Windows 11 Pro melding in Windows Update?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kimmert
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
- Mijn vraag:
Goedenavond allen,

Sinds recent, ik meen mij te herinneren na de update naar Windows 11 Professionel versie 24H2 krijg ik continu een venster in Windows Update te zien met de melding: De huidige versie van Windows opnieuw installeren om systeembestanden en -onderdelen te herstellen kunnen jullie mij vertellen waar dit aan ligt? Mijn laptop werkt voor de rest helemaal prima, nergens last van ofzo. Des te meer deze melding heel erg bijzonder is naar mijn idee. Deze laptop draait Windows 11 sinds deze versie uit is, en heb ik nooit eerder gezien / gehad. Werkt overigens als een zonnetje! De laptop kwam met Windows 7, nadien geupgrade naar 10 en sinds 11 uit is maak ik gebruik van Windows 11. De laptop is ''officieel'' niet ondersteund voor Windows 11, maar werkt wel als een zonnetje :D !

- Relevante software en hardware die ik gebruik:
HP EliteBook
Windows 11 Professional
24H2

- Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb hier niet echt iets over gevonden wat het kan verklaren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ait_SoCQP9fuTUB0RiBJwD3abqI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/99cj913fwUauPbVtw1BmhRuV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LxNz0MGlpaS-psKOcmisI9AG2_U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CQFLTQkVtjOlxeVaNIcKwlcN.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VnfPSgiSJNTjqNTxHJ3alx7VlKU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eNum8zOg1IYWJRorcYB548mX.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iORzuhRPUnZFjz2HoZlls-ae7NU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V4iroe5DCFbXSkmUaH2j0qDb.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-09 16:32
Ik denk dat je gewoon de normale optie "upgrade" zult krijgen en alle bestanden daarmee kunt behouden. Ik zou zorgen dat niets kwijtraakt dwz backups maken en daarna gewoon de update doorvoeren. Waar het aan ligt? Kan van alles zijn, maar er wordt iets geconstateerd. Upgraden en kijken wat er gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kimmert
  • Niet online
Hi @pennywiser dank voor je antwoord!

Dit heb ik dus geprobeerd, wat er dan gebeurt is dat ik hoor dat mijn laptop / windows 11 bezig is met iets, maar Windows Update zelf blijft ''draaien / zoeken naar updates''. Ik krijg voor de rest ook helemaal niets te zien, ook als ik opnieuw opstart. Dat is het meest bijzondere. En de melding komt na de volgende opstart weer terug. Ik heb een screenshot gemaakt en toegevoegd. Misschien heeft langer de tijd nodig, 1 uur ofzo omdat mijn laptop ''officieel'' niet wordt ondersteund ofzo? Ik snap er in iedere geval niet veel van haha.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_gjryXupW_afQc2pBToi6Z0ebi4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ySZ2Bxaw1IyTcbCg5TZHM6o5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Dat is wel een heel erg oude processor (i5 M 560, die komt uit 2010-2012). Ik kan me niet voorstellen dat die hardware nog (officieel) ondersteund is door Windows 11 24H2.

Zou het kunnen dat die update naar 24H2 die je hebt gedaan met een trucje/registry hack uitgevoerd is? Dan kunnen updates wel een uitdaging worden.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-09 15:51
Windows klaagt o.a. over systeembestanden. Laat Windows eens de integriteit van de installatie inspecteren met System File Checker en DISM (sla stap 4 in deze post over).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-09 16:32
Ah nee inderdaad, dan dat trucje waarmee Windows er op is gekomen, wederom uitvoeren, maar nu als upgrade. Rufus oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:38
spone schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 21:11:
Dat is wel een heel erg oude processor (i5 M 560, die komt uit 2010-2012). Ik kan me niet voorstellen dat die hardware nog (officieel) ondersteund is door Windows 11 24H2.
Oud ja, maar voldoende om Windows 11 (24H2) te draaien.
Hier werkt het ook nog prima op een Dell Latitude E6410 met I3-M330 :)
Kimmert schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 20:55:
Sinds recent, ik meen mij te herinneren na de update naar Windows 11 Professionel versie 24H2 krijg ik continu een venster in Windows Update te zien met de melding: De huidige versie van Windows opnieuw installeren om systeembestanden en -onderdelen te herstellen kunnen jullie mij vertellen waar dit aan ligt?
Er zit ergens een fout in de systeem bestanden waardoor het updaten niet meer lukt.
Windows probeert een online/in-place repair update uit te voeren wat dus blijkbaar ook mislukt.

