NAS in de schuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:27
Mijn vraag:
Ik heb op dit moment een NAS in de kelder (in huis) staan.
Nu wil ik op alles voorbereid zijn (rekening houden met worst case, brand enzo) en daardoor maak ik nu een aantal jaar gebruik van OneDrive als offsite backup.

Even voor het overzicht op dit moment staat onze belangrijke data op 3 locaties:
- NAS in Raid 1 (kelder huis)
- Lokale PC
- OneDrive

Het gaat ons puur en alleen om de foto's en video's van eigenlijk ons hele leven tot nu toe. Denk hierbij aan familie foto's/ video's, van de kinderen, van mij en mijn vrouw en alles wat daar nog onder valt. Dit zal ook steeds weer worden aangevuld. Erg belangrijke data voor ons dus. Het punt is dat we de limiet van 1 TB (in het geval van OneDrive) beginnen te overschrijden.

Ik ben nu van plan om een 2de NAS in de schuur te gaan plaatsen (deze staat los van ons huis, ongeveer 7 meter van ons huis vandaan). Stel het huis brand af hebben we altijd de schuur nog.

De nieuwe situatie zou dan worden:
- NAS1 in Raid 1 (kelder huis)
- NAS2 in Raid 1 (schuur)
- Lokale PC

Nu is de vraag, kan dit i.v.m. vocht en kou?

Het is een stenen schuur. Ik heb zelf het volgende bedacht:
In de stenen schuur (waar overigens al een netwerkkabel ligt i.v.m. beveiligingscamera's) hangen keukenkastjes. Ik zou een gedeelte van een keukenkastje willen gebruiken om de NAS in te plaatsen.

Ik ben van plan om een apart compartiment te maken voor de NAS. En dan rondom noppenschuim te plaatsen. Dit zou eventueel ook met piepschuim kunnen (wat is beter?). Ik wil dan aan de achterkant een gat open laten zodat de NAS ook de warmte kwijt kan. In de zomer is het in de schuur altijd een prima temperatuur (absoluut niet te heet) maar in de winter voelt het er wel erg fris.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
- Synology NAS DS220J
- 2x 2 of 3 TB HDD (dit moet ik nog aanschaffen)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik vind enkele vragen op het internet met dezelfde soort vragen maar ik kom geen situaties tegen (of ik zoek niet goed) waar mensen dit daadwerkelijk geprobeerd hebben. Ik heb ook al jaren een DECO M5 in de schuur hangen en dat gaat al die jaren al prima!

Ik wil het niet op een andere locatie bij familie of kennissen stallen maar echt in eigen beheer houden.

Nu heb ik 3 vragen:
1. Is er een kans aanwezig dat dit goed gaat of gaat dit hoe dan ook fout?
2. Wat is beter voor isolatie, noppenschuim of piepschuim of iets heel anders (tegen vocht en kou)?
3. Iemand hier ervaring mee?

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:52
Met een overstroming of (gas)explosie ben je alles kwijt.

En zo zijn er waarschijnlijk nog wel een paar scenarios te bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
DVX73 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 19:39:
Met een overstroming of (gas)explosie ben je alles kwijt.

En zo zijn er waarschijnlijk nog wel een paar scenarios te bedenken.
Eens hoor, ik begrijp heel goed dat je het op deze manier nooit 100% waterdicht krijgt maar dit wel het meest haalbare is om het in eigen beheer te kunnen doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-06 20:56

TommieW

Numa numa.

In theorie zou het wel kunnen zolang de NAS aan blijft staan en op temperatuur blijft. Dan zou je niet veel last moeten hebben van condensatie. Hou wel rekening met bijvoorbeeld ongedierte. Maar persoonlijk zou ik het echt niet doen. Heb je geen familie of vrienden waar je (tegen vergoeding van de stroomkosten) een offsite back-up neer zou kunnen zetten?

(Er zijn trouwens al heel wat topics met dezelfde vraag geweest. :))

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:36
knorde schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 19:32:
Nu is de vraag, kan dit i.v.m. vocht en kou?
Ik heb al een jaar of 5 een DS218+ in een ongeïsoleerde schuur staan. Geen probleem qua vocht en koude. Mijn aanname is dat ie genoeg warmte produceert wat ervoor zorgt dat het geen probleem is.

