Zonnepanelen op plat dak, wat offertes vergeleken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psnepvangers
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-08 20:05
Goedemorgen,

Wij zijn van plan om in ons nieuwe koophuis (oude woning van voor 1980, exacte bouwjaar is een groot vraagteken omdat de bouwtekeningen bij de gemeente niet meer bestaan) op het plat dak.

Om even het overzicht te geven:
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IZTTaaxK_FVGclNruIEWXaEE36c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uuYvvN3fnouLatJ4YZDc7mxa.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a4MFE4ltLCvEuN0TbmW_diG-76c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c9no1G4GNAwSPB10UmBzzkla.jpg?f=fotoalbum_large

Het gaat om het geel en groen gearceerde dak. De bomen die aangeduid zijn met een rood kruis zijn inmiddels weg, gaan weg, of worden zeer ver ingeboet.
Beschikbare (dak)ruimte
Geel: 5.5 x 5m (effectief i.v.m. dakrand)
Groen: 1.5 x 9m (effectief i.v.m. dakrand)
Schaduw
Niet van toepassing, aangezien alle bomen die belemmerend zijn weg gaan/zijn, en het huis van de buren gesloopt wordt voor een parkeerterrein, ben ik niet bang voor schaduw. Oost, zuid, en west zijn allen vrij. Ik heb bij de meeste offertes ook een micro omvormer offerte laten opstellen, maar ik denk niet dat dit interessant genoeg is om mee te nemen. Het zou alleen ruimte binnen voor de omvormer schelen, en garantie op de omvormers.
Jaarverbruik
Gemiddeld denk ik zo'n 5000-6000 kWh. We wonen hier net 7 maanden, werken allebei thuis, dus ik heb nog geen compleet overzicht. We willen ook kijken of een hybride warmtepomp een optie is aangezien de CV ketel aan vervanging toe is, en ondanks dat ik nu nog een PHEV rij (L&C 01) zal dit in de toekomst 1 of 2 elektrische auto's worden.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x 25A. Meterkast heb ik volledig laten vernieuwen, met een onderverdeelkast waar de zonnepanelen op aangesloten worden van 3x 20A.
Budget en doel
Doel is de energiekosten zoveel mogelijk reduceren. Budget is hierbij wat er nodig is, maar wel liever aan de goedkopere kant. Ik weet niet of ik het een flinke meerprijs waard zou vinden om duurdere panelen te nemen die beter aangeschreven staan.

Bij alle aanbieders kom ik eigenlijk uit op een Oost-West-Zuid opstelling, zodat er gedurende de hele dag stroom geleidelijk opgewekt wordt. Op deze manier blijft het hopelijk ook nadat de saldering weg is zo interessant mogelijk.
Wie gaat het project uitvoeren
Hoewel ik normaliter alles zelf wil doen, geef ik dit liever uit handen, ook i.v.m. risico op lekkages met een plat dak.
Bijhouden van data
Een app is prima.
Reeds verkregen offertes
Inmiddels heb ik bij 4 partijen offertes gekregen. Er komt nog een vijfde partij, maar verder heb ik vooralsnog geen afspraken staan. Als hier een goede keuze tussenzit denk ik ook niet dat het nodig is om verder te kijken.

Aanbieder 1, offerte 1
Bij deze aanbieder zijn we (helaas) nog uitgegaan van 12 panelen op het gele dak in Oost-West opstelling. Hierna is pas de gedachte gekomen om ook het groene dak te gebruiken voor een Zuid opstelling.

Panelen - 12x JA Solar Full black 400 WP
Omvormers - Growatt MOD 4000TL3-XH(BP)
Totaalprijs incl BTW: € 4.324,16
Totaal WP: 4800
Prijs per WP: €0,901

Aanbieder 1, offerte 2
Hierbij heb ik nog een offerte op laten stellen voor micro omvormers, later ben ik hiervan teruggekomen:

Panelen - 12x JA Solar Full black 400 WP
Omvormers - Enphase IQ8
Totaalprijs incl BTW: € 6.121,56
Totaal WP: 4800
Prijs per WP: €1,275

Aanbieder 2, offerte 1
Bij deze installateur wel beide daken doorgegeven, en die kwam met de volgende opstelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2K6BUZizvUUZUNrtjV3-3LNUEgU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oASGaLaAmQr1G49PzGUTSyse.jpg?f=fotoalbum_large

Panelen - 20x CanadianSolar TOPHiKu6 CS6R-435(Q3-Sept-2023)
Omvormers - Growatt MIN 5000TL-XH en Growatt MIC 3300TL-X
Totaalprijs incl BTW: € 7,450.00
Totaal WP: 8700
Prijs per WP: €0,856

