Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiscoNootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 26-06 09:59
Beste Tweakers,

Ik zit in onderhandeling met een nieuwe werkgever en ik krijg zojuist een contract onder mijn neus geschoven waar ik toch mijn bedenkingen bij heb:

Opzegging
.1 Elk van de partijen kan deze arbeidsovereenkomst tussentijds opzeggen. Voor de
werknemer geldt een opzegtermijn van één maand. De arbeidsovereenkomst kan tegen
het einde van de maand schriftelijk worden opgezegd.

.2 Voor het dienstverband geldt een proeftijd van één (1) maand. Gedurende de proeftijd
kunnen zowel de werkgever als de werknemer de arbeidsovereenkomst zonder opgave
van redenen op ieder moment beëindigen.

Noem mij van de oude stempel, maar een dergelijk artikel zou ik verwachten bij een horeca. uitzendkracht, etc. rol. Niet bij een serieuze job.

Dan nu mijn vraag: In de context van een tijdelijk (12-maanden) contract, wat is het praktische verschil tussen een proeftijd en een 12-maanden contract met dergelijk clausule? Moet ik dit niet gewoon zien als een proeftijd van 12 maanden? Immers, ze kunnen me er elk moment gewoon uitgooien op basis van dit artikel. Ook na de proeftijd.

Wat ik online lees: zegt de werkgever de overeenkomst tussentijds op, dan moet de werkgever vooralsnog toestemming krijgen van het UWV, dan wel de rechter.

Als ik het juist interpreteer, is het ontslaan van iemand middels dit artikel dus een stuk laagdrempeliger dan het scenario waarbij dit artikel niet in het contract zou staan. Dat is ook logisch, want als het niet laagdrempeliger zou zijn, waarom zou men het er dan inzetten?

Kortom, ik snap het niet helemaal. Is een proeftijd van 12 maanden het nieuwe normaal?

[ Voor 12% gewijzigd door DiscoNootje op 18-02-2025 20:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:19
Proeftijd heeft opzegtermijn van 1 seconde, daarna 1 maand.
Wat is de termijn voor werkgever, vaak dubbele van werknemer.

Wel bijzonder een vroegtijdig beëindigen clausule in tijdelijk contract.

Normaal kan je bij tijdelijk contract niet halverwege ontslagen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiscoNootje
99ruud99 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 20:33:
Proeftijd heeft opzegtermijn van 1 seconde, daarna 1 maand.
Wat is de termijn voor werkgever, vaak dubbele van werknemer.

Wel bijzonder een vroegtijdig beëindigen clausule in tijdelijk contract.

Normaal kan je bij tijdelijk contract niet halverwege ontslagen worden.
Precies mijn punt. Het is de facto een proefperiode van 12 maanden, maar dan met een opzegtermijn van 1 maand. Ik vind niet heel betrouwbaar overkomen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:28

dragonhaertt

@_'.'

Overigens is dit wel de enige manier om het voor de werknemer opzegbaar te maken.
Dit geeft dus ook vrijheid voor jou.

Een eenzijdig opzegbeding is niet toegestaan in een contract voor bepaalde tijd.

Dus misschien is dit wel toegevoegd op vraag van vorige medewerkers?
In ieder geval kan je altijd over je contract gewoon in gesprek gaan. Wil je dit beding niet? Geef het aan. Ze zullen het vast wel willen aanpassen.

Als ze het niet willen aanpassen moet je je pas zorgen gaan maken.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:06
Dit is wel een goede bron die volgens mij van toepassing is;

https://www.juridischloke...jden/contract-beeindigen/
Mijn werkgever wil mijn tijdelijk contract eerder stoppen
Uw werkgever kan uw tijdelijke contract alleen eerder stoppen:
bij ontslag op staande voet
als u een beëindigingsovereenkomst tekent
als in uw contract staat dat het contract eerder kan stoppen. Dit heet ‘tussentijds opzeggen’. Uw werkgever moet hiervoor toestemming aan u vragen. Gaat u niet akkoord? Dan moet hij toestemming vragen aan UWV of de kantonrechter.
Volgens mij dus een normale clausule waar de werkgever niet echt veel mee wint.

[ Voor 6% gewijzigd door fonsoy op 18-02-2025 21:23 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiscoNootje
fonsoy schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 21:22:
Dit is wel een goede bron die volgens mij van toepassing is;

https://www.juridischloke...jden/contract-beeindigen/

[...]

Volgens mij dus een normale clausule waar de werkgever niet echt veel mee wint.
Ok. Maar wat is dan het nut van de clausule? Het moet een bepaalde juridische waarde vertegenwoordigen, een bepaalde functie, iets? Het staat er niet voor de sier ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:06
Voordat een werkgever toestemming heeft van de kantonrechter of het UWV is er vaak behoorlijk wat tijd voorbij aan dossieropbouw. Het is dan vaak net zo makkelijk om het contract uit te zitten en de werknemer niet meer toe te laten tot de werkplek met doorbetaling van salaris.

Veel dingen staan er met een reden, maar over veel dingen wordt ook niet nagedacht en wordt klakkeloos in een contract gezet. Misschien denkt jouw werkgever wel onterecht dat hij je elke maand er uit kan donderen.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:38
DiscoNootje schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 21:27:
[...]

Ok. Maar wat is dan het nut van de clausule? Het moet een bepaalde juridische waarde vertegenwoordigen, een bepaalde functie, iets? Het staat er niet voor de sier ;)
Als de werknemer niet weet hoe Google werkt en het contract gelooft heb je als werkgever toch weer een paar maanden gewonnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-06 21:49
@DiscoNootje
Ik weet niet in welke branche je zit en hoe makkelijk je daarin werk kan vinden, maar je kan kiezen uit meerdere banen? Of zijn banen makkelijk te vinden?
Zo ja, in de onderhandeling zeggen dat je dit niet accepteer. Stemmen ze in, heb jij het contract wat je wil. Zo niet, ga je verder zoeken.
Alternatief, tekenen en je opties open houden. Je krijgt in het gunstige geval 2 maanden vooraf te horen dat ze willen opzeggen en dan heb je 2 maanden vakantie en je kan je zoeken naar een andere baan.
Wettelijk heeft een werkgever een 2x zo lange opzegtermijn als de werknemer, tenzij anders overeengekomen.

[ Voor 12% gewijzigd door chrisborst op 18-02-2025 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:13
Zolang er niet genoemd wordt wat de opzegtermijn is voor de werkgever kan dat van alles zijn. Zoals het er nu staat wil dat niet zeggen dat ze op een willekeurige woensdagmiddag je zomaar aan de kant kunnen zetten.

Ze kunnen het opzeggen maar als werkgever zijn daar allerlei zaken voor nodig zoals @fonsoy al aangeeft.

Daarentegen kun jij na je proeftijd ook niet meer zomaar weglopen, jij moet dan nog een maand blijven als je opzegt.

[ Voor 15% gewijzigd door No Hands op 18-02-2025 22:16 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 26-06 08:15
@DiscoNootje Ik snap even niet wat hier zo bijzonder aan is. Weet niet voor werk je gaat doen; voor mijn "serieuze baan" van meer dan 2x bruto modaal heb ik precies het zelfde contract en clausule...

Voor een jaarcontract is een proeftijd van 1 maand en daarna een opzegtermijn van 1 maand vanuit de werknemer vrij standaard en normaal. Er staat even niks over de opzegtermijn vanuit de werkgever; die kan langer zijn maar zelfs in het geval dat deze ook 1 maand is, gelden er regels na de proeftijd (= dus na de proeftijd kan je werkgever je niet zomaar ontslaan). Natuurlijk kan niet verlengen vanuit je werkgever zonder opgaaf van enige reden, dus na 12 maanden heb je weer onzekerheid.