N=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
TommieW schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 19:41:
In theorie zou het wel kunnen zolang de NAS aan blijft staan en op temperatuur blijft. Dan zou je niet veel last moeten hebben van condensatie. Hou wel rekening met bijvoorbeeld ongedierte. Maar persoonlijk zou ik het echt niet doen. Veel Heb je geen familie of vrienden waar je (tegen vergoeding van de stroomkosten) een offsite back-up neer zou kunnen zetten?

(Er zijn trouwens al heel wat topics met dezelfde vraag geweest. :))
Ja klopt, de vragen ben ik wel tegen gekomen maar nog niet dat iemand het daadwerkelijk getest heeft.
Ik wil het niet op een andere locatie bij familie of kennissen stallen maar echt in eigen beheer houden.
Raling schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 19:41:
[...]

Ik heb al een jaar of 5 een DS218+ in een ongeïsoleerde schuur staan. Geen probleem qua vocht en koude. Mijn aanname is dat ie genoeg warmte produceert wat ervoor zorgt dat het geen probleem is.

N=1
Kijk, dat geeft moed :D

De NAS zal 24/7 aan blijven staan. In de kelder laat ik de harde schijven wel op standby gaan na 3 uur geen gebruik ervan te hebben gemaakt. Is het voldoende om de NAS zelf 24/7 aan te laten of moeten de schijven ook daadwerkelijk blijven draaien?

[ Voor 4% gewijzigd door knorde op 18-02-2025 19:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Zoek een gelijkgestemde die je vertrouwt en zet elkaars NAS in huis. Niet iemand in hetzelfde huizenblok dan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knorde
JME schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 19:44:
Zoek een gelijkgestemde die je vertrouwt en zet elkaars NAS in huis. Niet iemand in hetzelfde huizenblok dan..
Ergens vind ik dit niet prettig, daarom doe ik het het liefste in eigen beheer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-06 22:09
Jij hebt vooral oog voor je datazekerheid, begrijpelijk.
Maar denk je ook aan de beveiliging van je data?
Er zijn standaard gratis (en behoorlijk veilige) versleutel methoden met een wachtwoord beschikbaar, zodat o.m. je data ook bij diefstal (schuurtje ...) een stuk veiliger is (ook voor je gemoedsrust).
En als je gebruik maakt van die encryptie, komt ook de opslag op wederzijds gesynchroniseerde NAS'sen tussen vrienden een stuk dichterbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Renault schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 20:23:
Jij hebt vooral oog voor je datazekerheid, begrijpelijk.
Maar denk je ook aan de beveiliging van je data?
Er zijn standaard gratis (en behoorlijk veilige) versleutel methoden met een wachtwoord beschikbaar, zodat o.m. je data ook bij diefstal (schuurtje ...) een stuk veiliger is (ook voor je gemoedsrust).
En als je gebruik maakt van die encryptie, komt ook de opslag op wederzijds gesynchroniseerde NAS'sen tussen vrienden een stuk dichterbij.
Wat mij betreft mag iedereen de foto's hebben die ze hebben willen (hoe meer backups hoe beter haha).
Ik bedoel ermee te zeggen dat het geen geheime data is en absoluut geen gekke foto's zijn die niemand mag zien. Mocht iemand de NAS dus stelen zullen we er wat data betreft niet rouwig om zijn mits hij de andere NAS en de lokale pc ook niet meeneemt :)

Mocht hij dat allemaal willen stelen zal hij in ieder geval al meerdere beveiligingscamera's gepasseerd moeten hebben (al houdt dat ook niet iedereen tegen natuurlijk) en een alarmsysteem met meldkamer (zowel voor de schuur als voor het huis, ik kijk een beetje teveel programma's als opsporing verzocht haha.

Lang verhaal kort, ik ben het inderdaad vooral aan het inrichten op datazekerheid.

Zijn er verder nog tips over de 3 vragen?
2. Wat is beter voor isolatie, noppenschuim of piepschuim of iets heel anders (tegen vocht en kou)?
3. Iemand hier ervaring mee? (@Raling heeft hier ervaring mee)

[ Voor 13% gewijzigd door knorde op 18-02-2025 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:52
Je bent nu vooral bang voor kou en vocht, maar hoe zit het met de warmte?