Doe dan een repair-install direct via de laatste 24H2 USB/ISO.
ElevenForum: Repair Install Windows 11 with an In-place Upgrade (ISO)
Ook moet je dan eventueel de ISO met Rufus maken of server switch optie gebruiken als je dit op niet officieel ondersteunde hardware doet.

https://rufus.ie/en/
Version 4.6 (2024.10.21)
Add a new setup.exe wrapper to bypass Windows 11 24H2 in-place upgrade restrictions
Zie ook:
[Windows 11] Ervaringen & Discussie (Repair/Update Install)

[ Voor 4% gewijzigd door The_Doman op 18-02-2025 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kimmert
  • Niet online
Hi allemaal! Enorm bedankt voor al jullie behulpzame berichten. Ik heb ondertussen niet stil gezeten!

@pennywiser @EricJH @spone @The_Doman

Ik heb de System File checker uitgevoerd van Eric, alle stappen lijken succesvol te zijn maar toch... de laptop heeft hiervoor wel 24 uur aan moeten blijven staan omdat het enorm lang duurde, vooral de laatste stap! Blijft de melding staan. Overigens update Windows Update wel de beschikbare updates inmiddels, zoals de definities van Microsoft Security Essentials.

De melding blijft staan, en Windows Update probeert elke keer opnieuw de installatie van Windows 11 Pro 24H2 te downloaden en te installeren, echter mislukt dit steeds. Het komt in een soort van ''loop'' terecht.

Ik krijg lichtelijk het vermoeden dat Microsoft sinds versie 24H2 users met niet ondersteunende hardware, op een verkeerd spoor wilt zetten door aan te geven dat er systeembestanden zijn beschadigd/ontbreken waardoor de installatie opnieuw zou moeten.... maar ik lees hier weinig over op het World Wide Web.

Ook krijg ik een rood cirkeltje met een veiligheidswaarschuwing, zoals hieronder en kan ik voor de rest nergens op klikken in Windows Update op Windows 11 Pro 24H2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AUPgf9iFl3L-vflJCG6y18KSv4I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NsiGn2mGkzKopgAqlTgXEsCh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lu_2XzrQm1vEKWQ0oGI-0nxmDs4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GGGlXaFSTjsJLKLC5Jmfi5c2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Kimmert op 21-02-2025 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-09 20:54
Er staat toch gewoon Alles downloaden en installeren?

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kimmert
  • Niet online
Hi @Dracoz dat staat er inderdaad, echter kan ik er niet op klikken zoals ook te zien is in de afbeelding, het knopje is lichter van kleur inclusief de tekst; Ik heb er verschillende keren op gedrukt maar er gebeurt niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
Blijft dit ook zo na een reboot?
Anders zou ik alle belangrijke data veiligstellen en via RUFUS een bootable Windows USB maken en Windows opnieuw gaan installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kimmert
  • Niet online
Hi @Dracoz dank voor je snelle reactie! Word gewaardeerd.

Wat ik al heb geprobeerd:

Opnieuw opstarten;
Laptop paar uur offline en batterij eruit;
Windows Update services handmatig stopzetten;
Windows Update configuratiebeleid gecontroleerd; staat standaard ingesteld geen afwijkingen te zien
Selectief opstarten zonder bepaalde services van Microsoft (zoals WU)
Opstarten in veilige modus lijkt wel te helpen; dit vond ik gek.

Ik zie dus wel dat Windows Update wel updates download en installeert, als ik kijk bij Geschiedenis. Zie ook knipsel hieronder. Ik wil het liefst een reïnstall vermijden, omdat ik dan weer te maken ga krijgen met de niet ondersteunende hardkwalificaties voor W11Pro, en ik ook aardig wat gevoelige data op deze laptop heb staan die ik niet een twee drie kan overzetten. Zijn er meer voor de hand liggende, simpelere oplossingen dan direct overgaan tot een grootschale format etc. ? Ik hoor graag van jullie!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnH5NGxd8XUwEk9AkFvD4GyDzM4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3cL9NoNxxBEnoLcZi8Gr044J.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
Allereerst hoef je je geen zorgen te maken over de hardwarekwalificaties, dit kun je via RUFUS gewoon uitzetten als je een bootable USB disk maakt.

