er ook van af wat je ermee wilt doen.

Het is vaak even wennen aan de besturing en MacOS, maar zodra je eraan gewend bent, wil je niet meer anders.
Qua hardware kan ik meekomen met de 'wil je niet meer anders'-uitspraak, maar qua OS vind ik het heel erg om het even. En ik heb ~30 jaar Windows-ervaring en zo'n 15 jaar MacOS-ervaring, en ik werk met beide OS'en vrijwel dagelijks.

In sommige dingen is MacOS fijner, in andere zaken Windows weer. Het doet allebei wat het moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Hahn schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:33:
[...]

Het verschil is dat elke MacBook heel degelijk is, en je voor Windows-laptops flink op zoek moet gaan, en het dan in het beste geval MacBook-kwaliteit evenaart.
Dan heb je nog nooit goed gekeken. Nog nooit een Samsung Galaxy Book of een Microsoft Surface in je handen gehad denk ik?

En dan kan je ook nog vraagtekens bij de "degelijkheid" stellen, ja de behuizing van de laptop is van degelijke materiaal en een strak ontwerp bij Apple, zelfs als je het ding openschroeft ziet het er allemaal strak en geordend uit.. maar dit laatste gaat vaak weer ten koste van koeling van zowel cpu als geheugen en opslag.

Maar goed, dat is wat mij betreft de richting van de vraag totaal niet waard... belangrijkste is vind je het fijn om mee te werken en kan je ermee wat wil je wil zonder daaraan (teveel) concessies te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:50
Ik heb beide in gebruik, een MB Air en een Dell XPS. Eigenlijk is alles hierboven al wel verteld maar wat ik écht een groot verschil vind: een Windows laptop blijft “een computer”. Ondanks gebruik van een topmodel zit je telkens te wachten op opstarten, inloggen, verder opstarten etc. Een MacBook is echt áltijd direct klaar voor gebruik en een seconde na het openen van de klep zit je al te typen….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
MicGlou schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:47:
[...]

Dan heb je nog nooit goed gekeken. Nog nooit een Samsung Galaxy Book of een Microsoft Surface in je handen gehad denk ik?
Ik heb letterlijk een Samsung Galaxy Book in bezit van nog geen jaar oud, als persoonlijke laptop :> En nee, die komt echt absoluut niet in de buurt van mijn MacBook Pro M3 die ik van m'n werk heb.

En ik heb ook een oudere generatie Microsoft Surface die in m'n kast stof loopt te happen, dus ik spreek wel aardig uit ervaring ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Hahn op 19-02-2025 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:48
Ik was (en ben eigenlijk nog steeds) redelijk Windows aanhanger, maar voor de laptop ben ik een kleine 4 jaar geleden over gestapt naar een Macbook Air M1 en voor een laptop zou ik eigenlijk niks anders meer willen. De laptop is licht, krachtig, heeft een mooi design en de afwerking is top-notch.

Het OS is even wennen, maar kon er mijn weg na een week of 2 echt meer dan prima in vinden en anders heb je altijd Google nog als je ergens niet uit komt.

Maar er speelde nog iets mee.
@Tranquilo ik weet niet of je verder nog veel andere Apple producten hebt, maar de integratie tussen iPhone, iPad, Macbook en Apple Watch vind ik zelf voortreffelijk en een groot pluspunt.
  • Laptop openen; hij ziet mijn Apple Watch en ontgrendelt de laptop zonder vingerafdruk of code nodig.
  • Website open op mijn iPhone, maar wil 'm wel op laptop bekijken; laptop openen, icoontje in taakbalk klikken en hij neemt de exacte pagina over.
  • Tekst / link kopieren op iPhone, Command + V op laptop en hij kopieert het naar de laptop zonder aanvullende handelingen.
  • Airdrop: moeiteloos bestanden tussen apparaten delen.
Dit vind ik dermate QoL verbeteringen dat ik nu nog moeilijk zonder zou kunnen :)

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Hahn schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:49:
[...]

Ik heb letterlijk een Samsung Galaxy Book in bezit van nog geen jaar oud, als persoonlijke laptop :> En nee, die komt echt absoluut niet in de buurt van mijn MacBook Pro M3 die ik van m'n werk heb.

En ik heb ook een oudere generatie Microsoft Surface die in m'n kast stof loopt te happen, dus ik spreek wel aardig uit ervaring ;)
Nou ga je de vergelijking scheef trekken, dat is flauw en voegt echt geheel niets aan waarde toe.