Aanbieder 3, offerte 1
Volgens mij begreep deze aanbieder het niet helemaal, want deze heeft er een stuk minder weten te leggen op allebei de daken. Hij kwam met de volgende opstelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d06hfkpHfkoJ2MYoXBAapcmCuoo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/U30p8PXgxpzaK9SVN97JXO5L.png?f=user_large
Panelen - 12x Jinko Solar JKM440N-54HL4R-B
Omvormers - SolarEdge SE4K-RWBTEBEN4
Totaalprijs incl BTW: € 5.572,96
Totaal WP: 5280
Prijs per WP: €1,055

Aanbieder 4, offerte 1
Prima aanbieder, met de volgende opstelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oENI3De-k6fhvuW4COrLfk4N1j0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/D9sviVd4R9q8B3xLdDVNDwZy.png?f=user_large
Panelen - 18x DMEGC Black 450 Wp
Omvormers - Solis 8K 3-fase
Omvormers (aangepast) - Solis-3.6K-S6 + Solis-2.5K-S6
Totaalprijs incl BTW: € 6.019,54
Totaal WP: 8100
Prijs per WP: € 0,743

Aanbieder 4, offerte 2
Bij dezelfde aanbieder ook nog een aanbieding met micro omvormers gekregen, maar ik denk niet dat niet nou enorm veel meerwaarde zou bieden.
Panelen - 18x DMEGC Black 450 Wp
Omvormers - Enphase IQ
Totaalprijs incl BTW: € 8.100,73
Prijs per WP: € 1,000

Toegevoegd 19-02-2025
Aanbieder 5, offerte 1
Prima verkoper, ondanks string omvormer overleg toch micro in de offerte gekregen aangezien zijn geen 3-MPPF omvormers leveren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O3fmG5SrDhXVuULW2Nc2vZVmW3I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MJAAaL3p1UYo5mSgK2Jxx8Nb.png?f=user_large
Panelen - 17x JA Solar Deep Blue 4.0 440 WP
Omvormers - Enphase IQ8MC
Totaalprijs incl BTW: € 7.962,45
Totaal WP: 7480
Prijs per WP: € 1,064
Toegevoegd 24-02-2025
Aanbieder 6, offerte 1
(zelfde opstelling als aanbieder 4, zij verwachten namelijk niet dat opstelling van aanbieder 2 past)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oENI3De-k6fhvuW4COrLfk4N1j0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/D9sviVd4R9q8B3xLdDVNDwZy.png?f=user_large

Panelen - 18x Aiko NEOSTAR 450Wp Glas-Glas Full Black
Omvormers - Huawei SUN2000-8KTL-M1 3-fase + 18x Huawei SUN2000-450W- Power Optimizer
Totaalprijs incl BTW: € 4.788,77
Totaalprijs incl BTW met plaatsen: € 6.418,77
Prijs per WP zelf plaatsen: € 0,591
Prijs per WP laten plaatsen: € 0,792

Aanbieder 6, offerte 2
Daarnaast nog een offerte met een 6K omvormer, al weet ik nou niet zo goed waarom ik die van ze heb gehad (niet doorgesproken, ook geen opmerking bij de offerte waarom deze optie wordt aangeboden).

Omvormers - Huawei SUN2000-6KTL-M1 3-fase + 18x Huawei SUN2000-450W- Power Optimizer
Totaalprijs incl BTW: € 4.252,77
Totaalprijs incl BTW met plaatsen: € 5.882,77
Prijs per WP zelf plaatsen: € 0,525
Prijs per WP laten plaatsen: € 0,726

Toegevoegd 25-02-2025
Aanbieder 7, offerte 1
Panelen - 18x Aiko 455Wp Glas-Glas All Black Contact
Omvormers - 3x Hoymiles HMT-2000 (HMS 1 fase in de offerte, in de prijs heb ik meerprijs gerekend voor de HMT 3 fase variant, mijn fout bij het aanvragen van de offerte) + 1x Hoymiles HMT-2250
Totaalprijs incl BTW: € 4.492,57
Totaalprijs incl BTW met plaatsen: € 5.893,57
Totaal WP: 8190
Prijs per WP zelf plaatsen: € 0,549
Prijs per WP laten plaatsen: € 0,720
Regio
Noord Brabant, tegen de Zeeuwse grens aan.

Wat denken jullie hiervan? Persoonlijk denk ik dat aanbieder 2 of 4 best een optie kan zijn. Garantie lijkt bij alle aanbieders hetzelfde te zijn, 25 jaar op de zonnepanelen, 10 jaar op een normale omvormer, en 25 jaar op micro omvormers.

Bij voorbaat dank!

[ Voor 18% gewijzigd door psnepvangers op 25-02-2025 11:01 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10:39
Aangezien er geen schaduw op het dak valt, lijkt me een string helemaal goed. Aanbieder 2 lijkt mij prima. Degelijk systeem, prijs is ok.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:50
Lekkages? Waar ben je bang voor? Kun je niet een dakdekker vragen een dakdoorvoer voor je kabels te maken en alles lekker zelf erop leggen? Ik denk dat je zelf voorzichtiger bent met je dak dan een installateur

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-08 14:14
Micro-omvormers voegen niets toe, enkel dan een veel te hoge prijs. Lekkages hoef je echt niet zo bang voor te zijn, de meeste monteurs lopen dagelijks op platte daken en maken dakdoorvoeren, daar moet je het niet om laten. Mocht er onverhoopt lekkage optreden, dan kun je de mannen terug fluiten en de boel laten aanpakken.

