Warmwater valt na tijdje uit bij douche

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glindeboom
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 27-02 13:34
Hi Mensen,

Ik heb een aantal posts hier gelezen die er best op lijken, maar sommige symptomen zijn net anders dus ik ben benieuwd of jullie een idee hebben? Het probleem is zo grillig, het lukt me niet goed om er een lijn in te vinden....Ik heb nu 2 keer de CV monteur hier gehad, maar nog geen oplossing, dus ik probeer nu wat beter zelf uit te zoeken waar het kan zitten:)|
  • Situatie schets: ATAG i36EC CV ketel uit 2017, met ATAG One thermostaat, geen buitentemperatuur sensor. Verwarming is combi van vloerverwarming en radiatoren, warm water gaat naar kranen beneden, en kranen in de badkamer boven.
  • Regelmatig stopt de warmwater toevoer van de Grohe mengkraan van de douche (~10j oud) na ~2 min koud water. De CV geeft dan ook geen ontsteking aan, en geen warmtevraag. De Vloerverwarming heeft wel warmtevraag
  • Deze kraan geeft incl. douchekop ~4l/min (warm en koud), en zonder douchekop en slang geeft hij 8l/min (warm) en 13l/min (koud)
  • Als ik dan de wastafel kraan erbij aan doe, komt hij het warmwater van de douche ook weer op gang, maar soms ook niet. dan blijft de wastafel kraan ook koud
  • De badkraan (andere mengkraan, maar in dezelfde ruimte bovenverdieping) heeft hetzelfde
  • Zeer af en toe heb ik hetzelfde bij de keukenkraan (die gelijk naast de CV zit), die activeert dan ook niet warmtevraag
  • Vloerverwarming heeft nooit problemen
  • De Tapwater drempel voor deze ketel ligt volgens de handleiding op 1,5l/min
Wat ik probeerde:
  • Ontkalking van douchekop en slang - geen verandering
  • Druk verhogen, nu op 2 tot 2,2 bar - geen verandering
  • Heb de flow van combinatie van kranen gemeten. Aantal liters/min op de douche mengkraan, zonder douchekop en slang:

KoudWarm
    1 kraan aan138
    2 kranen aan127
    3 kranen aan94

Aantal liters/min op de douche mengkraan, met douchekop en slang: 4l/min, voor warm en koud allebei
    Aantal liters/min op de keuken kraan (naast CV) 6l/min bij koud, 5l/min bij warm
Wat ik nog niet gedaan heb:
  • CV monteur zegt: douchemengkraan vervangen voor nieuwe, maar het feit dat het soms ook bij de keuken kraan optreed deed me denken: dat kan het niet zijn?
  • De Flowmeter laten checken en vervangen?
Iemand hier misschien aanknopingspunten / tips wat ik zelf kan checken om te zien of het die flowmeter is?

Alvast dank!

[ Voor 13% gewijzigd door Glindeboom op 17-02-2025 23:02 . Reden: Die tabel goedkrijgen:) ]

Beste antwoord (via Glindeboom op 27-02-2025 13:30)

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 18:22
Ik verdenk de flowsensor. Je kunt dat controleren door in het informatiemenu van de CV ketel (achter het 'volledig menu') te kijken of 'debiet tapwater' wel boven de tapwaterdrempel komt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Hoewel je ruim boven de tapdrempel zit zou je misschien de flow nog kunnen verhogen door de temperatuur van het tapwater te verlagen. Gewoon om te kijken of dat een effect heeft.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 18:22
Ik verdenk de flowsensor. Je kunt dat controleren door in het informatiemenu van de CV ketel (achter het 'volledig menu') te kijken of 'debiet tapwater' wel boven de tapwaterdrempel komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glindeboom
Dank mensen voor de snelle reactie.

