[Intune/PowerApps] Oplossing voor Excel via MHS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Callewaert
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-09 17:00
Hallo medetweakers - vraagje.
Wij zitten met onze technische dienst die graag een update wil voor hun meterstanden. Nu doen ze dit op pen en papier en zo via een excel doorsturen, etc..

Nu hebben we bedacht dat we via Intune ze een Samsung tablet geven met Managed Home Screen, waar ze eerst moeten op aanmelden met hun AD account, en zo via een shortcut (web app) naar de gedeelde Excel gaan.

Nu is die web app geopend via Edge en verliezen we veel schermruimte. Een ander alternatief is de Excel app zelf maar we hebben nu het volgende fenomeen: we melden ons aan met ons AD account, maar dan hebben we problemen dat Excel, ook al zijn we aangemeld nogmaals vraagt om ons aan te melden.
Vervolgens meldt Excel ons niet af zodra er wordt geswitched tussen AD accounts op de tablet.

We zitten met mensen van 25 tot en met pensioengerechtigde leeftijd. Het moet dus zo simpel mogelijk zijn.

Voorlopig hebben medetweakers al oplossingen gegeven: PowerApps.

Wij hebben toegang tot Power Automate - is dit hetzelfde?
Ik zie op de site ook dat het uitermate geschikt is voor offline gebruik - een ander probleem dat wij hebben is als de technische dienst bv in de kelder staat, waar er obv geen wifi is, dat het dan ook problemen geeft.

Zou deze "flow" gekoppeld worden aan een specifiek account? Of is dit dan gekoppeld aan onze tenant?

Alvast bedankt! _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 07:21
Power Automate is een tool waarmee je bepaalde processen in een ‘flow’ opbouwt en deze automatisch kunt laten starten. Het maakt onderdeel uit van het Power Platform.

Power Apps is de frontend-kant van het Power Platform. Hiermee bouw je apps die vaak gekoppeld zijn aan een database, zoals Microsoft Dataverse, of aan een Power Automate-flow.

Dus ja, de twee zijn zeker aan elkaar gerelateerd, maar ik denk dat het nog niet helemaal is waar je naar zoekt. Wat je gebruikers te zien krijgen (en wat dus gebruiksvriendelijk en eenvoudig moet zijn), bouw je in Power Apps. Gebruikers loggen in met hun eigen account en vullen bijvoorbeeld een formulier in binnen de app (of iets anders wat je wilt bouwen). In dit geval gaat het om meterstanden die doorgegeven worden, dus ik neem even aan dat een gebruiker ook moet selecteren in welke ruimte/gebouw de meterstand is opgenomen? Dat soort zaken ga je dus registreren in een Dataverse.

De ingevoerde data wordt vervolgens bewerkt/opgeslagen in Dataverse. Van daaruit kun je met een Power Automate-flow de gegevens doorsturen naar een ander systeem, waar je die data uiteindelijk nodig hebt.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Callewaert
Gr4mpyC3t schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 00:09:
In dit geval gaat het om meterstanden die doorgegeven worden, dus ik neem even aan dat een gebruiker ook moet selecteren in welke ruimte/gebouw de meterstand is opgenomen? Dat soort zaken ga je dus registreren in een Dataverse.
Niet echt. hoe ze nu werken is met een grote kaft met a4 bladen in. Dat hebben ze nu getransformeerd naar een Excel met verschillende tabs per maand.
Dus wat ik hoop is dat we toegang hebben tot PowerApps en Dataverse. Indien niet vrees ik er voor dat er vanuit onze overkoepelende organisatie geen aanschaf zal komen voor bijkomende license.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 07:21
Callewaert schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:06:
[...]

Niet echt. hoe ze nu werken is met een grote kaft met a4 bladen in. Dat hebben ze nu getransformeerd naar een Excel met verschillende tabs per maand.
Dus wat ik hoop is dat we toegang hebben tot PowerApps en Dataverse. Indien niet vrees ik er voor dat er vanuit onze overkoepelende organisatie geen aanschaf zal komen voor bijkomende license.
Aha. Power Apps is niet gratis en die licentie om zoiets te maken moet er wel zijn. En als die er niet is, waarom zou er geen aanschaf voor komen dan? :)

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Callewaert
Gr4mpyC3t schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:17:
[...]

Aha. Power Apps is niet gratis en die licentie om zoiets te maken moet er wel zijn. En als die er niet is, waarom zou er geen aanschaf voor komen dan? :)
Onze middelen zijn jammer genoeg beperkt. Dit is een simpel "opdrachtje" dus die aanschaf voor een license gewoon voor dit is niet echt een prioriteit budget-wise

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:16

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik lees vrij veel "techniek" in je topicstart, maar vrij weinig functionaliteit...
Callewaert schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:37:

Wij zitten met onze technische dienst die graag een update wil voor hun meterstanden.
Wat is de functionele vraag nu precies? Een buitendienst moet meterstanden in een (gedeelde) Excel plaatsen? Moet het perse Excel zijn? Wat gebeurt er vervolgens met die data? Gaat het hier om gevoelige informatie, die met een bepaalde mate afgeschermd moet zijn?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Callewaert
Question Mark schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:17:
Ik lees vrij veel "techniek" in je topicstart, maar vrij weinig functionaliteit...

[...]

Wat is de functionele vraag nu precies? Een buitendienst moet meterstanden in een (gedeelde) Excel plaatsen? Moet het perse Excel zijn? Wat gebeurt er vervolgens met die data? Gaat het hier om gevoelige informatie, die met een bepaalde mate afgeschermd moet zijn?
Het is GEEN gevoelige data. Gewoon de technieker van wacht die de meterstanden van het water, e.d.m. moet bijhouden in de week van zijn wacht. Ze willen gewoon af van het gedoe van het op papier te zetten -> naar pc.
Nu kunnen ze met een shared excel werken waar alle collega's inzitten van de dienst.
Perse Excel? Nee, maar het is wel de meest gemakkelijke en gekende manier bij onze ouderen.

Ik heb inmiddels de optie "Clear local data in apps not optimized for Shared device mode" gevonden die voorlopig doet wat het moet in combinatie met de Excel app. Gewoon jammer dat er nog eens moet aangemeld worden bij de Excel app zelf en dat die niet meekomt. De 365 app crasht te veel in combinatie met MHS.

[ Voor 5% gewijzigd door Callewaert op 07-03-2025 14:59 ]

Pagina: 1