[ Voor 25% gewijzigd door kwibox op 18-02-2025 22:24 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07:24
Een proeftijdbeding is uiteraard gebruikelijk. Daar zal ik verder geen woorden aan vuil maken

Maar ook een tussentijds opzegbeding is een zeer gebruikelijke clausule. Iets minder gebruikelijk is dat er staat dat werknemer een opzegtermijn heeft van één maand. Normaliter staat er dat er sprake is van de wettelijk geldende opzegtermijn (tenzij er in de cao andere afspraken staan).

Zie deze clausule als een clausule in jouw voordeel: jij mag tussentijds opzeggen met inachtneming van de opzegtermijn, bijvoorbeeld omdat je het niet naar je zin hebt of een andere baan hebt gevonden.
De werkgever mag dit alleen als ze daarvoor een geldige reden hebben en ze hiervoor toestemming krijgen van UWV of de kantonrechter. Dit vanwege het ontslagbeschermingsrecht. (Ontslag met wederzijds goedvinden is overigens altijd een optie natuurlijk).

Hopelijk is het nu helder voor je. Zonder dit beding moet je immers zelf ook het jaarcontract uitzitten anders kan de werkgever bij het nemen van ontslag zelfs de geleden schade (resterende aantal maandsalarissen) op je verhalen.

Edit: de wettelijke opzegtermijn is voor een werknemer altijd één maand en voor de werkgever voor elke 5 dienstjaren van werknemer één maand extra tot een maximum van 4 maanden. Alleen in de cao of ao kan hiervan worden afgeweken (en kan er een langere opzegtermijn worden gehanteerd).

[ Voor 12% gewijzigd door remzor op 18-02-2025 22:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:42

Lordy79

Vastberaden

Eens met wat hierboven staat. Heb een keer een werknemer gehad met een jaarcontract die na 7 mnd weg wilde vanwege een "droombaan".
Dikke prima, maar hij moest officieel dus nog wel 5 maanden blijven en was not amused dat we zeiden: prima dat je weg wil, en dat mag ook eerder dan over 5 maanden, maar nu tijdens de drukke vakantieperiode blijf je gewoon nog even...

Prima opgelost met zijn nieuwe werkgever overigens maar als hij de voorwaarden van TS had gehad, had hij sterker gestaan.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
Ook ts heeft 1 maand opzegtermijn ... En 1 maand later is die drukke vakantieperiode van nu wel voorbij :).
Ik blijf me afvragen of het inderdaad zo is dat werkgever nu 2 maanden heeft. Want dan heb je dossieropbouw, uwv, en dan nog 2 maanden... Dan ben je jaar al uit :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
99ruud99 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 05:52:
Ook ts heeft 1 maand opzegtermijn ... En 1 maand later is die drukke vakantieperiode van nu wel voorbij :).
Ik blijf me afvragen of het inderdaad zo is dat werkgever nu 2 maanden heeft. Want dan heb je dossieropbouw, uwv, en dan nog 2 maanden... Dan ben je jaar al uit :o
Wat @Lordy79 schreef is dat er bij hem dus niet tussentijds opgezegd kon worden. Dus een opzegtermijn is dan ook nvt.

En zoals ik hierboven als schreef heeft de werkgever in het geval van @DiscoNootje ook gewoon één maand opzegtermijn want hij is nog geen 5 jaar in dienst.

Bij contracten voor bepaalde tijd met een tussentijds opzegbeding wordt er niet vaak gebruik gemaakt van een ontslagroute aangezien dat een vervelend traject is. De rit uitzitten of wederzijds goedvinden met een vaststellingsovereenkomst is veel gebruikelijker.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
DiscoNootje schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 20:17:
Noem mij van de oude stempel, maar een dergelijk artikel zou ik verwachten bij een horeca. uitzendkracht, etc. rol. [b][/b]Niet bij een serieuze job.
Pardon :?

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:13
Inderdaad, iedereen in de horeca heeft niets meer dan ene vakantiebaantje :9

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnuCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:16
@DiscoNootje Niet te zwaar tillen aan deze clausule, sterker nog het is voor jou ook fijn. Is het niets? dan kun je niet aan je contract gehouden worden.
Even uit eigen ervaring, ik heb in 2024 een baanwissel gehad en ben toen begonnen bij een bedrijf met een jaarcontract met deze clausule erin.

