Overstap naar hybride warmtepomp: badkamer blijft koud

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:13
Probleemstelling:
In november 2023 is er bij ons een Remeha Elga Ace 4kW geinstalleerd. Ook is de thermostaat vervangen door een Remeha eTwist RF. De benedenverdieping blijft prima op temperatuur (20°C). Het verbruik is extreem laag: 1000 kWh in 2024 plus circa 25 m³ gas voor de zware defrosts. De badkamer van circa 8m² met circa 4m² effectieve vloerverwarming wordt echter niet warmer dan 17°C. Ik ga hier later op in.

Specs woning:
Twee-onder-één-kap woning uit 2019. Woonoppervlakte van 137 m².
Vloerverwarming op de benedenverdieping. Vloerverwarming op de bovenverdieping.
Geen enkele radiator.

Oude situatie:
CV-ketel: Remeha Tzerra Ace 28C.
Naregeling: Vijf Watts thermostaten en vijf thermische motors:
- Eén thermostaat beneden in de woonkamer (woonkamer heeft eigen verdeler), die de CV kan laten aanspringen en de eigen groep open of dicht zet.
- Eén thermostaat in de badkamer, die ook de CV kan laten aanspringen en de eigen groep open of dicht zet.
- Drie thermostaten op de slaapkamers, die enkel hun groep open of dicht kunnen zetten.

Nieuwe situatie:
CV-ketel: Remeha Tzerra Ace 28C
Warmepomp: Remeha Elga Ace 4kW, plus 25l. buffervat in retour.
Thermostaat: Remeha eTwist RF

De thermische motoren zijn van zowel de benedenverdieping als de badkamer permanent open gezet. De bijbehorende thermostaten hebben dus geen functie meer. Waarom? Als de groep van de benedenverdieping wordt of is gesloten, en enkel de badkamer wordt verwarmd, is de warmteafgifte van de badkamer te laag. De retourtemperatuur stijgt dan vrij snel met 1°C per minuut. Na 15 minuten is de temperatuur te hoog en slaat de Elga Ace af. De badkamer groep staat nu ook altijd open, want die wordt toch niet warm. Daarnaast gaat de warmtepomp niet goed om met groepen die open en dicht gaan: wat betreft akoestiek is het ook niet prettig als er enkel water richting de badkamer gaat.

Ik snap waar het probleem vandaan komt: Op de benedenverdieping is circa 90% van het vloeroppervlakte voorzien van vloerverwarmingsbuizen. Op de badkamer slechts 50% (niets in de inloopdouche, onder het toilet of vlak langs de gevels. Bovendien ligt de badkamer op een hoek van het huis waar nooit de zon schijnt. Met andere woorden: Bij een watertemperatuur van circa 27°C (dat ik wat ik ongeveer zie bij temperaturen rond de +5°C buiten) blijft de benedenverdieping stabiel warm, maar de badkamer heeft aan deze temperatuur niet genoeg. Nu zou je zeggen: waarom niet de temperatuur omhoog? Dat zou kunnen. Maar dan gaat de warmtepomp meer pendelen, moet af en toe de groep naar de benedenverdieping dicht en kan vervolgens de warmtepomp zijn minimale vermogen niet kwijt.

Het grootste probleem zijn dagen die heel erg zonnig starten, maar waarop het wel flink koud is. Het zonlicht warmt dan de benedenverdieping op via al het glas aan de achterzijde, de verwarming gaat uit en de badkamer zakt vervolgens soms tot 14°C.

Hoe nu verder?
Wie heeft er een oplossing? Ik ben van plan om een electrische radiator op de badkamer te plaatsen en niets te doen aan alles wat met de warmtepomp en de vloerverwarming te maken heeft. Waarom: ik ben al blij dat na andere issues die er waren de boel beneden goed werkt en superzuinig functioneert zonder gedoe. Of zijn er andere oplossingsroutes? Thanks!

[ Voor 3% gewijzigd door Mercarra op 18-02-2025 14:11 ]

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:44
Ik zit met een vergelijkbare uitdaging. Een gedachte die ik had is de doorstroom van de badkamer te verhogen, maar ik weet niet hoever mijn kraan op dit moment al open staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-09 09:46
@Mercarra In de oude situatie draaide de CV-ketel dus blijkbaar regelmatig alleen voor de badkamer. En dat werkte goed?
Kun je nu misschien iets regelen dat alleen de badkamer direct de ketel aanstuurt? Natuurlijk zonder dat dan de ketel weer alle verwarming van het huis doet.
Dus als de huiskamer thermostaat uit staat en de badkamer thermostaat vraagt, dan de Remeha aan, de groep van de badkamer aan en de rest van de groepen dicht.
Maar ik zou waarschijnlijk ook voor een electrische radiator of een IR-paneel gaan.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Electrische radiator idd.

Hier nieuwbouwhuis uit 2023, overal vloerverwarming, werkt prima. Maar bij bouw al aangegeven dat door het vloeroppervlak in de badkamer wat beschikbaar zou zijn voor vloerverwarming de minimale temp volgens bouwbesluit (dacht 20 graden?) niet altijd gehaald zou kunnen worden op basis van de berekeningen, dus om aan bouwbesluit te voldoen plaatsing van extra electrische radiator noodzakelijk.

In de praktijk in 1.5jaar nog nooit aangezet, maar goed :+

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:32
Als je debiet door de badkamerlus nu laag is, zou je kunnen kijken of er mogelijkheden zijn om die te verhogen. Kan je achterhalen wat het debiet nu is tov beneden?

