Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Izzimans
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 13-05 16:47
Hi alle!

Mijn naam is Ismael en ik ben 23 jaar oud! Ik zit op de HVA in mijn 1e jaar, 2e semester en ik ben hier voor wat advies van wijze mensen in mijn netelige positie of eventueel gezegd; dilemma.

Er hijst een onvermijdelijke vraag of ik überhaupt door wil studeren met al een MBO Niveau 4 (Software development) diploma op zak. De reden hiervoor is, omdat ik echter niet de waarde zie van het volgen van een studie van 4 jaar op het HBO. Als indruk heb je vast; "Nou, dan heb je aardig wat tijd verspilt", en ja, daarmee ben ik het merendeels eens. Ik wil die "fout" of actie niet nog is herhalen. Verder is het ook gebrek hebben van tijd en er volgt dus een lastige keuze in mijn privéleven.

Na het lezen hiervan vraag je je waarschijnlijk af; Waarom ben je in hemelsnaam niet gaan solliciteren met een MBO diploma waarvan dit mijn zwakke excuus is; Ik nam twee tussenjaartjes (Na het behalen van mijn MBO diploma) om bij te komen welke kant ik op wou gaan i.p.v. direct solliciteren bij een bedrijf.

Heb ik mijn tijd verspilt? Ja en nee. Ja, ik heb niks gedaan met mijn diploma des tijds en nee, financieel hield ik me bezig met andere werkzaamheden en sterker nog volgde ik een Python cursus.

Wat is nou een goed plan? Het afronden van deze opleiding of in de arbeidsmarkt een duik te nemen?

Zal ik de aankomende jaren tegemoet gaan door het vervolgen van mijn studie of wijs ik deze op tijd af (z.s.m.) en zoek ik liever naar het vinden van een positie binnen een bedrijf?

Als je advies, raad of aanbevelingen voor me hebt, hoor ik het graag!

Aarzel niet om vragen te stellen, voor meer informatie!

Mvg,

Ismael :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
2 jaar bijkomen van een MBO4 opleiding van 4 jaar? Wat ga je na een HBO opleiding van 4 jaar doen, 4 jaar bijkomen?

Verder ben je student en heb je tijd te weinig voor je opleiding. Dat betekent dus dat je moeite hebt om je prioriteiten op orde te hebben (even kort door de bocht, geen idee wat je privé allemaal tegenkomt).

Op basis van deze informatie zou ik zeggen: ga lekker werken en vermoei jezelf niet met school.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrafalgarLaw
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 01-10 19:34
Ik weet niet hoeveel waarde ze hechten aan een papiertje/diploma in de ICT-wereld maar een HBO diploma staat beter dan een MBO diploma, ongeacht of je dat niveau al hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Wat voor gebrek aan tijd ervaar je nu tijdens je studie? Je zou namelijk kunnen overwegen over te stappen naar de AD deeltijd in dezelfde richting naast een baan waar je je kunt ontwikkelen in de richting die je op wil, maar als je nu al geen tijd hebt dan wordt dat vrij onmogelijk denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 09:35
In welke richting binnen de IT wil je precies werken? Dat komt eigenlijk nog niet zo duidelijk naar voren in je post. Volgens mij is het beste plan om eerst goed voor jezelf na te gaan wat je precies wilt, want het leest nu een beetje alsof je dat nog niet helemaal weet. Hoe ben je eigenlijk bij je huidige studie terechtgekomen?

Als je weet waar je naartoe wilt werken wordt het ook een stuk makkelijker om te bepalen of doorstuderen nodig is. :)

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:55

Zenix

BOE!

Gezien je leeftijd zou ik altijd studie kiezen. Studeren is veel leuker dan werken, zeker als het gaat om sociale interactie. Daarnaast is het een stuk makkelijker om een leuke baan te vinden met een HBO diploma.

Het eerste jaar is ook het meeste lastige jaar van de studie, kwestie van doorbijten.

[ Voor 3% gewijzigd door Zenix op 19-02-2025 02:59 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-09 17:53
Zenix schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 02:58:
Gezien je leeftijd zou ik altijd studie kiezen. Studeren is veel leuker dan werken, zeker als het gaat om sociale interactie. Daarnaast is het een stuk makkelijker om een leuke baan te vinden met een HBO diploma.

Het eerste jaar is ook het meeste lastige jaar van de studie, kwestie van doorbijten.
Als docent zeg ik ^^

Maar: het klinkt ook alsof je er helemaal geen zin in hebt. En dan ga je het met die mentaliteit níet redden. Of, tegenwoordig zonder de BSA, wordt het een dure hobby.

De B.V. Nederland staat te springen om goed personeel. Dat kan ook mensen zijn met een mbo4 en de nodige certificaten.