Zorg wel dat de installateur is aangesloten bij een garantiefonds, of in ieder geval installq gecertificeerd is, daar mag je rustig om vragen.

Vraag voor de vorm eens naar Aiko of REC panelen, kost iets meer maar ook veel beter panelen met echte garanties. Aiko is de producent van de AEG panelen die zullen hun naam niet snel veranderen om garantieclaims te kunnen ontduiken, andere Chinese producenten wisselen om de zoveel jaar van naam. REC is een fabrikant uit Noorwegen, daar mijnen ze het silicium en de fabricage vindt plaats in Singapore, dus niet in China. REC geeft ook garantie op loonkosten bij vervanging van een defect paneel, Chinese fabrikanten doen dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:31
Offerte 2 kwa layout zou mij het beste zijn. Panelen kunnen ietsje beter, meestal 440 a 450wp is de standaard nu. Waarom hij 1 fase aanbied begrijp ik niet...

Micros of een hybride systeem zoals Solaredge is hier nergens voor nodig. Pak een knappe 3 fase omvormer met 3x mppt en je zit gebakken.

Solis ben ik zelf niet helemaal kapot van (persoonlijke mening) growatt, goodwe en Sma zijn dikke prima.

Ik stuur je nog een DM met suggestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:28
1: Te duur zelfs voor Enphase, geen nut om hen om een groter aantal te vragen. Ze specificeren het model micro ook niet. de lichtste is met 295W een beetje zwak.

2: Het is jammer dat we hier aan een 5kW enkelfase omvormer zitten... maar het is eigenlijk niet te voorkomen.
Op dit moment de voorkeurskeuze

3: Technisch fout. Strings zijn te kort om in MPPT bereik te komen; kans dat ze brak starten in de winter omdat start spanning nogal marginaal gaat zijn.
Deze opstelling kan alleen met een REC Alpha (of vergelijkbaar) vanwege de hoge spanning die die panelen geven (50V ipv 30V)
Er zit wat prijsrek in deze offerte om het duurdere REC paneel in te passen.
Een enkele 3-mppt hybride string omvormer is wel een voorkeur.

4: Weer ongespecificeerde Enphase... prijs wel okay voor Enphase

@Chrisverst Graag opletten met MPPT bereik... 3-fase string is brak met strings van 6 reguliere panelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 19-02-2025 06:33 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psnepvangers
Bedankt voor alle reacties! Dat wordt zeer gewaardeerd. Het is toch een aardige som geld waar we over praten, dus het huiswerk is toch zeker belangrijk.
timpel_800 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 19:41:
Lekkages? Waar ben je bang voor? Kun je niet een dakdekker vragen een dakdoorvoer voor je kabels te maken en alles lekker zelf erop leggen? Ik denk dat je zelf voorzichtiger bent met je dak dan een installateur
Geen kaas van gegeten, maar dat zou eventueel een optie zijn. Meterkast heb ik ook niet zelf gedaan, dus ik weet ook niet of ik het stukje zonnepanelen wel zou willen doen. Het liefste laat ik deze klus toch doen denk ik.
RobertV70 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 22:28:
Micro-omvormers voegen niets toe, enkel dan een veel te hoge prijs. Lekkages hoef je echt niet zo bang voor te zijn, de meeste monteurs lopen dagelijks op platte daken en maken dakdoorvoeren, daar moet je het niet om laten. Mocht er onverhoopt lekkage optreden, dan kun je de mannen terug fluiten en de boel laten aanpakken.

Zorg wel dat de installateur is aangesloten bij een garantiefonds, of in ieder geval installq gecertificeerd is, daar mag je rustig om vragen.

Vraag voor de vorm eens naar Aiko of REC panelen, kost iets meer maar ook veel beter panelen met echte garanties. Aiko is de producent van de AEG panelen die zullen hun naam niet snel veranderen om garantieclaims te kunnen ontduiken, andere Chinese producenten wisselen om de zoveel jaar van naam. REC is een fabrikant uit Noorwegen, daar mijnen ze het silicium en de fabricage vindt plaats in Singapore, dus niet in China. REC geeft ook garantie op loonkosten bij vervanging van een defect paneel, Chinese fabrikanten doen dat niet.
Goede tips, bedankt! Neem ik zeker mee. Al zijn er niet veel InstallQ gecertificeerd hier in de buurt.
Chrisverst schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 23:02:
Offerte 2 kwa layout zou mij het beste zijn. Panelen kunnen ietsje beter, meestal 440 a 450wp is de standaard nu. Waarom hij 1 fase aanbied begrijp ik niet...