Verder: een wat obscure optie is wandverwarming, maar dat is eigenlijk vooral een optie als je toch je badkamer zou gaan renoveren. Lijkt me niet zo waarschijnlijk na 5 jaar.

Heb je balansventilatie? Kan je de temperatuur in het huis meer egaliseren door het ventilatiedebiet te verhogen? (ik probeer out of the box te denken).

Misschien een klep om de benedenverdieping niet volledig af te sluiten, maar slechts flink te knijpen? Dan kan je een hogere aanvoertempetuur hebben in de badkamer, zonder dat de WP gaat pendelen en/of het beneden te warm wordt. De COP van de WP gaat wel omlaag uiteraard, en ik weet niet hoe dat vergelijkt met een simpele COP 1 handdoekradiator.

[ Voor 26% gewijzigd door marcop23 op 18-02-2025 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nelesss
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-09 06:02
Nagenoeg dezelfde situatie met een oudere Elga Techneco 4KW + CV ketel en ook hier wordt de badkamer nooit echt warm. Nu hebben wij de badkamer verbouwt en was er voorheen geen vloerverwarming aanwezig maar wel een oude gevelkachel. Dus dat de vloer nu wel eindelijk warm is wordt als zeer prettig ervaren alleen de omgevingstemperatuur is nooit de 20 graden met de huidige buitentemperatuur. Wel hebben wij al rekening gehouden met een elektrische radiator maar deze tot op heden niet geplaatst en naar mijn verwachting gaat die er ook nooit komen aangezien het stukje 'discomfort' maar minimaal is.

De flow verhogen werkt deels maar als de omgeving(de nabijgelegen slaapkamers) vrij koud zijn raak je de warmte in de badkamer heel snel kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:13
Iedereen bedankt voor de snelle reacties!
jaari schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:35:
@Mercarra In de oude situatie draaide de CV-ketel dus blijkbaar regelmatig alleen voor de badkamer. En dat werkte goed?
Kun je nu misschien iets regelen dat alleen de badkamer direct de ketel aanstuurt? Natuurlijk zonder dat dan de ketel weer alle verwarming van het huis doet. Dus als de huiskamer thermostaat uit staat en de badkamer thermostaat vraagt, dan de Remeha aan, de groep
De CV ketel verwarmde af en toe enkel de badkamer. Ik vermoed dat dit in hele korte tijdframes was met een relatief snel oplopende hoge watertemperatuur (mogelijk tot rond de 40°C).
marcop23 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:56:
Als je debiet door de badkamerlus nu laag is, zou je kunnen kijken of er mogelijkheden zijn om die te verhogen. Kan je achterhalen wat het debiet nu is tov beneden?
De verhoudingen ken ik niet goed. Wat ik wel kan beredeneren, is dat het knijpen van de benedenverdieping resulteert in een hogere watertemperatuur (ook bij minimaal vermogen WP) omdat de afgifte afneemt. Met een hogere watertemperatuur zal het rendement verminderen.
Verder: een wat obscure optie is wandverwarming, maar dat is eigenlijk vooral een optie als je toch je badkamer zou gaan renoveren. Lijkt me niet zo waarschijnlijk na 5 jaar.
Achteraf was dit inderdaad heel eenvoudig geweest.
Heb je balansventilatie? Kan je de temperatuur in het huis meer egaliseren door het ventilatiedebiet te verhogen? (ik probeer out of the box te denken).
We hebben mechanische ventilatie. Ik heb daar nooit iets aan getuned. Wel weet ik dat het minimale debiet nu prima is om de badkamer droog te houden na het douchen.
[/quote]
Misschien een klep om de benedenverdieping niet volledig af te sluiten, maar slechts flink te knijpen? Dan kan je een hogere aanvoertempetuur hebben in de badkamer, zonder dat de WP gaat pendelen en/of het beneden te warm wordt. De COP van de WP gaat wel omlaag uiteraard, en ik weet niet hoe dat vergelijkt met een simpele COP 1 handdoekradiator.
Een nadeel van knijpen is het lawaai wat daarmee gepaard gaat. Het debiet van de Elga Ace moet bij ons precies 11 of 12 liter/minuut zijn. Lager: gaat in storing. Hoger: Herrie.
Nelesss schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 17:22:
Nagenoeg dezelfde situatie met een oudere Elga Techneco 4KW + CV ketel en ook hier wordt de badkamer nooit echt warm. [...] Dus dat de vloer nu wel eindelijk warm is wordt als zeer prettig ervaren alleen de omgevingstemperatuur is nooit de 20 graden met de huidige buitentemperatuur. De flow verhogen werkt deels maar als de omgeving(de nabijgelegen slaapkamers) vrij koud zijn raak je de warmte in de badkamer heel snel kwijt.
Goed om te lezen, eigenlijk in alle bovenstaande verhalen, dat de casus niet uniek is. Ik denk dat een radiator met heel weinig vermogen al voldoende gaat zijn. De temperatuur is nu namelijk al 16°C a 17°C. Eén aangrenzende slaapkamer is ook altijd 17°C. De buitenmuren zijn erg goed geisoleerd. Het warmteverlies zal dus voornamelijk via de afzuiging gaan. Om dit warmteverlies op te vangen (75 m³/uur met een delta T van 5°C) is ongeveer 125 Watt vermogen nodig.

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Pagina: 1