Eigen uitbouw tegen bestaande buitenmuur van uitbouw buren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Informaticus89
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-09 20:52
In onze nieuwe woning laten wij op eigen terrein een uitbouw plaatsen. Aan één zijde hebben onze buren al een uitbouw (die iets groter is dan wij willen) en deze staat tegen de erfgrens aan. De buitenmuur van die uitbouw is dus van hen. We hebben de buren gevraagd of we iets met deze muur mogen doen bij het maken van onze uitbouw. Zij hebben aangegeven dat ze niet willen dat we hun muur gebruiken (dus geen schroeven/spijkeren/balken/etc.).

Onze aannemer wil nu direct naast de buitenmuur van de buren (dus niet verbonden) een houtskelet constructie maken met isolatie erin. Hierdoor zou onze uitbouw dus geen stenen buitenmuur krijgen aan hun zijde en zou ook de inspringing binnen bij ons veel kleiner worden. Dit betekent alleen dat onze uitbouw dus geen eigen buitenmuur heeft. Als de buren in de toekomst om wat voor reden dan ook hun uitbouw zouden verwijderen, dan hebben wij geen buitenmuur meer.

Dit klinkt mij als een gekke constructie, maar onze aannemer geeft aan dat dit juist heel gebruikelijk is in de bouw als er al een muur staat. Hij zegt dat het juist raar is als er naast de muur van de buren een extra buitenmuur op ons terrein komt en dat dit eigenlijk nooit voor komt. Wat ik heel graag zou willen weten is of deze constructie inderdaad gebruikelijk is en vooral of ik hiervoor nog expliciete medewerking van de buren nodig heb of dat dit gewoon mag en kan. Het laatste wat wij willen is gedoe in de toekomst hierover.

Ik heb al flink zitten googlen en ook hier gezocht, maar ik heb het idee dat ik deze specifieke constructie nog niet ben tegengekomen. In de meeste topics gaat het daadwerkelijk over het bouwen van een muur op/over de erfgrens of over een situatie waarin een aannemer toch ook daadwerkelijk in de muur van de buren zat te werken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:41

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als je geen eigen buitenmuur krijgt, dan moet je dus wel het dak aansluiten op dat van de buren, gaan ze daar wel mee akkoord?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:22
Ik vind het een hele redelijk eis van de buren. Dit buitenblad is geen deel van de dragende constructie, je kunt hem dan ook niet als zodanig gebruiken.

Als de buren besluiten hun aanbouw te verwijderen (hoe groot is die kans?), is het ook aan hun om mee te werken aan een fatsoenlijk gevelafwerking. Bijvoorbeeld door de huidige buitenmuur te laten staan.

Je hebt grofweg twee opties:
  1. Nieuwe binnenmuur opmetselen en spouw isoleren, want de huidige buitenmuur is een koudebrug.
  2. Met houtskelet een binnenmuur optrekken (en isoleren)
Je aannemer stelt optie twee voor. Maak dan ook meteen gebruik van de mogelijkheid om met bijvoorbeeld steenwol te isoleren voor goede geluidsisolatie.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Informaticus89
Orion84 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:38:
Als je geen eigen buitenmuur krijgt, dan moet je dus wel het dak aansluiten op dat van de buren, gaan ze daar wel mee akkoord?
Hier hadden we het vandaag ook over en onze aannemer zou dit specifieke punt met onze buren bespreken. Hij gaf aan dat hij een soort verbinding op de grens van het dak wilde leggen, zodat de daken inderdaad wel verbonden zijn. Wat ik van hem begreep is dat dit ook in het belang van onze buren is om vochtproblemen te voorkomen, ook in het geval dat er wel een aparte buitenmuur direct tegen hun buitenmuur aan komt.

