Dondervogel gefrituurd?

Pagina: 1
Acties:

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-08 17:30
Ik heb net me moederbord (epox 8k7a of geloof ik) + voeding terug gehad na 3 weken wachten (go gistron!, ding was naar de klote, spanningspiek ofzo).

Nou ja ik dus eerst ff voeding erop, ledje eraan hangen en kijken of ie aanging, nou werkte dus. Weer uitgezet. Vervolgens de hele toko erin gezet, aangezet, kreeg ik een hoog zeurend geluid en ledje op mobo zij "FF". Dus dacht dat het aan proc lag, btje met proc lopen kloten. Lag het niet aan.

Toen DDR dimmetje eruit gehaald en aangezet om te kijken of ie werkte, had alleen vergeten om cpu fan aan te sluiten (dom dom dom) dus hij ging aan geen errors enzo en toen zag ik dus een klein rookwolkje uit me tbird komen en dies dus naar de klote neem ik aan.

Nu had ik nog een tbird 900 liggen, die er ff op aangesloten en toen kreeg ik nog FF, is die nu ook naar de klote?

Nu is me vraag eigenlijk (nou ja vragen) of dit onder garantie valt, als ik die tbird terugstuur, krijg ik dan een nieuwe?

Is er misschien iets mis met mobo of kan ik er gewoon een nieuwe tbird op prakken?

En is me DDR dimmetje (heb er 2, beide werkte niet) nu naar de klote of zaten ze er gewoon niet goed in?

O ja nog iets anders, heb hier nog een asus mobo liggen die op hetzelfde moment als me epox de geest gaf (spanningspiek??) maar ben de bon kwijt van waar ik em gekocht heb enzo, kan ik die direct terugsturen naar ASUS voor garantie of moet dat eerst naar shop?

Verwijderd

Misschien verkeerde spanning :? dan gebeurd er namelijk niet veel ;)

• miekol
Mobo gaat gewoon nog aan, geeft alleen 'FF' op leds aan (maakt nie uit welke tbird ik erop prik). Toen hij het nog deed zag je ff getalletjes op de led en toen kwam er dus rook (en zon fijne fik geur) uit me tbird. Daarna alleen nog maar 'FF' op de leds

Verwijderd

Garantie op de cpu zonder cooler kan je naar fluiten denk ik.

• miekol
weet de shop toch niet? :p Als ik em gewoon terugstuur?

• Access
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 19:54
Hmm, het lijkt mij stug dat als je een cpu zonder fan aansluit dat ie vlak daarna al doorbrand. Dat gebeurt toch alleen als je em onder full load laat draaien zonder fan ?

• miekol
Tsja ik zou het niet weten, hij doet het in ieder geval nie meer en ik hoorde een soort plof en zag een klein wolkje onder me tbird vandaan komen... hij heb zon 4 sec aangestaan zonder fan want had de powerknop alweer ingedrukt net voor ie uitging gebeurde ut (klote soft off)

• Access
Tjah dan denk ik eerder dat ie een iets te hoog voltage heeft gehad. Want mijn p3, die kan rustig zonder cpu-fan draaien (idle).

• miekol
Hmmm maar die voltage jumpers etc. zaten gewoon nog onveranderd, was helemaal nie bezig met overclocken etc. Maar deze tbird heb ut een tijdje gedaan (voor mobo + voeding er mee ophielden) en toen was ie met koeler 68 graden!!

• Access
Ehh, ja, maar om even terug te komen op de titel van het topic. Als er een rookwolkje ergens vanaf komt lijkt mij dat het daarna wel kapot is.

Verwijderd

miekol een P3 is qua warmte niet echt te vergelijken met een dondervogel...

Dat is ongeveer de enige reden dat Intel al aan de 1.8 Ghz zitten... als AMD dat nu uit zijn proc's perst dan smelt je moederbord weg (he overdrijven is ook een vak :) )

• miekol
ehhe ok dus de dondervogel is kapot, maaruh hoe zit het nu met me mobo en ddr dimmetjes? Kan ik die nog gebruiken?