Je hebt het eerst over vergelijkende kwaliteit van een instap MacBook Air, dus de prijsklasse 1000~1200 euro... dat is dus niet een MB Pro M3 ineens als vergelijking gebruiken.

Leuk een laptop van titanium, 10.000 nits scherm die alle kleuren van de regenboog kan weergeven etc etc... als je de software niet fijn vind dan heb je daar niets aan... en dat is het enige echte werkelijke punt wat er toe doet bij de overweging om over te stappen van OS... daarna ga je naar specs kijken. Andersom beoordelen is simpelweg niet beoordelen met je verstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
MicGlou schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:22:
[...]

Nou ga je de vergelijking scheef trekken, dat is flauw en voegt echt geheel niets aan waarde toe.

Je hebt het eerst over vergelijkende kwaliteit van een instap MacBook Air, dus de prijsklasse 1000~1200 euro... dat is dus niet een MB Pro M3 ineens als vergelijking gebruiken.

Leuk een laptop van titanium, 10.000 nits scherm die alle kleuren van de regenboog kan weergeven etc etc... als je de software niet fijn vind dan heb je daar niets aan... en dat is het enige echte werkelijke punt wat er toe doet bij de overweging om over te stappen van OS... daarna ga je naar specs kijken. Andersom beoordelen is simpelweg niet beoordelen met je verstand.
Je doet nu net alsof er een gigantisch verschil zit tussen MacBook Pro en MacBook Air qua bouwkwaliteit, maar dat is niet zo. Ik had het eigenlijk enkel en alleen over bouwkwaliteit van de behuizing, toetsenbord, en muis, en op al die vlakken is een MacBook Air vrijwel net zo goed als een Pro.

[ Voor 21% gewijzigd door Hahn op 19-02-2025 17:28 ]

• Tranquilo
Mooi om de discussies hier te volgen en de meningen en inzichten van iedereen te lezen. Bedankt voor de tips! Ik ga wachten op de MacBook M4 en zal die meteen bestellen. Het wordt nu echt tijd om de overstap naar macOS te maken. Zelf heb ik een iPhone, dus dat maakt de integratie een stuk makkelijker.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:23

DonJunior

NO Moderator

Tranquilo schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:27:
Mooi om de discussies hier te volgen en de meningen en inzichten van iedereen te lezen. Bedankt voor de tips! Ik ga wachten op de MacBook M4 en zal die meteen bestellen. Het wordt nu echt tijd om de overstap naar macOS te maken. Zelf heb ik een iPhone, dus dat maakt de integratie een stuk makkelijker.
Ik begrijp niet zo goed waarom je niet met een tweedehands M2 zou beginnen, gewoon zodat je kan kijken of het voor jou ook fijn werkt alvorens de bank stuk te slaan op een nieuwer model?

Of is het voor jou belangrijk om het nieuwste van het nieuwste te hebben (dat mag he.. daar hang ik verder geen waardeoordeel aan)

*sowieso

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:58
gezien het beoogde gebruik zou ik een M3 kopen. of je een MBair of een MBpro koopt hangt af van wat je aan aansluitingen wilt (hdmi, sdcard, meerdere monitoren).

kwa snelheid is een MBpro M4 voor deze doelen overkill.

(mijn MBpro m1 voldoet ook aan alle eisen, ik heb de fan nog nooit horen blazen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquilo
DonJunior schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:30:
[...]

Ik begrijp niet zo goed waarom je niet met een tweedehands M2 zou beginnen, gewoon zodat je kan kijken of het voor jou ook fijn werkt alvorens de bank stuk te slaan op een nieuwer model?

Of is het voor jou belangrijk om het nieuwste van het nieuwste te hebben (dat mag he.. daar hang ik verder geen waardeoordeel aan)
Goede vraag en ik snap je punt helemaal. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan iets nieuws, zeker als ik weet dat ik het lang ga gebruiken. Een tweedehands model kan zeker een slimme keuze zijn, maar als ik daarover twijfelde, had ik überhaupt niet voor een MacBook gekozen.

• Tranquilo
peter-rm schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:57:
gezien het beoogde gebruik zou ik een M3 kopen. of je een MBair of een MBpro koopt hangt af van wat je aan aansluitingen wilt (hdmi, sdcard, meerdere monitoren).

kwa snelheid is een MBpro M4 voor deze doelen overkill.

(mijn MBpro m1 voldoet ook aan alle eisen, ik heb de fan nog nooit horen blazen)
Ik ga voor de MacBook Air M4 en wacht daar nu op...
Pagina: 1