Ramen badkamer veel vocht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimate-tester
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 04-08 11:44
Hallo allemaal,

Ik wil graag vragen om advies voor het volgende: sinds dat het buiten wat kouder is geworden merk ik dat de ramen in mijn badkamer veel condenseren. Zo veel, dat het begint te druipen en de vensterbank kletsnat wordt. Als ik bijvoorbeeld in de avond douche, dan ligt er water de volgende ochtend.

Het betreft een 5 jaar oude woning, ik ben eerste eigenaar. Vorige winters is me dit probleem niet opgevallen, maar dit is de eerste winter dat we tijdelijk even met 4 volwassenen en 2 babies in huis zitten.

Mechanische ventilatie is type C, deze regelt zich automatisch naar luchtvochtigheid, en deze gaat tijdens het douchen naar de max stand. In de badkamer zit deze in de douchecabine. Na het douchen blijft deze nog ongeveer 5 minuten op max waarna het weer naar “normaal” gaat.

Ik zet het kiepraam van de badkamer ‘s ochtends open, net zoals de andere ramen in huis. Deze gaan begin van de middag vaak weer dicht. De ramen in de rest van het huis (niet de badkamer) hebben roosters.

Er zit vloerverwarming in de badkamer, en er hangt een elektrische verwarming. Deze laatste gebruik ik eigenlijk nooit.

Mijn theorieën dusver als amateur bedacht:
- de ventilatie draait te kort door om alle vochtige lucht op te zuigen
- ik zou de elektrische verwarming moeten gebruiken
- lekkage in het raam

Heeft iemand nog ideeen wat dit kan zijn en hoe ik ervan af kom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:15
Als je met deze temperaturen het raam een halve dag open laat staan, komt er veel koude lucht binnen. Hoe koud wordt het dan op de badkamer? Kan leiden tot veel condensatie, dus in plaats van dat je vocht afvoert voer je juist vocht toe.
Ook 4 volwassenen vraagt om meer ventilatie.

Wat je zou kunnen checken:
  1. Op welk debiet (m3/h) is je ventilatiebox ingesteld?
  2. Hoever staan de ventilatieroosters (op de bovenverdieping) open?
  3. Op welke stand staat de ventilatie als er 4 volwassenen in huis zijn? Stand 1 is dan veel kans onvoldoende.
  4. Is er voldoende ruimte onder de deur om lucht toe te voeren naar de badkamer?
  5. Kun je het vochtgehalte en/of nalooptijd van de ventilatie in de douche instellen?
Zet de roosters open, zorg voor voldoende debiet en laat je klapraam dicht. Vertrouw op de mechanische ventiliatie.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:53
Je zet alle ramen open? Daar heb je je probleem waarschijnlijk al. Dat werkt averechts.

Waterpomp, vloerverwarming + ventilatie, betekend juist niet je ramen openen voor zover ik heb geleerd bij oplevering van ons huis. Open raam in badkamer creëert enorm veel condens. De hygrometer aangesloten op de wtw zou voldoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Je situatie lijkt een beetje op die van ons denk ik. Hier bouwjaar 2015 en ook mechanische ventilatie met vochtsensor.

Ik zet vrijwel nooit een raam open en de verwarming houdt de badkamer altijd op zo’n 20 graden.

De mechanische ventilatie heb ik wel wat aangepast zodat deze langer doordraait nadat er gedoucht is. De problemen waren niet zo erg als jij deze omschrijft maar ik vond dat dit wel wat verbeterd kon worden.
De vochtsensor zit bij mij namelijk in de MV unit en omdat die lucht aanzuigt vanaf meerdere plekken vond ik dat niet betrouwbaar genoeg om de vocht in de badkamer te meten. Nu heb ik een vochtsensor in de badkamer en die stuurt de MV aan. Daarmee draait hij wat langer door en hebben wij eigenlijk geen vochtproblemen meer.

In jouw situatie zou ik ook stoppen met de ramen openen. Zorg dat de roosters op de verdiepingsvloer allemaal open staan en kijk of je de ventilatie langer kan laten doordraaien. In een huishouden waarin er 5 of 6 keer per dag gedoucht wordt moet die bijna de hele dag doordraaien.

Waar je ook naar zou kunnen kijken is of er genoeg lucht doorvoer mogelijk is langs de badkamerdeur. Als die potdicht zit komt dat de situatie ook niet ten goede. Bij nieuwbouwwoningen zou er wat ruimte onder de deur moeten zijn voor lucht doorvoer.

[ Voor 10% gewijzigd door GaMbiNo op 18-02-2025 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimate-tester
Bedankt voor alle replies dusver!
In principe lees ik unanimiteit over het volgende:

- hou de ramen dicht
- ventilatieroosters open in de andere kamers (badkamer heeft er geen)
- ervoor zorgen dat de ventilatie langer doordraait (ik heb home assistant, ik zal iets gaan knutselen)

Denken jullie dat ik nog iets met die elektrische verwarming moet? Zoals gezegd blijft deze altijd uit (maar vloerverwarming aan).

Nog een bijkomende vraag, moet ik de afzuig buis meer open zetten? Vergeleken met de keuken (hier heb ik er 2 naast elkaar) staat de badkamer meer dicht.

[ Voor 15% gewijzigd door ultimate-tester op 18-02-2025 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:15
Je kunt de electrische verwarming een paar dagen gebruiken om de boel droog te stoken (zodat de ventilatie het vocht af kan voeren). Maar daar loop je uiteindelijk financiëel op leeg. Daarna zou ik op de ventilatie vertrouwen, zonder electrische bijverwarming.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

ultimate-tester schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 08:37:
Bedankt voor alle replies dusver!
In principe lees ik unanimiteit over het volgende:

- hou de ramen dicht
- ventilatieroosters open in de andere kamers (badkamer heeft er geen)
- ervoor zorgen dat de ventilatie langer doordraait (ik heb home assistant, ik zal iets gaan knutselen)

Denken jullie dat ik nog iets met die elektrische verwarming moet? Zoals gezegd blijft deze altijd uit (maar vloerverwarming aan).
Zolang je je badkamer maar rond de 20 graden houdt denk ik. Dat is ook nodig om de vocht af te voeren.

Ik lees dat je al Home Assistant hebt. Dat gebruik ik ook icm zo’n module met mijn Itho Daalderop MV: https://www.nrgwatch.nl/
Mocht je Itho hebben is dat wel de moeite waard. En ik heb dus ook een Aqara vochtsensor in de badkamer hangen hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Beetje herhaling, maar bij ons gaat het prima op deze manier.
Raam dicht.
Ventilatie op hoog tijdens gebruik douche
Deur badkamer op een kier tijdens gebruik douche.
Ventilatie een uur laten draaien. Op Home Assistant is te zien dat het meer dan een uur duurt voordat het vochtigheid weer de waarde van voor het douchen heeft. Zal wel door de vochtige handdoeken komen.
Vloerverwarming 24/7 op 19.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimate-tester
Prisma16 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:21:
Beetje herhaling, maar bij ons gaat het prima op deze manier.
Raam dicht.
Ventilatie op hoog tijdens gebruik douche
Deur badkamer op een kier tijdens gebruik douche.
Ventilatie een uur laten draaien. Op Home Assistant is te zien dat het meer dan een uur duurt voordat het vochtigheid weer de waarde van voor het douchen heeft. Zal wel door de vochtige handdoeken komen.
Vloerverwarming 24/7 op 19.
Dank voor de aanvulling! Ik ga zo’n sensor ophangen en gebaseerd daarop de ventilatie sturen. Zou ik dan het beste de sensor dichter bij de ramen hangen, of dichter bij de douche (zitten aan tegenovergestelde kant van de kamer). Hoog of laag?

Theoretisch zou ik de elektrische verwarming ook aan kunnen zetten adhv die sensor om de handdoeken te drogen…

[ Voor 7% gewijzigd door ultimate-tester op 18-02-2025 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

ultimate-tester schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:27:
[...]

Dank voor de aanvulling! Ik ga zo’n sensor ophangen en gebaseerd daarop de ventilatie sturen. Zou ik dan het beste de sensor dichter bij de ramen hangen, of dichter bij de douche (zitten aan tegenovergestelde kant van de kamer). Hoog of laag?

Theoretisch zou ik de elektrische verwarming ook aan kunnen zetten adhv die sensor om de handdoeken te drogen…
Maakt niet zoveel uit waar je die hangt. Ik heb deze gewoon naast de spiegel hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
[...]

Ik gebruik een Sonoff SNZB-02P. Als plaats lijkt mij een "gemiddelde" locatie het beste. Bijvoorbeeld op ooghoogte tegen een binnenmuur en zo ver mogelijk van de douche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:56

paQ

[...]

sowieso bij dit soort vochtige ruimtes: stoken + ventileren (afzuigen)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-09 16:23
raam dicht?
al ik na het douchen het badkamer raam openzet en de ventilatie op max, dan is de luchtvochtigheid in de badkamer weer terug naar normaal na ongeveer 15 minuten.
Doe ik het badkamer raam niet open en verwacht ik dat de lucht onder de badkamer deur doorkomt, dan is na een uur ventileren de luchtvochtigheid nog steeds hoger dan raam open.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
GarBaGe schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:46:
raam dicht?
al ik na het douchen het badkamer raam openzet en de ventilatie op max, dan is de luchtvochtigheid in de badkamer weer terug naar normaal na ongeveer 15 minuten.
Doe ik het badkamer raam niet open en verwacht ik dat de lucht onder de badkamer deur doorkomt, dan is na een uur ventileren de luchtvochtigheid nog steeds hoger dan raam open.
Probleem zit dan bij je deur. De kier aan de onderkant is te weinig.
Raam open zorgt ervoor dat het in de buurt van het raam koud wordt (want buiten koud), waardoor juist het vocht neerslaat rond die plek. En dat is in oudere huizen vaak hout, dus dat wil je niet....

Door de buitenlucht via de slaapkamers te verkrijgen zul je deze ook dus beter ventileren, win win.

[ Voor 6% gewijzigd door IJsbeer op 18-02-2025 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09 13:10
Je zult ergens lucht moeten aanzuigen.
Zet de badkamerdeur op een kier tijdens het douchen (en na het douchen bijv. even helemaal open).
Gedurende die tijd kan je ventilatie de vochtige lucht zo snel mogelijk afvoeren.

Lucht vanuit buiten aanzuigen kan ook (raam op een kier), zolang je maar luchtstroming richting de afzuiging hebt, zal er niet zo snel iets condenseren bij het raam.

[ Voor 27% gewijzigd door CappieL op 18-02-2025 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:01

Emiel1984

Made in NL

Hier zetten we de badkamerdeur altijd ruim open, zeker na het douchen. Dan is het binnen 15 a 30 minuten niet meer 'nat'. Onze badkamer heeft geen raam maar wel een luchtafvoer systeem in de douche zelf.

De verwarming staat bijna altijd een klein beetje aan in de winter, dit helpt ook om de woning een beetje op een aangename temperatuur te houden. Wij drogen (na het douchen) met een oude handdoek altijd de wanden zodat het meeste water al weg is in de douche zelf. We hebben geen douchecabine maar alleen douchegordijn, welke we aan beide kanten een stuk openhouden na het douchen, wellicht dat dit ook wat helpt. Dat drogen met de handdoek zorgt ook voor een stuk eenvoudiger schoonmaak werk is mijn ervaring en dat het ook sneller droog is.

Wij hebben hier ook dus ook een lucht circulatiesysteem in de hele woning maar dan zonder vochtsensor. We zetten handmatig de circulatie op max tijdens het douchen en tot een half uur tot uur erna. Als we de badkamerdeur dichthouden is dat naar mijn idee ook niet genoeg.

Een losse ventilator zou kunnen helpen om een betere luchtcirculatie te krijgen in de badkamer\woning na het douchen. Dit laatste heeft mij wel is geholpen in mijn vorige (kleine) woning, waar ik ook wel is last van vocht had in de badkamer (wel een klein raam, maar geen mechanische ventilatie). Ik had de ventilator richting de badkamer staan zodat er 'drogere' lucht vlot de badkamer in ging.

Maar omdat je woning maar 5 jaar oud is en mechanische ventilatie heeft verwacht ik dat alleen het raam dicht moet houden zodat er geen vochtige lucht van buiten naar binnen komt, verwarming altijd een beetje aan en de badkamerdeur open moet laten staan. Hang ook de handdoeken goed op zodat deze kunnen drogen, alles was nat is kan namelijk bijdragen aan het teveel aan vocht.

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ultimate-tester
Dank allen! Voor nu denk ik dat de theorie dat er onvoldoende ventilatie is (of te kort), de juiste is (samen met het openen van het raam, ik laat deze nu dicht). Ik heb een luchtvochtigheid sensor gekocht welke ik in de badkamer op ga hangen om daarmee de ventilatie te sturen. Ik zal dat een paar dagen aankijken en terugrapporteren of dat werkt.