Verwijderd

Je CPU is er zeker al aan hoor, daar moet je niet aan twijfelen, las ergens op de site van AMD dat hun cpu's geen seconde zonder cooling mogen draaien (at least alles wat +1ghz is).
Als je cpu geen kenmerken van fysieke schade vertoont kan je hem vast wel omruilen, als de core er echter werkelijk verbrand uitziet, of er zijn bridges op de cpu doorgebrand kan je het echter wel vergeten vrees ik :( .

Veel succes.

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

denk niet dat de CPU dood is. Er zit weliswaar geen fan op de heatsink. maar de heatsink opzich zorgt ervoor dat zo'n cpu toch zo'n 30 sec tot een minuut (schat ik zo) zal werken voordat ie te heet word.

Geen inspiratie

• Tmaster
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-07 19:52
Op zaterdag 15 september 2001 17:48 schreef martijn12345 het volgende:
denk niet dat de CPU dood is. Er zit weliswaar geen fan op de heatsink. maar de heatsink opzich zorgt ervoor dat zo'n cpu toch zo'n 30 sec tot een minuut (schat ik zo) zal werken voordat ie te heet word.
Dan heb je dat niet goed gedacht.
Echt maximaal 5 tot 10sec.

Dit weet ik uit ervaring en een "ongelukje" op mn werk (technische dienst IT bedrijf)
We hadden daar een pc (met athlon 1333) waarvan de fan het opeens niet meer deed.. Alles wat goed aangesloten en we hadden net de bios geupdate. We stonden naar de hardware monitor te kijken..
toen de cpu binnen enkele seconden tot boven 100graden steeg!
we keken en de fan draaide NIET! klein tikje er aan gegeven en hij zoemde weer verder..
heel vreemd. Was overigens gloednieuwe pc dus er zat geen stof in de fan ofzo.
Maar wat ik wil zeggen is dat de athlon's echt maar luttele seconden zonder fan kunnen lopen anders ....over and out.

En owja als je zo'n cpu terug brengt naar de winkel dan kijkt men daar echt wel ff naar de cpu hoor en dan zullen ze waarschijnlijk ook wel brandplekken zien, of ofvallende donkere plekken..

• miekol
Zucht dat betekent dus gewoon een nieuwe tbird kopen?

Maar hoe zit ut nou met me mobo en ddr? :D

Verwijderd

mensen toch

je kan gerust de fan een tijdje af laten staan zonder de TB te beschadigen hoor.
Heb zelf bij cooler-tests dit al gedaan in windows, de temperatuur in het oog houdend en bij 60° terug inschakelen.
Het duurde ongeveer een minuut (met een alpha pal) voor hij aan 60 zat (vanaf 35°)
met pakweg een swiftech MC462 zou dit nog veel langer duren.
hoe minder metaal in de koeler, hoe sneller hij opwarmt.
Maar een rookwolkje krijg je enkel als er GEEN heatsink opstaan of na ettelijke minuten zonder fan.
In dit geval bedoelt hij met "fan" misschien de hele combinatie.
smoke = dead Tbird.

JC

• miekol
Ok maar hoe zit ut nou gvd met me mobo en ddr? :D

Verwijderd

Op zaterdag 15 september 2001 20:14 schreef miekol het volgende:
Ok maar hoe zit ut nou gvd met me mobo en ddr? :D
normaal overleeft dat wel maar van hieruit kunnen we ook niks met zekerheid zeggen

JC

• Access
Als de band van een auto lek is dan wil de auto niet meer rijden, maar de motor doet het nog wel.

waarschijnlijk is het bij je mobo + ddr hetzelfde :)

Verwijderd

Geloof zeker dat je Mobo + DDR nog intact is.(hoop het in ieder geval voor je!)Succes.

