Kleineren of vervangen oude PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzed
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 25-07 11:33
Goedemorgen allen,

Ik ben op zoek naar advies. Ik meen een drietal opties hebben voor het verplaatsen/vervangen van mijn oude systeem (https://pcpartpicker.com/list/G7vGLc; begin 2016 gebouwd), zonder al te veel kosten te maken. Het idee is om het als media server/NAS te gebruiken en beneden bij de TV te zetten (te verhullen), en vanaf een nieuwe game PC naartoe te streamen als ik mensen over de vloer heb. Ik loop een beetje vast op wat de meest redelijke keuze is.
  • Optie 1 is het vinden van de kleinste, doch redelijk uitziende ATX behuizing. Op dit moment denk ik aan de Fractal Design Meshify Compact, zodat het er in ieder geval nog fatsoenlijk uitziet.
  • Optie 2 is het vervangen van het ATX mobo voor een micro ATX mobo en samengaande behuizing, maar uit de pricewatch lijkt er maar een handjevol niet absurd geprijsde mobo met een 1511 socket. Het totale volume van de behuizing zal wel afnemen.
  • Optie 3 is een aantal componenten veiligstellen en het systeem een ritueelafscheid geven; dan kijken hoe klein ik alles kan maken met moderne componenten. Deze optie is natuurlijk een stuk duurder.
Ben niet helemaal zeker of dit de goede plaats is voor dit topic, maar gezien het toch soort van over desktop buils gaat dacht ik goed te zitten.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13:09
Op de v&a is ook niet veel te vinden mbt mATX 1151. Ik denk dat het meeste daarvan nog in gebruik is.

Optie 4 is de PC als totaalplaatje proberen te verkopen. Dan moet je even kijken hoeveel je ervoor moet krijgen zodat het niet duurder is dan je andere opties en of dat nog reëel is om te vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BHStar
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23-09 16:19
Optie 3/4 kan vrij goedkoop zijn.

Er zijn zat mini-PC's / NUC's te vinden met bijvoorbeeld een Intel N100 voor €120-150. Om als media-server/NAS/game-streaming device te gebruiken werkt dat top. Dat kan ik zeggen omdat ik het zo ook doe. Bijkomend voordeel is een veel lager stroomverbruik.

Ik begrijp wel dat je dan over blijft met hardware waar je niks mee doet. Eerlijk gezegd weet ik ook niet wat daar de beste optie voor is, maar je kan het verkopen zodat iemand anders er plezier van heeft. Op die manier druk je de kosten nog een stuk meer.

[ Voor 4% gewijzigd door BHStar op 19-02-2025 09:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
BHStar schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:33:
Er zijn zat mini-PC's / NUC's te vinden met bijvoorbeeld een Intel N100 voor €120-150.
Nieuw? Linkje?

Voor nog minder heb je op V&A een Optiplex die ook een stuk kleiner is dan een mATX kast.
Werkt alleen niet als NAS.

[ Voor 4% gewijzigd door Olaf van der Spek op 19-02-2025 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Pick your poison.

@Enzed Welke TV heb je staan, als deze een beetje recent is kan je er wellicht direct Moonlight op installeren.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Ah, Ali inderdaad...
Passen de 3.5" HDDs daar in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzed
Dank voor de reacties zover!

Het systeem als geheel verkopen heb ik inderdaad over nagedacht, alleen gok ik zo dat ik daar niet heel veel geld voor vang. Tegelijkertijd zou met de andere opties aangegeven een paar honderd euro al moeten dekken wat ik zoek, dus wellicht moet ik er ook niet te moelijk over nadenken.

@D4NG3R We hebben een mooie bijna 10 jaar oude TV staan. Daar kan ik schijnbaar via de KPN tv box de moonlight app op installeren via de Play store, dus daar zal ik vanavond even verder naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
Olaf van der Spek schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:17:
[...]

Nieuw? Linkje?

Voor nog minder heb je op V&A een Optiplex die ook een stuk kleiner is dan een mATX kast.
Werkt alleen niet als NAS.
Niet ali link
uitvoering: ASUS NUC 14 Essential RNUC14MNK1500002

Niet helemaal 150 euro, maar ik vind het best een redelijke prijs

gmktec heeft ook een eigen shop, maar alsnog china natuurlijk https://www.gmktec.com/pr...f0-4fc6-99d8-a3e5cffcf8fe

[ Voor 25% gewijzigd door youridv1 op 19-02-2025 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:07
@Enzed
Al gekeken naar Kodi? Kwestie van app installeren op je KPN tv box en je voegt een netwerkschijf toe met je video's en voila.
Alternatief, koop een nieuwe tv met al Android TV erop. Kan je de KPN app installeren + kodi. Scheelt weer een los kastje. Na 10 jaar is de kans dat je tv nog lang mee gaat ook klein. Of je hebt een goede reden voor een upgrade, want in 10 jaar tijd zijn de ontwikkeling hard gegaan. Bij de lidl ben je voor 350 euro al klaar: https://www.lidl.nl/p/chi...droid-smart-tv/p100383258

Als laatste, Raspberry Pi met kodi erop.