Verder snap ik je punten wel, alles staat nu goed en opnieuw beginnen is gewoon ruk.

Ik zie bij je updates "Huidig kanaal (Breed)" staan, dit duid erop dat je hebt ingesteld dat die maar 1x per periode Defender Updates gaat installeren, is hier een reden voor? N.v.m. dit kan ook door Office komen geloof ik.

Wat je zou kunnen proberen is via PowerShell het volgende commando uit te voeren: "Get-WindowsUpdate -Install -AcceptAll"

Verder ben ik wel benieuwd wat je nu nog steeds ziet vanuit Windows, is het icoontje v/d update nog rood na een reboot? Is de optie om te klikken op Updaten en installeren nog steeds licht van kleur en niet in te drukken?

Laatste oplossing zou zijn om handmatig de nieuwste KB update te downloaden via: https://www.catalog.update.microsoft.com/Home.aspx

Hier voer je gewoon het KB nummer in v/d nieuwe update.

[ Voor 30% gewijzigd door Dracoz op 21-02-2025 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kimmert
  • Niet online
Hai @Dracoz dank voor je antwoord!

1. Geen idee wat dit betekent, ik heb zelf niets aangepast voor zover ik weet. Hoe kan ik dit aanpassen zodat Defender elke uur automatisch updates installeert?

2. Ik heb de commando uitgevoerd, en er lijkt een lichte schot in de zaak te zijn! De melding over beschadigde bestanden en het opnieuw willen downloaden/installeren van Windows 11 Pro 24H2 lijkt weg! Echter blijft het rode bolletje en de melding dat er cruciale updates ontbreken, nu probeert Windows Update 2025-02 Cumulatieve update voor op Windows 11 Version 24H2 for x64 gebaseerde systemen (KB5051987) te downloaden, dit lukt daarna springt deze over naar installatie. Hier staat weer ''installatiefout''.

3. De knop is nu wel weer toegankelijk na de commando in stap 2 in Powershell, dus ik weet niet wat hiervan de functie is, maar het heeft verbetering gebracht.

Moet ik wachten op de Powershell commando, of is het gelukt? Ik snap het niet helemaal. Of moet ik nog een commando invoeren? Alvast bedankt voor je hulp! :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kg-xhPja4l1hO1khw3io-zcnfxQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jCO2uHZW3dtmA3fi5TIH9auy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/csdZKBe6oy1pCXa8tjJgDOCPODw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IXBJ4rQGRpaAg12co36wtEfc.png?f=fotoalbum_large

Edit: 19:49 Ik zie nu dit in Powershell, het lijkt erop dat het weer niet is gelukt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5sD5vrtHme7tBUAfBP_BjhTKs-Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M6JOu9Cdq4tFb6lgjdpmv5mL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Kimmert op 21-02-2025 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Kimmert schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 19:10:
Ik heb de System File checker uitgevoerd van Eric, alle stappen lijken succesvol te zijn maar toch... de laptop heeft hiervoor wel 24 uur aan moeten blijven staan omdat het enorm lang duurde, vooral de laatste stap!
Waarschijnlijk zit er in die laptop nog een traditionele HDD in plaats van een SSD?
Zonder SSD is Windows 10/11 nu zo onwerkbaar traag, dat wil je echt niemand meer aandoen!.
De melding blijft staan, en Windows Update probeert elke keer opnieuw de installatie van Windows 11 Pro 24H2 te downloaden en te installeren, echter mislukt dit steeds. Het komt in een soort van ''loop''
Het advies was al gegeven voor dit soort situaties:
The_Doman schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 21:44:
Doe dan een repair-install direct via de laatste 24H2 USB/ISO.
ElevenForum: Repair Install Windows 11 with an In-place Upgrade (ISO)
Ook moet je dan eventueel de ISO met Rufus maken of server switch optie gebruiken als je dit op niet officieel ondersteunde hardware doet.
Maar als het System File Cchecker tool al zo lang duurde gaat dit ook enorme tijd in beslag nemen.
Opnieuw installeren is dan sneller.
Ik krijg lichtelijk het vermoeden dat Microsoft sinds versie 24H2 users met niet ondersteunende hardware, op een verkeerd spoor wilt zetten door aan te geven dat er systeembestanden zijn beschadigd/ontbreken waardoor de installatie opnieuw zou moeten.... maar ik lees hier weinig over op het World Wide Web.
Je leest er weinig over omdat het onzin is.
Er is gewoon ergens een probleem met de Windows systeembestanden, dat kan diverse oorzaken hebben,
Nogmaals, als je geen SSD gebruikt kan dat ook al een verklaring zijn, misschien een probleem met de HDD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
Aaah kijk, schot in de zaak!