Over de deur open: er is een redelijke gap tussen deur en vloer (meer dan andere ruimtes), ik verwacht dat hier geen gebrek aan toevoer van lucht is, dus ik zal de deur voor nu even dicht laten. Ik wil ook niet te veel veranderen in 1x omdat ik anders geen hypotheses kan testen.

[ Voor 4% gewijzigd door ultimate-tester op 18-02-2025 12:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-09 16:23
Emiel1984 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:32:
...verwacht ik dat alleen het raam dicht moet houden zodat er geen vochtige lucht van buiten naar binnen komt...
Huh?
In principe is het buiten altijd droger dan binnen, niet andersom.
Wij mensen produceren continue veel vocht en door te ventileren raak je dit kwijt aan de buitenlucht.
Dit merk je snel genoeg als je met een paar mensen in een geparkeerde auto zit met de motor uit.
Zonder ventilatie gaat de vochtopbouw in een kleine ruimte heel hard.

Het is nu buiten -2 graden met een relatieve luchtvochtigheid van 56%.
Als ik mijn badkamer ventileer met deze lucht en ik warm de lucht op naar 20 graden.
Dan zakt de relatieve luchtvochtigheid naar 12,7%
Dat is veel lager / droger dan gem 40-60% luchtvochtigheid binnen.

Het enige moment in NL wanneer dit niet opgaat, is in de benauwde nazomers waar de temperatuur buiten erg hoog is, maar de luchtvochtigheid ook.
Het enige wat dan helpt is airconditioning, welke dan ook letterlijk liters aan vocht aan de lucht kan onttrekken.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

GarBaGe schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 13:38:
[...]

Huh?
In principe is het buiten altijd droger dan binnen, niet andersom.
Wij mensen produceren continue veel vocht en door te ventileren raak je dit kwijt aan de buitenlucht.
Dit merk je snel genoeg als je met een paar mensen in een geparkeerde auto zit met de motor uit.
Zonder ventilatie gaat de vochtopbouw in een kleine ruimte heel hard.

Het is nu buiten -2 graden met een relatieve luchtvochtigheid van 56%.
Als ik mijn badkamer ventileer met deze lucht en ik warm de lucht op naar 20 graden.
Dan zakt de relatieve luchtvochtigheid naar 12,7%
Dat is veel lager / droger dan gem 40-60% luchtvochtigheid binnen.

Het enige moment in NL wanneer dit niet opgaat, is in de benauwde nazomers waar de temperatuur buiten erg hoog is, maar de luchtvochtigheid ook.
Het enige wat dan helpt is airconditioning, welke dan ook letterlijk liters aan vocht aan de lucht kan onttrekken.
Probeer jij je badkamer nu maar eens naar 20 graden te stoken met een raam open. :P

Met een modern huis met MV zuig je ook lucht van buiten naar binnen. Maar dat gaat door de ventilatieroosters van aangrenzende slaapkamers.

De vochtige badkamerlucht wordt door de MV naar buiten gebracht en via de roosters van deze slaapkamers is er aanvoer van verse lucht van buiten. En uiteindelijk wordt zo via een kier onder de badkamerdeur de badkamer weer aangevuld met warme en drogere lucht uit de aangrenzende ruimtes. En uiteindelijk zorgt dit dus ook voor verse lucht in de slaapkamers. Dit effect is ook weg met een badkamerraam open.

[ Voor 3% gewijzigd door GaMbiNo op 18-02-2025 13:46 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:44

bert pit

asdasd

Je kunt het zo zien: in koude lucht past minder water dan in warme lucht. Er past ongeveer 3 keer zo veel water in lucht van 20 graden dan in lucht van 0 graden.

Stel dat je onder de douche hebt gestaan en de luchtvochtigheid is maximaal en de temperatuur gaat omlaag, dan moet het vocht dus ergens naar toe. En dat gaat dan als condens op de koudste plekken zitten.

Nu kun je mijns inziens twee dingen doen: ofwel raam open, ventilatie op max en de temperatuur dus laten teruglopen gedurende pakweg een half uur. Daarna het raam dicht en stoken. Of alleen de ventilator aan op max, maar hou er wel rekening mee dat de lucht die je afvoert ook aangevoerd moet kunnen worden. Dus 10m3 lucht afvoeren betekent ook 10m3 lucht aanvoeren. Mogelijk is die (beperkte) aanvoer het probleem.

Wat ook enorm helpt is om het douchegedeelte te drogen na het douchen. Gewoon met een raam wissertje of een handdoek.