Micros of een hybride systeem zoals Solaredge is hier nergens voor nodig. Pak een knappe 3 fase omvormer met 3x mppt en je zit gebakken.

Solis ben ik zelf niet helemaal kapot van (persoonlijke mening) growatt, goodwe en Sma zijn dikke prima.

Ik stuur je nog een DM met suggestie.
Dat kan ik nog eens navragen, waarom dat zo is aangeboden. Als ik het goed begrijp is die 3x MPPT nodig voor de oost/west/zuid opstelling?

Bedankt voor de DM! Ik zal hun ook eens benaderen.
Ronald schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 06:31:
1: Te duur zelfs voor Enphase, geen nut om hen om een groter aantal te vragen. Ze specificeren het model micro ook niet. de lichtste is met 295W een beetje zwak.

2: Het is jammer dat we hier aan een 5kW enkelfase omvormer zitten... maar het is eigenlijk niet te voorkomen.
Op dit moment de voorkeurskeuze

3: Technisch fout. Strings zijn te kort om in MPPT bereik te komen; kans dat ze brak starten in de winter omdat start spanning nogal marginaal gaat zijn.
Deze opstelling kan alleen met een REC Alpha (of vergelijkbaar) vanwege de hoge spanning die die panelen geven (50V ipv 30V)
Er zit wat prijsrek in deze offerte om het duurdere REC paneel in te passen.
Een enkele 3-mppt hybride string omvormer is wel een voorkeur.

4: Weer ongespecificeerde Enphase... prijs wel okay voor Enphase

@Chrisverst Graag opletten met MPPT bereik... 3-fase string is brak met strings van 6 reguliere panelen.
Duidelijk, 1 en 3 vallen af. 2 kan ik nog meer informatie vragen, wellicht of een andere omvormer toch een optie is.

Waarom aanbieder 4 als string omvormer niet een optie? Met de Solis 8K-3P?

Ik heb wel een iets nadere specificatie gekregen van de Enphase, namelijk Enphase IQ8MC micros.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:31
@psnepvangers
Wat is de staat van je dak? Beetje jammer als alle panelen liggen en je over 1 a 2 jaar je dak moet vervangen. Zou eerst dat op orde maken, kan je direct extra isolatie erop leggen.

Al gekeken naar de optie om zelf een deel van de installatie te doen? Zonnepanelen installeren op een platdak op de eerste verdieping is goed te doen. Je zou prima de panelen bijna helemaal plat kunnen neerleggen.
Alleen het aansluiten op je meterkast zou je dan kunnen laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psnepvangers
chrisborst schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:25:
@psnepvangers
Wat is de staat van je dak? Beetje jammer als alle panelen liggen en je over 1 a 2 jaar je dak moet vervangen. Zou eerst dat op orde maken, kan je direct extra isolatie erop leggen.

Al gekeken naar de optie om zelf een deel van de installatie te doen? Zonnepanelen installeren op een platdak op de eerste verdieping is goed te doen. Je zou prima de panelen bijna helemaal plat kunnen neerleggen.
Alleen het aansluiten op je meterkast zou je dan kunnen laten doen.
Het dak zelf is nog in zeer goede staat, op een paar plekken na waar ze van het weekend voor komen om het te herstellen.

Extra isoleren is niet per niet echt nodig, Het grootste deel is al van de garage wat niet verwarmd is/zal worden. En het groene dak zou weer wat lastiger om bovenop te isoleren zijn i.v.m. de lichtkoepels, zo enorm veel ruimte in de hoogte heb ik daar niet.

Dat zou ergens nog een optie zijn, om het deels zelf te doen. De vraag is alleen hoeveel ik ermee zou besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
[b]Ronald in "Zonnepanelen op plat dak, wat offertes vergeleken"
@Ronald Eens, echter als ik naar een SMA 3 fase kijk en hem door sunnydesign knal zegt hij toch compatibel met 6x oost 6x west en 8x zuid. Daarnaast het SMA datasheet kan echt ongelofelijk diep in de MPPT range. Ik begrijp dat het hakken over de sloot is! of zie jij vanuit praktijk ervaring hier risico's in? Overigens is SMA 1 van de weinige die dit kan zo diep met 3x mppt. Anders zou ik denk ik toch naar APsystems QT2 gaan met 3 oriëntaties.

1fase zou ik echt afraden hier met deze stromen. je gaat 2 fase echt stevig belasten richting de 20A+ als de installateur niet oplet en knalt alles op 1 fase dan knalt de hoofdzekering er sowieso uit. daarnaast (Afhankelijk hoe de installateur het gaat aansluiten) moet je aardlek in je meterkast en je interne bedrading hiervoor geschikt zijn. ruim 8,5kwp op je dak moet je niet onderschatten.

