Linux n00b: Debian install kwestie

Pagina: 1
Acties:

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:24
Ik heb een P133 met CDROM (niet bootable) waar ik Debian op wil installeren.
Ik heb de iso van hun site geplukt, 2.2 rev 3 als ik het goed heb.

Nou heb ik 2 floppies gemaakt: Rescue en root.
Na het starten druk ik op Enter (na boot:). Hij begint dan met laden (Loading Linux...), dan krijg ik een lijst waar een aantal dingen geladen worden en een aantal ook nit (SCSI bijv, maar dat heb ik ook niet). Dan staat er dit:

VFS: Insert root floppy disk to be loaded into RAM disk and press ENTER.

Dus, root flop erin, ENTER, hoop abracadabra en op het eind Kernel Panic: VFS: Unable to mount root fs on 02:00

Wat gaat er (doe ik??) verkeerd?

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:41
Uhm waarschijnlijk is de diskette waar je de rootdisk op heb gezet niet helemaal goed.... probeer een andere (anders nieuwe).

• Solarsparc
Geniaal!

hehe, dat ik daar zelf niet op ben gekomen...
Maar ja, ik verwachtte een error zoals: error: cannot read from disk.

Thanks man. :)

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:10
als je nou bootfloppen maakt van de compact serie (bijv. op ftp://ftp.nluug.nl/site/ftp.debian.org/debian/dists/Debian2.2r3/main/disks-i386/current/images-1.44/compact/ ), kun je later lekker via FTP installeren... heb je heel geen cd voor nodig.

ach...in een volgend leven lach je er om!

• Solarsparc
Ok, ik ben alweer een paar stappen verder, maar nu kom ik bij het volgende: in de setup, bij de optie Install Operating System Kernel and Modules, vraagt hij het medium waarvan ik wil installeren. Dus ik kies CDROM.
Hij vraagt dan:

Please select the directory containing a file images-1.44/rescue.bin that you will use to install the kernel and modules.

Ik heb dan de keuze list en manually.
Als ik voor list kies kan hij geen dir vinden, met manually zie ik /instmnt staan, als ik op ok druk bestaat hij niet. Haal ik dit weg (/) en kies ik dan <...> dan zie ik wel de dirs op de cd staan, maar de images-dirs zijn allemaal voor de punt afgekapt (images-1, etc.)

Ik kan elke dir kiezen die ik wil, in geen van allen kan de install iets vinden...

Suggesties?

• VHware
Op zaterdag 15 september 2001 16:11 schreef Solarsparc het volgende:
Geniaal!

hehe, dat ik daar zelf niet op ben gekomen...
Maar ja, ik verwachtte een error zoals: error: cannot read from disk.

Thanks man. :)
* VHware heeft er ervaring mee dus vandaar dat ik meteen wist dat het daar aan lag. De bootdisk set is nogal kieskeurig

• VHware
Op zaterdag 15 september 2001 16:20 schreef Solarsparc het volgende:

Ik heb dan de keuze list en manually.
Als ik voor list kies kan hij geen dir vinden, met manually zie ik /instmnt staan, als ik op ok druk bestaat hij niet. Haal ik dit weg (/) en kies ik dan <...> dan zie ik wel de dirs op de cd staan, maar de images-dirs zijn allemaal voor de punt afgekapt (images-1, etc.)

Ik kan elke dir kiezen die ik wil, in geen van allen kan de install iets vinden...

Suggesties?
Als de CD iig goed leesbaar is dan moet de standaard path het gewoon doen...

try anders eens network install als je netwerkkaart meteen is herkend bij de install prog.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Is je ISO wel 100% lekker? Controleer ff met MD5SUM of de MD5 code goed is van de ISO (soort van CRC-check). Je hebt het bestand toch nog wel staan he?

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07 21:56

active2

Google is your friend

Daar moet je gewoon een / invullen dan vind hij het zelf wel ik heb zelf ook wel eens meer ingevult maar toen deed hij het ook niet. Om de een of andere vage reden heb ik toen alleen de / ingevuld en toen deed hij het wel.

Dus alleen de / succes :)

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

• Solarsparc
Hmm... ik had zeker een slechte image-write dag... eventjes de iso opnieuw gebrand en hij werkt perfect.

Thanks anyway en je zult vast nog wel meer vragen van me tegenkomen want ik ben een echte newbie :)

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:10
Op zaterdag 15 september 2001 19:18 schreef Solarsparc het volgende:
Hmm... ik had zeker een slechte image-write dag... eventjes de iso opnieuw gebrand en hij werkt perfect.

Thanks anyway en je zult vast nog wel meer vragen van me tegenkomen want ik ben een echte newbie :)
Dat geeft niet, als je maar snapt wat er gebeurt en leert van je eigen (EN andermans) fouten, dan krijg je vanzelf een beetje zelfvertrouwen met deze materie, en je zult zien, dat je het ZO leuk gaat vinden, dat je uiteindelijk misschien Windows totaal van je systeem af kiepert *D

ach...in een volgend leven lach je er om!

Pagina: 1