Upgrade desktop voor Lightroom / Photoshop / Office

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc55
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20-02 20:45
Bestes,

Als 69-jarige nieuweling op Tweakers graag advies ifv upgrade/vernieuwing desktop
Huidige processor = Intel Core I7 6700 wordt niet ondersteund door Windows 11.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Fotobewerking met Lightroom/Photoshop, Office toepassingen, website onderhouden. Geen gamer.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget voor nieuwe componenten: ± 1.250 €

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Case Aerocool DS200 Lite, Videokaart INNO3D GF RTX 4060 Ti
Samsung 960 EVO 500GB en Samsung 960 EVO 1 TB (lokale opslag bovenop Synology NAS)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
NIEUW
Moederbord: ASRock Z890 LiveMixer WiFi socket 1851
Processor: Intel® Core Ultra 7 265KF, 3,9 GHz (5,5 GHz Turbo Boost) socket 1851
Koeling: ARCTIC Freezer 36 A-RGB cpu-koeler
Geheugen: Corsair 32 GB DDR5-6400 Kit Vengeance 2 x 16 gb
Voeding: ASUS TUF Gaming 750W Gold
SSD: SAMSUNG 990 PRO 1 TB SSD Windows 11 en prog)
BESTAAND
Case: Aerocool DS200 Lite
Videokaart: INNO3D GF RTX 4060 Ti
SSD: Samsung 960 EVO 500GB EN Samsung 960 EVO 1TB (opslag) (bestaand)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Vlot werken met LR/PS - Stil - liever geen waterkoeling - levensduur min. 5 jaar

Ga je overklokken?
Neen

Wat verwacht je van ons?
Graag advies over voorgestelde componenten. Zijn ze voldoende op mekaar afgestemd?
Zijn er binnen dezelfde prijsklasse betere/duurzamere opties

Uitkijkend naar uw reacties, alvast bedankt voor de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:03
Voor dit soort eisen aan PC's heeft Puget goede adviezen, als je de link volgt zie je dat de goedkopere AMD Ryzen 7 9700X voor jouw wensen beter presteert. Zet deze op een geschikt moederbord zoals de ASRock B850 LiveMixer WiFi en combineer met voor AMD gecertificeerd RAM, bv Corsair Vengeance CMK32GX5M2B6000Z30

Waarom de RGB versie van de koeler? Neem de goedkopere versie zonder licht, Arctic Freezer 36 (Black).

[ Voor 3% gewijzigd door martyw op 19-02-2025 06:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc55
Beste martyw,
Dank voor uw reactie. In een ondertussen ver verleden had ik problemen met een AMD processor/moederbord. Het toenmalig imago van onbetrouwbaar was bevestigd en bleef hangen. Sindsdien AMD nooit meer overwogen en bij Intel gebleven. Waarschijnlijk is dit al lang achterhaald. Ik ga je advies zeker meenemen.
Als leek op dit vlak, is GPU RTX 4060 Ti 16 gb even bruikbaar op AMD platform?
Ik had nog geen ASRock moederbord. Is dit merk even betrouwbaar/duurzaam als Asus, MSI, Gygabite?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Marc55 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:09:
In een ondertussen ver verleden had ik problemen met een AMD processor/moederbord. Het toenmalig imago van onbetrouwbaar was bevestigd en bleef hangen. Sindsdien AMD nooit meer overwogen en bij Intel gebleven. Waarschijnlijk is dit al lang achterhaald. Ik ga je advies zeker meenemen.
Inderdaad, AMD heeft in de eerste helft van het vorige decennium een moeizame periode gekend, nu is het zaak op geheugencompatibiliteit te redden, als je dat doet is het nu een betere keuze dan Intel voor verreweg de meeste toepassingen.
Als leek op dit vlak, is GPU RTX 4060 Ti 16 gb even bruikbaar op AMD platform?
De keuze voor videokaart en CPU zijn niet gebonden aan elkaars merk.
Ik had nog geen ASRock moederbord. Is dit merk even betrouwbaar/duurzaam als Asus, MSI, Gygabite?
ASRock was in een ver verleden een budgetmerk, inmiddels zitten ze op hetzelfde niveau als de merken die je noemt.

• Marc55
Hartelijk dank voor de info. Ik ga ermee aan de slag.

Verwijderd

martyw schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 22:11:
[...]

ASRock was in een ver verleden een budgetmerk, inmiddels zitten ze op hetzelfde niveau als de merken die je noemt.
Leuk detail: asrock is via pegatron onderdeel van asus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randfiguur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:01
Na wat onderzoek overweeg ik een soortgelijke upgrade met een 9700X voor dezelfde toepassingen.