[ Voor 5% gewijzigd door Informaticus89 op 19-02-2025 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Informaticus89
Joris748 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:47:
Ik vind het een hele redelijk eis van de buren. Dit buitenblad is geen deel van de dragende constructie, je kunt hem dan ook niet als zodanig gebruiken.
Wij begrijpen de eis om niet hun muur in de constructie te gebruiken volledig.
Maar sluit zo'n eis ook de constructie uit die onze aannemer voor ogen heeft? Want ons huis heeft de muur wel "nodig"?
Als de buren besluiten hun aanbouw te verwijderen (hoe groot is die kans?), is het ook aan hun om mee te werken aan een fatsoenlijk gevelafwerking. Bijvoorbeeld door de huidige buitenmuur te laten staan.
Die kans is heel klein natuurlijk, maar ik weet niet wat er in de toekomst gebeurt. Zijn ze ook verplicht mee te werken aan een goede gevelafwerking als het onze "schuld" is dat wij geen buitenmuur hebben?
Joris748 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:47:Maak dan ook meteen gebruik van de mogelijkheid om met bijvoorbeeld steenwol te isoleren voor goede geluidsisolatie.
Bedankt voor de tip! Ik zal dit punt nog expliciet navragen. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Informaticus89 op 19-02-2025 16:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
ik moet heel eerlijk zeggen dat ik TS ten sterkste afraad om slimmetje te gaan spelen..

dus een muur optrekken zonder buitenmuur en dan later tegen de buren te komen met - ik weet wat dat jullie dit hebben gezegd maar het is ook mijn muur want mijn aannemer vind dat zo dus laten staan dat ding... zo werkt het dus niet.

ALS die muur op volledig op het erf van de buren staat dan is deze dus niet mandelig en dus mag je er ook niets mee...

Als de buren besluiten dat je er geen gebruik van mag maken dan zul jij aan jouw kant van de erfgrens dus je eigen muur moeten zetten... Op de erfgrens kan ook maar dan moeten je buren dus weer toestemming geven en dat zullen ze vermoedelijk niet willen doen vanwege hun eigen muur.

ik vind het overigens behoorlijk aso wanneer buren een stenen muur zodanig bouwen dat hij op (of veel te dicht op) de efgrens staat om dan vervolgens aanbouw cq aansluiting te weigeren.

dat ze aan zo'n aansluiting bepaald eisen stellen lijkt me duidelijk - bijvoorbeeld dat je hem er tegenaan zet maar niet eraan ophangt dus eigen dakdragende palen en dezelfde soort fundatie. (want verzakking).
NOTE
misschien is dit nog wel iets om expliciet aan je buren te vragen, hoe en waarom ze dit weigeren en of die constuctie zoals jouw aannemer dat wil ding (met eigen draagkracht) voor hun wel aanvaardbaar is.

want het geheel weigeren vind ik behoorlijk lullig...

echter (helaas voor TS) is dit wel volledig rechtmatig. kortom dan zou ik elke vorm van aansluiting zonder explicite schriftelijke toestemming / overleg vooraf sterk afraden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:53
Je zou de HSB wand kunnen uitvoeren in prefab met een plaatmateriaal aan de buitenkant dat vocht- en weerbestendig is. Dus plat op de grond maken en dan opzetten. Wordt wel vaker gedaan bij HSB.
Als dan in het onwaarschijnlijke geval de stenen muur wordt afgebroken dan zit je niet gelijk "open en bloot".

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
Informaticus89 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:03:
[...]

Wij begrijpen de eis om niet hun muur in de constructie te gebruiken volledig.
Maar sluit zo'n eis ook de constructie uit die onze aannemer voor ogen heeft? Want ons huis heeft de muur wel "nodig"?

*knip*
Nee, jullie huis heeft die muur niet nodig. Het houtskelet komt volledig vrij te staan van de muur van de buren. Je zult dus nog een luchtspouw overhouden tussen jouw binnenwand en de buitenmuur van je buren. Jouw dakconstructie komt op jouw binnenmuren/wanden te steunen.

