Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDVB
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 25-04 08:59
Dag allen,

Ik heb onlangs een nieuwe woning gekocht met zonnepanelen reeds geïnstalleerd. Ik denk dat er ergens iets niet klopt, misschien is een paneel stuk, want de U en I waarden van de twee verschillende strings zijn verschillend. Deze strings zijn min of meer hetzelfde, enkel de oriëntatie verschilt.

De specs:
- 2 strings van 8 panelen in serie geschakeld
- 1 string ligt ZO georienteerd, de andere ZW (we hebben een plat dak en de diagonaal ligt zuid georienteerd)
- in totaal is dit 6.960wp (435 per paneel)
- panelen zijn van Austa, type AU435-27V-MHBD
- omvormer is van Huawei, type SUN2000-6KTL-M1
- geen optimizers

Zie hieronder de U en I curves + vermogenscurve van de twee strings (februari dag zonder bewolking). 1 is de ZO georienteerde string, 2 ZW. Wat me opvalt:
- spanning is lager voor string 1 dan voor string 2 (25v verschil bij maximale stroomwaarden voor die dag)
- spanning voor string 1 heeft grote drops, maar ik vermoed dat dit een schaduwmoment is gezien deze dagelijks terugkomt. Al vind ik het wel vreemd dat die string schaduw heeft. Ik zou dit eerder bij string 2 verwachten.
- ik vind het vreemd dat stroom voor string 2 sneller stijgt dan voor string 1, want deze zou pas later zon mogen hebben (tenzij de installateur ze omgedraaid heeft)

Wat ik me dus afvraag:
- hoe is dit spanningsverschil te verklaren? Zou er iets kapot zijn, of verkeerd geconfigureerd.
- wat is de functie van de omvormer hierin. Er zit ook logica in de omvormer, maar ik begrijp nog niet goed hoe deze de U en I stuurt/impacteert. Wat ik bvb heel vreemd vond is dat ik op een bewolkte dag soms stroompieken zag die significant hoger lagen dan op een zonnige dag.

Dankje voor de hulp. Ik ben benieuwd wat het collectieve Tweakerbrein hierover denkt ;) _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mwG8Hpr51F1RbBiT__OLilTQuhE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/49jKPIjbWWQkV04IODfr7h6Z.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NQcBMOHI1dR1Nxe7yDjhVd8qvQ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HJN0yyarZWgkRjILFtdRWChU.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-05 20:06
Zou kunnen dat de strings omgedraaid zijn inderdaad. Voltage van de strings is bepalend, als daar meer dan 25 volt verschil in zit dan zou een paneel defect kunnen zijn. Is het minder dan zou het 1 bypass kunnen zijn die continu open staat omdat een cel defect is in 1 van de 3 strings op het paneel.

Meten is weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Opvallend dat PV2 én een fractie eerder start, én een fractie later stopt... dat is niet helemaal de verwachting.

Paneel stuk lijkt me de logische conclusie...

Hoe lang geleden is het gelegd? 435W is meer recent. Waarschijnlijk in volledige garantie.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDVB
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 25-04 08:59
Maar als een paneel of een stuk ervan kapot is, hoe kan er dan nog stroom lopen gezien ze in serie liggen? Of kan stroom altijd nog door, maar valt het potentiaalverschil gewoon weg?

Weten jullie mogelijks ook of de omvormer nog iets anders doet dan "omvormen"? Bvb, wordt er iets geoptimaliseerd?

Dankje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
CDVB schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:43:
Maar als een paneel of een stuk ervan kapot is, hoe kan er dan nog stroom lopen gezien ze in serie liggen? Of kan stroom altijd nog door, maar valt het potentiaalverschil gewoon weg?

Weten jullie mogelijks ook of de omvormer nog iets anders doet dan "omvormen"? Bvb, wordt er iets geoptimaliseerd?

Dankje
Via de bypass van het paneel zelf misschien.