Verwijderd

Op zaterdag 15 september 2001 16:41 schreef miekol het volgende:
Zeg dan gewoon dat je liever iemand anders voor je eigen stommiteit (zie andere topics op GoT) laat opdraaien.

• miekol
Waar slaat dat dan weer op

Verwijderd

Op zaterdag 15 september 2001 23:02 schreef miekol het volgende:
Waar slaat dat dan weer op
Op die reflex van ik heb iets stoms gedaan maar misschien lukt het me nog wel om de winkel te naaien.

Verwijderd

Op zaterdag 15 september 2001 16:41 schreef miekol het volgende:
pas maar op, er zijn hier werknemers van Gistron die dit lezen, je kunt ze niet eens meer normaal uitschelden als je pisst bent man

• superbikkel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-05 09:49
En over dat gedoe van 'hij kan toch wel een paar seconden zonder cooler': ik heb een testje gedaan (foto's op m'n website), na 1 seconde zonder cooler is de CLU al boven de 120 graden, hoelang denk je dat dat goed gaat, max. gegarandeerde temp door AMD is 90 graden.

OH ja, ik wil toch ook nog even zeggen: zelf gesloopt, zelf betalen, niet de winkel of AMD er voor op laten draaien.

• miekol
CPU is nie gekocht bij gistron (gelukkig ook niet zeg, wat een ongelovelijk kut winkel), maar anyway, alsof jullie allemaal zo braaf zijn, alsof je niet dom doet als een politie agent je een bon probeert aan te smeren of duits begint te lullen, jezus stelletje scheinheilige figuren hier.

En dat dat ding nog geen 3 sec zonder cooler kan ken ik toch ook niet ruiken, is met macs of intels wel anders. (Nou ja heb ut uiteindelijk wel geroken maar toen was ut al te laat >:) )

Verwijderd

op mijn moederbord kan je zelfs in de bios kiezen om de fan automatisch uit te zetten in stand-by
had ik ff een uurtje of 3 zo (zonder fan aan) aan laten staan, toen ik em weer 'wakker maakte' was ie 28 graden, 1 graad meer dan de mobo temp...

• superbikkel
  • Laatst online: 16-05 09:49
Op zondag 16 september 2001 01:51 schreef Karnage het volgende:
op mijn moederbord kan je zelfs in de bios kiezen om de fan automatisch uit te zetten in stand-by
had ik ff een uurtje of 3 zo (zonder fan aan) aan laten staan, toen ik em weer 'wakker maakte' was ie 28 graden, 1 graad meer dan de mobo temp...
Maar dat is ook geen probleem. Ten eerste wordt de CPU in een soort slaapstand gezet en produceerd dus veel minder warmte als bij het opstarten, ten tweede zit er dan WEL een heatsink op, die warmte opneemt en afgeeft aan de omringende lucht.

Verwijderd

Op zaterdag 15 september 2001 23:55 schreef IllegalOperation het volgende:

[..]

Op die reflex van ik heb iets stoms gedaan maar misschien lukt het me nog wel om de winkel te naaien.
Dat is inderdaad pure oplichting....het is je eigen domme fout geweest

• swipe
  • Niet online
Op zaterdag 15 september 2001 16:27 schreef miekol het volgende:
kreeg ik een hoog zeurend geluid en ledje op mobo zij "FF".
FF betekent dat alle "tests" en controles van de apparaten goed zijn en dus geen fouten bevatten

• swipe
  • Niet online
Op zondag 16 september 2001 13:08 schreef prive_backup het volgende:

[..]