[ Voor 5% gewijzigd door Chrisverst op 19-02-2025 09:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s020506
psnepvangers schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:08:

Geen kaas van gegeten, maar dat zou eventueel een optie zijn. Meterkast heb ik ook niet zelf gedaan, dus ik weet ook niet of ik het stukje zonnepanelen wel zou willen doen. Het liefste laat ik deze klus toch doen denk ik.
Als je materialen zelf regelt, kun je vast wel een vonkentrekker vinden die de omvormer ophangt en de kabels verder aansluit.

Zonnepanelen op een plat dak is gewoon Lego voor volwassenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisverst
s020506 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:01:
[...]

Als je materialen zelf regelt, kun je vast wel een vonkentrekker vinden die de omvormer ophangt en de kabels verder aansluit.

Even ingrijpen hier! Ja zonnepanelen is Lego voor volwassenen, MAAR zeker met DC stromen (Vooral met string omvormers) werk je met zeer dodelijke elektrotechnische systems. vandaar wordt het met klem afgeraden om hier aan te sleutelen of te werken wanneer geen elektrotechnische kennis aanwezig is. pas echt op hiermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
Chrisverst schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:05:
[...]

Even ingrijpen hier! Ja zonnepanelen is Lego voor volwassenen, MAAR zeker met DC stromen (Vooral met string omvormers) werk je met zeer dodelijke elektrotechnische systems. vandaar wordt het met klem afgeraden om hier aan te sleutelen of te werken wanneer geen elektrotechnische kennis aanwezig is. pas echt op hiermee!
Waar zit precies het risico als je de panelen op het dak legt en de panelen door lust? En dat de elektricien de rest aansluit?

Ik snap dat je voorzichtig moet zijn, maar het is ook niet zo dat je meteen geëlektrocuteerd wordt. Ik ga wel uit van een beetje gezond boeren verstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
s020506 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:14:
[...]

Waar zit precies het risico als je de panelen op het dak legt en de panelen door lust? En dat de elektricien de rest aansluit?

Ik snap dat je voorzichtig moet zijn, maar het is ook niet zo dat je meteen geëlektrocuteerd wordt. Ik ga wel uit van een beetje gezond boeren verstand.
Op het moment dat jij panelen aan elkaar geklikt hebt kan er al stroom lopen. oftewel als de plus en min tegen elkaar aan of er ontstaan een stroom kring op whatever manier heb je al kans op elektrocutie, naarmate je meer panelen aan elkaar klikt wordt dit gevaar groter. de stroom genererende bron is het zonnepaneel zelf namelijk. boven de 100VDC is het al serieus gevaarlijk. 1 los paneel is elektrotechnisch nagenoeg ongevaarlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Chrisverst op 19-02-2025 09:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
Als ze toch dit weekend komen voor je dak, laat ze een dakdoorvoer meenemen en erin maken. Kleine moeite.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:28
@Chrisverst Die SMA hybride kan het ja, de solis niet. Maar die SMA is wel echt heel heel hoog in prijs, dan komen micro’s heel snel in zicht als kostenefficiënter

String omvormer met hoge Vmpp kan het systeem draaien, maar geen schaduwbeheer…

Of gewoon poor-man’s 3 fase: 3 simpele string omvormers voor elke oriëntatie. Dan heb je niet die 22A van de 5kW omvormer

[ Voor 47% gewijzigd door Ronald op 19-02-2025 11:09 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psnepvangers
Ronald schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:59:
@Chrisverst Die SMA hybride kan het ja, de solis niet. Maar die SMA is wel echt heel heel hoog in prijs, dan komen micro’s heel snel in zicht als kostenefficiënter

Of gewoon poor-man’s 3 fase: 3 simpele string omvormers voor elke oriëntatie. Dan heb je niet die 22A van de 5kW omvormer
Dus toch bij zowel aanbieder 2 als 3 vragen of ze een aanbod kunnen doen met 3 MPPT hybride omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
psnepvangers schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:34:
[...]

Het dak zelf is nog in zeer goede staat, op een paar plekken na waar ze van het weekend voor komen om het te herstellen.

Extra isoleren is niet per niet echt nodig, Het grootste deel is al van de garage wat niet verwarmd is/zal worden. En het groene dak zou weer wat lastiger om bovenop te isoleren zijn i.v.m. de lichtkoepels, zo enorm veel ruimte in de hoogte heb ik daar niet.

Dat zou ergens nog een optie zijn, om het deels zelf te doen. De vraag is alleen hoeveel ik ermee zou besparen.
Gooi de spullen eens in een winkel mandje

Setjes voor montage materiaal kun je zo aanklikken. Panelen ook. Dan heb je een idee van wat je kunt besparen. Solar bouwmarkt of solaroutlet of winkelman. Gewoon ff googlen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
Ronald schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:59:

Was toch nieuwsgierig naar de prijs verschillen dus even gekeken (Dit is even snel bij elkaar geklikt dus kan vast goedkoper):
SMA Tripower 8kw €1.879
Solaredge systeem (8k 3f): 1450+20*40= €2.250
Enphase systeem (IQ8AC micros + Gateway + relay) 20*116+160+150= €2.630
Apsystems 5xQT2+ECU 5*300+150= €1.650
Poor mans oplossing: 3x growatt3k = 3*400= €1.200 (Dit zou eventueel goedkoper kunnen met 2x 1 fase omvormer waarbij 1 van de 2, 2x MPPT heeft.
Of nog een Joker oplossing: Goodwe 8k +6x tigo =925+6*35= €1.135.