Na een aantal maanden kwam bij mij de twijfel en voelde ik mijzelf niet op mijn plek, heb dit aangegeven en toen zijn er wat dingen aangepast. Toch bleef het gevoel en ben ik uiteindelijk eind vorig jaar toch weggegaan bij het bedrijf met inachtneming van de 1 maand opzeg en gebruikmakend van de clausule.

Voor de werkgever is de clausule iets van zekerheid, maar je kan echt niet zomaar ontslagen worden. Dit moet sowieso via het UWV aangevraagd worden! Daarbij moeten dan ook valide argumenten zijn om dit vanuit de werkgever in gang te zetten.

Wat ik wel zou vragen als aanpassing is de 1 maand proeftermijn laten schrappen, dit geeft jou iets meer zekerheid dat je niet de eerste maand al ontslagen kan worden (dit kan zelfs zonder opgave van enige reden in die maand) jij kan zelf namelijk al wel met die clausule na een maand weg, mocht je het niets vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:02
Niet te druk om maken.
Wat betreft 1: laat specificeren wat je opzegtermijn is als de werkgever opzegt. Geef aan dat je gelijke voet behandeld wilt worden, dus laat ze daar ook 1 maand van maken. Vaak zijn werkgevers daarin best reeel in mijn ervaring. In de praktijk gaat dit toch in goed overleg, tenzij je echt debiel gedraagt.

Wat betreft 2: prima zo. Zou ik fijn vinden. Je voelt toch wel of het een match is of niet. Zowel jij als je werkgever kan er direct vanaf.. Lekker gevoel toch? Als het totaal niet bevalt wil je toch juist zsm weg. En als het je wel bevalt en je werkgever is niet tevreden: tja, das pech. Maar dat is nou eenmaal bij een baan wisselen. Zit een stukje risico in tussen wisselen van werkgevers, dat is eigenlijk altijd zo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
ID-College schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:14:
Niet te druk om maken.
Wat betreft 1: laat specificeren wat je opzegtermijn is als de werkgever opzegt. Geef aan dat je gelijke voet behandeld wilt worden, dus laat ze daar ook 1 maand van maken. Vaak zijn werkgevers daarin best reeel in mijn ervaring. In de praktijk gaat dit toch in goed overleg, tenzij je echt debiel gedraagt.
Dit is overbodig. Lees mijn post hierover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:03

Blokker_1999

Full steam ahead

DiscoNootje schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 21:27:
[...]

We hebben op dit forum al meermaals de vraag voorbij zien komen van mensen die een contract van vaste duur getekend hebben maar toch wegwillen bij hun huidige werkgever voordat het contract ten einde is. Daar dient deze clausule voor.

Het staat je vrij om aan je toekomstige werkgever te vragen deze te schrappen en dan kan je altijd nagaan hoe ze daarop reageren.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15:52
Ik hoop dat iedereen zijn job serieus neemt ongeacht de functie of wat er op zijn loonstrookje staat

[ Voor 3% gewijzigd door bie100 op 19-02-2025 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dit betekent dat de werknemer ontslag kan nemen tijdens de de bepaalde tijd contract, en die niet uitgedient hoeft te worden, en je dus altijd pleite kan, ipv dat je er een jaar aan vast zit.

Een werknemer die weg wilt, maar niet weg kan omdat er geen opzegtermijn in het contract staat, heeft de werkgever eigenlijk niks aan. De werknemer zal wellicht 0 motivatie meer hebben, en de tijd moet uitzingen, en met de pet er naar gooien. "Oepsie, een foutje gemaakt", boeie, ik hoef nog maar x-aantal weken en ik ben toch pleite :w

Door deze bepaling kan je gewoon exit, en hoef je je contract niet uit te zitten, wat wel moet als die opzegtermijn er niet in staat.

