Upgrade thuis (deco) mesh netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-05 22:04
Mijn vraag
Ik heb nu een mesh netwerk thuis (150m²) en merk dat met name mijn multiroom audio (B&O) steeds slechter werkt. Ik heb een TP Deco M9 als startnode, en verder liggen er verspreid over mijn huis nog 2 M9's en een M5. Ik heb de wifi-speakers na eerdere instabiliteit maar naast de nodes (of andersom) gelegd zodat ik ze bekabeld kon afspelen. Maar echt stabiel werd het nooit en de laatste weken werd het steeds erger in dat Tidal/Spotify Connect de speaker niet vindt, B&O's multiroom-app een of meerdere speakers niet vindt of dat je wel muziek gesynchroniseerd kunt afspelen over 2 of 3 kamers, maar dat 1 of meerdere speakers er na een aantal minuten toch mee uitscheidt. Overigens werkt de televisie opzich prima nadat ik 'm met een kabel aan een M9 heb gehangen.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
3x Deco M9, 1x Deco M5, Beosound Level, Beosound M3, Beosound Core (met een Wiim Ultra als input). Verder LG B6 Oled tv, Xperia 1iv, Iphone14, Samsung Tab S8+ als hoofdzakelijke apparaten.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Wat ik voornamelijk geproduceerd heb is dus alle apparaten waar mogelijk met een kabel aan een Deco gehangen. Ik ben nu dus vooral aan het denken aan het upgraden naar een Deco X serie of BE serie (wifi 6(se) of 7). Maar daar zie ik door de bomen het bos niet echt meer. Volgens mij zijn mijn Beosound speakers niet Wifi6 compatibel en zeker niet Wifi7. Maar ik vroeg me vooral af of bij een X of BE serie misschien de verbinding tussen 2 mesh-nodes stabieler/beter is, danwel wegens Wifi6/7 of wegens andere upgrades die producten hebben over de oudere M9/5 die ik nu heb? Van de BE serie rijkt het budget niet voorbij 3xBE25 en in de X series zou een 3 pack X60/65 passen, of heeft een upgrade naar een X20/50 al zin?
Dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellisVH
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 06-06 10:59
Kun je de meshnodes ook bekabeld aansluiten? of niet mogelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:51
Wifi is enkel afhankelijk van de hoeveelheid demping (muren, vloeren, obstakels) die tussen de nodes zit.
Wifi 6 of 7 zal daar geen enkele verbetering in brengen en de boel vervangen door een X of BE ook niet.
Het beste is de AP's bekabelt aansluiten.

En die speakers hebben bijna zeker geen wifi 6 of 7 aan boord.

PS Je hebt ook nog kans dat je te veel AP's hebt en ze elkaar in de weg gaan zitten, kijk eens welke kanalen ze gebruiken.

[ Voor 16% gewijzigd door Ben(V) op 18-02-2025 09:25 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:14
De vraag is even, heb je een WiFi probleem of een Beosound probleem?

Heb je nog andere wifi problemen buiten je Beosound?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
YellisVH schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 08:45:
Kun je de meshnodes ook bekabeld aansluiten? of niet mogelijk?
Niet echt, dat zou een monsterproject met vele meters kabel kosten, laat staan om de kabels netjes weg te werken :)
laurens0619 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:04:
De vraag is even, heb je een WiFi probleem of een Beosound probleem?

Heb je nog andere wifi problemen buiten je Beosound?
Dat is inderdaad ook een gedachte die ik heb. De rest werkt opzich prima, televisie enzo. Maar daar luistert de latency misschien ook niet zo nauw als met multiroom muziek....
Overweeg daarom ook nog wel om B&O's multiroom gedag te zeggen en het bijvoorbeeld via een aantal Wiim Mini's (die ik dan op de B&O's inputs aansluit) te proberen, hopende dat het inderdaad een B&O software probleem is en dat Wiim betere developers heeft...

[ Voor 58% gewijzigd door eswa op 18-02-2025 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:49

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mesh verhoogt latency aangezien elk pakketje meerdere keren door de lucht moet. Maar de daarbij behorende latencies zullen niet veranderd zijn sinds dag 1 toen het blijkbaar wel naar tevredenheid werkte.

Voordat je werk gaat verrichten laat staan andere apparatuur kopen zou ik aanraden om het daadwerkelijke probleem te achterhalen, anders loop je risico dat je iets aanpakt wat het probleem niet was en dus ondanks geld/moeite hetzelfde probleem behoudt.

Ik zou eerst eens kijken hoe de WiFi is op de locaties waar de speakers staan. Heb je een Android mobiele telefoon? Installeer WiFi Analyzer open source. Daar kun je de RSSI (signaalsterkte) van de huidige verbinding en van andere AP's in de buurt uitlezen. Hou je telefoon pal naast elke speaker en noteer de RSSI.

Is de Beosound Core draadloos aangesloten? Doe hetzelfde - maar overweeg sowieso om dat bedraad op een van de Deco nodes aan te sluiten, nog even los van of die Deco node zelf bedraad of draadloos aangesloten is op de router node. Idem voor de Beosound Level.

Voor zowel bandbreedte als latency geldt dat hoe meer apparaten tegelijk draadloos proberen te communiceren, des te slechter het wordt. Iedere apparaat dat je bedraad aan kunt sluiten verbetert niet alleen de verbinding voor die ene apparaat maar ook voor alle overige.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellisVH
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 06-06 10:59
Persoonlijk ben ik geen fan van TP-Link materiaal. Mijn ervaringen ermee waren meestal niet goed. Persoonlijk zou ik kijken voor oftewel Netgear Orbi's (I know ze zijn duur), Asus Zenwifi systeem, of een systeem van Amplifi (Ubiquiti). Indien je van plan bent te upgraden zou ik deze zeker eens bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-05 15:29
Zit er nog een verschil als je de TP-Link in router of AP mode zet?