Enige wat je netjes met je buren moet regelen is de aansluiting van het dak. Maar dat stel ook niet veel voor.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hoe oud zijn de woningen? Tegenwoordig is het vrij normaal dat informatie over erfdienstbaarheid is opgenomen in de koopakte. Als het buitenspouwblad echt van hen is, prima. Maar wellicht staat het op jouw kavel en zou je het mijns inziens constructief mogen gebruiken (indien constructief / bouwfysisch mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

i-chat schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:06:
ik moet heel eerlijk zeggen dat ik TS ten sterkste afraad om slimmetje te gaan spelen..

dus een muur optrekken zonder buitenmuur en dan later tegen de buren te komen met - ik weet wat dat jullie dit hebben gezegd maar het is ook mijn muur want mijn aannemer vind dat zo dus laten staan dat ding... zo werkt het dus niet.

ALS die muur op volledig op het erf van de buren staat dan is deze dus niet mandelig en dus mag je er ook niets mee...

Als de buren besluiten dat je er geen gebruik van mag maken dan zul jij aan jouw kant van de erfgrens dus je eigen muur moeten zetten... Op de erfgrens kan ook maar dan moeten je buren dus weer toestemming geven en dat zullen ze vermoedelijk niet willen doen vanwege hun eigen muur.
Volgens mij staat het TS vrij om op zijn eigen grond tegen de erfgrens aan een buitenmuur op te trekken. Als ik het goed begrijp hebben de buren van TS hun muur tegen de erfgrens (en niet op) gebouwd.
ik vind het overigens behoorlijk aso wanneer buren een stenen muur zodanig bouwen dat hij op (of veel te dicht op) de efgrens staat om dan vervolgens aanbouw cq aansluiting te weigeren.
Volgens mij hebben ze daarin niks te weigeren, ze mogen toestemming weigeren om er dingen aan op te hangen (of erger nog op te nemen in de constructie van TS) maar ze hebben niks te zeggen of daar een muur strak tegenaan gebouwd wordt.
Joris748 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:18:
[...]

Enige wat je netjes met je buren moet regelen is de aansluiting van het dak. Maar dat stel ook niet veel voor.
Misschien ben ik te wantrouwend, maar ik zou me een situatie kunnen voorstellen waarin er tussen huidige buren en vorige bewoners wat onenigheid was over de (manier van plaatsen van de) uitbouw, wat het wellicht iets complexer maakt (en dan niet in technische zin :))

[ Voor 14% gewijzigd door Ugchel op 19-02-2025 16:28 ]

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:02
Joris748 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:18:
[...]

Nee, jullie huis heeft die muur niet nodig. Het houtskelet komt volledig vrij te staan van de muur van de buren. Je zult dus nog een luchtspouw overhouden tussen jouw binnenwand en de buitenmuur van je buren. Jouw dakconstructie komt op jouw binnenmuren/wanden te steunen.

Hoe is dat dan afgewerkt en waterdicht/ongediertevrij? Een stukje compriband ertegenaan?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50

Je hebt grofweg twee opties:
  1. Nieuwe binnenmuur opmetselen en spouw isoleren, want de huidige buitenmuur is een koudebrug.
  2. Met houtskelet een binnenmuur optrekken (en isoleren)
Je aannemer stelt optie twee voor. Maak dan ook meteen gebruik van de mogelijkheid om met bijvoorbeeld steenwol te isoleren voor goede geluidsisolatie.
Als TS nadat de buren op eigen grond een uitbouw hebben gebouwd besluit om een eigen uitbouw op zijn grond te bouwen maar geen buitenmuur te realiseren dan is dat niet het probleem van de buren als die hun uitbouw weg halen. Dat zou het probleem van de buren zijn als er een mandelige muur is, maar dar is in dit geval geen sprake van omdat de muur niet op maar tegen de erfgrens staat.

