Wat voor dakpan is dit?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 20:28
Verhuist, zonnepanelen komen over een paar weken.

1 probleem, ik heb geen enkele dakpan op reserve kunnen vinden, en de paneelinspecteur leek het verstandig er toch wat te halen voordat hij komt. Kan iemand mij helpen vaststellen welke pan dit is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKpIKxbyFdTm0PwmukCDlziB6H8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nNwbSo8AWgC8dKYGA69lpweJ.jpg?f=user_large

Volgens mij een gewone rode sneldekker, maar voordat ik wat ga halen wou ik het zeker weten. Kan ik dan willekeurig welke sneldekker ook halen, of moet het hetzelfde merk zijn? (Wat ik dus niet kan zien, durf er niet 1 af te halen, dan kan niet echt makkelijk.)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:03

Aganim

I have a cunning plan..

Hoe oud zijn deze pannen en gaan ze niet richting einde van de levensduur, als ze die niet inmiddels al gehaald hebben? Nu een beetje te laat waarschijnlijk, maar had het niet beter geweest om ze te vervangen? Dat lijkt me een stuk lastiger als er eenmaal panelen op liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:54
Dit zijn wss de Neroma RBB dakpannen (volgens mij van Monier).. Die heb ik ook. Origineel worden ze niet meer gemaakt, maar volgens mij zijn er anderen in dat gat gedoken. Toen ik mijn dak wilde vervangen waren ze niet meer leverbaar, maar volgens mij is een andere fabrikant ze gaan produceren.. Er zit wel een kleine afwijking in de maat, dus hou daar rekening mee.

Ik vermoed dat ze er al rond de 40 jaar opliggen, dus je zou kunnen overwegen ze eerst te vervangen, en dan panelen te laten plaatsen..

[ Voor 30% gewijzigd door ID-College op 19-02-2025 08:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:32

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Er zijn snelpannen die op elkaar lijken, daarvan zijn er pannen die op elkaar passen maar er zijn ook pannen die niet op elkaar passen, beste is eigenlijk toch om er een pan af te halen daar merk en type vanaf te lezen of mee te nemen naar een 2hands pannenboer. Dan weet je het zeker :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:28
Tip: kleur maakt natuurlijk niet uit als er toch panelen overheen komen te liggen. Kan de zoektocht wellicht nog iets makkelijker maken.

Waarom kun je er trouwens niet eentje afhalen? Even 2 stuks omhoog schuiven en je pakt zo van de rij eronder de pan eraf.

[ Voor 31% gewijzigd door ThinkPad op 19-02-2025 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:45

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Aganim schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:54:
Hoe oud zijn deze pannen en gaan ze niet richting einde van de levensduur, als ze die niet inmiddels al gehaald hebben? Nu een beetje te laat waarschijnlijk, maar had het niet beter geweest om ze te vervangen? Dat lijkt me een stuk lastiger als er eenmaal panelen op liggen.
Dit!

ik heb 8 jaarterug panelen laten leggen en ik heb nu spijt dat ik niet OF nieuwe dakpannen erop heb laten leggen OF het hele dak eraf gehaald en met dvan die grote isolatiepanalen de boel heb geisoleerd.

ik zit tegen het groen aan, dus veel mos wat de levensduur beperkt en het huis is uit 74 dus die pannen zitten sowieso tegen hun eind aan te hikken.

moraal van het verhaal; als je het kunt veroorloven, dan is nieuwe pannen een nobrainer.

[ Voor 6% gewijzigd door Fraggert op 19-02-2025 09:19 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
ThinkPad schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:05:

Waarom kun je er trouwens niet eentje afhalen? Even 2 stuks omhoog schuiven en je pakt zo van de rij eronder de pan eraf.
Beginnersangsten ;) Ik zal vanmiddag eens kijken of ik voldoende moed heb opgebouwd ;)

Het dak is 35 jaar oud, onze calculatie is dat tegen de tijd dat het echt vervangen moet worden de panelen ook hun economische levensduur gehaald hebben. Bovendien, de dakdekkers in de omgeving zitten tot begin volgend jaar vol, en dat kost ons 1 van de 2 jaar dat we nog kunnen salderen cq terugverdienen.