Maar mócht je ooit nog eens naar het hbo willen, dan is de mákkelijke route om nu een switch te maken, minder te doen van wat je nu doet (gamen, blowen, whatever…) en te gaan studeren.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
TrafalgarLaw schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 00:43:
Ik weet niet hoeveel waarde ze hechten aan een papiertje/diploma in de ICT-wereld maar een HBO diploma staat beter dan een MBO diploma, ongeacht of je dat niveau al hebt.
In de IT is HBO vaak de minimale eis om binnen te komen. Dus ik zou vooral doorstuderen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
SmurfLink schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 07:56:
[...]

In de IT is HBO vaak de minimale eis om binnen te komen. Dus ik zou vooral doorstuderen.
Huh, wat zeg jij nou? Heb je daar een bron van?

Op Nationale Vacaturebank ben ik gestopt met scrollen door functies waarop je met een MBO-diploma prima kunt reageren. Sterker nog, ik durf zelfs te beweren dat je met een MBO-diploma ook op HBO-functies kunt solliciteren. In het ergste geval word je niet uitgenodigd, en in het beste geval nemen ze je gewoon aan, omdat het bedrijf inziet dat je met ervaring en certificaten ook prima werk op HBO-niveau kunt doen. Bij twijfel wordt er nog wel eens een HBO werk- en denktest gevraagd.

Wat mij betreft slecht advies om zoiets te roepen. Waarom doorstuderen als dat niet hoeft? :)

[ Voor 8% gewijzigd door Gr4mpyC3t op 19-02-2025 08:16 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Gr4mpyC3t schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:14:
[...]

Op Nationale Vacaturebank ben ik gestopt met scrollen door functies waarop je met een MBO-diploma prima kunt reageren. Sterker nog, ik durf zelfs te beweren dat je met een MBO-diploma ook op HBO-functies kunt solliciteren. In het ergste geval word je niet uitgenodigd, en in het beste geval nemen ze je gewoon aan, omdat het bedrijf inziet dat je met ervaring en certificaten ook prima werk op HBO-niveau kunt doen. Bij twijfel wordt er nog wel eens een HBO werk- en denktest gevraagd.

Wat mij betreft slecht advies om zoiets te roepen. Waarom doorstuderen als dat niet hoeft? :)
Ervaring. Mijn vorige werk weigerde een Tweaker met erg veel ervaring, want geen HBO. Die mochten ze niet aannemen, stond in de regels. In de detachering is HBO echt het minimale, met HBO kom je niet binnen. En bij de overheid kom je ook niet binnen als je niet voldoet aan de minimum eisen van de vacature. Dus met je MBO diploma solliciteren heeft bij deze bedrijven allemaal totaal geen zin.

TS is nog jong en moet gewoon ff aanzetten en z'n HBO afmaken. Je schiet jezelf onnodig in de voet door moeilijk te gaan doen terwijl je nu juist de mogelijkheid hebt om het te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
SmurfLink schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:21:
[...]

Ervaring. Mijn vorige werk weigerde een Tweaker met erg veel ervaring, want geen HBO. Die mochten ze niet aannemen, stond in de regels. In de detachering is HBO echt het minimale, met HBO kom je niet binnen. En bij de overheid kom je ook niet binnen als je niet voldoet aan de minimum eisen van de vacature. Dus met je MBO diploma solliciteren heeft bij deze bedrijven allemaal totaal geen zin.

TS is nog jong en moet gewoon ff aanzetten en z'n HBO afmaken. Je schiet jezelf onnodig in de voet door moeilijk te gaan doen terwijl je nu juist de mogelijkheid hebt om het te halen.
Jouw ervaring is N=1. Dat een Tweaker bij jou op het werk niet is aangenomen, betekent niet dat dit overal zo gaat. Het is een beetje alsof je op televisie een roze olifant hebt gezien en daarom denkt dat alle olifanten roze zijn.

Daarnaast weten we nog niet eens wat TS precies voor ogen heeft in de IT-sector. Zolang dat niet duidelijk is, is het toch lastig om te adviseren om "dan maar gewoon door te studeren"? Ik kan er persoonlijk niet zo goed bij dat studeren tegenwoordig lijkt op een standaardkeuze omdat men nog niet weet wat ze later willen doen.

Op die manier vul je vooral tijd op en schuif je het allemaal voor je uit. Er is dan een risico dat je na twee jaar studie geen motivatie meer hebt. Leuk is dan ook dat je zit met een lening van Ome DUO, en moet je toegeven dat je simpelweg een slechte investering hebt gedaan.

Het is dus vooral belangrijk dat TS eerst helder krijgt wat hij wil, zodat er een goede keuze gemaakt kan worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

[...]

Scroll eens door tot je iets vindt dat niet supportmedewerker of sales is dan? Voor softwareontwikkeling wordt wél vaak hbo gevraagd.

En breek me de bek niet open over hbo-"werk- en denkniveau", want dat is me daar een partij arbitrair. Met taalfouten zoals gedemonstreerd in de topicstart zou je daar wat mij betreft al niet aan voldoen.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
CodeCaster schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:48:
[...]