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
JukeboxBill schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 20:38:
Je bent nu vooral bang voor kou en vocht, maar hoe zit het met de warmte?
Goede vraag, dit had ik al staan in de OP maar hier nog even een keer:
In de zomer is het in de schuur altijd een prima temperatuur (absoluut niet te heet).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14:02

3_s

Waarom niet gewoon C2 backups? Is dat niet eenvoudiger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
3_s schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 20:50:
Waarom niet gewoon C2 backups? Is dat niet eenvoudiger?
Omdat dat een stuk prijziger is dan eenmalig een (2dehands) NAS die jaren mee gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door knorde op 18-02-2025 20:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:50

nelizmastr

Goed wies kapot

knorde schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 20:52:
[...]

Omdat dat een stuk prijziger is dan eenmalig een (2dehands) NAS die jaren mee gaat.
Dat de hardware zo lang meegaat is natuurlijk een aanname en is van erg veel factoren afhankelijk. Er is niemand die kan garanderen dat die NAS en schijven zeg maar 10j meegaan. Vooral de schijven niet bij 24/7 operatie, los van de kosten voor energie.

Je betaalt bij C2 natuurlijk voor een stukje ontzorging en beschikbaarheid en ja dat kost allemaal geld.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12:18
ik heb ook mijn (oude uit 2011) tweede nas in de schuur op 25m als een back-up device staan. ik heb dit zo ingericht toen ik een aantal jaren geleden een nieuwe nas had gekocht. on line backup was destijds met adsl (4/0,5) niet realistisch.

de nas staat in een afgesloten keukenkastje, geen problemen met de temperatuur. ook de PV omvormer en vriezer staat daar.

de nas wordt alleen gebruikt voor BU doeleinden, behalve een enkele diskcrash (met raid5 weer een rebuilt) geen problemen gehad.

met rsync heb ik periodiek een synchronisatie job lopen van mijn primaire nas.
ik controleer na de BU wel of alles nog goed werkt

[ Voor 7% gewijzigd door peter-rm op 19-02-2025 08:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:27
Ik zou zeker niet gaan isoleren.
Een Nas die aanstaat heeft geen last van vocht of lage temperaturen, die produceert zelf voldoende verwarming.

Waar hij wel last van heeft is hoge temperaturen en dat maak je met isoleren heel veel erger.
En je denkt misschien wel dat die schuur niet erg warm wordt maar als het zomers 35 graden wordt (wat tegenwoordig regelmatig gebeurd) zal de temperatuur in die afgesloten schuur echt wel hoger zijn en dat begint kritisch te worden omdat disken en de Nas zelf ook nogal wat warmte produceren.

Bij mij zijn de disken altijd zo rond de 10 graden hoger in temperatuur dan de omgeving waar de Nas staat en afhankelijk van het type Nas dat je gebruikt zal dat hoger kunnen zijn.

Hoge temperaturen laten disken ook degraderen dus zou ik zeker minimaal Raid 5 (of SHR) gebruiken en regelmatig laten scrubben.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:48

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

kun je de nas niet bij een familielid neerzetten? Die van mij staat bij schoon pa en maakt iedere zondag een backup. Gaat aan om 18 uur, maakt backup, gaat weer uit om 19.30. Dit werkt perfect eerlijk gezegd.

Keep it calm...en lek mig de zuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
nelizmastr schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:25:
[...]

Dat de hardware zo lang meegaat is natuurlijk een aanname en is van erg veel factoren afhankelijk. Er is niemand die kan garanderen dat die NAS en schijven zeg maar 10j meegaan. Vooral de schijven niet bij 24/7 operatie, los van de kosten voor energie.

Je betaalt bij C2 natuurlijk voor een stukje ontzorging en beschikbaarheid en ja dat kost allemaal geld.
Klopt, niemand kan garanderen dat de hardware een x aantal jaren mee zal gaan. Het is niet de enige backup, het is een extra backup. Dat is ook de reden dat ik het op 5 harde schijven/ ssd's heb staan om rekening te houden met hardware falen. Ik ga er immers vanuit dat niet alle 5 de schijven in 1x stuk zijn uit 3 verschillende systemen (2x een NAS en 1x een lokale pc).
peter-rm schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:46:
ik heb ook mijn (oude uit 2011) tweede nas in de schuur op 25m als een back-up device staan. ik heb dit zo ingericht toen ik een aantal jaren geleden een nieuwe nas had gekocht. on line backup was destijds met adsl (4/0,5) niet realistisch.

