Op zoek naar een mini PC voor kleine kantoorwerkzaamheden.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kidjuh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14:18
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hardwaresysteem om een start te maken met het bouwen en draaien van "makkelijke" scriptjes. Om te beginnen wil ik het systeem koppelen aan een camera, die real time objecten scant en binnen 5 seconde een notificatie geeft als een bepaald object voorbij komt, dit zal dus middels AI & python scriptje moeten denk ik. Daarnaast ook koppelen aan een scherm met een dashboard met een puntentelling hoe vaak iets voorbij is gekomen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
€300,- is meer een hobby project.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Schermen, toetsenbord en muis aanwezig.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
RaspberryPI & NUC systemen bekeken (HP Thin is niet goed voor AI meen ik?). Maar kom er niet echt uit wat nou de best buy is. Ook omdat bij de NUC systemen met kortingen worden gegooid waardoor N150 chips goedkoper zijn dan N100 chips bij dezelfde webshop.

Alvast bedankt!

PSN: Kidjuh

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Heb je zelf ook iets samengesteld? Hou er rekening mee dat de openbare weg filmen niet zomaar mag, dus tellen hoeveel voetgangers, fietsers en auto's voorbij komen is niet zomaar toegestaan ivm privacy.

[ Voor 71% gewijzigd door CH4OS op 18-02-2025 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kidjuh
CH4OS schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 08:10:
Heb je zelf ook iets samengesteld?
Thanks voor je antwoord.

Denk dat voor dit budget een kant en klaar systeem het beste is? Gezien de prijs ook? But correct me if I'm wrong. Heb eerlijk gezegd ook te weinig verstand in deze price range om iets goeds neer te zetten dan.

Zelf gekeken naar:

Raspberry Pi5 (eventueel met Coral accelerator)
NucBox G2/G3 16+512gb-> Klik
HP Thin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Object detectie hangt van het gebruikte AI model af. En die bepaalt weer welke hardware je kunt gebruiken. Als je iets geks wilt, Nvidia Jetson (nano). Dat is een gpu met Linux en juist bedoeld voor dit soort dingen.

Als op pc hardware wilt werken dan bepaalt ook het ai-model wat er aan hardware acceleratie nodig is. Sommige ai modellen werken prima op een cpu.

De tijd die nodig is om de detectie uit te voeren hangt behoorlijk af van de resolutie waarin je foto's neemt (en dat moet uiteraard legaal zijn). Maar dat is meer hoe je een trigger ontvangt en een foto binnenkrijgt. Ik weet niet of daar standaard hardware voor is. Een Jetson kan volgens mij wel overweg met een camera.

Je zult wel programmeervaardigheden moeten hebben, al helpt chargpt wel. Maar dan nog, ai is niet slim cq denkt niet voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kidjuh
kdekker schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 13:15:
Object detectie hangt van het gebruikte AI model af. En die bepaalt weer welke hardware je kunt gebruiken. Als je iets geks wilt, Nvidia Jetson (nano). Dat is een gpu met Linux en juist bedoeld voor dit soort dingen.

Als op pc hardware wilt werken dan bepaalt ook het ai-model wat er aan hardware acceleratie nodig is. Sommige ai modellen werken prima op een cpu.

De tijd die nodig is om de detectie uit te voeren hangt behoorlijk af van de resolutie waarin je foto's neemt (en dat moet uiteraard legaal zijn). Maar dat is meer hoe je een trigger ontvangt en een foto binnenkrijgt. Ik weet niet of daar standaard hardware voor is. Een Jetson kan volgens mij wel overweg met een camera.

Je zult wel programmeervaardigheden moeten hebben, al helpt chargpt wel. Maar dan nog, ai is niet slim cq denkt niet voor jou.
Thanks! Zal inderdaad richting een Jetson gaan als systeem YOLOv8 kwam bij ChatGPT naar voren als model, maar met real time processing gaat dat al snel richting een i7 met een 4060.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Kidjuh schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 22:44:
[...]

Thanks! Zal inderdaad richting een Jetson gaan als systeem YOLOv8 kwam bij ChatGPT naar voren als model, maar met real time processing gaat dat al snel richting een i7 met een 4060.
Op werk kunnen we met mindere hardware toe voor object detectie. Een nette cpu volstaat. Besef dat (op Windows) het inladen van data in de gpu ook een hoop tijd kost. Soms weegt dat niet op tegen de snelheid van de gpu. Het hangt allemaal van het te gebruiken ai model af.

Ps chat GPT blaat soms ook onzin. Ontkrachtigen van plausibele informatie kost ook veel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kidjuh
kdekker schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 06:47:
[...]

Op werk kunnen we met mindere hardware toe voor object detectie. Een nette cpu volstaat. Besef dat (op Windows) het inladen van data in de gpu ook een hoop tijd kost. Soms weegt dat niet op tegen de snelheid van de gpu. Het hangt allemaal van het te gebruiken ai model af.

Ps chat GPT blaat soms ook onzin. Ontkrachtigen van plausibele informatie kost ook veel tijd.
Okay, thanks voor je antwoord. Ga nu uit van ChatGPT, daarna ook YoloV8 gecheckt en suits my case. Daarna ben ik hierheen gekomen voor advies qua hardware, want daar vertrouw ik ChatGPT nog niet goed genoeg voor :).

Als ik zou mogen vragen; welk systeem is voldoende om een vorm + kleur te herkennen middels video (geen afbeelding) en binnen 5 seconde met een antwoord te komen wat voor soort object + kleur het is. Deze objecten zijn van tevoren getraind in het model om herkenning zo makkelijk mogelijk te maken. Qua objecten gaat het om kleding, t-shirts / truien / leisure wear.

Het is een hobby project om te mezelf bekender te maken in deze AI-space. Dus hoeft niet allemaal perfect in orde te zijn, leuk om te leren vooral.

Thanks!

Pagina: 1