Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbin_t
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 01:55
Korte uitleg,
Op mijn dak ligt een 3-fase zonnepaneelsysteem dat in de meterkast is aangesloten met een 3-fase aardlekschakelaar en gemonitord wordt door een homewizard meter en een Enphase kastje.

Nou loopt de kabel hiervan door de keuken en gezien het lastig wordt om een extra krachtgroep daarheen te trekken zat ik te denken om een PV verdeler in de keuken te installeren voor een inductiekookplaat.

Wat moet er dan allemaal in zo'n verdeler zitten?

Ik dacht na de inkomende kabel van de meterkast een splitsing met daarna allebei een 3x16A aardlekautomaat en daarna een homewizard meter. Zie ik hier iets belangrijks over het hoofd of zou dit zo gewoon kunnen?

Ik besef mij overigens dat ik zo mijn meetresultaten van mijn Enphase kastje vernachel maar dit kan ik opvangen door twee 3-fase HW meters te installeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UtNsXtc2fnda9kr5Pk2_Mgf8TYk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uWoBY5BLeQ3OK5Ge1Tyl21X6.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20:47
Hoe ga je in de winter om 17:00u dan koken? Of als het regent?

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-09 17:40
Slappyjoez schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:41:
Hoe ga je in de winter om 17:00u dan koken? Of als het regent?
Zit toch gewoon op het net aangesloten? Hij wil alleen graag voorkomen dat er nieuwe kabels getrokken moeten worden en probeert met een onderverdeling dat toch netjes te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
natuurlijk kun je een wasmaschiene PV aansluiting verzinnen maar dan 3fase en gecombineerd met een kook plaat. no prob.

maar "gezien het lastig wordt" is niet een reden om lui te worden.
gebruik gewoon de normale methode, en ga niet lui lopen klungelen.
dat is hoe je het ook draait en keert de beste oplossing.
(of bezuinig niet op de verkeerde plaatsen.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20:47
Coolmint schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:45:
[...]

Zit toch gewoon op het net aangesloten? Hij wil alleen graag voorkomen dat er nieuwe kabels getrokken moeten worden en probeert met een onderverdeling dat toch netjes te doen.
8)7 Veel te snel gelezen, excuses.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbin_t
migjes schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:49:
natuurlijk kun je een wasmaschiene PV aansluiting verzinnen maar dan 3fase en gecombineerd met een kook plaat. no prob.

maar "gezien het lastig wordt" is niet een reden om lui te worden.
gebruik gewoon de normale methode, en ga niet lui lopen klungelen.
dat is hoe je het ook draait en keert de beste oplossing.
(of bezuinig niet op de verkeerde plaatsen.)
Lastig in de zin van er is een oude 1" gasbuis waar ik eerst wil proberen de kabels door te trekken maar het is maar de vraag of dit lukt met de bochten etc. Een andere optie zou zijn de parketvloer open breken of op de benedenverdieping het zwevende plafond eruit. Beide gaat dat niet gebeuren als ik het ook met een PV verdeler kan oplossen.

En dat een PV verdeler kan snap ik, ik vraag mij alleen af waar deze precies aan moet voldoen en in welke volgorde alles moet worden aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:04
Mijn 2c, ja het kan, zou ik het doen absoluut niet. 3 fase aardlek automaat is echt behoorlijk veel centjes en het is toch wel beetje geklooi. vaak kun je via de kruipruimte een gaatje boren en via daar een kabel trekken.

weet je overigens zeker dat het Enphase systeem als 3 fase is aangesloten? (Het kan maar de meeste installateurs begrijpen dit niet vandaar!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
Robbin_t schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:10:
[...]

Lastig in de zin van er is een oude 1" gasbuis waar ik eerst wil proberen de kabels door te trekken maar het is maar de vraag of dit lukt met de bochten etc. Een andere optie zou zijn de parketvloer open breken of op de benedenverdieping het zwevende plafond eruit. Beide gaat dat niet gebeuren als ik het ook met een PV verdeler kan oplossen.

En dat een PV verdeler kan snap ik, ik vraag mij alleen af waar deze precies aan moet voldoen en in welke volgorde alles moet worden aangesloten.
Nogmaals ik zou het niet doen, PV verdeler het enigste wat hij doet is de groep met een opgenomen vermogen (In jou geval je kookplaat) beschermen tegen aardlek en overbelasting (Dubbelstroom). oftewel een 4P B16 30mA aardlekautomaat zou prima kunnen werken. je kookplaat wordt dus aangesloten op de uitgaande kant van de automaat, en de inkomende 3 fase kabel + de uitgaande 3 fase kabel (Je knipt hem in 2en) naar de zonnepanelen aan de ingaande kant van de aardlekautomaat. als je het helemaal netjes doet zet je er een hoofdautomaat in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Robbin_t schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:10:
[...]

ik prefereer het openbreken van een dak of vloer boven een verdeler.
dat veranderd voor mij de zaak niet.

