Dagschoot veert terug

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-05 07:55
Bij mijn voordeur heb ik een probleem het de dagschoot van mijn driepuntssluiting.

Als ik de deurklink omlaag doe gaat de dagschoot in maar springt meteen weer terug naar de “gesloten” stand als de klink nog omlaag zit.

Iemand een idee of dit op te lossen is, had al gekeken om de slotkast te vervangen eventueel maar dan moet de hele driepuntssluiting vervangen worden en dat is meteen een prijzige aangelegenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Niemand een idee, deur is nu erg moeilijk open te maken.

Als je de klink te ver naar beneden doet springt het dagschot alweer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:01
Dit had ik ook, uiteindelijk bleek er ergens iets gebroken (na ca 15 jaar gebruik) en heb ik toch die hele driepuntssluiting moeten vervangen. Inmiddels heb ik van meer buren gehoord dat het systeem eindig is in gebruik.
Niet gezegd dat er geen andere oplossing is, maar ik heb m niet kunnen vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-05 18:08
Grote kans dat er binnenin inderdaad iets is afgebroken. Kwestie van openschroeven en waarschijnlijk zie je het gelijk. Misschien is het enkel losgeschoten en kun je het eenvoudig repareren, maar ik verwacht dat het gewoon kapot is. Over het algemeen is het vrij eenvoudig zoiets te vervangen. Klink eraf, twee schroeven eruit en je kunt hem er uit drukken met bijvoorbeeld een schroevendraaier.

Bij het openmaken moet je wel voorzichtig zijn. Er zit een veer in en die kan soms wegspringen. Dat gebeurde hier omdat er wat afgebroken was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Zenomyscus schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 09:56:
Grote kans dat er binnenin inderdaad iets is afgebroken. Kwestie van openschroeven en waarschijnlijk zie je het gelijk. Misschien is het enkel losgeschoten en kun je het eenvoudig repareren, maar ik verwacht dat het gewoon kapot is. Over het algemeen is het vrij eenvoudig zoiets te vervangen. Klink eraf, twee schroeven eruit en je kunt hem er uit drukken met bijvoorbeeld een schroevendraaier.

Bij het openmaken moet je wel voorzichtig zijn. Er zit een veer in en die kan soms wegspringen. Dat gebeurde hier omdat er wat afgebroken was.
Het is een driepuntssluiting dus is een geheel, niet extreem makkelijk even los te halen dus.

Maar goed ik was er al een beetje bang voor dat er een veertje oid stuk zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dracula schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 11:01:
[...]

Het is een driepuntssluiting dus is een geheel, niet extreem makkelijk even los te halen dus.

Maar goed ik was er al een beetje bang voor dat er een veertje oid stuk zou zijn.
Het zijn eigenlijk alleen een paar extra schroeven. Ik weet dat het intimiderend over kan komen (had ik ook de eerste keer), maar moeilijker is het nauwelijks.

Het hele ding naar de slotenservice brengen is soms ook een optie dan kost het een paar tientjes + onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
twain4me schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 11:16:
[...]

Het zijn eigenlijk alleen een paar extra schroeven. Ik weet dat het intimiderend over kan komen (had ik ook de eerste keer), maar moeilijker is het nauwelijks.

Het hele ding naar de slotenservice brengen is soms ook een optie dan kost het een paar tientjes + onderdelen.
Ik zie dat het een KFV is daar zijn renovatie slotkasten voor.

Alleen is deze weer war apart, op verschillende sites staat dat de nieuwere versies (vanaf 2022) met schroefjes vast zitten aan de “staaf” en oudere met popnagels. Deze zouden dus op de slotkast moeten zitten.

Echter ziet het er bij mij zo uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OOZB0bpOt0bDU63WBwGPlHx_69U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kAabW6kxflYHI0S8eBzlBUuL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rbT5fQuKeOLEsrP_ykR7zGvuolU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6rswY2SYxBziswd8GN53m6Lf.jpg?f=fotoalbum_large

Dus met schroefjes en ergens midden op de deur popnagels.

Zal dus eerst moeten uitvinden welke slotkast het is en dan denk ik die popnagels uitboren als die idd in de deur zelf zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
popnagels zijn waarschijnlijk van het systeem zelf daar zit een soort glijstang achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
twain4me schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 11:34:
popnagels zijn waarschijnlijk van het systeem zelf daar zit een soort glijstang achter.
Ah oke dat zou weer schelen dan. Nu uitvinden welke slotkast het is.
Pagina: 1