de nas staat in een afgesloten keukenkastje, geen problemen met de temperatuur. ook de PV omvormer en vriezer staat daar.

de nas wordt alleen gebruikt voor BU doeleinden, behalve een enkele diskcrash (met raid5 weer een rebuilt) geen problemen gehad.

met rsync heb ik periodiek een synchronisatie job lopen van mijn primaire nas.
ik controleer na de BU wel of alles nog goed werkt
Ok, dat klinkt goed en geeft moed. Jij hebt verder niets aan isolatie gedaan begrijp ik?
De NAS zal 24/7 aan blijven staan. In de kelder laat ik de harde schijven wel op standby gaan na 3 uur geen gebruik ervan te hebben gemaakt. Is het voldoende om de NAS zelf 24/7 aan te laten of moeten de schijven ook daadwerkelijk blijven draaien? Hoe heb jij dit ingesteld?
Ben(V) schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:59:
Ik zou zeker niet gaan isoleren.
Een Nas die aanstaat heeft geen last van vocht of lage temperaturen, die produceert zelf voldoende verwarming.

Waar hij wel last van heeft is hoge temperaturen en dat maak je met isoleren heel veel erger.
En je denkt misschien wel dat die schuur niet erg warm wordt maar als het zomers 35 graden wordt (wat tegenwoordig regelmatig gebeurd) zal de temperatuur in die afgesloten schuur echt wel hoger zijn en dat begint kritisch te worden omdat disken en de Nas zelf ook nogal wat warmte produceren.

Bij mij zijn de disken altijd zo rond de 10 graden hoger in temperatuur dan de omgeving waar de Nas staat en afhankelijk van het type Nas dat je gebruikt zal dat hoger kunnen zijn.

Hoge temperaturen laten disken ook degraderen dus zou ik zeker minimaal Raid 5 (of SHR) gebruiken en regelmatig laten scrubben.
Oh ik zou eerder andersom denken. Ik moet zeggen dat er in de zomers van tegenwoordig snikhete dagen tussen zitten, maar in de schuur is het dan altijd een verademing (heerlijke temperatuur). Ik kan er natuurlijk naast zitten maar gevoelsmatig zou ik niet denken dat het daar te warm is.

Verder zal de NAS niet veel hoeven te doen, zo nu en dan wordt er eens wat data naar toegestuurd. De NAS zal 24/7 aan blijven staan. Is het voldoende om de NAS zelf 24/7 aan te laten of moeten de schijven ook daadwerkelijk blijven draaien? Verder begrijp ik dat je het afraad om te isoleren?
kromme schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:16:
kun je de nas niet bij een familielid neerzetten? Die van mij staat bij schoon pa en maakt iedere zondag een backup. Gaat aan om 18 uur, maakt backup, gaat weer uit om 19.30. Dit werkt perfect eerlijk gezegd.
Zoals al eerder had aangegeven vind ik dit niet prettig, daarom doe ik het het liefste in eigen beheer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:48

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

knorde schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:34:
[...]

[...]

Zoals al eerder had aangegeven vind ik dit niet prettig, daarom doe ik het het liefste in eigen beheer.
Had ik overheen gelezen.
Maar dan tackle je wel het stuk als er iets gebeurd in je omgeving.

Keep it calm...en lek mig de zuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:27
Die 10 graden boven de omgeving temperatuur van mijn disken is als ze al een hele tijd in sleep mode gestaan hebben (dus niet draaien).
De warmte wordt voornamelijk door de elektronica in je Nas opgewekt, dus hoe krachtiger de Nas hoe warmer hij wordt.
Maar je kunt het beste even in je eigen Nas kijken wat de disk temperatuur is.

En als een schuur goed geïsoleerd is kan hij natuurlijk wel even koel blijven, maar als het warm blijft houd ook ook een keer op en als hij eenmaal warm is koelt hij ook niet snel meer af dan.

Maar meten is weten en als het echt te heet wordt kun je er altijd nog voor kiezen die Nas tijdelijk uit te zetten, maar isoleren is echt onverstandig, dan kan de Nas zijn eigen temperatuur niet meer kwijt.

