Aan mij is gevraagd om een systeem voor programmeren samen te stellen. Aangezien ik daar geen verstand van heb wat precies goed is voor alleen te programmeren onder linux. Daarom hoop ik dat jullie mij kunnen helpen. Of dat jullie meer info nodig hebben om mij goed te helpen, kan ik die vragen doorspelen.
Zijn oude systeem
AMD Ryzen 7 1700 Eight-Core Processor, 1.5Gz
64GB Ram
Disk: WDC WDS200T2B0B-00YS70, X61190WD, max UDMA/133
Grafische kaart: NVIDIA Corporation GP108 [GeForce GT 1030]
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Alleen programmeren onder linux, en voor niks anders zal het systeem gebruikt worden.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Er is een budget van 1500 euro.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alles is aanwezig alleen de pc dient samengesteld te worden.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een videokaart met 2 displayports voor 2 schermen van 1920x1200 resolutie. Tevens heeft hij nu ook een hdd met 2 Tb die behoorlijk vol is, daarom de extra 4 TB keuze.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen voorkeur
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?[i]
Sluiten de componenten goed op elkaar aan? Zijn er nog aanpassingen te doen om een beter systeem te maken?
Update
Tegen welke beperkingen loop je nu aan?
Voor wat ik er vandaag mee wil doen, is mijn huidige PC eigenlijk goed genoeg, met twee mitsen en maren:
1. Vanaf het moment dat ik hem voor het eerst in elkaar zette is de hardware niet helemaal jofel. Binnen een dag of 3 is hij ofwel helemaal gecrasht, ofwel houdt de grafische kaart ermee op (in dat geval staat er iets in de syslog over dat de kaart van de bus gevallen is
2. Ik heb een VM waarin ik Windows draai, voor de paar taakjes die dat nodig hebben. Mijn CPU is te oud om Windows11 te kunnen draaien, en Windows10 loopt binnenkort uit support
Waarom geen upgrade?
Mijn werkgever staat me periodiek toe een nieuwe PC te kopen (vandaar ook het budget), maar upgrades mogen niet.
Wat ga je er precies mee doen?
Meestal programmeer ik C/C++ in JetBrains CLion. Het gebeurt me echter regelmatig dat ik daarbij grotere projecten (Boost, Qt, LLVM) wil hercompileren, en dan is een dikke processor wel fijn. Hetzelfde geldt voor het bouwen van images voor embedded devices (Yocto, OpenWrt). Geloof me, hij stelt mijn geduld regelmatig op de proef ;-)
Meestal is de bottleneck ofwel geheugen, ofwel processorsnelheid. Sommige C++ source files hebben nu eenmaal veel geheugen nodig (boost::spirit? ;-P), en andere niet.
Reden nieuwe grafische kaart
Omdat mijn kaart regelmatig "van de bus valt" (whatever dat betekent) heb ik er niet zo veel vertrouwen in, in ieder geval niet i.c.m. de rest van het systeem. Plus dat mijn baas graag een compleet systeem ziet. Plus dat ik graag om wil van DVI/HDMI nu naar DisplayPort, omdat dat ondersteund wordt door de KVM switch die ik voor het werk gebruik. Op het moment switcht de KVM switch alleen K en M, maar ben ik voor de V afhankelijk van automatische bronwissel door de monitor.
Zijn oude systeem
AMD Ryzen 7 1700 Eight-Core Processor, 1.5Gz
64GB Ram
Disk: WDC WDS200T2B0B-00YS70, X61190WD, max UDMA/133
Grafische kaart: NVIDIA Corporation GP108 [GeForce GT 1030]
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Alleen programmeren onder linux, en voor niks anders zal het systeem gebruikt worden.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Er is een budget van 1500 euro.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alles is aanwezig alleen de pc dient samengesteld te worden.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een videokaart met 2 displayports voor 2 schermen van 1920x1200 resolutie. Tevens heeft hij nu ook een hdd met 2 Tb die behoorlijk vol is, daarom de extra 4 TB keuze.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen voorkeur
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?[i]
Sluiten de componenten goed op elkaar aan? Zijn er nog aanpassingen te doen om een beter systeem te maken?
Update
Tegen welke beperkingen loop je nu aan?
Voor wat ik er vandaag mee wil doen, is mijn huidige PC eigenlijk goed genoeg, met twee mitsen en maren:
1. Vanaf het moment dat ik hem voor het eerst in elkaar zette is de hardware niet helemaal jofel. Binnen een dag of 3 is hij ofwel helemaal gecrasht, ofwel houdt de grafische kaart ermee op (in dat geval staat er iets in de syslog over dat de kaart van de bus gevallen is
2. Ik heb een VM waarin ik Windows draai, voor de paar taakjes die dat nodig hebben. Mijn CPU is te oud om Windows11 te kunnen draaien, en Windows10 loopt binnenkort uit support
Waarom geen upgrade?
Mijn werkgever staat me periodiek toe een nieuwe PC te kopen (vandaar ook het budget), maar upgrades mogen niet.
Wat ga je er precies mee doen?
Meestal programmeer ik C/C++ in JetBrains CLion. Het gebeurt me echter regelmatig dat ik daarbij grotere projecten (Boost, Qt, LLVM) wil hercompileren, en dan is een dikke processor wel fijn. Hetzelfde geldt voor het bouwen van images voor embedded devices (Yocto, OpenWrt). Geloof me, hij stelt mijn geduld regelmatig op de proef ;-)
Meestal is de bottleneck ofwel geheugen, ofwel processorsnelheid. Sommige C++ source files hebben nu eenmaal veel geheugen nodig (boost::spirit? ;-P), en andere niet.
Reden nieuwe grafische kaart
Omdat mijn kaart regelmatig "van de bus valt" (whatever dat betekent) heb ik er niet zo veel vertrouwen in, in ieder geval niet i.c.m. de rest van het systeem. Plus dat mijn baas graag een compleet systeem ziet. Plus dat ik graag om wil van DVI/HDMI nu naar DisplayPort, omdat dat ondersteund wordt door de KVM switch die ik voor het werk gebruik. Op het moment switcht de KVM switch alleen K en M, maar ben ik voor de V afhankelijk van automatische bronwissel door de monitor.
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 9 7900X Boxed | € 389,90 | € 389,90 |
1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI | € 171,74 | € 171,74 |
1 | Interne harde schijven | WD Red Plus, 4TB (256MB cache) | € 111,90 | € 111,90 |
1 | Behuizingen | Chieftec APEX AIR | € 67,22 | € 67,22 |
1 | Processorkoeling | Thermalright Peerless Assassin 120 SE | € 36,90 | € 36,90 |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-64 | € 203,- | € 203,- |
1 | Voedingen | Cooler Master V750 Gold i Multi | € 109,90 | € 109,90 |
1 | SSD's | Kingston KC3000 2TB | € 138,99 | € 138,99 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.229,55 |
[ Voor 19% gewijzigd door techmode op 19-02-2025 15:43 ]