je hebt niet alleen dat aansluitbaar is met een verdeler, maar dat er in de toekomst als jij allang dood of verhuist bent, er al tijd nog een installateur na jouw komt.
die moet nog kaas kunnen maken van wat je jij hebt gedaan, en die verwacht dit niet.
en dan krijg je gewoon vreemde situaties die je wil voorkomen. etc etc.....
(gebruik verdelers spaarzaam, is een oplossing als er echt niet iets anders is, wees niet lui.
dit is geen kleine simpele apparatuur maar meerdere kW's die je veilig wil hebben, ook in handen van idioten.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbin_t
Chrisverst schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:11:
Mijn 2c, ja het kan, zou ik het doen absoluut niet. 3 fase aardlek automaat is echt behoorlijk veel centjes en het is toch wel beetje geklooi. vaak kun je via de kruipruimte een gaatje boren en via daar een kabel trekken.

weet je overigens zeker dat het Enphase systeem als 3 fase is aangesloten? (Het kan maar de meeste installateurs begrijpen dit niet vandaar!)
Zoiets dan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jMcLOWGou7N3Al5U9a_aJIvpIPo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LgDlbDwDefL8xNDxuStK6fmF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbin_t
migjes schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:21:
[...]

ik prefereer het openbreken van een dak of vloer boven een verdeler.
dat veranderd voor mij de zaak niet.

je hebt niet alleen dat aansluitbaar is met een verdeler, maar dat er in de toekomst als jij allang dood of verhuist bent, er al tijd nog een installateur na jouw komt.
die moet nog kaas kunnen maken van wat je jij hebt gedaan, en die verwacht dit niet.
en dan krijg je gewoon vreemde situaties die je wil voorkomen. etc etc.....
(gebruik verdelers spaarzaam, is een oplossing als er echt niet iets anders is, wees niet lui.
dit is geen kleine simpele apparatuur maar meerdere kW's die je veilig wil hebben, ook in handen van idioten.)
Een paar vierkante meter parketvloer en ondervloer openbreken of een dubbel brandwerend plafond eruit slopen en daarna weer af laten stucen gaat hem toch echt niet worden.

Over de toekomst maak ik mij niet zoveel zorgen. Alles wordt netjes gedocumenteerd en is bij eventuele verkoop gewoon beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:37

orf

Kook je nu nog op gas? En zo ja, is er niets te verzinnen om het trace van die gasbuis te volgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbin_t
orf schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:36:
Kook je nu nog op gas? En zo ja, is er niets te verzinnen om het trace van die gasbuis te volgen?
Dat is inderdaad het plan, de draden door de oude gasbuis trekken. Er bestaat alleen een gerede kans dat dit niet lukt omdat er waarschijnlijk wat bochten in zitten. Dit weet ik allemaal pas op het moment dat ik de gasbuis doorslijp en mocht het dan niet lukken is er ook geen weg terug meer. De PV verdeler is dan de backup oplossing die realiseerbaar is in een haalbare termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Robbin_t schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:40:
[...]

Dat is inderdaad het plan, de draden door de oude gasbuis trekken. Er bestaat alleen een gerede kans dat dit niet lukt omdat er waarschijnlijk wat bochten in zitten. Dit weet ik allemaal pas op het moment dat ik de gasbuis doorslijp en mocht het dan niet lukken is er ook geen weg terug meer. De PV verdeler is dan de backup oplossing die realiseerbaar is in een haalbare termijn.
bij mij zijn de gasbuizen van koper, en daar kan ik geen elektra draden door trekken.
(te minste ik zou een rund zijn als ik dat zou doen.)
maar misschien heb je iets anders. :?
(ik zie de situatie niet. dus ik weet ook niet alles.)

maar dan nog ik prefereer het open breken van het plafon/vloer, boven een verdeler.

het allerbelangrijkste is misschien wel: laat eens een professioneel er naar kijken.
hier op het forum weten wij echt niet wat de situatie echt is, dus dan krijg je gokjes en mischientjes, daar heb je helemaal niks aan.
1 blik op de echte plek door iemand die meer trukjes kent kan veel meer oplossing geven als wij hier kunnen verzinnen waar je niks aan hebt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
yes, waarbij het rood omcirkelde je PV verdeler is. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xs7U-mH11n_nP6Ryj2KDGQcLHOo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EC6gPC9U2f5kSou44blwBIna.png?f=fotoalbum_large

Hier ga ik overigens volledig in mee
migjes schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:19:
[...]

bij mij zijn de gasbuizen van koper, en daar kan ik geen elektra draden door trekken.
(te minste ik zou een rund zijn als ik dat zou doen.)
maar misschien heb je iets anders. :?
(ik zie de situatie niet. dus ik weet ook niet alles.)

maar dan nog ik prefereer het open breken van het plafon/vloer, boven een verdeler.

het allerbelangrijkste is misschien wel: laat eens een professioneel er naar kijken.
hier op het forum weten wij echt niet wat de situatie echt is, dus dan krijg je gokjes en mischientjes, daar heb je helemaal niks aan.
1 blik op de echte plek door iemand die meer trukjes kent kan veel meer oplossing geven als wij hier kunnen verzinnen waar je niks aan hebt. ;)

[ Voor 37% gewijzigd door Chrisverst op 19-02-2025 13:04 ]

Pagina: 1