[ Voor 8% gewijzigd door Ben(V) op 19-02-2025 11:06 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12:18
knorde schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:34:
[...]
Ok, dat klinkt goed en geeft moed. Jij hebt verder niets aan isolatie gedaan begrijp ik?
De NAS zal 24/7 aan blijven staan. In de kelder laat ik de harde schijven wel op standby gaan na 3 uur geen gebruik ervan te hebben gemaakt. Is het voldoende om de NAS zelf 24/7 aan te laten of moeten de schijven ook daadwerkelijk blijven draaien? Hoe heb jij dit ingesteld?
[...]
De schuur is geisoleerd en vorstvrij. disktemperatuur is nu 12-14gr. de nas staat 24/7 aan, het oude OS kent geen slaapmodus. Ik heb laatst nieuwe disks (4x4T) er in gezet na 65k+ power on hours (en een diskfailure)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:48
Als je toch al een kast maakt zou je eventueel deze kast kunnen ventileren. Met een in en een out fan. Als het dan echt te warm wordt kan je deze aanzetten. Temp sensor erin om het te automatiseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-06 22:23

Valkyre

Kitesurf FTW!

Voor wat het waard is heb ik een oude synolgy nas denk ds214. In de schuur opgehangen (niks geïsoleerd enkel droog. En die gaat enkel op maandag een paar uur aan om OneDrive leeg te trekken, en om data van een andere interne server te ontvangen. Daarna staat ie weer een week uit. Dat gaat ook al jaren prima.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knorde
De (2de) NAS staat sinds gisteren in de schuur, de disk temperaturen zijn op dit moment 14 en 15 graden.
Ik zal het komende dagen goed in de gaten houden en ook als het warmer wordt zal ik goed in de gaten houden hoe het gaat. Voor nu lijkt het prima te gaan zo (al is het nog wel te kort dag om daar nu al een conclusie over te geven).

Bedankt allemaal voor jullie input!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Pas geleden een APC backupUPS aangeschaft. Ik heb veel stroomuitval gekregen door een defect in de wasmachine. En laatst nog in de wijk door een storing van Liander.

Gelukkig heb ik daar zelf weinig problemen mee gehad in mijn NAS.

Hier lees daar weinig over maar een stroomstoring kan ook veel kapot maken als je NAS 24/7 aanstaat en je op dat moment er naartoe schrijft.

Heb je al een UPS?

[ Voor 11% gewijzigd door Zakkenwasser op 24-02-2025 05:13 ]

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• River_Styx
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-05 17:39
Ik heb jaren geleden hiervoor een blauwe voerton gekocht van geloof ik 50 liter met een brede hals zodat m'n NAS erdoor kan. In de desksel van de voerton heb ik een wartel geplaatst waardoor ik 2x UTP en 1x stroom gevoerd heb. In de ton heb ik toen mijn NAS geplaatst. Deze zit dus nu aangesloten met 2x 1Gb en stroom. Het tonnetje is zo dus water en luchtdicht. Ook luchtvochtigheid is geen issue. Deze voerton heb ik toen in de kruipruimte geplaatst van de woning. Het kruipluik zit vlak naast de meterkast. Daar heb ik dus de 2xUTP en 1xstroom doorgevoerd weer naar mijn meterkast waar ik het netjes heb aangesloten op de netwerkswitch en stroom. Ik heb ook een speciale stroomstekker gebruikt die bescherming zou moeten bieden bij blikseminslag. De kruipruimte is vrij constant van (lage) temperatuur. Tevens is het zo vrij verborgen dus dieven zullen niet snel deze NAS ontdekken en meenemen.

Zodoende is mijn NAS nu dus beschermd tegen brand, overstromingen, luchtvochtigheid, bluswater, blikseminslag en diefstal. Ook (gas) explosie heb ik goede hoop dat de vloerplaten dit wel overleven en dus ook m'n NAS. Deze oplossing heb ik nu al zo een jaar of 8 in gebruik. Bijgevoegde foto laat maar 1 UTP zien. Later heb ik de tweede UTP toegevoegd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9o7mOCAuufgrKiffIjk0zuVfzJU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NsOj7S90K2viPJERUyfWEXWJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:33
knorde schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 19:45:
[...]

Ergens vind ik dit niet prettig, daarom doe ik het het liefste in eigen beheer.
knorde schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 20:29:
[...]