Scroll eens door tot je iets vindt dat niet supportmedewerker of sales is dan? Voor softwareontwikkeling wordt wél vaak hbo gevraagd.
Oke dan zoek je op 'Developer' en dan pik ik er zo een aantal vacatures uit die een MBO-opleiding vragen of HBO werk- en denkniveau. Kom op joh, het hoeft niet zo moeilijk te zijn als je nu schetst. Het arbeidstekort in Nederland is er al sinds jaar en dag en zal met de toenemende vergrijzing alleen maar groter worden. Niemand zei dat het makkelijk is om zonder HBO-opleiding ergens binnen te komen, maar dat het niet zou kunnen gaat er bij mij niet in.
CodeCaster schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:48:
[...]

En breek me de bek niet open over hbo-"werk- en denkniveau", want dat is me daar een partij arbitrair. Met taalfouten zoals gedemonstreerd in de topicstart zou je daar wat mij betreft al niet aan voldoen.
Wat jou betreft, dus weer N=1. Er zijn onafhankelijke toetsen voor die kunnen vaststellen of iemand mee kan op dat niveau. Als we gaan bepalen of iemand HBO werk- en denkniveau heeft op basis van taalgebruik, wordt het inderdaad arbitrair. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Gr4mpyC3t schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:57:
[...]

Oke dan zoek je op 'Developer' en dan pik ik er zo een aantal vacatures uit die een MBO-opleiding vragen of HBO werk- en denkniveau. Kom op joh, het hoeft niet zo moeilijk te zijn als je nu schetst. Het arbeidstekort in Nederland is er al sinds jaar en dag en zal met de toenemende vergrijzing alleen maar groter worden. Niemand zei dat het makkelijk is om zonder HBO-opleiding ergens binnen te komen, maar dat het niet zou kunnen gaat er bij mij niet in.
Ik zie letterlijk één Developer-vacature op mbo-niveau en 101 op hbo-niveau.

Er zegt hier ook niemand dat je met alleen mbo niet aan het werk kunt als softwareontwikkelaar. Ik zeg je uit mijn ervaring met vele bedrijven, collega's en sollicitanten dat hbo erg vaak wel een ondergrens is voor de interessantere klussen.

Mbo verzandt toch vaak weer in CMS-sites uit de grond stampen, liefst meer dan twee per maand.
Wat jou betreft, dus weer N=1. Er zijn onafhankelijke toetsen voor die kunnen vaststellen of iemand mee kan op dat niveau. Als we gaan bepalen of iemand HBO werk- en denkniveau heeft op basis van taalgebruik, wordt het inderdaad arbitrair. ;)
Zo'n test is ook een wassen neus en veredelde IQ-test. Dat is mijn hele punt: de verwachtingen van hbo-werk en -denkniveau zijn per branche en bedrijf anders. In de softwareontwikkeling wordt er wel iets meer verwacht dan dat je kunt hoofdrekenen en een beetje foutloos Nederlands schrijft.

Bijvoorbeeld dat je je complexe materie snel eigen maakt, zelfstandig kunt werken, snapt wat algoritmes zijn, weet hoe je moet communiceren en documenteren, enzovoorts. Dat test je niet met een online toetsje van 45 minuten. Zou ook een belediging zijn naar een opleiding van vier jaar.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper_S1985
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23-09 20:49
SmurfLink schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 07:56:
[...]

Ik heb toevallig recent met een leidinggevende uit de ICT gesproken van een behoorlijk bedrijf en daar is een opleiding echt geen topprioriteit. Motivatie staat daar echt op nummer 1. Uiteraard is enige ervaring ook vereist maar dit kan ook bijvoorbeeld door hobby.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
CodeCaster schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:10:
[...]

Er zegt hier ook niemand dat je met alleen mbo niet aan het werk kunt als softwareontwikkelaar. Ik zeg je uit mijn ervaring met vele bedrijven, collega's en sollicitanten dat hbo erg vaak wel een ondergrens is voor de interessantere klussen.

Mbo verzandt toch vaak weer in CMS-sites uit de grond stampen, liefst meer dan twee per maand.
Dit inderdaad. Je maakt het jezelf onnodig moeilijk als je nu al begonnen bent aan een HBO studie en dan maar kiest om daarmee te stoppen. Tuurlijk kan je prima een boterham verdienen met MBO maar het is gewoon zonde als je ook de kans hebt om dit een stuk makkelijker te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
CodeCaster schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:10:
[...]

[...]

Zo'n test is ook een wassen neus en veredelde IQ-test. Dat is mijn hele punt: de verwachtingen van hbo-werk en -denkniveau zijn per branche en bedrijf anders. In de softwareontwikkeling wordt er wel iets meer verwacht dan dat je kunt hoofdrekenen en een beetje foutloos Nederlands schrijft.

Bijvoorbeeld dat je je complexe materie snel eigen maakt, zelfstandig kunt werken, snapt wat algoritmes zijn, weet hoe je moet communiceren en documenteren, enzovoorts. Dat test je niet met een online toetsje van 45 minuten. Zou ook een belediging zijn naar een opleiding van vier jaar.
Het ligt er mijns inziens echt aan wie je bent en bij welke bedrijven je solliciteert. Laten we het maar in het midden houden dan. ;)

Lijkt me vooral zaak dat TS hier nog terugkomt om de gestelde vragen te beantwoorden, dat helpt hopelijk in de discussie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 15:24
Een HBO opleiding maakt je op de arbeidsmarkt wel sterker, maar vereist wel commitment en dus doorzettingsvermogen.