Sowieso is wat pannetjes achter de hand nooit slecht, dus vandaar dat ik er wat extra wil hebben, niet enkel voor de panelenman.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
Brent schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:36:
[...]

Beginnersangsten ;) Ik zal vanmiddag eens kijken of ik voldoende moed heb opgebouwd ;)

Het dak is 35 jaar oud, onze calculatie is dat tegen de tijd dat het echt vervangen moet worden de panelen ook hun economische levensduur gehaald hebben. Bovendien, de dakdekkers in de omgeving zitten tot begin volgend jaar vol, en dat kost ons 1 van de 2 jaar dat we nog kunnen salderen cq terugverdienen.

Sowieso is wat pannetjes achter de hand nooit slecht, dus vandaar dat ik er wat extra wil hebben, niet enkel voor de panelenman.
Weet iig dat dakdekkers niet happig zijn met het vervangen van dakpannen als er panelen op liggen.. Ook zijn ze kwetsbaar door de leeftijd. Let er goed op dat alles heel bijft, want zij beuken de boel erop en vervolgens sneuvelt er ook 1 hier en daar.. Doordat er panelen overheen liggen zie je dat niet (pas als het te laat is). Zo hebben wij lekkage gehad hierdoor..

Snap je redering, heb ik toen ook gedaan, maar wel spijt van inmiddels :) Nu vervangen begint niemand meer aan en kost klauwen met geld, terwijl het toen nog wel te overzien was!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:55
Je kan ook in de straat bij buren vragen of ze een pannetje over hebben van het plaatsen van een dakraam of dakkapel. Hoeft je er zelf gen een af te halen en kun je met dat pannetje van de buren bij de pannenboer gaan zoeken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kreuk
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 25-09 08:18
Dit "pannenboekje" is redelijk compleet volgens mij.
Let op: link naar een pdf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:37

Agent47

I always close my contracts.

Ik heb op marktplaats toen een stuk of 10 dakpannen gratis kunnen ophalen. Mogelijk helpt dat in jouw omgeving ook?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:29
Al wel eens in je kruipruimte geweest? Daar vind je nog wel eens reservepannen vanuit de bouw...

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-09 10:45
Op zoek naar een handelaar in 2ehands pannen en er 1 als voorbeeld meenemen, daar zijn er verschillende van door het land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
ID-College schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:29:
[...]

Weet iig dat dakdekkers niet happig zijn met het vervangen van dakpannen als er panelen op liggen..
Het idee is dat wanneer de pannen 45-50 jaar zijn, de panelen ook 10-15 en dus ook vervangen kunnen worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
Kreuk schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:52:
Dit "pannenboekje" is redelijk compleet volgens mij.
Let op: link naar een pdf.
Precies wat ik zocht! Hij lijkt precies op de Neroma/RBB. Ik heb inmiddels geprobeerd een pan te lichten, dat lukte niet genoeg om de print te zien, maar de lettervorm lijkt er ook precies op. Plus, ik zag op het rooster iets een hint:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SMUTGM8tk8SEqg1IOOnIFlsWulY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DeA5pbgbTva8R5R9SXj1eYn8.jpg?f=user_large

RBB. Vermoedens van @ID-College bevestigd lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:51

Fe2O3

Ja das roest

rbb neroma hollands rood (oudjes, dat wel). Gooi dat maar in google, dan komen precies jouw pannen omhoog.

https://www.bouwmaat.nl/m...natura/product/0000575839

Zou moeten passen, maar, het geultje is anders geworden!

Maar je dak lijkt me ook ontzettend versleten, topcoating is van alle pannen af.