Persoonlijk zou ik 64GB RAM doen om hem meer toekomstproof te maken. Je kunt er natuurlijk later een keer 32GB bij prikken maar ik lees hier en daar wat over gedoe met compatibiliteit met AMD bij 4 reepjes (maar zou kunnen dat dat alleen bij XMP/overclocking is).

Wat ik wel serieus zou overwegen als ik jou was, is een 2TB of zelfs 4TB SSD in plaats van 1TB. Raw-, TIFF- en PSD-bestanden nemen al snel veel ruimte in. Als het puur om opslag gaat, lijkt me de Lexar NQ790 4TB me een goede en voordelige optie.

[ Voor 5% gewijzigd door Randfiguur op 25-02-2025 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 11:20
Randfiguur schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:32:
Na wat onderzoek overweeg ik een soortgelijke upgrade met een 9700X voor dezelfde toepassingen.

Persoonlijk zou ik 64GB RAM doen om hem meer toekomstproof te maken. Je kunt er natuurlijk later een keer 32GB bij prikken maar ik lees hier en daar wat over gedoe met compatibiliteit met AMD bij 4 reepjes (maar zou kunnen dat dat alleen bij XMP/overclocking is).

Wat ik wel serieus zou overwegen als ik jou was, is een 2TB of zelfs 4TB SSD in plaats van 1TB. Raw-, TIFF- en PSD-bestanden nemen al snel veel ruimte in. Als het puur om opslag gaat, lijkt me de Lexar NQ790 4TB me een goede en voordelige optie.
96GB RAM kits zijn vaak ongeveer even duur als een 64GB kit. Hooguit een tientje meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
youridv1 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:49:
[...]

96GB RAM kits zijn vaak ongeveer even duur als een 64GB kit. Hooguit een tientje meer.
Is dat zo?
Volgens mij zitten ze rond ongeveer dezelfde kosten per GB.

categorie: Geheugen intern

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Olaf van der Spek schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 12:23:
[...]

Is dat zo?
Volgens mij zitten ze rond ongeveer dezelfde kosten per GB.

Ik denk dat ik filters aan had staan. Goed 96GB begint al bij 2.17 en 64 bij 2.35. Op 96GB is dat net iets meer dan 17 euro goedkoper in verhouding.

Een true latency van 10ns, zoals in jouw filters, is ook niet echt realistisch met 96GB. Je betaalt daar bijna 50% meerprijs voor tov een 14,6ns kitje. Ik snap dat 14,6ns niet bepaald high end is, maar ram snelheid is toch vaak single digit performance gains. In games soms double digits, maar we hebben het wel over 100 euro en de kans dat 64 of 96GB stabiel krijgt op 10ns is toch al beperkt. 6000C30 is de sweetspot voor games, maar daar buiten loont het niet zo om grof bij te betalen voor sneller RAM. Het is oneindig veel belangrijker dat je genoeg hebt

[ Voor 27% gewijzigd door youridv1 op 26-02-2025 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
youridv1 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:45:
Het is oneindig veel belangrijker dat je genoeg hebt
Dat zeker. Maar ook zonder timing filters klopt "96GB RAM kits zijn vaak ongeveer even duur als een 64GB kit. Hooguit een tientje meer." gewoon niet, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
@Olaf van der Spek Nee klopt. Daarom zei ik "Ik denk dat ik filters aan had staan" maar ik zie nu dat dat niet duidelijk was. Met de filters die ik aan had staan was de goedkoopste 64GB kit 200 euro for some reason, vandaar

[ Voor 27% gewijzigd door youridv1 op 26-02-2025 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
youridv1 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:45:
en de kans dat 64 of 96GB stabiel krijgt op 10ns is toch al beperkt.
Als de geheugenbakker aangeeft dat het kan ga ik er we; van uit dat het werkt.
Of het de moeite waard is is inderdaad een goede vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
@Olaf van der Spek Zowel de kit, het moederbord als de cpu heeft invloed. Hoe hoger de capaciteit, hoe lastiger het wordt. Inderdaad met 32GB kun je het tegenwoordig veilig gokken, maar met 96? Dat zijn ook dual rank dimms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• william_b
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23-09 10:07
martyw schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 06:25:
Voor dit soort eisen aan PC's heeft Puget goede adviezen, als je de link volgt zie je dat de goedkopere AMD Ryzen 7 9700X voor jouw wensen beter presteert.
De testen van tweakers beweren het omgekeerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
william_b schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:02:
[...]

De testen van tweakers beweren het omgekeerde.
Het zal er vanaf hangen wat in de test suite zit ....
Pagina: 1