Leer je veel meer dan met MBO met 4 jaar werkervaring? Ja en Nee.
Je kan ook de studie deeltijd gaan doen en er naast gaan werken, maar let wel, deze belasting is vaak zwaarder dan fulltime een opleiding doen.

Je bent 'nog' 23 jaar dus alle tijd, maar je kan ook niet de eeuwige student blijven uithangen.
Dus mijn advies:
HBO is voor de arbeidsmarkt en toekomstige werkgevers beter. Ook als je later besluit iets anders te willen doen in een andere richting, dus zou ik daar sowieso voor gaan. Voltijd of deeltijd is een optie die je nog kan overwegen.

wijze woorden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:54
Papiertje helpt vaak goed om een voet binnen de deur te krijgen bij de sollicitatie procedure, daarna hangt het veel af van de skills van de persoon...

Ikzelf ben ook na 6 jaar werken als MBO'er terug gegaan naar school om HBO te doen omdat de kansen erg klein waren op een leuke functie in die tijd (veel sollicitanten, weinig functies).

Nu is het veel functies en weinig sollicitanten, dat maakt het iets makkelijker als MBO'er, maar als de tijden weer veranderen en de markt slecht wordt dan hebben HBO'ers meer kans, of je moet via je netwerk in contact komen met nieuwe werkgevers.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-09 09:43
Valandil schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:45:
Een HBO opleiding maakt je op de arbeidsmarkt wel sterker, maar vereist wel commitment en dus doorzettingsvermogen.
Een HBO opleiding laat juist zien dat je je kunt vastbijten in 4 jaar opleiding en doorzettingsvermogen hebt. De stof die je er leert is alweer verouderd (in de IT in ieder geval) op het moment dat je met je eerste baan begint, maar je hebt wel bewezen de nieuwe stof weer tot je te kunnen nemen.

Dat staat altijd beter dan iemand die halverwege maar heeft opgegeven. Ik zou nog liever iemand hebben die er niet eens aan is begonnen en gelijk na het MBO is gaan solliciteren, dan een opgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanMetdePet1234
  • Laatst online: 28-04 00:24
Gr4mpyC3t schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:32:
[...]

Het ligt er mijns inziens echt aan wie je bent en bij welke bedrijven je solliciteert. Laten we het maar in het midden houden dan. ;)

Lijkt me vooral zaak dat TS hier nog terugkomt om de gestelde vragen te beantwoorden, dat helpt hopelijk in de discussie.
Ook ik heb de ervaring dat je met een mbo-diploma vrij weinig kansen hebt. Leuk, al die testen, maar zo werkt het in de praktijk niet. Diplomadiscriminatie is gigantisch in dit land. Fijn dat de meeste managers zogenaamd niet naar opleiding kijken, maar HR stelt gewoon eisen. De baankansen voor ICT’ers met een mbo-4-diploma worden niet voor niets als slecht bestempeld door verschillende partijen, waaronder het UWV

@TS

Als je iets met uitdaging wilt wat geen support is, ga hbo doen. Bij de overheid en semi-overheid ben je sowieso kansloos zonder hbo als je iets anders dan support wilt doen. Als developer zou ik er niet eens aan beginnen om te zoeken met een mbo diploma tenzij je een uitzondering bent.

Ik zou ook goed bij jezelf te raden gaan of de ICT wel echt iets voor je is, ik zag ook de waarde van mijn mbo opleiding/diploma niet in en ben uiteindelijk een hele andere kant op gegaan en ben veel gelukkiger.

[ Voor 35% gewijzigd door JanMetdePet1234 op 19-02-2025 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
sypie schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 00:36:
2 jaar bijkomen van een MBO4 opleiding van 4 jaar? Wat ga je na een HBO opleiding van 4 jaar doen, 4 jaar bijkomen?

Verder ben je student en heb je tijd te weinig voor je opleiding. Dat betekent dus dat je moeite hebt om je prioriteiten op orde te hebben (even kort door de bocht, geen idee wat je privé allemaal tegenkomt).

Op basis van deze informatie zou ik zeggen: ga lekker werken en vermoei jezelf niet met school.
Genoeg duimpjes, maar ik ben het hier niet mee eens.