Dat is inderdaad pure oplichting....het is je eigen domme fout geweest
aah man stel je niet aan

als jouw cpu doorbrand ga je er net zo goed mee terug naar de winkel, dat zou iedreen doen dus ga hem nu daar niet mee afkraken.......
pffff

Verwijderd

FF op ledjes is gewoon normaal.. betekent gewoon dat je mobo nog goed is .. als je opstart (neem aan dat je epox bord hebt) gaan die ledjes een aantal cijfers weergeven... dan checkt ie een paar dingen .. dan springt ie op FF, en dat betekent dat ie "goed" geboot is

• MGSNK
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:58
ik vind het gewoon lame om iets wat je zelf molt terug te brengen en dan nieuw eisen, dat zegt wel iets over jezelf als persoon. Het is gewoon je eigen fout, je moet niet anderen laten betalen voor jou fouten. PUNT

Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life

Verwijderd

Op zondag 16 september 2001 13:34 schreef MGSNK het volgende:
ik vind het gewoon lame om iets wat je zelf molt terug te brengen en dan nieuw eisen, dat zegt wel iets over jezelf als persoon. Het is gewoon je eigen fout, je moet niet anderen laten betalen voor jou fouten. PUNT
En je bereikt er vooral mee dat winkels steeds moeilijker gaan doen over garantie. En dan zijn het zeker weer kutwinkels .....

• miekol
Op zondag 16 september 2001 13:30 schreef caveman85 het volgende:
FF op ledjes is gewoon normaal.. betekent gewoon dat je mobo nog goed is .. als je opstart (neem aan dat je epox bord hebt) gaan die ledjes een aantal cijfers weergeven... dan checkt ie een paar dingen .. dan springt ie op FF, en dat betekent dat ie "goed" geboot is
Toen de proc nog werkte telde hij idd eerst en toen ff, maar nu doet ie alleen maar ff telt ie ook niks etc.

Verwijderd

Op zondag 16 september 2001 00:10 schreef SiCnEsSs het volgende:

[..]

pas maar op, er zijn hier werknemers van Gistron die dit lezen, je kunt ze niet eens meer normaal uitschelden als je pisst bent man
ha ha ha ha ha lol man :) gewoon jammer van je tb moet je het ook laten doendoor de winkel man , nu heb je dus ng geen garantie meer JAMMMMMERRRRRR!

• miekol
Op zondag 16 september 2001 14:51 schreef wizzardrobbie het volgende:

[..]

ha ha ha ha ha lol man :) gewoon jammer van je tb moet je het ook laten doendoor de winkel man , nu heb je dus ng geen garantie meer JAMMMMMERRRRRR!
Dus jij stelt voor dat ik naar de winkel ga en ff vraag of ze me tbird willen doorbranden? Ze zien me al aankomen :D

Verwijderd

Op zaterdag 15 september 2001 16:27 schreef miekol het volgende:
Ik heb net me moederbord (epox 8k7a of geloof ik) + voeding terug gehad na 3 weken wachten (go gistron!, ding was naar de klote, spanningspiek ofzo).

Nou ja ik dus eerst ff voeding erop, ledje eraan hangen en kijken of ie aanging, nou werkte dus. Weer uitgezet. Vervolgens de hele toko erin gezet, aangezet, kreeg ik een hoog zeurend geluid en ledje op mobo zij "FF". Dus dacht dat het aan proc lag, btje met proc lopen kloten. Lag het niet aan.

Toen DDR dimmetje eruit gehaald en aangezet om te kijken of ie werkte, had alleen vergeten om cpu fan aan te sluiten (dom dom dom) dus hij ging aan geen errors enzo en toen zag ik dus een klein rookwolkje uit me tbird komen en dies dus naar de klote neem ik aan.

Nu had ik nog een tbird 900 liggen, die er ff op aangesloten en toen kreeg ik nog FF, is die nu ook naar de klote?

Nu is me vraag eigenlijk (nou ja vragen) of dit onder garantie valt, als ik die tbird terugstuur, krijg ik dan een nieuwe?

Is er misschien iets mis met mobo of kan ik er gewoon een nieuwe tbird op prakken?

En is me DDR dimmetje (heb er 2, beide werkte niet) nu naar de klote of zaten ze er gewoon niet goed in?