TS kan dus wat meer ruimte krijgen en wat goedkoper bouwen maar het risico is voor hem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online
Volgens mij hebben ze daarin niks te weigeren, ze mogen toestemming weigeren
de erfgrens is mandelig dus daar beslis je samen over

Hoe dan ook mag je überhaupt niet te dicht bij de erfgrens bouwen grote kans dat daar het huidige conflict uit is ontstaan ookal is dat met de vorige bewoner

Punt is dus dat ergens zomaar iet tegenaan zetten en er vervolgens vanuit gaan dat het eeuwig zo 'moet' blijven dus niet kan

Als die muur ooit weg gaat heb je ineens een mega probleem want niet jouw muur niet jouw grond zelf op de erfgrens niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
No Hands schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:29:
[...]

Hoe is dat dan afgewerkt en waterdicht/ongediertevrij? Een stukje compriband ertegenaan?
Over welk aansluiting heb je het specifiek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:06
Het is gebruikelijk om er of een dragende kalkzandsteen wand naast te zetten.
Of een hsb wand.

Bij ons is de woningscheidende muur ook HSB.
Bij ons voornamelijk vanwege gewichtsbesparing.
We hebben namelijk een fundering op staal, bestaande uit 3 stroken waarop 4 meter lange liggers liggen van de betonvloer.

De echte buitenmuur is wel kalkzandsteen, met daarvoor isolatie en metselwerk.
Het kalkzandsteen is met pur afgedicht.
Het metselwerk met compriband.

De muur naar de buren is hsb met isolatie en dubbel gips. Helaas heb ik er niet meer fotos van.

Een voordeel van hsb is wel dat je er acoustische isolatie in kunt stoppen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BH8ea9261dtrE7BMuIoYlKD2T5A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yWMsS61LyKcjNRuHoQlpph93.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xaSAT5gj9jZOnQVaCk7GgmnaKIs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mdeShG5b8RRPeYEznzqFF3c1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AeOUNIa5jAT4p1qQXfMwCtymF0E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VOQ8YqYUYdaqNpJNXDqStmnx.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_qo3Ih_aT50YbUYq32ZP8ziaeg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pT47XRGYl4eAPUJhOaxIC50u.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
i-chat schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:10:
[...]
de erfgrens is mandelig dus daar beslis je samen over

Hoe dan ook mag je überhaupt niet te dicht bij de erfgrens bouwen grote kans dat daar het huidige conflict uit is ontstaan ookal is dat met de vorige bewoner

Punt is dus dat ergens zomaar iet tegenaan zetten en er vervolgens vanuit gaan dat het eeuwig zo 'moet' blijven dus niet kan

Als die muur ooit weg gaat heb je ineens een mega probleem want niet jouw muur niet jouw grond zelf op de erfgrens niet
Hoe kom jij erbij dat de uitbouw op afstand van de erfgrens had moeten komen?

En ja een erfgrens is mandeling, maar een erfgrens is een super dun lijntje en daar mag je een aanbouw gewoon strak tegenaan zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Joris748 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:12:
[...]

Over welk aansluiting heb je het specifiek?
De aansluiting van de HSB zijgevel van de aanbouw op de bestaande aanbouw zijgevel van de buren. Er mag niets aan de buren vastgemaakt worden. Dus er is een aansluiting van minstens 250cm hoog verticaal en dan nog de aansluiting op het dak, maar die kan mogelijk wel als de buren akkoord zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Informaticus89
Cheesy schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:26:
Hoe oud zijn de woningen? Tegenwoordig is het vrij normaal dat informatie over erfdienstbaarheid is opgenomen in de koopakte. Als het buitenspouwblad echt van hen is, prima. Maar wellicht staat het op jouw kavel en zou je het mijns inziens constructief mogen gebruiken (indien constructief / bouwfysisch mogelijk.
De woningen zijn van eind jaren '80. De uitbouw van de buren is van latere datum. In de aktes is niets geregeld hierover. De uitbouw van de muren staat ook niet op mijn terrein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Informaticus89
FRANQ schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:33:
Het is gebruikelijk om er of een dragende kalkzandsteen wand naast te zetten.
Of een hsb wand.

