Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-09 14:05
Mijn vraag
Ik wil me alvast orienteren op het vervangen van mijn 12 jaar oude omvormer (SMA Sunny boy 2100TL). Hij werkt nog wel, maar de kans bestaat gezien de verwachte levensduur dat hij een dezer dagen wel eens vervangen zou moeten worden.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb nu een zonnepanelen van 9x Yingli 245pt-29b, met een totaalvermogen van 1971 wattpiek. Deze installatie is in 2013 aangelegd. Meterkast is 1 fase.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb op internet gekeken wat er op dit moment op de markt en is en kom daar verschillende merken tegen, zoals Growatt, Goodwe, SMA, Solis, etc. Ze zitten allemaal in behoorlijke verschillende prijsklassen, waarbij het uiteraard het onderscheid is voor vermogen. Gezien mijn oude installatie met relatief beperkt vermogen hoef ik geen zware unit te kopen.

De wens is wel dat ik de opwek kan monitoren, het liefst in Home Assistant. Volgens mij kunnen de meeste grote merken dit al. Ik zie best veel prijsverschil in dezelfde modellen, waardoor ik begin te twijfelen hoe betrouwbaar de webshops zijn. Zo kan ik nu bijvoorbeeld een Growatt MIC1500TL-X kopen voor €212,- incl. btw bij een webshop, wat volgens mij een behoorlijke scherpe prijs is.

Maar ik weet niet hoe goed en betrouwbaar de verschillende merken op dit moment zijn. Ik lees overal 10 jaar garantie, dus dat wil wel wat zeggen. Wellicht dat mijn SMA het nog een tijdje uithoudt en ik voorlopig nog niet hoef te zoeken, maar ik wil wel voorbereid zijn.

Zijn er hier nog adviezen of tips over welk merk, type omvormer, etc.

Er zijn geen plannen voor omzetten meterkast van 1 naar 3 fase, wel de wens om ergens eind 2026 een thuisbatterij te kopen. Zal waarschijnlijk stekker batterij worden ipv grote installatie). Uitbreiden of vervangen zonnepanelen is niet de verwachting.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hagdos
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 10-09 16:48
Ik zou er vanuit gaan dat hij het nog wel even blijft doen. Na 12 jaar kan hij natuurlijk stuk gaan, maar hij zou ook zomaar nog 12 jaar mee kunnen gaan. Het is geen CV-ketel met veel bewegende onderdelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-09 22:47

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het is een A-merk omvormer en "maar" 2205Wp. Dus zolang het output geeft is dat winst :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Er staan genoeg 2e hands SMA van 2 of 2.5 kW te koop.

Via HA kun je die dan sturen met modbus tcp/ip
Ook handig bij terugleverboetes
Of dynamisch kontrakt
Probeer wel een installatie ww te bemachtigen, hoewel tegenwoordig makkelijk een puk code is te benachtigen via SMA

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-02-2025 13:11 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek