Na 15 jaar gewerkt te hebben op een Mac wil ik weer eens een PC gaan bouwen en die gebruiken om op te gamen. Mijn Mac blijf ik gebruiken voor mijn overige werkzaamheden.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het wordt met name een game pc. Ik game wel op mijn Mac (met name Factorio), maar op de PC heb je zoveel meer opties.
Zo wil ik weer wat RTS games oppakken (Age of empire series) en misschien wat nieuwe builder games (Manor Lords en Planet Zoo / Coaster).
Ik game ook op de PS5, maar soms is het ook even lekker om op de PC te gamen. Zo lijkt het me ook mooi om Skyrim te spelen met alle mods (Eldergleam ) die er voor zorgen dat het er weer als een hedendaagse game uitziet. En ook de Xbox/PC game pass spreekt me wel aan om nieuwe games via abbo te kunnen spelen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
± 2000 euro
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, alleen Monitor, keyboard en muis.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voor game PC ontkom je geloof ik niet aan de nieuwe Ryzen 7, 9800X3D processor.
Ik heb een 5k monitor (LG 34WK95U) , maar vind het prima om zware games te spelen in 1440x.
Qua grafische kaart leek de GeForce RTX 4070 SUPER 12GB me een goede keus.
Vraag me alleen af of de processor dan niet te zwaar wordt voor een minder krachtige videokaart?
Daarnaast heb ik al een samenstelling gemaakt, en vraag me af of die een goede combinatie is en of de fans goed zijn.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor behuizing wil ik gaan voor de Lian Li A3 Wood, Ryzen processor en GeForce videokaart.
Verder wil ik alles in het zwart stylen zonder rgb.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het moet allemaal in de Lian Li A3 passen en zo clean mogelijk eruit zien.
Ook lijkt het me handig om 2 M.2 disks te kunnen aansluiten op het moederbord. (in eerste instantie begin ik met 1 disk)
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?[i]
Zie hieronder een samenstelling die ik de laatste weken heb samengesteld door hier veel na te lezen en op Youtube dingen na te kijken.
Veel keuzes sta ik wel achter, maar de voeding, moederbord en CPU koeling vind ik nog lastig.
Daarnaast weet ik ook nog niet of het aantal Fans wel goed is.
Ik heb nu een Lian Li UNI Fan 3-pack (daar krijg je kabels bij dacht ik) en twee losse fans.
Dus 5 fans lijkt mij best veel, maar is tegenwoordig misschien weer normaal en maken minder lawaai dan die dingen van vroegah.
En is er nog een tip om legaal Windows 11 te kopen?
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het wordt met name een game pc. Ik game wel op mijn Mac (met name Factorio), maar op de PC heb je zoveel meer opties.
Zo wil ik weer wat RTS games oppakken (Age of empire series) en misschien wat nieuwe builder games (Manor Lords en Planet Zoo / Coaster).
Ik game ook op de PS5, maar soms is het ook even lekker om op de PC te gamen. Zo lijkt het me ook mooi om Skyrim te spelen met alle mods (Eldergleam ) die er voor zorgen dat het er weer als een hedendaagse game uitziet. En ook de Xbox/PC game pass spreekt me wel aan om nieuwe games via abbo te kunnen spelen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
± 2000 euro
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, alleen Monitor, keyboard en muis.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voor game PC ontkom je geloof ik niet aan de nieuwe Ryzen 7, 9800X3D processor.
Ik heb een 5k monitor (LG 34WK95U) , maar vind het prima om zware games te spelen in 1440x.
Qua grafische kaart leek de GeForce RTX 4070 SUPER 12GB me een goede keus.
Vraag me alleen af of de processor dan niet te zwaar wordt voor een minder krachtige videokaart?
Daarnaast heb ik al een samenstelling gemaakt, en vraag me af of die een goede combinatie is en of de fans goed zijn.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor behuizing wil ik gaan voor de Lian Li A3 Wood, Ryzen processor en GeForce videokaart.
Verder wil ik alles in het zwart stylen zonder rgb.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het moet allemaal in de Lian Li A3 passen en zo clean mogelijk eruit zien.
Ook lijkt het me handig om 2 M.2 disks te kunnen aansluiten op het moederbord. (in eerste instantie begin ik met 1 disk)
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?[i]
Zie hieronder een samenstelling die ik de laatste weken heb samengesteld door hier veel na te lezen en op Youtube dingen na te kijken.
Veel keuzes sta ik wel achter, maar de voeding, moederbord en CPU koeling vind ik nog lastig.
Daarnaast weet ik ook nog niet of het aantal Fans wel goed is.
Ik heb nu een Lian Li UNI Fan 3-pack (daar krijg je kabels bij dacht ik) en twee losse fans.
Dus 5 fans lijkt mij best veel, maar is tegenwoordig misschien weer normaal en maken minder lawaai dan die dingen van vroegah.
En is er nog een tip om legaal Windows 11 te kopen?
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 9800X3D Boxed | € 559,99 | € 559,99 |
1 | Moederborden | Gigabyte B650M GAMING X AX (rev. 1.0) | € 165,99 | € 165,99 |
1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce RTX 4070 SUPER WINDFORCE OC 12G | € 729,- | € 729,- |
1 | Behuizingen | Lian Li A3-mATX Wood Edition Black | € 89,- | € 89,- |
1 | Processorkoeling | Arctic Freezer 36 (Black) | € 28,86 | € 28,86 |
1 | Ventilators | Lian Li UNI FAN P28 - Zwart, 3-Pack, 120mm | € 77,90 | € 77,90 |
1 | Ventilators | Lian Li UNI FAN P28 - Zwart, Single, 120mm | € 25,89 | € 25,89 |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32 | € 111,90 | € 111,90 |
1 | Voedingen | Corsair RM850e (2025) | € 135,95 | € 135,95 |
1 | SSD's | Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 4TB | € 297,45 | € 297,45 |
Totaal | € 2.221,93 |
[ Voor 5% gewijzigd door Mooya op 18-02-2025 22:08 . Reden: wat games toegevoegd ]