Mijn conclusie is denk ik toch de SMA of toch de joker oplossing, wat vindt jij @Ronald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
psnepvangers schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:14:
[...]

Dus toch bij zowel aanbieder 2 als 3 vragen of ze een aanbod kunnen doen met 3 MPPT hybride omvormer?
Om heel eerlijk te zijn vindt ik dat wij de installateur niet een technische kant op moeten sturen maar dat de installateur eigenlijk DE expert moet zijn. en dat het aan ons is om objectief te beoordelen wat wij er van vinden.

Oftewel als de installateur überhaupt niet goed een technisch ontwerp kan maken valt hij voor installatie ook al af bij mij. Als voorbeeld aanbieder 3 en aanbieder 4.

Je zou de vraag aan aanbieder 2 kunnen stellen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
Chrisverst schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:45:
[...]

Was toch nieuwsgierig naar de prijs verschillen dus even gekeken (Dit is even snel bij elkaar geklikt dus kan vast goedkoper):
SMA Tripower 8kw €1.879
Solaredge systeem (8k 3f): 1450+20*40= €2.250
Enphase systeem (IQ8AC micros + Gateway + relay) 20*116+160+150= €2.630
Apsystems 5xQT2+ECU 5*300+150= €1.650
Poor mans oplossing: 3x growatt3k = 3*400= €1.200 (Dit zou eventueel goedkoper kunnen met 2x 1 fase omvormer waarbij 1 van de 2, 2x MPPT heeft.
Of nog een Joker oplossing: Goodwe 8k +6x tigo =925+6*35= €1.135.

Mijn conclusie is denk ik toch de SMA of toch de joker oplossing, wat vindt jij @Ronald
Ik denk dat we niet teveel over kosten moeten beginnen, en meer over wat technisch het beste is. Hij heeft al aangegeven dat hij het liever laat doen. Als je toch over geld gaat praten kun je ook zeggen dat het in totaal ongeveer 5000 euro aan materiaal is, en dat je daarom beter zoveel mogelijk zelf kan doen.

Dat gezegd hebbende, ik zou toch voor de poor mans 3 fase oplossing gaan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psnepvangers
Inmiddels ook een vijfde aanbieder binnengekregen:

Aanbieder 5, offerte 1
Prima verkoper, ondanks string omvormer overleg toch micro in de offerte gekregen aangezien zijn geen 3-MPPF omvormers leveren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O3fmG5SrDhXVuULW2Nc2vZVmW3I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MJAAaL3p1UYo5mSgK2Jxx8Nb.png?f=user_large
Panelen - 17x JA Solar Deep Blue 4.0 440 WP
Omvormers - Enphase IQ8MC
Totaalprijs incl BTW: € 7.962,45
Totaal WP: 7480
Prijs per WP: € 1,064

Helaas dus nog een afvaller erbij....

[ Voor 3% gewijzigd door psnepvangers op 19-02-2025 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psnepvangers
Chrisverst schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:50:
[...]

Om heel eerlijk te zijn vindt ik dat wij de installateur niet een technische kant op moeten sturen maar dat de installateur eigenlijk DE expert moet zijn. en dat het aan ons is om objectief te beoordelen wat wij er van vinden.

Oftewel als de installateur überhaupt niet goed een technisch ontwerp kan maken valt hij voor installatie ook al af bij mij. Als voorbeeld aanbieder 3 en aanbieder 4.

Je zou de vraag aan aanbieder 2 kunnen stellen,
Ik heb helaas toch de offerte van de vierde aanbieder verkeerd begrepen... Onderaan staat namelijk:
Minderprijs niet toepassen Solis 8K 3-fase € -1.285,00
Solis-3.6K-S6 t.b.v. oost-west opstelling € 670,00
Solis-2.5K-S6 t.b.v. zuid-opstelling € 535,00
Ik zal de startpost straks even aanpassen. Betekent dus wel dat deze offerte uitkomt op 3.6+2.5kW omvormers i.p.v. 8kW

[ Voor 4% gewijzigd door psnepvangers op 19-02-2025 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
psnepvangers schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:08:

[...]

Dat kan ik nog eens navragen, waarom dat zo is aangeboden. Als ik het goed begrijp is die 3x MPPT nodig voor de oost/west/zuid opstelling?
Dat klopt, als je drie orientaties gaat gebruiken valt een eenvoudige 3 fase omvormer met twee string ingangen af. Dus de keuze voor twee enkelfase omvormers is gegrond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
s020506 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:01:
[...]