Bij ons is de woningscheidende muur ook HSB.
Als ik je goed begrijp hebben jullie ook houtskeletbouw tegen een buitenmuur van de buren en is dat dus dezelfde soort situatie als de aannemer bij ons voorstelt en is dat dus wel vrij gangbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Informaticus89
No Hands schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:00:
[...]

De aansluiting van de HSB zijgevel van de aanbouw op de bestaande aanbouw zijgevel van de buren. Er mag niets aan de buren vastgemaakt worden. Dus er is een aansluiting van minstens 250cm hoog verticaal en dan nog de aansluiting op het dak, maar die kan mogelijk wel als de buren akkoord zijn.
Voor de aansluiting bij het dak gaan we sowieso nog even met ze afstemmen. Dat klinkt logisch en ook in het belang van de buren.

Voor de duidelijkheid: we hebben geen conflict met de buren. Dat ze niet willen dat we in hun muur boren en spijkeren e.d. snappen we goed. We hebben prima contact met de buren, maar ik wil wel duidelijkheid hebben wat de voorgestelde constructie echt betekent voor ons en voor hen en of dit in de toekomst bij een van ons problemen gaat geven (zolang de buren hun aanbouw laten staan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Informaticus89 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:33:
In onze nieuwe woning laten wij op eigen terrein een uitbouw plaatsen. Aan één zijde hebben onze buren al een uitbouw (die iets groter is dan wij willen) en deze staat tegen de erfgrens aan. De buitenmuur van die uitbouw is dus van hen. We hebben de buren gevraagd of we iets met deze muur mogen doen bij het maken van onze uitbouw. Zij hebben aangegeven dat ze niet willen dat we hun muur gebruiken (dus geen schroeven/spijkeren/balken/etc.).

Onze aannemer wil nu direct naast de buitenmuur van de buren (dus niet verbonden) een houtskelet constructie maken met isolatie erin. Hierdoor zou onze uitbouw dus geen stenen buitenmuur krijgen aan hun zijde en zou ook de inspringing binnen bij ons veel kleiner worden. Dit betekent alleen dat onze uitbouw dus geen eigen buitenmuur heeft. Als de buren in de toekomst om wat voor reden dan ook hun uitbouw zouden verwijderen, dan hebben wij geen buitenmuur meer.

Dit klinkt mij als een gekke constructie, maar onze aannemer geeft aan dat dit juist heel gebruikelijk is in de bouw als er al een muur staat. Hij zegt dat het juist raar is als er naast de muur van de buren een extra buitenmuur op ons terrein komt en dat dit eigenlijk nooit voor komt. Wat ik heel graag zou willen weten is of deze constructie inderdaad gebruikelijk is en vooral of ik hiervoor nog expliciete medewerking van de buren nodig heb of dat dit gewoon mag en kan. Het laatste wat wij willen is gedoe in de toekomst hierover.

Ik heb al flink zitten googlen en ook hier gezocht, maar ik heb het idee dat ik deze specifieke constructie nog niet ben tegengekomen. In de meeste topics gaat het daadwerkelijk over het bouwen van een muur op/over de erfgrens of over een situatie waarin een aannemer toch ook daadwerkelijk in de muur van de buren zat te werken.
bij half nederland als de buren hun huis weg zouden toveren hebben er mensen geen buitenmuur meer, maar dat gebeurd in de prijktijk gewoon niet. je hebt geen buitenmuur nodig als je buren hebt, dus de oplossing van de aannemer is prima. je moet wel rekening houden met een koude brug omdat zijn muur veder doorloopt, en die ondervangt de aannmer door hsb+ isolatie te gebruiken. dat is gewoon prima.
mocht de buurman toch gaan toveren is hij verschijnlijk te verplichten om iets te voorzien om schade aan je huis te voorkomen. (maar dat zou ik aan een specialist vragen als je daar echt bang voor bent)

