Oorzaak zoemende LED Lampjes met Dimschakelaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris96
  • Registratie: Maart 2019
  • Niet online
Beste Tweakers!

Ik heb zojuist dimbare ledlampen en i.c.m. een dimschakelaar geinstalleerd, nu merk ik dat de lampen zelf erg zoemen, in alle dimstanden. De schakelaar zelf zoemt ook maar heel erg zacht, enkel hoorbaar als je je oor er tegenaan houdt..

Ik heb de volgende onderdelen gebruikt:Als ik online verglijkbare probelen opzoek, lees ik dat het vaak met het type schakelaar te maken heeft. Ik heb echter niet voldoende verstand van zaken om nu te kunnen bepalen of dit ook zo is. De aansluiting bij de dimmer is zonder nuldraad.

Ik zie bijvoorbeeld ook deze schakelaar online: https://www.voordeligschakelmateriaal.nl/berker-2873.html. Deze is ook "universeel", maar ik begrijp niet wat het verschil is.

We hebben als ons schakelmateriaal in de Berker Q3 series, dus het dimmer basiselement moet hier ook mee werken, daardoor kunen we niet zomaar naar een ander merk (denk ik?).

We gaan later ook overstappen van de lamp naar een rail-systeem met spotjes, maar we hadden deze LEDs + Dimmer alvast gekocht ter voorbereiding (en dan kunnen we nu al van gedimt licht genieten :) )

Zou iemand mij willen helpen om te kijken wat de juiste oplossing is hier?

Boris96

Beste antwoord (via Boris96 op 25-02-2025 20:40)

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Mooi dat je het hebt opgelost. LEDs hebben inderdaad fase-afsnijding nodig, want bij fase-aansnijding loopt er kortstondig een erg grote stroom wanneer de dimmer plotseling in geleiding gaat, 100x per seconde.

Als je het leuk vindt om achtergrondinformatie te lezen, zie deze link vanaf de kop '1 - Dimmable Electronic Loads':
https://sound-au.com/lamps/dimmers+leds.html
Despite every indication that they are unsuitable, many lighting manufacturers still insist that their products are dimmable with either leading or trailing edge dimmers. In a simple test that I ran using 8 x 11W downlights, the peak current with a leading edge dimmer was over 12 amps! This peak is very short duration, but is liable to damage the dimmer as well as the lights themselves.

[ Voor 58% gewijzigd door TBTL op 25-02-2025 20:19 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-04 14:56
Wat gebeurt er als 2 lampen eruit haalt?
Zoemt het dan nog steeds?

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:21

Fe2O3

Ja das roest

Zoemt het harder of zachter, afhankelijk van stand dimmer?

Is er 1 lamp (zie post boven mij, haal er eens 2 uit) die het zoemen oproept? (dus even elke lamp 1 voor 1 proberen met 2 eruit).

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris96
  • Niet online
Serpz0r schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:45:
Wat gebeurt er als 2 lampen eruit haalt?
Zoemt het dan nog steeds?
Meteen even gestest, zowel bij 1 of 2 lampen eruit blijft de overige lamp(en) zoemen, met hetzelfde volume.
Fe2O3 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:56:
Zoemt het harder of zachter, afhankelijk van stand dimmer?

Is er 1 lamp (zie post boven mij, haal er eens 2 uit) die het zoemen oproept? (dus even elke lamp 1 voor 1 proberen met 2 eruit).
Het zoemt even hard bij elke stand van de dimmer. Bij 1 of 2 lampen eruit blijft het zoemen.

Boris96

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3

Fe2O3

Ja das roest

Alle lampen eruit, lamp los van dimmer, nog steeds zoemen? (zo ja, dimmer retour)

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris96
  • Niet online
Fe2O3 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:11:
Alle lampen eruit, lamp los van dimmer, nog steeds zoemen? (zo ja, dimmer retour)
Alle lampen eruit zoemt het bij de lamp niet meer, hier komt het hoorbare gezoem vandaan.

De dimmer zoemt wel ongeacht of die aan/uit staat (het geluid is wel iets anders), maar dit is heel erg zacht en alleen hoorbaar als je met je oor tegen de dimknop staat.

Boris96

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-04 14:56
En het licht, dimt deze gelijkmatig tijdens draaien of "hapt" deze steeds in stukjes naar de volgende stand?
En tijdens het dimmen naar de laagste stand, gaat deze dan ineens helemaal uit of brand deze nog licht?

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris96
  • Niet online
Serpz0r schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:47:
En het licht, dimt deze gelijkmatig tijdens draaien of "hapt" deze steeds in stukjes naar de volgende stand?
En tijdens het dimmen naar de laagste stand, gaat deze dan ineens helemaal uit of brand deze nog licht?
Het dimmen gaat gelijkmatig. Als ik dim naar de laagste stand dan brand er nog licht. Ik kan hem enkel uitzetten door te drukken op de knop. Deze knop is "oneindig" draaibaar en heeft geen stop erop, dus op een gegevenmoment met draaien wordt die niet meer feller/minder fel.

Als ik hem maximaal fel draai, dan uit zet en weer aan zet, zie je bij het aangaan heel kort een iets fellere stand (dan het felst mogelijk) en wordt dan direct iets minder fel (kan niet feller gedraaid worden).

Boris96

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3

Fe2O3

Ja das roest

Heb je al eens met de lampen van ikea zelf geprobeerd?

Ik vind zo 1 2 3 geen datasheet van die lamp, maar je gebruikt wel lampen die niet standaard zijn.

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris96
  • Niet online
Fe2O3 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:07:
Heb je al eens met de lampen van ikea zelf geprobeerd?

Ik vind zo 1 2 3 geen datasheet van die lamp, maar je gebruikt wel lampen die niet standaard zijn.
Ik heb geen andere dimbare lampjes in huis, ik kan er eentje bij de bouwmarkt halen of misschien van de buren lenen...

Boris96

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:57

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Wonen >> BK

Tweakers Discord

• Boris96
  • Niet online
Ik heb wat dingen getest:

1. Als ik er een niet-dimbare led in zet, zoemt deze ook (maar een stuk minder hard, wel hoorbaar van dichtbij).
2. Als ik de dimmer vervang door een normale aan/uit schakelaar, zoemen de leds niet

De leds die ik heb zijn 6W x 3 stuks = 18 W
De dimmer werkt van 3 tot 120 W voor HV-led en 20 tot 120W voor NV-led. Ik weet niet of ik HV of NV leds heb. Er staat ook dat zonder nulleidier, wat bij ons zo is, de minimale last 50W is muv HV_LED.

Ik concludeer dus de mogelijke oorzaken:
1. Deze dimmer zonder nulleidier dus niet goed werkt met een totaal vermogen van 18W aan LEDs omdat zonder nulleider de minimale last 50W is (muv HV-LED).
2. Het ligt aan het mogelijk hebben van NV-LED lampen, waardoor het minimale vermogen 20W is.

In de toekomst gaan we over op een rails met spots, dan zijn er 4 lampen. Daarmee zou 24W oorzaak 2 oplossen, maar oorzaak 1 niet.

Denk jullie dat ik zo in de juiste richting zit? En hoe ik kan zien of ik HV/NV-LED heb?
Wederom ik ben geen elektrotechnisch expert, ik hoor graag jullie meningen! :)

Hier een foto van de informatie van de schakelaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Icw7HXaMKTqoqsvlEq_QbKa8-SA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v4b6wmByoXje1FzNAbKhxFQP.jpg?f=fotoalbum_large

Nog een toevoeging... In de manual van de dimmer staat nog:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9HTFxtkyQAx1Rp5lXGx6NWyOrIM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Mu6KTkVnCLJ0Re0uvogR5oBg.png?f=user_large
Daarmee lijkt de oorzaak het ontbreken van de nul leider te zijn...

[ Voor 11% gewijzigd door Boris96 op 20-02-2025 18:07 ]

Boris96

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boris96
  • Niet online
Probleem is opgelost!

Ik heb wat IKEA dimpspots geprobeerd, deze zoemde ook maar een stuk minder. Echter zijn de spots die wij hadden gekocht erg fijn omdat ook de warmte veranderd bij het dimmen, wat meer sfeer geeft. We willen deze dus graag aanhouden, en minder zoem is geen geen zoem.

Ik heb een andere dimschakelaar besteld: ECO-DIM.01.

Bij het aansluiten standaard op fase-aansnijding (RL), daarmee wederom zoemende spots.
Vervolgens omgezet naar fase-afsnijding (RC), daarmee is de zoem verdwenen.

Het lijkt er dus op dat de spots zelf niet lekker werken met fase-aansnijding, ondanks dat het volgens de productinformatie wel kan. (Het werkt wel, maar met gezoem).

Daarnaast vermoed ik ook dat de Berker schakelaar via fase-aansnijding werkte. Deze schakelaar is "slim" en kiest zelf de beste methode, maar is niet handmatig aan te passen en daarmee is het ook niet op te lossen met die schakelaar. Of het ontbreken van de nuldraad dit wel had opgelost is niet bekend, het zou kunnen omdat de handleiding aangeeft voor optimale werken een nuldraad aan te sluiten.

Boris96

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Mooi dat je het hebt opgelost. LEDs hebben inderdaad fase-afsnijding nodig, want bij fase-aansnijding loopt er kortstondig een erg grote stroom wanneer de dimmer plotseling in geleiding gaat, 100x per seconde.

Als je het leuk vindt om achtergrondinformatie te lezen, zie deze link vanaf de kop '1 - Dimmable Electronic Loads':
Despite every indication that they are unsuitable, many lighting manufacturers still insist that their products are dimmable with either leading or trailing edge dimmers. In a simple test that I ran using 8 x 11W downlights, the peak current with a leading edge dimmer was over 12 amps! This peak is very short duration, but is liable to damage the dimmer as well as the lights themselves.

[ Voor 58% gewijzigd door TBTL op 25-02-2025 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris96
  • Niet online
TBTL schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 20:09:

[...]
Bedankt voor je toevoeging! Ik ga dit een rustig doorlezen _/-\o_

Boris96

Pagina: 1