Het plaatsen van de panelen en onderconstructie is niet moeilijk, maar daar zit de tijd ook niet in. Een goeie monteur legt die hoeveelheid er in een uur op.

De aanleg van een goed en veilig stringplan, vereffening en de DC naar de omvormer toe is toch wel waar een ervaren monteur het verschil maakt met een doe het zelver. Het is nu eenmaal geen spijker in een plankje slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:24

Onbekend

...

Heb je bij alle offerte-aanvragen wel echt duidelijk vermeldt dat er geen schaduw van toepassing is?

Zelf zou ik primair gaan kijken naar offertes waarbij ze de meeste panelen op het dak weten te leggen. Immers, je laat ze maar 1 keer leggen, en legt bijna nooit op het zelfde dakvlak wat erbij.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• psnepvangers
RobertV70 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:39:
[...]

Dat klopt, als je drie orientaties gaat gebruiken valt een eenvoudige 3 fase omvormer met twee string ingangen af. Dus de keuze voor twee enkelfase omvormers is gegrond
Maar zou dan aanbieder 4, offerte 1 nu wel een legitieme optie zijn, met een Solis 3.6K en 2.5K omvormer? Of zou aanbieder 2 alsnog een betere optie zijn met de Growatt 5K en 3.3K, ondanks dat deze aanbieding €1.400,- duurder uitkomt?
RobertV70 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:51:
[...]

Het plaatsen van de panelen en onderconstructie is niet moeilijk, maar daar zit de tijd ook niet in. Een goeie monteur legt die hoeveelheid er in een uur op.

De aanleg van een goed en veilig stringplan, vereffening en de DC naar de omvormer toe is toch wel waar een ervaren monteur het verschil maakt met een doe het zelver. Het is nu eenmaal geen spijker in een plankje slaan.
Nee, eventueel zou ik nog de elektricien die de meterkast, onderverdeelkast, en de laadpaal in het vorige huis heeft gedaan om hierin mee te kijken. Maar geen idee of dit nou zo'n goed plan is. Ik ben toch best handig, maar meterkast en stucwerk (wat een drama is dat) heb ik toch altijd liever aan anderen overgelaten.
Onbekend schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:00:
Heb je bij alle offerte-aanvragen wel echt duidelijk vermeldt dat er geen schaduw van toepassing is?

Zelf zou ik primair gaan kijken naar offertes waarbij ze de meeste panelen op het dak weten te leggen. Immers, je laat ze maar 1 keer leggen, en legt bijna nooit op het zelfde dakvlak wat erbij.
Klopt, dat is inmiddels ook mijn idee erbij. Al komen de meeste wel op max 8-8.7k WP uit.

Schaduw is altijd hetzelfde meegegeven (niet aan de orde, die en die boom gaan nog weg), die laatste (aanbieder 5) heeft helaas geen string omvormer met 3 MPPT in de aanbieding.

• RobertV70
Het feit dat er geen schaduw is maakt voor een installateur niets uit. De reden dat men micro-omvormers of een systeem met optimizers aanbied heeft enkel met omzet en winst te maken, niet met klantegerichte praktische overwegingen.

• RobertV70
De SMA 8.0 3 fase omvormer heeft een startspanning van 150 volt per string. 3 strings, dus prima voor een oost/zuid/west opstelling. Als jij met de spanning van de panelen daar ruim overheen komt is het geen probleem lijkt mij. Dan zou dat de beste optie zijn maar dan toch het liefst met REC Alpha pure panelen (rond de 50 Volt per paneel) of uiterlijk Aiko panelen.

• timpel_800
Sunpowers kunnen ook. Maar wel prijzig. Dan beter wat jij zegt.

Als dan oost west doet , moet je wel zorgen voor een gelijk aantal panelen toch als je ze op een polystring zet? Dan heb je die andere ingang over voor je andere windrichting.

• RobertV70
timpel_800 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:04:
Sunpowers kunnen ook. Maar wel prijzig. Dan beter wat jij zegt.

Als dan oost west doet , moet je wel zorgen voor een gelijk aantal panelen toch als je ze op een polystring zet? Dan heb je die andere ingang over voor je andere windrichting.
Sunpower bestaat niet meer, ik weet niet exact hoe het zit met gelijke aantallen panelen op de polystring of niet, dan zou je de datasheet en handleiding van de omvormer door moeten spitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psnepvangers
Toch nog 1 aanbieder extra binnen, via Solar-Outlet.

Op zich een fijn gesprek gehad, met een duidelijk beeld voor hoe zij het aan zouden pakken. Optie is er om zelf te plaatsen, wat ik ergens nog overweeg i.c.m. de elektricien die ik vaker inhuur + dakdekker om dakdoorvoer te maken.

