Led spots van Aliexpress

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m6248
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05-05 03:44
De led spots onder mijn overkapping branden niet meer (serieschakeling) en de exacte set die ik ooit gekocht had is niet meer te koop (deze volgens mij). Met dit gegeven heb ik een paar spotjes op Aliexpress gekocht, zodat ik ze in het vervolg per stuk kan vervangen. Als ik het goed begrijp, kan ik deze paralel op 220v aansluiten, aangezien er per led een driver is. Ik heb hierover wat vragen:

- Wat is de beste/veiligste manier om de verbinding te maken aan de 220v kant?
- Op de witte 220v draden die uit de led driver komen staat 300/500v maar ook dat ze 0.5mm2 zijn. Is dat niet veel te dun?
- Op de led staat dat het IP44 is, echter op de achterkant zit er een open gat voor de bedrading. Dat lijkt me niet heel waterdicht? Kan ik dat met kit dichten?
- Tevens zit er een krimpkous omheen, welke niet gekrompen is. Is het de bedoeling dat deze in het gat gestoken is? Lijkt me vrij nutteloos.
- Kan ik de drivers bij elkaar in een lasdoos doen? Of worden deze warm?

De 220v kant komt in de schuur te liggen, ik wil vanaf de drivers meterslange 12v draden naar buiten voeren per spot. Dus de koppeling ertussenuit knippen en krimpkous eromheen. Is die losse krimpkous mss daar juist voor meegeleverd?

Het gaat me hier even voornamelijk om de brandveiligheid aangezien ik niet meer zeker ben of dit het risico wel waard is.

Foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u5goXmvt4Gb5Ma4NhExgdizwEQQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/yI3jaqLa5APeotlD5ktu7VzP.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vCpcIaduKMJOxu8kaBHIhjzBASs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nME1kZnJ9fkRpNkKMsC6eM2z.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wgr3wEjpxmqH8k63Tkko7M778Ds=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IdYBQV2piq1Qlfisb1hOaufw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6xjFyBeeduF5Ror4GgxW4-TI5as=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZkF1y6AYuMpYQ4CYYD4ESVjw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NFj2vUwiR4LZ1whgMoC8jDVV8pI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DrqPWILyUxnK88cCtHuFIrld.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Up4Tfi1YMI-e2a35_lo3Wy2K3TQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OVJEE28Dikf0kRx4791QCKgT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/umWyTtttY0z2cKM5V4kiPZplKbQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/63MeZlfMyPFnDc0ckvCTDfnt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door m6248 op 19-02-2025 12:31 . Reden: Ali express link toegevoegd ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06
Waarom zou je zo'n lange draden maken op de 12V kant? Daar loopt de hoogste stroom, dus de hoogste spanningsval.
Ik zou een waterdichte aftakdoos gebruiken, waar je de 230V in en uit laat komen (steeds doorlussen naar de volgende); en de leddriver in stopt. Gebruik Waggo 221 klemmen om door te lussen.

IP44 is niet zo streng, als die spot in het gat gemonteerd zit kan die inderaad wel tegen een druppeltje wat er tegenaan komt, ze gaan er vast van uit dat de achterkant droog blijft.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:43
- Kun je de drivers openen, zodat je daar langere bedrading aan kunt doen? En dan breng je al die langere bedradingen naar 1 centraaldoos. Tevens kun je ze verlengen met AMP busjes en dan krimpkous eromheen en dan alles naar 1 centraaldoos brengen.

- Dat is hoeveel spanning de isolatie van die draden aankan, voltage zegt niets over dikte, over 1mm koper kun je rustig 100.000V laten lopen zolang je isolatie maar dik genoeg is. Stroom/Ampere bepaald de minimum dikte van je koper.

- IP44 is iets wat je moet zien als nadat een apparaat is geïnstalleerd. Kan er vocht bijkomen aan de bovenkant dan zou ik dat gat inderdaad dichtkitten.

- Dat is niet zozeer een krimpkous als meer een beschermingskousje zodat de draden niet tegen het dampgestel schuren en draden worden te vaak zeer strak gebogen gelijk achter de lamp, dit kousje zorgt dat de bocht iets groter blijft en beschermd aldus je bedrading. Niets aan doen, lekker zo laten.

