Pc met opstartproblemen bij langere periode niet-gebruik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:34
Hey allen,

Mijn pc heeft problemen als ik deze gedurende een langere tijd (2 weken of meer ofzo) niet heb gebruikt. Doorgaans gaan de fans nog wel spinnen en de leds branden, maar krijg ik geen beeld en geeft de cpu/ram/videokaart debug-led op het moederbord aan dat er een probleem is. Het werkelijke probleem ligt daar echter niet, want vaak krijg ik de pc wel weer werkend door een aantal keren het ram te reseaten.

Tijdje terug had ik na een vakantie echter het probleem dat de pc helemaal niks meer deed en niet reageerde op de power button (geen fans spinnen, geen leds aan). Ik dacht in eerste instantie dat ik het wel weer op kon lossen door ram te reseaten, dus dat een aantal keren gedaan (en andere slots geprobeerd), maar dat hielp niets. Daarna moederbord uit kast gehaald en alleen met cpu/ram/ssd getest, maar ook dat deed helemaal niks. Uiteindelijk maar een nieuw moederbord gekocht, maar toen ik dat ontving dacht ik, ik test het toch nog een keer en ineens begonnen de fans weer te draaien en gaf de debug-led aan dat er een probleem was met de cpu. Ik wist inmiddels al dat die debug-led niet altijd even betrouwbaar was wat betreft probleem, dus ging maar weer klooien met ram reseaten en na een tijdje deed alles het weer, dus dat nieuwe moederbord weer teruggestuurd.

De laatste keer dat het is gebeurd, is enkele dagen geleden. Ik had toen mijn computer maar eens in slaapstand gezet toen ik ~3 weken van huis was, maar dat heeft ook niet geholpen. Bij het drukken op de power button gingen de fans wel weer spinnen en de leds etc. aan, maar ik kreeg geen beeld. Bij de volgende reboot begonnen de fans weer te spinnen en de leds aan, maar rebootte de pc zelf eenmaal en daarna begon het gezeur met de debug-led die een fout bij cpu of ram aangaf (weet niet precies welke led het was, allemaal klein/moeilijk te lezen). Na een paar keer ram reseaten was dat weer opgelost en inmiddels werkt de pc weer ok (afkloppen...)

Heb de voeding in het verleden door dit probleem al eens vervangen (dacht initieel toen het de 1e keer gebeurde dat dat het probleem was), dus daar ligt het sowieso niet aan. Ben er inmiddels wel vrij zeker van dat dit allemaal aan het moederbord ligt, ook omdat de pc met alleen moederbord en cpu (volgens mij ook zonder geheugen geprobeerd) geen enkel teken van leven vertoonde, terwijl je zonder geheugen iig zou verwachten dat de fans beginnen te spinnen. Ik heb echter wel een Ryzen-cpu met Corsair-ram en weet dat dit geen gelukkige combo is, zou dat toch het probleem kunnen zijn eventueel? En heeft iemand een idee hoe het mogelijk is dat dit telkens lijkt te gebeuren als ik een tijdje weg ben van huis? En tot slot, zou dit probleem zichzelf in de toekomst nog kunnen verergeren? Op dat laatste lijkt het overigens so far niet, dit probleem speelt nu al geruime tijd (paar jaar).

Voor het geval het van belang is, pc specs:
cpu: 5600x
gpu: 7900xtx
mobo: MSI B550m Mortar Wifi
ram: 32 GB Corsair ddr4 3600 (volgens cpu-z zijn de modules CM4X16GD3600C18K2D)
psu: Super Flower Leadex VII Gold 1000W (vorige was Corsair RM650x)
ssds/hdds: 3 ssds 1 hdd
monitors: 32" uwqhd en 42" 4k

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:48
Kan het zijn dat je een stekkerdoos gebruikt die je uit zet als je weg gaat?
Dan zet je de voeding spanningsloos, vinden ze minder leuk. Dan krijg je het verschijnsel dat de niet in een keer op willen starten maar eerst de capacitoren vol laten lopen.

Als je pc wel aangesloten houdt aan stroomnet durf ik het even niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
99ruud99 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 07:14:
Kan het zijn dat je een stekkerdoos gebruikt die je uit zet als je weg gaat?
Dan zet je de voeding spanningsloos, vinden ze minder leuk. Dan krijg je het verschijnsel dat de niet in een keer op willen starten maar eerst de capacitoren vol laten lopen.

Als je pc wel aangesloten houdt aan stroomnet durf ik het even niet te zeggen.
Dit heb ik inderdaad wel een aantal keren gedaan, maar de laatste paar trips niet meer, dus denk niet dat daar het grote probleem ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:20

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Het trekt je bios batterij leeg, waardoor hij weer default settings hanteert, en je mogelijk het een en ander moet nalopen, nadat je eerst die knoopcell vervangen hebt..

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:41

HugoBoss1985

Xenotech

Ram sloten inspuiten met contact cleaner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
SAiN ONeZ schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 13:09:
Het trekt je bios batterij leeg, waardoor hij weer default settings hanteert, en je mogelijk het een en ander moet nalopen, nadat je eerst die knoopcell vervangen hebt..
Dit is niet het probleem, want hij komt normaal gesproken niet eens tot BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 13:58:
Ram sloten inspuiten met contact cleaner.
Dit is wellicht interessant, zal daar eens naar gaan Googlen, thanks! Helaas ben ik naar verwachting de komende tijd niet heel veel van huis, dus dat maakt het wel lastig met testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thermomet3r
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19-09 14:21

Thermomet3r

het is warm of koud

Snowdog schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:15:
[...]

Dit is niet het probleem, want hij komt normaal gesproken niet eens tot BIOS.
Kan er wel mee te maken hebben dankzij de bios batterij onthoud de pc zijn instellingen (dus ook of cpu mem en gpu goed zijn, mits deze niet veranderd zijn)

Het kan ook zijn dat je pc je geheugen aan het trainen is en daarom lang in de mem stand blijft staan, meestal kan dit zo'n 5 minuten duren.

specs: AMD Ryzen 7 3700x, AMD Radeon 7900xtx,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
Thermomet3r schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:34:
[...]

Kan er wel mee te maken hebben dankzij de bios batterij onthoud de pc zijn instellingen (dus ook of cpu mem en gpu goed zijn, mits deze niet veranderd zijn)

Het kan ook zijn dat je pc je geheugen aan het trainen is en daarom lang in de mem stand blijft staan, meestal kan dit zo'n 5 minuten duren.
Volgens mij zitten die debug-ledjes daar nog een stapje voor en controleren die alleen of die bepaalde component aanwezig is. Als je net een nieuwe pc hebt, dan gaan die ledjes ook niet branden en kan je ook gewoon booten en tot BIOS komen. Zelfs al zou bios leeg zijn, dan zou hij iig voorbij die ledjes en tot bios moeten komen afaik. Verder is geheugen trainen volgens mij ook pas iets vanaf AM5? Dit is nog altijd AM4, anyway, ook daar zou ik verwachten dat hij iig niet al vastloopt bij de debug-ledjes.
Pagina: 1