Het lijkt er dus op dat de KB5051987 niet wil installeren, ik zou deze dan even handmatig proberen via de Microsoft Product Catalog: https://www.catalog.updat...m/Search.aspx?q=KB5051987

ff kijken wat die doet als je het handmatig installeert, wel ff juiste versie kiezen. Geen ARM en geen Microsoft Server versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kimmert
  • Niet online
Hi @The_Doman bedankt voor je reactie.

Ik heb volgensmij gewoon een SSD, de laptop zelf is ook gewoon snel in het opstarten alleen die commando's voor het scannen duurden gewoon ontzettend lang. Voor de activiteiten waarvoor ik deze laptop gebruik, simpele fotos bewerken, internetten, spelletjes spelen, schoolactiviteiten en werkactiviteiten werkt deze laptop echt meer dan prima en ook nog eens vlot genoeg. Ik heb hier dus voor de rest in het dagelijkse gebruik geen last van!

@Dracoz Dankjewel voor jouw hulp, je hebt me echt verder geholpen, ik kan je niet genoeg bedanken! _/-\o_

Ik heb de update file handmatig gedownload, echter staan er 2 bestanden om gedownload te worden. De 1e met bestandsnaam: ''windows11.0-kb5051987-x64_199ed7806a74fe78e3b0ef4f2073760000f71972'' werkt niet bij mij, ik krijg dan foutmeldingen te zien met een foutcode zoals ook te zien is in de bijlage.

De 2e ''windows11.0-kb5043080-x64_953449672073f8fb99badb4cc6d5d7849b9c83e8'' lijkt bezig als ik het zo zie, er stond ''Installatie voltooid''.

Moet ik nog wat doen, klopt het dat ik maar 1 kon installeren? Of moet de andere ook geinstalleerd worden? Het rode bolletje van Windows Update blijft overigens in de taakbalk.... geen idee waar dit aan ligt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jjAp4iuSV9bUQT5ydUzmkijqifE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZguyPNSN4DHef74eT3bNYvK1.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_xcPLYgjQpRPjOK3JGLjG1vulaQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QMcNWB6o2ZSSOVWwF7wDg6bf.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Kimmert schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 20:23:
Ik heb volgensmij gewoon een SSD, de laptop zelf is ook gewoon snel in het opstarten alleen die commando's voor het scannen duurden gewoon ontzettend lang. Voor de activiteiten waarvoor ik deze laptop gebruik, simpele fotos bewerken, internetten, spelletjes spelen, schoolactiviteiten en werkactiviteiten werkt deze laptop echt meer dan prima en ook nog eens vlot genoeg. Ik heb hier dus voor de rest in het dagelijkse gebruik geen last van!
Ah, OK, gelukkig een SSD. :)
Ik heb hier ook nog een laptop staan met zelfs nog een wat lagere CPU (I3-M330/4GB) en SSD.
Werkt vlot genoeg om nog prettig te kunnen gebruiken.
Vreemd dat het scannen dan toch zo enorm lang duurt.

Zoals opgemerkt, in dit soort gevallen doe Ik altijd een repair-install, hierbij worden de systeem bestanden opnieuw geïnstalleerd met behoud van de applicaties/settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-09 15:51
Kijk eens of je met DISM de boel nog vlot kunt trekken.

Open de command prompt als administrator en voer uit:
code:
1
dism /online /cleanup-image /checkhealth

Rapporteert het een probleem voer dan uit:
code:
1
dism /online /cleanup-image /restorehealth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naj7000
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 27-04 17:23
Hallo,

Heb je hier nog een oplossing voor gevonden?
Ik zit met het zelfde probleem.
Pagina: 1