- Als je al die drivers in een lasdoos propt wordt dat zeer waarschijnlijk veel te warm. Niet doen dus.

Aangaande verder advies, ik heb geen idee hoe jouw overkapping is geconstrueerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:56
Ik kan je wel adviseren om genoeg reservespotjes te bestellen. Ik heb diverse led spotjes van Ali gebruikt voor buitenverlichting, deze hadden nooit een lang leven. Ik ben toen overgeschakeld op Philips en die gaan niet meer stuk. Maar misschien gaat het onder een overkapping wel beter.

Engineering

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elmerblues
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-04 09:59
Ik heb veel ellende meegemaakt met Ali led spotjes met een ingebouwde 220/240 driver. Die drivers zijn vaak van gillend slechte kwaliteit waardoor de led's op termijn kapot gaan.

Ik heb ze uiteindelijk betrouwbaar gekregen door alle drivers er tussenuit te knippen en de lampjes in serie aan te sluiten op een fatsoenlijke constant current driver van een goed merk (met voldoende overcapaciteit).

[ Voor 7% gewijzigd door elmerblues op 19-02-2025 21:16 ]

If you don't look back at your car after you parked it, you bought the wrong car. Life is too short for boring cars.

• Dratsabylgu
  • Laatst online: 03-05 23:21
De drivers kan je beter direct weggooien en vervangen door iets fatsoenlijks.
Ik kocht paar jaar geleden ook 6 Ali inbouw spotjes maar moest naar een paar maanden al een 2de set bestellen om de defecte te verwisselen.
Daarna om de paar weken weer één kunnen vervangen.
Toen alles eruit gehaald en Philips erin gestopt en die blijven werken.
Doe je net als ik en neem je de Hue dan kan je ze automatisch bij zonsondergang aan laten gaan en bij zonsopkomst weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Laatst online: 14:03

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik ben ook een beetje gestopt met de no-name shit. Je hebt altijd meer dan 1 spotje. Er gaat vervolgens na anderhalf jaar 1 zo'n ali ding kapot. En dan kun je geen gelijke vervanger meer vinden waardoor alles weg moet. Een matchende ledlamp vindt je nooit dus het is altijd kleurverschil.

Als je gewoon iets van een merk hebt hangen met een typenummer er op. Dan weet je in ieder geval dat je het nog kan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:20
m6248 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:16:
- Wat is de beste/veiligste manier om de verbinding te maken aan de 220v kant?
Iets meer krimpen dan nu het geval is dan met een Wago aansluiten.
- Op de witte 220v draden die uit de led driver komen staat 300/500v maar ook dat ze 0.5mm2 zijn. Is dat niet veel te dun?
Zolang het aantal ampere maar laag genoeg is kan er prima een paar honderd volt door zo'n draadje. Gelukkig heb je zo flinke marge voor de 220V die jij er doorheen gaat sturen ;)
- Op de led staat dat het IP44 is, echter op de achterkant zit er een open gat voor de bedrading. Dat lijkt me niet heel waterdicht? Kan ik dat met kit dichten?
Die IP44 slaat ook op de kant waar het licht uit komt. Als het goed is je overkapping waterdicht?
- Tevens zit er een krimpkous omheen, welke niet gekrompen is. Is het de bedoeling dat deze in het gat gestoken is? Lijkt me vrij nutteloos.
Dat is geen krimpkous, dat is een bescherming tegen beschadiging van de kabels bij het plaatsen van de spots.
- Kan ik de drivers bij elkaar in een lasdoos doen? Of worden deze warm?
Dat zou ik niet doen, ik verwacht dat er aardig wat warmte vrij komt.
De 220v kant komt in de schuur te liggen, ik wil vanaf de drivers meterslange 12v draden naar buiten voeren per spot. Dus de koppeling ertussenuit knippen en krimpkous eromheen. Is die losse krimpkous mss daar juist voor meegeleverd?
Nee, het is geen krimpkous. Dit soort drivers zijn juist gemaakt om dicht mogelijk bij de spot geplaatst te worden.
Het gaat me hier even voornamelijk om de brandveiligheid aangezien ik niet meer zeker ben of dit het risico wel waard is.
Misschien een open deur: als je daar mee zit, had je dan wel bij Ali Express iets moeten bestellen?

Spel en typfouten voorbehouden

Pagina: 1