Er zijn helaas geen omvormers onder de 10K kW die zij leveren met 3x MPPT, dus zij bevelen optimizers aan. (Ze bevelen geen Tigo aan, i.v.m. de vele storingen zie ze ermee ervaren)

Aanbieder 6, offerte 1
(zelfde opstelling als aanbieder 4, zij verwachten namelijk niet dat opstelling van aanbieder 2 past)

Omvormers - Huawei SUN2000-8KTL-M1 3-fase + 18x Huawei SUN2000-450W- Power Optimizer
Totaalprijs incl BTW: € 4.788,77
Totaalprijs incl BTW met plaatsen: € 6.418,77
Prijs per WP zelf plaatsen: € 0,591
Prijs per WP laten plaatsen: € 0,792

Aanbieder 6, offerte 2
Daarnaast nog een offerte met een 6K omvormer, al weet ik nou niet zo goed waarom ik die van ze heb gehad (niet doorgesproken, ook geen opmerking bij de offerte waarom deze optie wordt aangeboden).

Omvormers - Huawei SUN2000-6KTL-M1 3-fase + 18x Huawei SUN2000-450W- Power Optimizer
Totaalprijs incl BTW: € 4.252,77
Totaalprijs incl BTW met plaatsen: € 5.882,77
Prijs per WP zelf plaatsen: € 0,525
Prijs per WP laten plaatsen: € 0,726

Wat denken jullie, ook nog goed om te overwegen? Zal deze optie ook weer aan de startpost toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:39
Als je het laat plaatsen - hoe krijgen ze de kabels binnen? Maken ze een dakdoorvoer? of gaat over over de rand, over de gevel?

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psnepvangers
Icekiller2k6 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:14:
Als je het laat plaatsen - hoe krijgen ze de kabels binnen? Maken ze een dakdoorvoer? of gaat over over de rand, over de gevel?
Gaat nu idd over de rand, over de gevel naar binnen, maar dit zou ik inderdaad liever als dakdoorvoer zien. Dus die kosten komen er ook nog bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:56
Vanwege de korte strings zou ik als het mijn dak was, toch ook kijken of er geen Hoymiles aanbieder in jouw omgeving zit. 3x een HMS-2000 voor de 12 OW panelen en 1 x een HMS-2250 voor de 6 zuid (die topt dan iets af), of andere combi's, zijn al snel goedkoper dan een SMA tripower en dan heb je alsnog monitoring / sturing per paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psnepvangers
jurjen_g schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:28:
Vanwege de korte strings zou ik als het mijn dak was, toch ook kijken of er geen Hoymiles aanbieder in jouw omgeving zit. 3x een HMS-2000 voor de 12 OW panelen en 1 x een HMS-2250 voor de 6 zuid (die topt dan iets af), of andere combi's, zijn al snel goedkoper dan een SMA tripower en dan heb je alsnog monitoring / sturing per paneel.
Bedankt, ook hier nog een offerte voor aangevraagd. 👍👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psnepvangers
jurjen_g schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:28:
Inmiddels ook hiervoor een offerte binnen:

Aanbieder 7, offerte 1
Panelen - 18x Aiko 455Wp Glas-Glas All Black Contact
Omvormers - 3x Hoymiles HMT-2000 (HMS 1 fase in de offerte, in de prijs heb ik meerprijs gerekend voor de HMT 3 fase variant, mijn fout bij het aanvragen van de offerte) + 1x Hoymiles HMT-2250
Totaalprijs incl BTW: € 4.492,57
Totaalprijs incl BTW met plaatsen: € 5.893,57
Totaal WP: 8190
Prijs per WP zelf plaatsen: € 0,549
Prijs per WP laten plaatsen: € 0,720

Al met al ben ik er wel aan uit dat ik alles zelf ga plaatsen, met een dakdekker en elektricien in de hand. Het plaatsen op het dak doe ik verder zelf.

Nu blijft er min of meer voor mij de keuze over tussen aanbieder 6 met de Huawei 8K omvormer, of aanbieder 7 met de Hoymiles micro omvormers... Wat zou hier de betere keuze tussen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psnepvangers
Inmiddels gegaan voor aanbieder 6, offerte 1.

6 van de 18 panelen liggen al, eentje is door het transport gesneuveld, maar daar sturen ze een nieuwe voor op!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2zFB9b9xGfrjU1Y1iK-1lSpmCaI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tPRXWpbZblEO0FNdUJriNPEu.jpg?f=fotoalbum_large

Rest mij alleen nog de vraag hoe ik de strings ga verbinden. Overal komen optimizers op de panelen.

Ik dacht aan de volgende connectie, waarbij 1 string oost/zuid, en de andere west. Zou dit de beste optie zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HEhteLD0OapS6GaHaJ0svNxSZY8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lzBomVcdMVThVhtNBhiFehnD.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: 12 van de 18!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dhC3wqF2VE7BNoi06pSgFyXinzE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KhhMEbG1jBbS8XY5ZoSXmzIK.jpg?f=fotoalbum_large
En het definitieve connectieplan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/774YfpXDw-_u8At3AQJU5NPLUpE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/j8Crbqp1llcao067jES1P9mr.png?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door psnepvangers op 09-03-2025 20:20 ]

Pagina: 1