Dit is voor de werknemer gunstig, voor de werkgever maakt het niks uit ;)

Niks aan het handje :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Streep de clausules waar je het niet mee eens bent door (of pas de tekst aan) en stuur het terug. Je bent aan het onderhandelen. Dan zie je meteen hoe hard die clausules zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-06 09:56

igmar

ISO20022

DiscoNootje schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 20:17:
Beste Tweakers,

Ik zit in onderhandeling met een nieuwe werkgever en ik krijg zojuist een contract onder mijn neus geschoven waar ik toch mijn bedenkingen bij heb:

Opzegging
.1 Elk van de partijen kan deze arbeidsovereenkomst tussentijds opzeggen. Voor de
werknemer geldt een opzegtermijn van één maand. De arbeidsovereenkomst kan tegen
het einde van de maand schriftelijk worden opgezegd.

.2 Voor het dienstverband geldt een proeftijd van één (1) maand. Gedurende de proeftijd
kunnen zowel de werkgever als de werknemer de arbeidsovereenkomst zonder opgave
van redenen op ieder moment beëindigen.

Noem mij van de oude stempel, maar een dergelijk artikel zou ik verwachten bij een horeca. uitzendkracht, etc. rol. Niet bij een serieuze job.

Dan nu mijn vraag: In de context van een tijdelijk (12-maanden) contract, wat is het praktische verschil tussen een proeftijd en een 12-maanden contract met dergelijk clausule? Moet ik dit niet gewoon zien als een proeftijd van 12 maanden? Immers, ze kunnen me er elk moment gewoon uitgooien op basis van dit artikel. Ook na de proeftijd.
Dat staat er niet : Het is gewoon een tijdelijk contract met een 1 maand opzegtermijn voor de werknemer. Voor de werkgever is dat automatisch het dubbele, en in de proeftijd kunnen beide partijen opzeggen.

Opzeggen door de werkgever kan nog steeds alleen met toestemming van het UWV / de rechter, en het is niet mogelijk om daar van af te wijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
Proeftijd (1 maand): Werkgever vind je niet lief, of jij vind het werk niet leuk; handen schudden en doei.

Daarna opzeg termijn van 1 maand, wat voor beide kanten geld.

Bij een contract van 12 maanden zonder proeftijd geld een opzeg termijn van 1 maand (te verstaan een kalender maand).

Dit geeft een risico, als het in de 1ste maand al duidelijk is dat het niet gaat werken, er sowieso een maand uitbetaald moet worden. Bij een proefperiode van 1 maand komt het neer op uurtje-factuurtje.

Overigens, niet relevant in deze vraag, maar niet off-topic:
Een maand proefperiode vereist een contract van minimaal 7 maanden.

[ Voor 11% gewijzigd door Duke of Savage op 25-02-2025 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Duke of Savage schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:47:
Proeftijd (1 maand): Werkgever vind je niet lief, of jij vind het werk niet leuk; handen schudden en doei.

Daarna opzeg termijn van 1 maand, wat voor beide kanten geld.

Bij een contract van 12 maanden zonder proeftijd geld een opzeg termijn van 1 maand (te verstaan een kalender maand).

Dit geeft een risico, als het in de 1ste maand al duidelijk is dat het niet gaat werken, er sowieso een maand uitbetaald moet worden. Bij een proefperiode van 1 maand komt het neer op uurtje-factuurtje.

Overigens, niet relevant in deze vraag, maar niet off-topic:
Een maand proefperiode vereist een contract van minimaal 7 maanden.
Die kan je niet opzeggen want er is geen opzegtermijn afgesproken. Dus die tijd moet je uitzitten. Niet komen opdagen houdt in dat de werkgever het loon bij je kan opeisen.

Een contract voor bepaalde tijd is alleen opzegbaar als er een opzegtermijn in het contract staat.

De TS weet omdat er een opzegtermijn in het tijdelijke contract staat dat hij weg kan als hij wil, en de periode niet hoeft uit te zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door RaZ op 25-02-2025 15:00 ]

Ey!! Macarena \o/

Pagina: 1