O ja nog iets anders, heb hier nog een asus mobo liggen die op hetzelfde moment als me epox de geest gaf (spanningspiek??) maar ben de bon kwijt van waar ik em gekocht heb enzo, kan ik die direct terugsturen naar ASUS voor garantie of moet dat eerst naar shop?
slimme zet man

• DR
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

DR

hij probeerde dit na te doen..: http://www.tweakers.net/nieuws/18478

• MDVej
  • Laatst online: 04-10-2025
Op zaterdag 15 september 2001 17:55 schreef Tmaster het volgende:

[..]

Dan heb je dat niet goed gedacht.
Echt maximaal 5 tot 10sec.

Dit weet ik uit ervaring en een "ongelukje" op mn werk (technische dienst IT bedrijf)
We hadden daar een pc (met athlon 1333) waarvan de fan het opeens niet meer deed.. Alles wat goed aangesloten en we hadden net de bios geupdate. We stonden naar de hardware monitor te kijken..
toen de cpu binnen enkele seconden tot boven 100graden steeg!
we keken en de fan draaide NIET! klein tikje er aan gegeven en hij zoemde weer verder..
heel vreemd. Was overigens gloednieuwe pc dus er zat geen stof in de fan ofzo.
Maar wat ik wil zeggen is dat de athlon's echt maar luttele seconden zonder fan kunnen lopen anders ....over and out.

En owja als je zo'n cpu terug brengt naar de winkel dan kijkt men daar echt wel ff naar de cpu hoor en dan zullen ze waarschijnlijk ook wel brandplekken zien, of ofvallende donkere plekken..
Ik heb een 1.4 per ongeluk 1 minuut aan laten staan zonder dat de cooler 't deed. (hij zat er wel op). Hij werd ongeveer 90 graden, maar hij doet 't nu nog steeds. 't ligt duidelijk aan wat voor coolblok je hebt. Koper of een ander soort. :)

Blijkbaar had ik mazzel, en onze dondervogel niet :P

• miekol
Ja ik had er dus helemaal niks op zitten :D

• Pietert
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

Dit soort horror verhalen is dus precies waarom ik strax mijn nieuwe mobo en proc niet zelf in mijn PC ga knutselen. Heb 2 linker handen en ben al lang blij dat het goed gaat met alle hardware waar ik mee kloot maar de kans dat die duurbetaalde nieuwe spulletjes binnen 3 seconden in rook opgaan is me toch iets te groot en beangstigend...

Je hebt nu natuurlijk wel een leuke sleutelhanger, always look on the bright side of life :)

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-08 20:11
Ik heb ook een tbird 900 die ff 'gerookt' heeft. Nu weet ik dat roken niet gezond is, maar dat wist die proc niet. En rare is dat ie nog steeds werkt (roken deed het stickertje), maar niet meer overgeklokt kan worden (alsof ie dat ooit kon :'().

Dus je CPU kan roken en daarna vrolijk verder gaan, maar ook kapot gaan zonder te roken.

* Postman gaat binnenkort een 1,4 Ghz kopen, samen met 1GB ram en een 80GB Maxtortje :9~

Verwijderd

Kijk maar eens op de frontpage... staat een leuk artikeltje van tomshardware met een heel leuk filmpje over processors die gaan frituren... die AMD's zijn wel goedkoop, maar kunnen niet zondre heatsink overleven, terwijl Intel procs wel overleven...

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07 20:06

Stropdas

Insert subtitle here

Op maandag 17 september 2001 10:08 schreef nicoprevoo het volgende:
Kijk maar eens op de frontpage... staat een leuk artikeltje van tomshardware met een heel leuk filmpje over processors die gaan frituren... die AMD's zijn wel goedkoop, maar kunnen niet zondre heatsink overleven, terwijl Intel procs wel overleven...
juist :) en dat is al veel eerder in dit topic vertelt met link erbij :)

zo zie je maar weer, Intel heeft ook z'n voordelen, echt waar! :D

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

Pagina: 1