Daarnaast even kanalen check

Ook kun je volgens mij aangeven dat een bepaald MAC adres (de speaker) niet mag roamen.
Zo heb ik mijn sonos / Tv etc .welke niet verplaatst worden ook "vast" gezet op mijn M4 hoofd node.
Op deze wijze zal mijn TV nooit verbinden met het AP welke op de 1e verdieping staat.

Zelf draai ik in AP mode met mijn 3x M4, volledig naar tevredenheid midden in de stad met vele buren/interferentie. 6 Sonos speakers, diverse laptops/ipads/playstation etc.

[ Voor 18% gewijzigd door NL_Scratch op 18-02-2025 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eswa
Goeie tips allemaal, thanks! Ik ga de komende dagen eens testen en kijken. Ben in ieder geval met mijn Beosound Level langs B&O geweest vandaag en daar hebben we nu ook een support case gemaakt waarbij de B&O ontwikkelaars op afstand kunnen bekijken of er iets geks met precies de Level aan de hand is, of dat het probleem inderdaad bij het netwerk ligt.
Ik zal het laten weten als ik weer iets verder ben in de probleemoplossing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruik013
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21-02 04:23
Kan je nu beter de TP-link als mesh zetten of als AP? Aantal zijn bekabeld hier en aantal dus niet. Wifi signaal is overal goed maar de snelheid kan op 2 m afstand als van 500 naar 80 mb/sec zakken...iemand een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:39
Mag ik deze draad gebruiken om een Deco-vraag te stellen?
Ik heb gister mijn gehele Deco-infrastructuur vervangen om een naar probleem met mijn HomeWizard accu’s te verhelpen.
Vier Deco’s BE65 geplaatst. Van het modem naar de hoofd Deco, van die hoofd-Deco naar switches om de andere Deco AP’s bedraad te verbinden. Tot zover alles goed. Alles is dus via ethernet verbonden.

Nu heb ik vanochtend een Deco X-50 Outdoor bekabeld aangesloten. Die doet het nu ook.

Maar: in de Deco-app zie ik nu dat slechts die laatst aangesloten X-50 outdoor via ethernet is verbonden en de andere drie Deco’s het via een wifi-verbinding moeten doen.

Herstarten van het hele systeem lost niets op en ook het herstarten van een enkele Deco geeft geen ethernetverbinding meer.

Wat kan ik doen?

Bj 1904; gasloos; HR++ x133; PV 9kWp; WP L/W 16kW; Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, EV’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@shthpnz
Kun je uittekenen hoe eea verbonden is? met switches waar in welke poort etc?
Staat het geheel in AP mode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
Ja het geheel is in AP-mode en ook smart DHCP is uitgeschakeld.
Ik heb geen zicht op de poortnummers, maar is dit wat je bedoelt?

Van Ziggo modem in meterkast naar hoofd Deco BE65.
Van hoofd Deco naar switch in meterkast.
Vandaar wordt een BE65 bedraad bediend (werkplaats).
Van switch meterkast naar switch woonkamer op eerste etage.
Vandaar worden twee Deco BE65 bediend (woonkamer en etage erboven)
Vandaar naar switch keuken (eerste etage)
Vandaar wordt Deco X50 outdoor bediend (dakterras eerste etage).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3o7ejOzRQqSYZcS6C0P_VjxitgM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s32rwFptIVrjZH5gHxhT52mf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door shthpnz op 24-03-2025 10:54 ]

Bj 1904; gasloos; HR++ x133; PV 9kWp; WP L/W 16kW; Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, EV’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
klinkt allemaal prima. ik zou het geheel eens opnieuw opstarten
welke merk/type switche gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
Dank voor je hulp @laurens0619 Ik heb de Deco x50 outdoor losgekoppeld en de POE verwijderd.
Daarna de Deco X50 outdoor verwijderd uit de app. Wellicht had ik de volgorde andersom moeten doen?

In ieder geval, ik heb alle Deco’s opnieuw opgestart. De X50 outdoor is inderdaad nu uit het systeem, maar geen van de nieuwe Deco’s heeft nu een ethernetverbinding.

Voor de zekerheid de stekker uit de Hoofd Deco gehaald even gewacht en teruggeplaatst. Geen verschil. Matig tot slechte ontvangst tussen de Deco’s.
Wat doe ik fout?
Moet ik de Deco X50 outdoor eerst weer terugplaatsen en dan eerst uit het netwerk verwijderen en dan pas fysiek?

Voor de duidelijkheid: gister waren deze Deco’s gewoon via ethernet aan elkaar verbonden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T2wbJsUEJkrGqhh3T-xo76Vq43E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FszuCqqGZpPW3E6QM16HYjgM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door shthpnz op 24-03-2025 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
Update: ik heb de Deco X50-outdoor weer aangesloten, en verbonden met mijn wifinetwerk. Daarna deze node verwijderd uit de app, en daarna fysiek verwijderd. Zodat ik nu volgens het boekje heb gehandeld.

Nog steeds hebben de eerder geplaatste nodes geen bedrade backhaul?!
Zelf het verwijderen van een node en weer opnieuw toevoegen geeft geen internet backhaul meer. Ook het opnieuw opstarten van de hele infrastructuur helpt niet. Het is me onderhand duidelijk dat ik het niet meer snap.

[ Voor 4% gewijzigd door shthpnz op 24-03-2025 14:17 ]

Pagina: 1