Mocht je regio Rotterdam zitten dan heb ik nog wel twee of drie antraciete hier liggen. Van deze https://www.bouwmaat.nl/m...raciet/product/0000203100

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Fe2O3 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:08:
rbb neroma hollands rood (oudjes, dat wel). Gooi dat maar in google, dan komen precies jouw pannen omhoog.

Maar je dak lijkt me ook ontzettend versleten, topcoating is van alle pannen af.

Mocht je regio Rotterdam zitten dan heb ik nog wel twee of drie antraciete hier liggen. Van deze https://www.bouwmaat.nl/m...raciet/product/0000203100
Die sneldekkers zijn wel hele andere pannen hoor. Die passen qua maat als het goed is wel, maar dat is een ander model. Je moet er wel mee opletten, want je mag niet zomaar van kleur en vorm veranderen.

Hier in de wijk hebben ze nu die sneldekkers liggen, maar hebben veel gedoe gehad met de gemeente. Uiteindelijk door aantoonbaar te maken dat ze uit assortiment waren hebben ze goedkeuring gekregen maar het zomaar vervangen voor een ander model kan gezeur opleveren.. Tja, NL en regeltjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:51

Fe2O3

Ja das roest

ID-College schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:38:
[...]

Die sneldekkers zijn wel hele andere pannen hoor. Die passen qua maat als het goed is wel, maar dat is een ander model. Je moet er wel mee opletten, want je mag niet zomaar van kleur en vorm veranderen.

Hier in de wijk hebben ze nu die sneldekkers liggen, maar hebben veel gedoe gehad met de gemeente. Uiteindelijk door aantoonbaar te maken dat ze uit assortiment waren hebben ze goedkeuring gekregen maar het zomaar vervangen voor een ander model kan gezeur opleveren.. Tja, NL en regeltjes...
Ja de vorm is inderdaad anders (het vlakke geultje is een golf bij de nieuwe variant, de maatvoering is wel hetzelfde) TS zal de fabriekslijn opnieuw moeten opbouwen als hij nieuwe wilt edoch ... anders 2e hands ergens vandaan halen.

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:55
Brent schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:51:
[...]

Het idee is dat wanneer de pannen 45-50 jaar zijn, de panelen ook 10-15 en dus ook vervangen kunnen worden.
Waarom zou je na die tijd je panelen al gaan vervangen als ze nog prima werken? je gaat nu toch ook je pannen niet vervangen juist omdat ze nog prima werken?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
No Hands schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:10:
[...]

Waarom zou je na die tijd je panelen al gaan vervangen als ze nog prima werken? je gaat nu toch ook je pannen niet vervangen juist omdat ze nog prima werken?
Ik ga niks vervangen als er niks mis is nee, maar de verwachte levensduur is 40-50 jaar voor deze volgens mijn keurder, en panelen vervangen sommigen ook na 15 jaar. Dus dat komt dan aardig uit denk ik.

Zoals alles, het is een berekend risico. Als ik het zeker wil weten, moet het pand tegen de vlakte en alles nieuwbouw, elk jaar weer ;) Maar daar ging mijn vraag niet over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:51
Het probleem met zulk soort zaken is dat je altijd van het één in het ander komt:
  • Voordat je zonnepanelen gaat leggen wel handig om de dakpannen eerst te vervangen
  • Als je toch dakpannen gaat vervangen ligt alles toch al open, beter direct dakisolatie aanpakken
  • Het hele dak wordt toch gedaan, dakoverstekken en aftimmering ook maar mee dan
  • Dakgoten/zinkwerk
Voor je het weet zit je aan een totaalrenovatie.

Ik zou de impact van wat zonnepanelen ook niet overdrijven. Omvormer/AC traject en DC tot buiten kan allemaal gehandhaafd bij vervanging dakpannen. Een klein/gemiddeld systeem ligt er in één dag op dus het kan er ook in één dag weer af.