[ Voor 5% gewijzigd door bert pit op 18-02-2025 15:28 ]

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:09
(Tijdens en) na het douchen: raam open.
Zodra de damp is weggetrokken: raam dicht en deur open.
En zoals @bert pit al voorstelt: de tegels afzemen.

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:37

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

trabant schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:48:
(Tijdens en) na het douchen: raam open.
Zodra de damp is weggetrokken: raam dicht en deur open.
En zoals @bert pit al voorstelt: de tegels afzemen.
Tijdens douchen ramen open is in het voorjaar, zomer en najaar bij temperaturen van 15°C en hoger prima, maar kouder echt een afrader.
Door je open raam trek je koude buitenlucht binnen. Dit mengt met de lucht in de badkamer. Dat geeft 2 belangrijke nadelen:
1. Comfort gaat omlaag, want je koelt effectief de lucht af. Sta je lekker onder water van 38°C te douchen, kom je daarna in een 17°C omgeving. Persoonlijk zou ik staan blauwbekken en de kinderen nog harder.
2. De lucht in de badkamer is verzadigd met vocht zodra je condens hebt. Door deze lucht af te koelen met buitenlucht kan de lucht in absolute zin nog minder vocht vasthouden, dus het slaat nog sneller neer op muren, kasten, het raam en plafond. Gegarandeerd méér vochtoverlast dan met het raam dicht en de lucht eerst uit een andere kamer trekken (waar deze al is 'voorverwarmd' door de omgeving en dus absoluut al meer vocht kan opnemen). Dat geeft de minste condensproblemen.
Oh ja, een kier van 2cm onder de badkamerdeur of een goed ventilatierooster is dan een must; anders trek je alsnog geen lucht uit andere kamers.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Waterbeesje schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:59:
(...) Persoonlijk zou ik staan blauwbekken en de kinderen nog harder. (...)
Waardoor je zo kort mogelijk doucht, en dus ook minimaal damp genereert. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
trabant schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:13:
[...]

Juist niet, zelfde dat je niet uit je bed wil komen als de kamer heel koud is.. ik stel het nog wel even uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Ik zeg dan ook tijdens (tussen haakjes nota bene), en niet vóór.
Als ik de moed heb, dan douche ik met een koude plens af, zodat ik daarna de ruimte relatief warmer ervaar en iets gemotiveerder de tegels afzeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:18
trabant schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:13:
[...]

Dan kan je beter met koud water douchen kan ik je vertellen.

Is het waterdamp/condensprobleem ook direct opgelost.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
ultimate-tester schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 08:37:
Nog een bijkomende vraag, moet ik de afzuig buis meer open zetten? Vergeleken met de keuken (hier heb ik er 2 naast elkaar) staat de badkamer meer dicht.
Snelle getallen voor capaciteit gemiddelde situaties:
  • Keuken: 75m3/uur
  • Badkamer: 50m3/uur
  • Toilet: 25m3/uur
  • Slaapkamers: 25m3/uur/persoon
Goede kans dat de keuken de ventilatiebehoefte van de woonkamer voorziet, afhankelijk van de afmeting van de woonkamer moet de keuken dus wellicht hoger ingesteld zijn.

Als je helemaal in detail wil gaan kan je dit allemaal gaan meten. Als er nooit iets ingeregeld is kan je ook één van de andere ventielen eens wat verder dicht zetten. Soms zitten er op zolder afzuigpunten die veel te ver open staan en afhankelijk waar de was gedroogd wordt ook onnodig.

Op de ventilatiebox zou ik verwachten dat je ook wel iets in kan stellen qua nadraaitijd. Bij mij werkt vochtsensor echt helemaal prima (zelfs met maar 12,5% van de luchtstroom afkomstig uit de badkamer).

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 18-02-2025 16:35 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Ramen openzetten is een ouderwetse denkwijze, zeker in een badkamer. In de badkamer voer je veel beter "voorverwarmde" lucht aan via de slaapkamers.

Zeg dat een badkamer 25m3 inhoud heeft, met een ventilatiedebiet van 50m3/uur is alle lucht dan 2x per uur vervangen. Een half uur nadraaien zou normaliter waarschijnlijk voldoende zijn, als dat maar 5 minuten is dan zit daar je probleem.

[ Voor 45% gewijzigd door assje op 18-02-2025 16:37 ]

Pagina: 1