lang verhaal kort: Ik zou het ook zo doen. en het is idd redelijk normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
twain4me schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:30:
[...]bij half nederland als de buren hun huis weg zouden toveren hebben er mensen geen buitenmuur meer, maar dat gebeurd in de prijktijk gewoon niet. je hebt geen buitenmuur nodig als je buren hebt, dus de oplossing van de aannemer is prima. je moet wel rekening houden met een koude brug omdat zijn muur veder doorloopt, en die ondervangt de aannmer door hsb+ isolatie te gebruiken. dat is gewoon prima.
mocht de buurman toch gaan toveren is hij verschijnlijk te verplichten om iets te voorzien om schade aan je huis te voorkomen. (maar dat zou ik aan een specialist vragen als je daar echt bang voor bent)

lang verhaal kort: Ik zou het ook zo doen. en het is idd redelijk normaal.
De buurman heeft toch gewoon een woning op zijn eigen grond staan en dit netjes afgewerkt? Niets op of over de erfgrens.

Als TS recht heeft van klagen als de buurman gaat toveren dan zou ik sowieso al weigeren om het dak aan elkaar aan te laten sluiten. Dit lijkt me juridisch ook wel erg bijzonder. Dan had TS maar een buitenmuur moeten plaatsen m.i.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online
Groningerkoek schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:56:
[...]

Hoe kom jij erbij dat de uitbouw op afstand van de erfgrens had moeten komen?

En ja een erfgrens is mandeling, maar een erfgrens is een super dun lijntje en daar mag je een aanbouw gewoon strak tegenaan zetten.
je zegt het zelf al erfgrens is mandelig dus zonder toestemming mag je daar niet op of boven bouwen, nu de buren op eigen grond zitten kun je daar dus niet zonder kier tegenaan komen die aansluiting van daken KAN dus niet zonder over de mandelige grens heen te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
i-chat schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:59:
[...]

je zegt het zelf al erfgrens is mandelig dus zonder toestemming mag je daar niet op of boven bouwen, nu de buren op eigen grond zitten kun je daar dus niet zonder kier tegenaan komen die aansluiting van daken KAN dus niet zonder over de mandelige grens heen te gaan.
Ah o.k. dan heb ik je verkeerd begrepen, ik meende dat je vond dat de buren te dicht op de erfgrens hadden gebouwd.

Hoe TS zijn muurtje aan de achterkant dicht krijgt zonder op/over de erfgrens te gaan is mij ook niet duidelijk, maar het kan zijn dat de buren daar geen probleem mee hebben zolang die maar niets aan hun muur vastschroeft.

[ Voor 18% gewijzigd door Groningerkoek op 19-02-2025 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
No Hands schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:00:
[...]

Zo zwart/wit zal het niet zijn? Ik zou het ook niet toestaan om mijn buitenmuur als binnenmuur te gebruiken. Laat staan een dak er op af te steunen. Echter ik zou zeker meewerken aan een bouwtechnisch goed uitgevoerde aansluit van gevel en dak.

Buurman heeft er ook belang bij dat dat goed uitgevoerd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Joris748 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:50:
[...]

Zo zwart/wit zal het niet zijn? Ik zou het ook niet toestaan om mijn buitenmuur als binnenmuur te gebruiken. Laat staan een dak er op af te steunen. Echter ik zou zeker meewerken aan een bouwtechnisch goed uitgevoerde aansluit van gevel en dak.

Buurman heeft er ook belang bij dat dat goed uitgevoerd wordt.
er is niks grijs aan:
Zij hebben aangegeven dat ze niet willen dat we hun muur gebruiken (dus geen schroeven/spijkeren/balken/etc.).
Dus is het wel zwart wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
No Hands schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:53:
[...]

er is niks grijs aan:
[...]