Vanochtend gedouched zonder douchekop: veel flow, maar elke dag lijkt het iets sneller koud te worden. Nu werkte het wel om hem te 'boosten' door even kort de thermostaatkraan heter te zetten, dan komt het warmwater niveau weer terug.....
Prisma16 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 23:22:
Hoewel je ruim boven de tapdrempel zit zou je misschien de flow nog kunnen verhogen door de temperatuur van het tapwater te verlagen. Gewoon om te kijken of dat een effect heeft.
Ik heb hem eens verlaagd van 60 naar 55 graden, eens kijken wat dat doet. Begrijp ik het dan zo goed: de CV stuurt dan meer water omdat er een groter verschil zit tussen temperatuur van het water dat de CV verlaat en wat de douche mengkraan vraagt? En door hogere flow zou warmwater vraag beter de ketel aan moeten houden.
basfromasd schreef op maandag 17 februari 2025 @ 23:46:
Goeie, leverde wel weer interessante test op: met de keukenkraan uitgeprobeerd (vlak naast de ketel):
- Warm aan, dan zie ik 5.5l/min debiet
- Dan stopt de brander af en toe (vlammetje icoon weg, om de ~20 sec tot soms 70 sec) en zakt de warmwater van de keukenkraan in, en komt hij weer terug na een tijdje (ook weer onbepaalde tijd, lijkt afhankelijk van hoe ver de kraantemperatuur is gezakt)
- Al die tijd blijft het tapwater icoontje knipperen, dus hij ziet wel warmtevraag
- Tapwater debiet blijft ~5,5 l/min aangeven hele tijd

Iemand een idee waar dat op duidt? alsof hij af en toe niet herkent welke temperatuur er nodig is op kraan niveau, maar omdat dit bij meerdere kranen is, lijkt het gek dat dit een kapotte kraan zou zijn?

Wederom dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Is de flowmeter de enige sensor die flow meet? Dit omdat ik ooit een ketel had met een flowschakelaar (lipje in de stroming met een microschakelaar) die ketel een signaal gaf als de flow boven de tapdrempel was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glindeboom
Prisma16 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:13:
Is de flowmeter de enige sensor die flow meet? Dit omdat ik ooit een ketel had met een flowschakelaar (lipje in de stroming met een microschakelaar) die ketel een signaal gaf als de flow boven de tapdrempel was.
Hmm, dat weet ik zo niet, zou ook niet zo weten hoe ik dat kan achterhalen....
Is er een makkelijke manier voor een leek om te testen of de flowmeter kapot is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
er zitten twee flowsensors in...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZQqUyfzcOIGZMZe_o2bXDPZriPA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WoJWbuAeV6XjKoMTWJnaOITx.png?f=fotoalbum_large

Bron : https://atag.compano.com/...RIE%20NL%20A5%20V0118.pdf

maar veel verder kom ik op dit moment ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13-09 23:09
Kans is zeer groot dat de wisselaar rookgas zijdig is vervuild / verstopt

Laatst nog het zelfde probleem gehad bij een klant
Met een i28 uit 2016.

Enigste oplossing was door Atag de wisselaar laten vervangen.

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glindeboom
Wederom dank!

Volgens mij is:
- de T1 de aanvoer temp-sensor - staat wel "flow sensor" bij, maar gezien de "T" van Temp en ik dat ik lees in de manual dat die ook de vorstbescherming inschakelt als hij <5deg meet, denk ik dat deze geen echte volume flow meet
- de F1 is de warmwater taphoeveelheid meter. Die wordt niet in dit electra schema genoemd als F1, maar wel in het componenten overzicht (zie hieronder) , dus dat lijkt me de echte "flow sensor", eens? Dat zou dan die waterflow sensor op de X2 poort moeten zijn van het electra schema....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mvKUojtgvKeT_ccRPjGuhAqfD4g=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7OgMFCibYNamobj6LPctDSXC.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glindeboom
zonnepaneelxl schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:25:
Kans is zeer groot dat de wisselaar rookgas zijdig is vervuild / verstopt

Laatst nog het zelfde probleem gehad bij een klant
Met een i28 uit 2016.

Enigste oplossing was door Atag de wisselaar laten vervangen.
Dank!

Ik snap nog niet waarom een vervuilde/verstopte warmtewisselaar in het rookgas zorgt voor aan/uit gaan van de brander, kan je dat toelichten?

Ik zal het zeker als optie aan de CV monteur voorstellen. Ik lees dat je op wisselaar tot 15 jaar garantie kan hebben bij de i-series van ATAG, dus misschien dat dit nog gedekt is....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glindeboom
Update:

CV monteur heeft flow sensor (ik dacht F1 maar component zelf lijkt meer op #10 uit t schema) en temperatuur sensor (T3 denk ik) vervangen en nu lijkt t probleem al paar dagen verholpen, so far so good!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QgZ8S0_b_4zAG5ZWfYSY5CUpRyk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o787nofWVzbwutFH8Hb3GmO8.jpg?f=fotoalbum_large

Als t terug komt toch maar eens kijken of ik de kranen moet vervangen.
Pagina: 1