Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-06 13:59
Hallo,

Wegens dakrenovatie (panelen moeten er af en later terug op) en digitale teller (Belgie) overweeg ik om de PV installatie te verzwaren naar 10kW / 15kWp met een thuisaccu bij.

Als ik goed begrepen heb is een grote thuisaccu nog niet rendabel: als ik een levensduur van 1500 laadcycli reken moet de accu minder dan 366eur/kWh kosten omdat opslag goedkoper zou zijn dan terugleveren + stroom uit het net verbruiken (terwijl accus zo te zien eerder rond de 500eur/kWh kosten).

Waar het echter het verschil zou kunnen maken is peakshaving: als ik door de omvormer+accu kan zorgen dat ik nooit meer dan 2.5kW uit het net trek (gemiddeld over 15min) geeft dit ook nog een besparing die de moeite is.

Vandaar de vraag: zijn er hybride solar omvormers (10kW op 3 fase) die (al dan niet met een extra sturing erbij) in staat zijn om aan peak shaving te doen? Bijvoorbeeld zo ingesteld worden dat, wanneer de batterij <30% geladen is er alleen maar stroom uit de batterij gebruikt wordt om minder dan 2.5kW uit het net te trekken (terwijl bij een volle batterij er 0W uit het net getrokken moet worden uiteraard)?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
Aangezien niemand hier reacties op plaatst: is mijn vraag te onduidelijk opgesteld? of bestaan er gewoon (nog) geen hybride omvormers die ingesteld kunnen worden op peakshaving / vermogen dat uit het net getrokken wordt beperken?
Ik heb zelf wat gezocht, maar zo iets (nog?) nergens gevonden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

is het niet beter om bij kortdurende dalen/ pieken jouw verbruik te minderen dan kortdurend op te slaan?
Ik vermoed dat het in de praktijk weinig voorkomt; je hebt lange periodes van dalen en pieken.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:54
Een alles in 1 oplossing is bij mij niet bekend. Wel zijn er voldoende oplossingen hiervoor die ook veel toegepast worden. Ik denk hier op het forum de meest bekende is de Victron Multiplus II omvormers, deze hebben de optie voor peakshaving. Dit is echter geen alles in 1 oplossing en vereist een aparte omvormer voor je panelen en een losse accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:13
Als de zonnepanelen als string gelegd worden, heb je de alpha ess smile g3 serie bijvoorbeeld, maar volgens mij kunnen alle thuisbatterijen dat. Je neemt geen omvormer meer maar een thuisbatterij met rechtstreekse aansluiting voor strings.
Uiteindelijk is de software bepalend.

[ Voor 7% gewijzigd door Dapdodo op 01-03-2025 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
Verbruik minderen kan niet veel winst opbrengen zonder impact op het wooncomfort vrees ik (onze huidige piek was tijdens het elektrisch koken, terwijl de aircos niet aanstonden)

Als ik goed begrepen heb zou ik er komen met een Victron Multiplus II + 2x Smartsolar MPPT (om verglijkbaar te zijn met bv. een gewone huawei hybride omvormer), maar dit komt dus een stuk duurder uit terwijl de regeling alleen maar een slim stuk software zou moeten zijn, en ben ik nog beperkt omdat de 10KVA omvormer maar 8kW continu kan leveren (de omvormer mag max 10kW zijn; een model dat dit ook continu kan leveren heeft een sterke voorkeur) :(

Die solax en alpha ess zien er wel interessant uit; solax is blijkbaar alleen in nederland te vinden; ik ben benieuwd of ik voor alpha ess een installateur hier in Belgie kan vinden (ik heb net een aanvraag ingediend via de website).

Anders zal het voorlopig nog op de ouderwetse manier zonder batterij zijn (en binnen enkele jaren nals de prijzen nog wat zakken een groot genoege batterij toevoegen zodat ik me buiten de wintermaanden geen zorgen moet maken denk ik)

In ieder geval bedankt voor de links!
Pagina: 1