Je bent nog jong zat om te starten en de totale ontwikkeling die je doormaakt gaat je echt wat brengen. Je moet nog werken tot ongeveer je 70e, dus helemaal niet te laat nu zou ik zeggen. Dat je als je nog heel jong bent tijd nodig hebt om je te oriënteren is niet zo raar hoor, dus voel je niet te schuldig over een verspild jaar (of twee) zou ik zeggen.

offtopic:
ik ben bijna 50 en nog weer met een nieuwe opleiding begonnen omdat ik toen ik jong(er) was ook niet het voordeel van zag

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij de overheid kan je prima aan de gang met MBO in de ict. Las pas een bericht daarover op het rijksportaal. Fijne werkgever met goede arbeidsvoorwaarden.
Kan je in de toekomst altijd nog besluiten om een deeltijdopleiding te gaan doen. Zeker een kwart van mijn collega's doet dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een MBO diploma houd simpelweg veel deuren dicht voor je. En als er toch deuren open gaan dan zal doorgroeien en later wisselen van werkgever alsnog een stuk lastiger zijn. Opleidingsniveau is nou eenmaal relevant omdat het aan kan tonen dat je complexere materie kan begrijpen, iets wat zeker bij de IT erg belangrijk is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
[...]

Er is een wezenlijk verschil tussen MBO opleiding met ervaring en certificaten en een HBO opleiding. Net zoals er een groot verschil zit tussen HBO en unersiteit. De concrete kennis en kunde kan je leren maar het gaat over de aanpak hoe je hebt gestudeerd en hoe je leert nadenken.

En natuurlijk zijn er HBO banen die je prima kunt doen met MBO+, net zoals je als HBO-er tussen academisch opgeleiden kunt werken. Maar dan gaat het om puur vakinhoudelijke zaken. De verschillen zie je vooral bij "het grote plaatje". MBO+/HBO- werkt in het hier en nu. HBO+/Academisch kijkt vooruit en denkt abstracter. Dit kan ik uiteraard veel genuanceerder beschrijven want het is niet zo zwart/wit maar het is de kern van het verhaal.

Misschien kan ik nog zo beschrijven: als ik iemand nodig heb die systemen gaat installeren, configureren en testen dan zoek ik kandidaten in de categorie MBO+/HBO-. Als ik mensen zoek die het team/afdeling, technologie etc voor de komende jaren kunnen vormgeven, dan zoek ik HBO+/Academisch kandidaten.

[ Voor 8% gewijzigd door Frame164 op 19-02-2025 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
P_de_B schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:47:
[...]

Genoeg duimpjes, maar ik ben het hier niet mee eens.
Gelukkig hoeft dat ook niet.

Het was ook min of meer gekscherend bedoeld. Als iemand 2 jaar niks gaat doen “om bij te komen” van een mbo4 opleiding dan is dat in mijn ogen een teken dat voor een hbo opleiding nog meer gewerkt, en dus uitgerust, moet worden. Als dat het geval is moet iemand serieus na gaan doen of een vervolgopleiding wel een goed plan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Frame164 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:34:
[...]

Er is een wezenlijk verschil tussen MBO opleiding met ervaring en certificaten en een HBO opleiding. Net zoals er een groot verschil zit tussen HBO en unersiteit. De concrete kennis en kunde kan je leren maar het gaat over de aanpak hoe je hebt gestudeerd en hoe je leert nadenken.

En natuurlijk zijn er HBO banen die je prima kunt doen met MBO+, net zoals je als HBO-er tussen academisch opgeleiden kunt werken. Maar dan gaat het om puur vakinhoudelijke zaken. De verschillen zie je vooral bij "het grote plaatje". MBO+/HBO- werkt in het hier en nu. HBO+/Academisch kijkt vooruit en denkt abstracter. Dit kan ik uiteraard veel genuanceerder beschrijven want het is niet zo zwart/wit maar het is de kern van het verhaal.

Misschien kan ik nog zo beschrijven: als ik iemand nodig heb die systemen gaat installeren, configureren en testen dan zoek ik kandidaten in de categorie MBO+/HBO-. Als ik mensen zoek die het team/afdeling, technologie etc voor de komende jaren kunnen vormgeven, dan zoek ik HBO+/Academisch kandidaten.
Eerlijk gezegd vind ik het best lastig om hierop te reageren. Het is heel logisch dat er voor bepaalde functies, met name op management- of procesniveau, andere kwaliteiten van je worden verwacht. En ik kan me ook goed voorstellen dat je daarvoor een bepaald opleidingsniveau als richtlijn aanhoudt. Maar dat neemt nog steeds niet weg dat je als MBO'er prima aan de bak komt met een beetje inzet en motivatie. Er is absoluut geen garantie dat een HBO'er het wel allemaal kan.

Wat we hier in Nederland blijkbaar hebben aangeleerd is dat je een HBO-opleiding nodig hebt om te kunnen starten op de arbeidsmarkt. Het lijkt wel alsof iedereen studeert met het idee om later manager te worden van een team of straks aan tafel zit bij de directie om het over de IT-strategie te hebben.

Laten we eerlijk zijn: dat is 9/10 keer gewoon niet zo. Ook als je wel een HBO-papiertje hebt. Daarom vind ik het ook bijzonder dat de meesten hier als standaardantwoord 'gewoon HBO doen' roepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Izzimans
Gr4mpyC3t schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 00:51:
In welke richting binnen de IT wil je precies werken? Dat komt eigenlijk nog niet zo duidelijk naar voren in je post. Volgens mij is het beste plan om eerst goed voor jezelf na te gaan wat je precies wilt, want het leest nu een beetje alsof je dat nog niet helemaal weet. Hoe ben je eigenlijk bij je huidige studie terechtgekomen?

Als je weet waar je naartoe wilt werken wordt het ook een stuk makkelijker om te bepalen of doorstuderen nodig is. :)
Goede vraag!

Dit zijn de richtingen waarin ik binnen de IT wil werken (in chronologische volgorde):

1. Cyber Security Engineer/Specialist/Expert
2. Cloud Security Engineering
3. Cyber Security Consultant
4. DevOps (De finale)

Voor mij is persoonlijke ontwikkeling erg belangrijk. Daarnaast vind ik de afwisseling in dit werk het leukst en het meest passend bij mij, omdat de mogelijkheden eindeloos zijn.

Ik zeg persoonlijk; Variatie is mijn radiatie! (geinig gezegd lol) Voor mij stopt de variatie in werk nooit binnen de IT. Het is een breed vakgebied met volop potentie! Dit is precies wat ik wil, en ik voel me helemaal thuis in de IT-wereld, met name op het gebied van Cyber Security.

Hartelijk dank voor je vraag! Deze was nodig om mijn doelen te verduidelijken. Ik zal dit later bijwerken wanneer ik daar tijd voor heb.

Hopelijk heb ik hiermee je vraag beantwoord. Mocht het nog niet helemaal duidelijk zijn, laat het me gerust weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Izzimans
Frieda schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 00:50:
Wat voor gebrek aan tijd ervaar je nu tijdens je studie? Je zou namelijk kunnen overwegen over te stappen naar de AD deeltijd in dezelfde richting naast een baan waar je je kunt ontwikkelen in de richting die je op wil, maar als je nu al geen tijd hebt dan wordt dat vrij onmogelijk denk ik.
Werk, uitwonen, sport, gezondheid en allerlei andere privézaken die ik niet hier wil en kan delen. De fulltime studie neemt te veel tijd hiervan in beslag waardoor ik geen orde kan hebben.

Voor mij lijkt het ook minder waard, aangezien ik dit kan vergemakkelijken door gewoon full time te werken. Het zou zonde zijn van mijn tijd vind ik om nog is 4 jaar een HBO studie te volgen, realiseer ik me nu. Op zijn minst ben ik wel geneigd om mijn Propedeuse te halen. (Ook al je hier in wezen niks aan hebt, maar voor mij is het een bewijsstuk dat ik HBO werk/denkniveau aankan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Izzimans schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:12:
[...]

Werk, uitwonen, sport, gezondheid en allerlei andere privézaken die ik niet hier wil en kan delen. De fulltime studie neemt te veel tijd hiervan in beslag waardoor ik geen orde kan hebben.

Voor mij lijkt het ook minder waard, aangezien ik dit kan vergemakkelijken door gewoon full time te werken. Het zou zonde zijn van mijn tijd vind ik om nog is 4 jaar een HBO studie te volgen, realiseer ik me nu. Op zijn minst ben ik wel geneigd om mijn Propedeuse te halen. (Ook al je hier in wezen niks aan hebt, maar voor mij is het een bewijsstuk dat ik HBO werk/denkniveau aankan)
duidelijk hoor, iedereen heeft zo z'n eigen sores! :) Maar dan lijkt me een deeltijdstudie ook niet geschikt op dit moment, naast een baan. je propedeuse afmaken is best een goed idee, stel dat je later alsnog in rustiger vaarwater terecht komt, kun je die ook als "entreebewijs" gebruiken voor studie, maar ook voor werk inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Izzimans
Zenix schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 02:58:

Dit gaat heel ontkennend klinken, maar als ik wil kan ik dat doen, maar de vraag is waarom?

Maar wat je zegt klopt, gezien mijn leeftijd zou het normaal gesproken beter zijn om verder te studeren. Mijn vraag luidt als volgt; ben ik zover genoeg om full time te werken op dit gebied qua ervaring? En hoezo vind je dat van wel/niet?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Izzimans schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:30:
[...]

Goede vraag!

Dit zijn de richtingen waarin ik binnen de IT wil werken (in chronologische volgorde):

1. Cyber Security Engineer/Specialist/Expert
2. Cloud Security Engineering
3. Cyber Security Consultant
4. DevOps (De finale)

Voor mij is persoonlijke ontwikkeling erg belangrijk. Daarnaast vind ik de afwisseling in dit werk het leukst en het meest passend bij mij, omdat de mogelijkheden eindeloos zijn.

Ik zeg persoonlijk; Variatie is mijn radiatie! (geinig gezegd lol) Voor mij stopt de variatie in werk nooit binnen de IT. Het is een breed vakgebied met volop potentie! Dit is precies wat ik wil, en ik voel me helemaal thuis in de IT-wereld, met name op het gebied van Cyber Security.

Hartelijk dank voor je vraag! Deze was nodig om mijn doelen te verduidelijken. Ik zal dit later bijwerken wanneer ik daar tijd voor heb.