Dus is het wel zwart wit.
Dat is de interpretatie van @Informaticus89

• i-chat
  • Niet online
Punt is dat de muur op grond van de buren staat en dat je dus over de erfgrens moet om ertegenaan te bouwen

Zonder toestemming kan dat niet omdat je zels al niet eens OP de erfgrens mag bouwen zonder instemming

Daarom is juridisch de enige manier om een compromis te vinden zorg dat de buren begrijpen dat deze constructie helemaal geen schade kan veroorzaken omdat je dak ertegenaan staat en er niet aan hangt

zodat ze alsnog akkoord gaan en je gewoon netjes kunt afwerken

Anders zou ik aanraden om gewoon die buiten muur op te trekken desnoods als kunststof panelen omdat dunner en lichter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:41
tsjah de buren hadden ook gewoon rekening kunnen houden met TS. Mijn buren hadden plannen om een uitbouw te plaatsen en vroegen vervolgens of ik in de toekomst ooit nog een uitbouw zou willen plaatsen. Met mijn antwoord "ja" konden ze daardoor de buitenmuur op de erfgrens plaatsen zodat de muur precies doorloopt zoals de huidige buitenmuur met de buren al staat. Naast wat andere technische zaken die ik niet meer onthouden heb. Helaas zijn ze verhuist en is de uitbouw nooit meer gerealiseerd.

In de toekomst had ik dan de buitenmuur van de uitbouw weer kunnen gebruiken om mijn uitbouw te realiseren, zoals dat bij nieuwbouw ook al geregeld is dacht ik. Een mandelige muur net zoals de huidige muur die al tussen de huizen bestaat. Maar de buren van TS waren nogal egoïstisch, en nu ook weer zo te horen. Ook al staan ze in hun recht

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
hollandnick schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:17:
tsjah de buren hadden ook gewoon rekening kunnen houden met TS. Mijn buren hadden plannen om een uitbouw te plaatsen en vroegen vervolgens of ik in de toekomst ooit nog een uitbouw zou willen plaatsen. Met mijn antwoord "ja" konden ze daardoor de buitenmuur op de erfgrens plaatsen zodat de muur precies doorloopt zoals de huidige buitenmuur met de buren al staat. Naast wat andere technische zaken die ik niet meer onthouden heb. Helaas zijn ze verhuist en is de uitbouw nooit meer gerealiseerd.

In de toekomst had ik dan de buitenmuur van de uitbouw weer kunnen gebruiken om mijn uitbouw te realiseren, zoals dat bij nieuwbouw ook al geregeld is dacht ik. Een mandelige muur net zoals de huidige muur die al tussen de huizen bestaat. Maar de buren van TS waren nogal egoïstisch, en nu ook weer zo te horen. Ook al staan ze in hun recht
Je doet hier een hoop aannames en geeft op basis van je aannames een oordeel over de buren van TS. Wellicht hebben de buren dat destijds met de vorige eigenaar overlegd en wilde die dat niet. Of wellicht zijn de huidige buren niet degene die de uitbouw hebben laten plaatsen maar waren er nog eigenaren hiervoor.

Sowieso lijkt het mij niet egoistisch maar eerder onhandig om de buitenmuur niet op de erfgrens te hebben, zoals nu het geval is. Want bij de buren zal de binnenmuur hierdoor, denk ik, naar binnen verspringen ipv strak doorlopen.

Maar zonder voorgeschiedenis een oordeel over de buren te geven lijkt mij wat voorbarig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:04
Nog even een opmerking van mijn kant. Al zou je het willen: een nette buitenmuur maken is sowieso niet mogelijk want je kunt er niet bij. Ja, je kunt vuil metselwerk neerzetten maar dan nog moet je daar wat mee als de buurman zijn uitbouw weg zou halen.

De oplossing van de aannemer is wat dat betreft ook het meest praktisch. Een buitenmuur metselen tegelijk met je HSB is ook helemaal niet gebruikelijk.
Pagina: 1