Betonvloer op argexkorrels

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23-05 13:00
De vorige bewoners hebben onder de balkenvloer in ons huis met bouwjaar 1900 zo'n 30-35 cm argexkorrels in de kruipruimte laten aanbrengen zwamwering en bodemisolatie. Die balkenvloer willen we vervangen door een isolerende vloer met daarop vloerverwarming.

De aannemers die we tot dusver spreken, stellen voor dat we de argexkorrels verwijderen en dan de vrijgekomen diepte opvullen met schuimbeton. Zelfs als we dit zelf doen zitten we nog met best wat arbeid (13-15 kuub argexkorrels leegscheppen en met kruiwagentjes in container...?) plus 500 euro extra voor een container van 10 kuub plus we komen over de grens van 10 kuub vrij slopen, waardoor we ook gelijk een asbestinventarisatie a 300-350 euro nodig hebben....

Ik zou het best graag simpeler oplossen, door die argex gewoon te laten liggen en te gebruiken als basis voor de nieuwe isolerende vloer.

In mijn pogingen om die 13-15 kuub argexkorrels te slijten wist een verkoper van tweedehands bouwmaterialen (waaronder argex) me iig al te vertellen dat argex oa gebruikt wordt voor drainerende fundering van snelwegen en dat het dus op zich een stabiele ondergrond is onder beton. Online vind ik daar ook wel wat over terug: https://www.dehoop-bouwgr...voor-fundatie-en-ophoging

Ik zit nu zelf te denken aan bouwfolie op de argex, dan 5-10 cm beton, met daarop dan 10 cm PIR-platen. Die argex isoleert zelf ook nog, maar heb nog niet kunnen achterhalen hoe veel; op deze manier zitten we iig aantoonbaar aan Rd 5,0 (handig voor het energielabel).

Iemand die ervaring heeft met deze constructie, of er meer van weet? Of een andere slimme oplossing weet om een deel van die argex te behouden?

Een volgende stap is sowieso advies van bouwkundige, maar voor ik dat doe wil ik eerst even m'n blik wat verbreden en wie weet ervaringen horen

De balken liggen vrij strak op de argex, zo'n 10 cm erboven. 40 cm schuimbeton óp de argex (met ook een Rd van 5,0) gaat dus niet passen.

[ Voor 8% gewijzigd door Purk80 op 19-02-2025 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Argex uitvlakken met zand, dan 10cm drukvaste EPS, dan 15cm beton met wapening en dan vloerverwarming erbovenop in de cement dek vloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Luit schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:21:
Argex uitvlakken met zand, dan 10cm drukvaste EPS, dan 15cm beton met wapening en dan vloerverwarming erbovenop in de cement dek vloer?
Wapening is best duur volgens mij. Is die noodzakelijk? Bij schuimbeton (veel zachter dan gewoon beton) kun je gewoon 20 cm storten zonder wapening en daar dan de vloerverwarming op. En dan nog uitvlakken met zand; dat zakt allemaal weg tussen de korrels dus dan blijven we storten vrees ik.

En waarom de isolatieplaten ónder het beton ipv erop? Later lastiger te vervangen lijkt me? En levert de cementdekvloer van 6 cm die op de vloerverwarming komt (anhydriet of eco2floor) niet al voldoende draagvermogen?

Heb je dit zelf toegepast?

Die isolatieplaten zullen overigens waarschijnlijk PIR zijn ipv EPS, anders hebben we 20 cm nodig om aan die Rd van 5 te komen. Die ruimte hebben we waarschijnlijk niet.

[ Voor 59% gewijzigd door Purk80 op 19-02-2025 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:25
Argex uitvlakken, PIR erop en daar beton op met wapening omdat je niet wilt dat dat beton scheurt. Aan de wapening maak je je vloerverwarming slang vast.
Dan heb je isolatie, vvw en een stevige vloer en massa/buffer voor warmte.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:30

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Kan je niet beter gewoon weer een vrijdragende vloer nemen in de polderprut zie ik je voorstel niet snel goed gaan. (daar zijn ook vrij weinig woningen met schuimbeton exact om die reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Informeer bij lokale aannemers naar hoe je fundering moet aanpakken, je wil geen verzakkende vloer.
Maar volgorde zie je wel correct, eerst constructievloer, dan isolatie, en dan dekvloer. De dekvloer heeft idd al meer dan voldoende buffer, daar ook betonvloer bij betrekken zorgt voor een veel te grote buffer wat enkel nadelen heeft.
Ik heb een dikke laag betopur als isolatie, had diepte voldoende. Daar zit wel een betonvloer onder. Check je aanname dat je bovenop schuimbeton zo de dekvloer kan leggen!

Je kan in de isolatie met plastic nietjes de vloerverwarming gemakkelijk zelf vastprikken, is vlot zelf te doen. Ik heb dit via easykit (belgische "DHZ met advies" zaak) gedaan, zij kwamen perslucht steken op de vloerverwarming voor tijdens aanleg dekvloer, en gaven dan 10 jaar garantie.

[ Voor 12% gewijzigd door naftebakje op 21-02-2025 15:10 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Blijf het leuk vinden hoe elke topic met nieuwe vloeren gelijk een discussie opwekt met isolatie onder of boven beton, met een eerlijke verdeling van beide kampen. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Purk80
twain4me schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:54:
Kan je niet beter gewoon weer een vrijdragende vloer nemen in de polderprut zie ik je voorstel niet snel goed gaan. (daar zijn ook vrij weinig woningen met schuimbeton exact om die reden.
We zitten niet in de polderprut maar op zand, stevige droge ondergrond. Schuimbeton wordt hier veel toegepast en van problemen nog niet gehoord. De zwam is ooit veroorzaakt door lekkende riolering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlietZ
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:13
In mijn buurt zijn ook veel woningen waar de bewoners hun balkenvloer (inclusief kruipruimte) hebben laten vervangen. Vaak door - zoals je zelf al schrijft - schuimbeton.
Zelf wilde ik graag mijn kruipruimte behouden en heb ik gekozen voor compofloor. Als je deze verdiept laat plaatsen zou je hier droogbouw vloerverwarming op kunnen leggen. Een andere buurtbewoner heeft n.a.v. mijn positieve ervaring ook voor compofloor gekozen.

Het is aan de prijs, maar wellicht wel een mogelijkheid voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
BlietZ schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 09:26:
In mijn buurt zijn ook veel woningen waar de bewoners hun balkenvloer (inclusief kruipruimte) hebben laten vervangen. Vaak door - zoals je zelf al schrijft - schuimbeton.
Zelf wilde ik graag mijn kruipruimte behouden en heb ik gekozen voor compofloor. Als je deze verdiept laat plaatsen zou je hier droogbouw vloerverwarming op kunnen leggen. Een andere buurtbewoner heeft n.a.v. mijn positieve ervaring ook voor compofloor gekozen.

Het is aan de prijs, maar wellicht wel een mogelijkheid voor je.
ha ja, ook naar gekeken, maar hier geen optie qua budget. Kruipruimte is hier sowieso maar 30 cm diep, dus ook als we hem behouden dan is hij nog niet begaanbaar. in die zin weinig meerwaarde. Of we zouden hem ook nog moeten gaan uitgraven... Daarom dus: leidingen vervangen, alles in mantelbuizen en dan schuimbeton erin. De leidingen en de schuimbeton hebben vergelijkbare levensduur en mocht er toch eerder al wat aan een leiding moeten gebeuren dan kan die vervangen worden omdat hij los in mantelbuis ligt. (En riolering kan gecoat worden)
Pagina: 1