Hopelijk heb ik hiermee je vraag beantwoord. Mocht het nog niet helemaal duidelijk zijn, laat het me gerust weten!
Ah, je bent in ieder geval al bedreven in het gebruik van chatbots zie ik. Er van uitgaande dat je je prompt wel van eigen informatie hebt voorzien en je dus op zoek bent naar variatie en persoonlijke ontwikkeling: waarom dan niet verder studeren? Ontwikkeling is juist iets wat je doormaakt door te leren. Nu kan dat nog met relatief lage impact op je leven. Als je straks een hypotheek en kinderen hebt dan vergt het iets meer van je om ‘s avonds nog de studieboeken in te duiken.

• Zenix

Zenix

BOE!

Izzimans schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 22:06:
[...]

Dit gaat heel ontkennend klinken, maar als ik wil kan ik dat doen, maar de vraag is waarom?

Maar wat je zegt klopt, gezien mijn leeftijd zou het normaal gesproken beter zijn om verder te studeren. Mijn vraag luidt als volgt; ben ik zover genoeg om full time te werken op dit gebied qua ervaring? En hoezo vind je dat van wel/niet?
Zoals ook al door andere aangegeven, mensen met mbo ICT krijgen in eerste instantie vaak niet de leuke banen die ze voor ogen hebben. Het aantal vacatures is sowieso ook een stuk minder. Als je iets wilt doen in software engineering of cyber security, kom je simpelweg niet snel binnen.

Ik heb ook mbo gedaan, de goede mbo'ers zijn na jaren van servicedesk doorgestroomd naar hogere functies. Maar zijn er ook een aantal die werken nog steeds op de servicedesk. Ik kon na mijn hbo opleiding gelijk starten met de baan die ik voor ogen had.

Mensen zullen ook vragen, waarom ben je gestopt met die hbo opleiding? Dan moet je wel een goed verhaal hebben. Dat je er geen waarde aan hecht, is geen sterk argument. Mensen zullen eerder verwachten dat je het niveau niet aankon en dan twijfelen aan je capaciteiten.Het leuke gedeelte van de studie komt pas naar de propedeuse en dan heb je meestal ook meer tijd.

[ Voor 3% gewijzigd door Zenix op 20-02-2025 11:25 ]

• Joesv
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Zenix schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:23:
[...]
Het leuke gedeelte van de studie komt pas naar de propedeuse en dan heb je meestal ook meer tijd.
Dat was bij mij in ieder geval het moment waar de groepsprojecten een stuk leuker werden. Een groter gedeelte van de studenten nam het een stuk serieuzer; itt het eerste jaar en dan vooral de eerste paar maanden.

• Zenix

Zenix

BOE!

Joesv schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 12:24:
[...]

Dat was bij mij in ieder geval het moment waar de groepsprojecten een stuk leuker werden. Een groter gedeelte van de studenten nam het een stuk serieuzer; itt het eerste jaar en dan vooral de eerste paar maanden.
Klopt, veel haken af na het eerste jaar. In mijn geval moest je ook minimaal 52 punten halen het eerste jaar, dus alleen de goede studenten bleven ook over. Tegenwoordig zijn die eisen mijn inziens te laag, waardoor je toch meer kans hebt op mensen die te weinig doen.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-09 08:39

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Izzimans schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 22:06:
[...]

Klop gewoon aan bij de betere detacheringsbedrijven met je plannen en ambities (Sogeti bijv.) en start in een traineeship. Mooiste tijd van mijn leven geweest en je verdient gelijk wat centjes.

Al deel ik wel een beetje de mening van @Zenix, zeker als je het niveau aankunt en bijv. minder praktisch bent ingesteld. Maar is het daarom onmogelijk om via MBO fatsoenlijk de IT in te komen en op langere termijn goed te zitten.. natuurlijk wel.. daar ben ik zelf het levende bewijs van.

Maar ik zou dan nog een stapje verder gaan, waarom niet een IT traineeship in het buitenland gelijk? ;)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SiErRa
  • Laatst online: 10:01
Binnen software development en nog meer binnen de security kant zie ik eigenlijk nauwelijks MBO'ers.
Aan de beheer / infra kant veel meer.

N=1, maar ik werk al 20 jaar in dit gebied en heb in die tijd ook veel starters, afstudeerders en stagiaires begeleid. Daarbij zat 1 MBO student.

Mijn ervaring is dat je met MBO Software Engineering op zich wel weet hoe programmeren werkt, maar toch de diepgang mist om zelf iets op te zetten en uit te zoeken. Dat zorgt ervoor dat er veel begeleiding nodig is, en waar dit binnen een ontwikkel team nog wel kan (als een werkgever wil investeren), is dat bij een security consultancy partij niet echt een optie.

Ja, het is mogelijk je op te werken, maar ik zou toch aanraden een HBO opleiding te doen. Dat maakt de kans een stuk groter dat je uiteindelijk uitkomt op een beroep wat je zoekt. En zorgt ervoor dat je CV niet gelijk onderop de stapel komt te liggen, onder de HBO starters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Falcon schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:27:
[...]

