Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicolaass
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 22-08 18:22
Hallo allemaal.

Betreft mijn 10 jaar oude Samsung led tv.
Sinds enige tijd heb ik midden in het beeld een wit rond bolletje met een diameter van 8 cm. Volgens zeggen een los gelaten ledje van het scherm dat naar beneden is gevallen en nu dubbel licht projecteert midden onderin het beeld. Hoe lichter het beeld hoe feller het is.

Mijn vraag is.
Kunnen er nu meer ledjes los laten of kan het huidige ledje dat nogal fel schijnt het beeld beschadigen zodat het helemaal iritant wordt. Of is het verstandiger een nieuwe kopen want reparatie is wellicht niet handig vanwege de leeftijd, of vergis ik me

Graag hoor ik iemand.
Met vriendelijke groet Nicolaas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 01-10 11:36
Een foto zou behulpzaam zijn om een advies te kunnen geven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:38

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ja, het kan zijn dat de lijm niet meer in goede conditie is en steeds meer lampjes gaan loslaten. Het huidige lampje zal het paneel verder niet beschadigen.

Dit soort defecten zijn goed te repareren voor degene die bereid is zijn apparaat open te schroeven. De televisie moet helemaal uit elkaar om bij de ledjes te komen, om die reden is het alleen economisch als je het zelf doet. Maar, als je daartoe bereid bent, met een tube lijm los je het op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:59

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Als het licht nog wel gewoon aanwezig is, is het soms een losgeschoten reflector. Een losse led zorgt voor minder licht op de betreffende plek doorgaans :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• nicolaass
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X9j0qFGKW9VzbDHzYjA3XdEKhio=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/07ryYQf6WEMvqHhHfoaDOVc2.jpg?f=fotoalbum_large

• nicolaass
Hierbij de gevraagde foto.
Dit repareren lukt mij niet en laten repareren is wellicht kostbaar voor een smart van 10 jaar oud.
Daan ga je toch aan een nieuwe Samsung denken ook al werkt het verder nog goed. Wij zijn 77 en 78 jaar jong en kijken veel tv dus hij heeft wel heel veel uren gedraaid. Wellicht speelt dat ook een rol. Eigenlijk is hij in uren omgerekend ruim 15 jaar oud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:01
Op youtube zijn filmpjes te vinden hoe je een Samsung (q)led tv openmaakt en repareert. Er zijn ook reparatie bedrijfjes voor dit soort dingen. Je zou dan eerst een offerte kunnen vragen want het is een veel voorkomend defect.
Aan de andere kant hoeft de aanschaf van een nieuwe tv ook niet de hoofdprijs te kosten. Tegenwoordig gaan apparaten niet meer zo lang mee als vroeger, helaas...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:07

crisp

Devver

Pixelated

Misschien een repair-café in de buurt, of een handige zoon/dochter/kennis?

Bij onze Samsung lieten ook de reflectors (meerdere) los van de leds. Ik heb toen via AliExpress voor een paar tientjes nieuwe ledstrips gekocht en deze geheel vervangen. Dat was ongeveer een uurtje werk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZnUN8nB4suZf-Qcob3x6mxK8k3E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ynxu4T6rt6iRmNXDCkMBfJhw.jpg?f=fotoalbum_large

Doet het inmiddels alweer 2 jaar prima hiermee :)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:38

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
vogelmans schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:10:
Op youtube zijn filmpjes te vinden hoe je een Samsung (q)led tv openmaakt en repareert. Er zijn ook reparatie bedrijfjes voor dit soort dingen. Je zou dan eerst een offerte kunnen vragen want het is een veel voorkomend defect.
Bespaar je de moeite: Het is wel mogelijk maar vanwege de hoeveelheid werk om een televisie uit elkaar te halen, is zoiets voor een televisie van 10 jaar nooit de moeite. Je zal echt zelf met de schroevendraaier aan de slag moeten, het is wat werk maar met logisch nadenken en geduld is het echt wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:37

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
crisp schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:33:
Misschien een repair-café in de buurt, of een handige zoon/dochter/kennis?

Bij onze Samsung lieten ook de reflectors (meerdere) los van de leds. Ik heb toen via AliExpress voor een paar tientjes nieuwe ledstrips gekocht en deze geheel vervangen. Dat was ongeveer een uurtje werk:

[Afbeelding]

Doet het inmiddels alweer 2 jaar prima hiermee :)
Jep, soort gelijke operatie paar weken geleden gedaan bij mijn tv, onderdelen waren 18 euro en het was 2 uurtjes schroeven en nu werkt die weer perfect.
Pagina: 1