Gevoelsmatig zou ik de optie van je oude systeem hergebruiken laten varen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
chrisborst schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:09:
@Enzed
Na 10 jaar is de kans dat je tv nog lang mee gaat ook klein.
Waar is dat op gebaseerd?

Van het smart gedeelte in (goedkope) TVs vaak je meestal ook niet vrolijk, kun je volgens mij beter voor een losse doosje gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Enzed schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:38:
@D4NG3R We hebben een mooie bijna 10 jaar oude TV staan. Daar kan ik schijnbaar via de KPN tv box de moonlight app op installeren via de Play store, dus daar zal ik vanavond even verder naar kijken.
Als Moonlight op dat KPN doosje blijkt te volstaan is dat wellicht wel de makkelijkste oplossing. Kan je oude PC as-is (al zou ik de GPU er wel uithalen) als NAS worden gebruikt en ergens buiten het zicht worden verstopt. :)

• youridv1
@chrisborst 10 jaar is niet heel erg lang voor een LCD. Zeker geen Sony’s uit dat tijdperk. Die worden in de regel met gemak meer dan 16 jaar oud

• Olaf van der Spek
  • Niet online
youridv1 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:43:
Niet helemaal 150 euro, maar ik vind het best een redelijke prijs
Zeker, maar RAM en SSD komen er nog bij.

Als ik https://www.reddit.com/r/...n_expected/?show=original lees is een N100 toch wel erg low end..

[ Voor 25% gewijzigd door Olaf van der Spek op 20-02-2025 09:54 ]

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Olaf van der Spek schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:51:
[...]

Als ik https://www.reddit.com/r/...n_expected/?show=original lees is een N100 toch wel erg low end..
Het is vooral belangrijk om naar het doel/context te kijken, voor NAS/streaming doeleinden is zelfs een N100 al zwaar overkill qua performance. Het beestje is echter wel relatief zuinig en heeft een zeer goede verhouding van performance naar verbruik voor een zeer lage prijs.

M'n eigen server blaast voor NAS/mediamanagement/streaming-doeleinden m'n vorige i5 4460 server uit het water. Al helemaal als ik ga kijken naar het stroomverbruik. ;)

Maar goed, eerst even afwachten of @Enzed al heeft gespeeld met Moonlight op dat KPN doosje. Sunshine op de gaming PC waar je vanaf wil streamen en gaan met die banaan. Als dat gewoon voldoet denk ik uberhaupt niet dat nieuwe hardware nodig gaat zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door D4NG3R op 20-02-2025 10:28 ]

• Enzed
@D4NG3R Krijg Moonlight maar voor de helft aan de praat (wel op mn mobiel, niet op de KPN box; geen idee wat er nu aan de hand is) dus zal hier nog eventjes mee troubleshooten. Ik weet dat de Steam Link app in de playstore wel direct werkt op de KPN box, maar die kan soms flink haperen en de-syncen.

Een nieuwe TV zit er helaas nog niet in zolang deze zonder problemen werkt. Gezien de opties ga ik even rond kijken of ik een klein familielid of in iemand de vriendenkring kan blij maken, dan naar een mini-pc kijken met mijn behoeften.

Dank iedereen voor de input!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:05

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Enzed schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:17:
@D4NG3R Krijg Moonlight maar voor de helft aan de praat (wel op mn mobiel, niet op de KPN box; geen idee wat er nu aan de hand is) dus zal hier nog eventjes mee troubleshooten. Ik weet dat de Steam Link app in de playstore wel direct werkt op de KPN box, maar die kan soms flink haperen en de-syncen.
Ik heb moonshine (icm sunshine op de pc) werkend in de KPN Box
Waar loop je precies tegen aan? Zwart scherm?

Niet zo snel opgeven joh, je bent toch een tweaker? :o

[ Voor 7% gewijzigd door CrankyGamerOG op 20-02-2025 10:22 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Enzed
Ja, kan überhaupt niet eens mijn host PC vinden. De app op de KPN box is open, maar zie niets om mee te verbinden. Geprobeerd om via IP address direct te verbinden, maar hier ook geen succes. Op mijn telefoon (Andorid v13) loopt alles enorm soepel, dus ik zit mezelf even achter mn oren te krabben.