Klop gewoon aan bij de betere detacheringsbedrijven met je plannen en ambities (Sogeti bijv.) en start in een traineeship. Mooiste tijd van mijn leven geweest en je verdient gelijk wat centjes.
Dan noem je ook wel een bedrijf dat vaak hbo als eis heeft. Als ik naar starter vacatures kijk van Sogeti, komt in geen enkele vacature voor een starter mbo naar voren.

En dat is vaak ook bij andere bedrijven het geval. Als je zoekt op indeed naar cyber security en je geeft aan opleidingsniveau mbo, dan krijg je drie pagina's. En vaak vragen ze nog wel hbo niveau in de vacatures, maar geen diploma. Bij hbo krijg je er 18.

Ik durf wel te stellen dat het vroeger makkelijker was om met mbo te starten in de IT. Er is een te kort aan gekwalificeerd personeel, maar er zijn genoeg junior hbo IT'ers en mbo IT'ers. Bedrijven kiezen dan eerder voor diegene die hbo heeft, want meer garantie op kans van slagen na een inwerk traject.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Falcon schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:27:
[...]

Al deel ik wel een beetje de mening van @Zenix, zeker als je het niveau aankunt en bijv. minder praktisch bent ingesteld. Maar is het daarom onmogelijk om via MBO fatsoenlijk de IT in te komen en op langere termijn goed te zitten.. natuurlijk wel.. daar ben ik zelf het levende bewijs van.

Maar ik zou dan nog een stapje verder gaan, waarom niet een IT traineeship in het buitenland gelijk? ;)
Sogeti is nou juist een van de bedrijven die dus geen MBO aanneemt :+ dus dat is een beetje een ongelukkig voorbeeld.

Als TS in cybersecurity wil werken zijn de eisen vaak nog strenger. Ik heb bij Sogeti's moederbedrijf Capgemini gewerkt, en de cybertak daar moest je een IT WO opleiding voor hebben. Ik kwam daar als zijinstromer ook niet voor in aanmerking. Dus ik zou sowieso dat HBO papiertje wel gaan halen als ik TS was.

[ Voor 15% gewijzigd door SmurfLink op 20-02-2025 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick Bateman
  • Laatst online: 20-02 18:19
Persoonlijk heb ik spijt dat ik geen HBO ICT ben gaan doen na mijn MBO4 ICT, zo'n spijt dat ik het nu op 35 jarige leeftijd alsnog ben gaan doen in deeltijd (4 jaar).

HBO opent gewoon meer deuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 29-09 08:39

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Zenix @SmurfLink Dat is ook zo.. slecht voorbeeld.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Izzimans
Patrick Bateman schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:21:
Persoonlijk heb ik spijt dat ik geen HBO ICT ben gaan doen na mijn MBO4 ICT, zo'n spijt dat ik het nu op 35 jarige leeftijd alsnog ben gaan doen in deeltijd (4 jaar).

HBO opent gewoon meer deuren.
Ja dit klinkt best triest bot gezegd. Dit wil ik dus ook niet ervaren, maar ik mis wel bepaalde stukjes in jouw verhaal. Wist je al wat je toen vroeger wou? Of werd dit pas later helder, want dat hangt natuurlijk hiervan af vind ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Izzimans
Ik geef je als nog punten voor de moeite en eerlijkheid hoor! Waardeer het oprecht. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickvelzenboer
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 09-04 16:12
Bedrijven vragen vaak minimaal een HBO opleiding. Met alleen MBO zijn je mogelijkheden beperkter, zelfs in combinatie met werkervaring en certificaten. Ik zou zeker mijn HBO papiertje gaan halen als ik jou was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 30-09 10:06
rickvelzenboer schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:12:
Bedrijven vragen vaak minimaal een HBO opleiding. Met alleen MBO zijn je mogelijkheden beperkter, zelfs in combinatie met werkervaring en certificaten. Ik zou zeker mijn HBO papiertje gaan halen als ik jou was.
Tsja, dat is zo...
Er zijn genoeg banen zonder Bachelor eis/wens, maar je kunt ook op een hoop banen niet solliciteren door het niet hebben er van.

Ik wou die beperking gewoon niet hebben, niet bij ieder bedrijf terecht kunnen. Daarom heb ik het op mijn 30ste ook nog afgemaakt.

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siepie
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-05 10:03
Misschien is switchen naar een Ad-opleiding (Associate Degree) Cybersecurity ook nog een interessante optie. Dat is een opleiding op HBO-niveau die niet vier jaar duurt maar twee jaar. Als je dan na die twee jaar die opleiding hebt afgerond, heb je een opleiding op een relevant gebied afgerond en kun je makkelijker aantonen bij werkgevers dat je HBO-niveau aankunt. En als je de smaak van het leren/studeren te pakken hebt gekregen, kun je alsnog doorstromen naar een reguliere vierjarige HBO-opleiding, die je dan versneld kunt doen.
Pagina: 1