Reserveer eens €1-2k voor verwijderen/terugleggen dan zou je er echt wel moeten zijn. Uiteraard goede kans dat de overweging alsnog snel doorslaat naar nieuwe panelen leggen als het zover komt.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
@assje Precies dat. En dan zit je alweer aan een flinke som, plus een hele planning (en zoals ik al schreef heb ik wel gekeken naar isoleren+nieuw dak, maar dat ging dit jaar niet meer lukken. Dat heeft met het einde van salderen in zicht gewoon enorme impact op hoe snel je panelen nog terugverdient. Vandaar dat we gokken dat we zeker de gemiddelde tijd van de pannen gaan halen. Dat risico lopen we dus bewust.)

En aangezien we verhuist zijn, is er nog wel een lijstje met renovaties op en rondom de woning. Als we dat allemaal meteen zouden oppakken, dan kom ik minstens een tonnetje te kort ;) Plus dat vakmannen met tijd vinden, materialen, het is niet altijd meteen beschikbaar.

Gezien ons eindige budget maken we keuzes ;) Voor nu zoek ik wat extra pannen, en die heb ik idd op marktplaats wel in de buurt zien liggen. Dank allemaal voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:38
Mijn betonplaten zijn van 73. Die zijn ook niet moeders mooiste,maar zeker nog waterdicht en breken niet zomaar af.

Levensduur zou 30 jaar zijn, ze liggen er 50 jaar op en blijven ook nog wel even liggen. Hier sinds 2018 ook zonnepanelen.

Met zonnepanelen hebben de pannen er onder ook weer minder te lijden.

En als het ècht nodig is zijn de zonnepanelen natuurlijk met een halve dag weer verwijderd. Bekabeling, omvormer, etc kun je laten zitten en op een nieuw dak weer de panelen monteren...

In die tijd hebben ze zich in ieder geval al terugverdiend.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22-09 12:44
Fe2O3 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:08:

Dat zijn links naar Hollandse pannen, maar TS heeft volgens mij Romaanse pannen liggen. Die werden meestal gekozen voor huizen in de iets hogere prijsklassen. Snob... :) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:40
Zoek even op internet en als je iemand in de bouw/dakbedekking kent via via betrek die even. Er liggen opslagplaatsen vol 2e hands pannen in NL, ongetwijfeld deze ook. Dat is echt een business.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:03

Aganim

I have a cunning plan..

pentaw1nz schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:24:
Mijn betonplaten zijn van 73. Die zijn ook niet moeders mooiste,maar zeker nog waterdicht en breken niet zomaar af.
Mja, maar moeten we nu allemaal onze N=1 ervaring delen? In zowel mijn oude als nieuwe woning waren/zijn de betonnen pannen uit begin jaren 70 gewoon finaal op. Ze brokkelen af als je ernaar kijkt, slaan door en scheuren.

Als de conclusie is dat de pannen nog wel even mee kunnen dan snap ik de gok van TS. Houd wel de boel in de gaten en vergeet daarbij vooral de nokvorsten niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:38
zeker niet, maar gelijk in Tweakers-extremen treden en roepen dat het hele dak er af moet als iemand zonnepanelen wil leggen is ook overdreven.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• Brent
BBBvB schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:09:
[...]

Dat zijn links naar Hollandse pannen, maar TS heeft volgens mij Romaanse pannen liggen.
Neroma heet het type volgens het pannenboek. "Sneldek" is de pagina ervoor, idd met een plaatje van Monier, net iets anders kwa vorm, wel identiek kwa lengte en breedte. Maar dat past dan niet, denk ik?

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:56
Ik weet niet of je in de buurt van oost-Twente woont, wij hebben hier in de buurt een opkoper van oude dakpannen. Daar heb ik ook een 20-tal oude dakpannen voor ons huis (1972) gevonden.
Pagina: 1