• Yeasis
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:20
Ik gebruik ook een N100 PC als media-server/ speler en kan dit alleen maar aanraden. Heel klein, stil, zuinig en krachtig (bijna precies even snel als de I5 6500). Op Aliexpress gekocht met verzending vanuit Europa voor 112 euro met 16GB RAM en 512GB SSD. Als je je oude PC voor ongeveer hetzelfde geld kan verkopen dan kost het je niks/ heel weinig.

[ Voor 3% gewijzigd door Yeasis op 20-02-2025 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:05

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Enzed schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:24:
Ja, kan überhaupt niet eens mijn host PC vinden. De app op de KPN box is open, maar zie niets om mee te verbinden. Geprobeerd om via IP address direct te verbinden, maar hier ook geen succes. Op mijn telefoon (Andorid v13) loopt alles enorm soepel, dus ik zit mezelf even achter mn oren te krabben.
Zit je standaard aangesloten in je netwerk ? (maw kpn modem en daarop je spul?) of heb je bijv verschillende subnets? of Vlan's icm andere hardware?

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• youridv1
Olaf van der Spek schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:51:
[...]

Dat klopt. Een N100 is, zoals @Yeasis ook zegt, vrijwel precies een i5 6500 maar dan met een bizar laag stroom verbruik. Het zijn in feite gewoon 4 E-cores op een chip. Maar dat is meer dan zat voor een HTPCtje

• Olaf van der Spek
  • Niet online
youridv1 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:38:
[...]

Dat klopt. Een N100 is, zoals @Yeasis ook zegt, vrijwel precies een i5 6500 maar dan met een bizar laag stroom verbruik. Het zijn in feite gewoon 4 E-cores op een chip. Maar dat is meer dan zat voor een HTPCtje
Dan is een tweedehands Optiplex toch voordeliger?

• youridv1
@Olaf van der Spek Wil je officieel windows 11 support houden moet je wel een optiplex kopen met 8th gen of nieuwer. Een N100 barebone is wel kleiner én zuiniger, wat hem geschikter maakt als mediaboxje. Optiplexjes zijn ook niet groot, maar wel groter dan een NUC
Je bent voor 280 euro wel klaar voor alles nieuw als je zo'n asus nuc kiest. Een optiplex bespaart je misschien 100 euro, maar als ik zo naar de V&A kijk lijkt zelfs dat me nog best lastig.

En trouwens, die gmktek is 130 dollar inclusief ram en storage. Goedkoper dan dat wordt het niet. Ja, je kan nu nog een optiplex voor 60 euro kopen met een 6500T erin, maar in mijn ogen is dat goedkoop duurkoop.

[ Voor 31% gewijzigd door youridv1 op 20-02-2025 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
Enzed schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:24:
Zit de kpn box op de 2.4GHz band van je router of 5? Ik had hier met legacy chromecasts altijd geneuzel mee en heb destijds maar aparte namen gemaakt voor het 2.4 en 5 netwerk, omdat mijn telefoon de chromecast niet zag.

In principe hoef je alleen maar in hetzelfde subnet te zitten om elkaar te kunnen zien, maar in mijn geval was dat dus niet zo.

[ Voor 9% gewijzigd door youridv1 op 20-02-2025 11:53 ]

• Olaf van der Spek
  • Niet online
youridv1 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:45:
@Olaf van der Spek Wil je officieel windows 11 support houden moet je wel een optiplex kopen met 8th gen of nieuwer. Een N100 barebone is wel kleiner én zuiniger, wat hem geschikter maakt als mediaboxje. Optiplexjes zijn ook niet groot, maar wel groter dan een NUC
Je bent voor 280 euro wel klaar voor alles nieuw als je zo'n asus nuc kiest. Een optiplex bespaart je misschien 100 euro, maar als ik zo naar de V&A kijk lijkt zelfs dat me nog best lastig.
Je moet inderdaad een beetje mazzel hebben: v&a aangeboden: Dell Optiplex 3080 SFF i5-10500, 8GB en 256GB SSD 11 Pro lice...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Enzed
Dit is inderdaad waar ik tegen aan liep. Ik heb een router na de modem zitten vanwege een grote hoeveelheid beton in het huis. Alles in huis is aangesloten op de subnet van de routers, maar schijnbaar was niet elk IP adres op het subnet correct waardoor ik wat problemen ondervond. Is nu allemaal gefixt gelukkig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
Enzed schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 12:40:
Dit is inderdaad waar ik tegen aan liep. Ik heb een router na de modem zitten vanwege een grote hoeveelheid beton in het huis. Alles in huis is aangesloten op de subnet van de routers, maar schijnbaar was niet elk IP adres op het subnet correct waardoor ik wat problemen ondervond. Is nu allemaal gefixt gelukkig.
Het is handig om je losse router in AP modus te zetten en de DHCP server te disablen. Dan heb je maar 1 netwerk in huis
Pagina: 1