Wat mij betreft mag iedereen de foto's hebben die ze hebben willen (hoe meer backups hoe beter haha).
Ik bedoel ermee te zeggen dat het geen geheime data is en absoluut geen gekke foto's zijn die niemand mag zien. Mocht iemand de NAS dus stelen zullen we er wat data betreft niet rouwig om zijn mits hij de andere NAS en de lokale pc ook niet meeneemt :)

Mocht hij dat allemaal willen stelen zal hij in ieder geval al meerdere beveiligingscamera's gepasseerd moeten hebben (al houdt dat ook niet iedereen tegen natuurlijk) en een alarmsysteem met meldkamer (zowel voor de schuur als voor het huis, ik kijk een beetje teveel programma's als opsporing verzocht haha.

Lang verhaal kort, ik ben het inderdaad vooral aan het inrichten op datazekerheid.

Zijn er verder nog tips over de 3 vragen?
3. Iemand hier ervaring mee? (@Raling heeft hier ervaring mee)
2 Hele tegenstrijdige berichten vlak na elkaar als je het mij vraagt.

Je wil geen 2e NAS bij iemand anders plaatsen, want dat vind je geen prettig idee, maar op het moment dat deze wél zou zijn gestolen vind je het geen probleem dat diegene de data zou kunnen bekijken.

Wanneer je de NAS goed genoeg beschermt zal degene waar je hem neerzet helemaal niks kunnen met de data die er op staat zonder inlog gegevens te hebben.
Het beheer kun je gewoon van op afstand doen, en de enige invloed die er vanuit die persoon is is dat diegene de stekker er uit zou kunnen trekken zodat jij er niet bij kan.

Overstroming en ontploffing door gas is een vrij klein risico.
Maar ook bij blikseminslag, werkzaamheden aan het stroomnetwerk of een onbekwame elektricien in je eigen meterkast zouden zomaar al je electrische apparaten gefrituurd kunnen zijn. dit risico scherm je daarmee ook af.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Zakkenwasser schreef op maandag 24 februari 2025 @ 05:11:
Pas geleden een APC backupUPS aangeschaft. Ik heb veel stroomuitval gekregen door een defect in de wasmachine. En laatst nog in de wijk door een storing van Liander.

Gelukkig heb ik daar zelf weinig problemen mee gehad in mijn NAS.

Hier lees daar weinig over maar een stroomstoring kan ook veel kapot maken als je NAS 24/7 aanstaat en je op dat moment er naartoe schrijft.

Heb je al een UPS?
Nee ik heb geen UPS, ook nooit gebruikt voor mijn andere NAS. Het komt een enkele keer voor dat er stroomstoring is, tot nu toe heeft de NAS dat altijd goed doorstaan (al zal het nooit ideaal zijn).
MaD_co schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:36:
[...]

[...]

2 Hele tegenstrijdige berichten vlak na elkaar als je het mij vraagt.

Je wil geen 2e NAS bij iemand anders plaatsen, want dat vind je geen prettig idee, maar op het moment dat deze wél zou zijn gestolen vind je het geen probleem dat diegene de data zou kunnen bekijken.

Wanneer je de NAS goed genoeg beschermt zal degene waar je hem neerzet helemaal niks kunnen met de data die er op staat zonder inlog gegevens te hebben.
Het beheer kun je gewoon van op afstand doen, en de enige invloed die er vanuit die persoon is is dat diegene de stekker er uit zou kunnen trekken zodat jij er niet bij kan.

Overstroming en ontploffing door gas is een vrij klein risico.
Maar ook bij blikseminslag, werkzaamheden aan het stroomnetwerk of een onbekwame elektricien in je eigen meterkast zouden zomaar al je electrische apparaten gefrituurd kunnen zijn. dit risico scherm je daarmee ook af.
Zeker niet tegenstrijdig, ik zal het wat beter uitleggen:

Met in eigen beheer bedoel ik dat ik er altijd meteen bij kan als er wat aan de hand is, bij een stroomstoring hem zelf opnieuw kan opstarten en daarnaast vind ik het niet fijn dat ik afhankelijk ben van de verbinding van de tegenpartij en mijn verbinding gebruikt wordt door iemand anders (als voorbeeld als de NAS van de tegenpartij bij mij komt te staan).

De data mogen ze van mij gewoon hebben, daar gaat het mij niet om.

Pagina: 1